Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Datorhaveri  (läst 15993 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Datorhaveri
« Svar #45 skrivet: 2014-07-21, 21:57:05 »
hAR NI TÄNKT PÅ ENERGIEFFEKTEN....DVS HUR MYCKET DET SKADAR OZONLAGRET?


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV:
« Svar #46 skrivet: 2014-07-21, 22:36:48 »
Känns inte som att detta hjälper så mycket... Beställer nog i morgon som det ser ut. Ska skaffa en psu-testare o kolla mitt psu annars blir det ett 750w eller där omkring. Har ni andra förslag så får ni gärna komma med dom. Har även kikat på sli men dålig koll på moderkorten.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Datorhaveri
« Svar #47 skrivet: 2014-07-22, 11:27:55 »
forsätter fråga innan jag beställer.

Ska man byta operativ eller finns det ingen vinst med det? Kör Win7 Home 64 bitars tror jag det var.

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV: Datorhaveri
« Svar #48 skrivet: 2014-07-22, 12:15:07 »
Om du har Win 7 och trivs med det kan du köra med det och vänta in Win 9.

Jag kör med Win 8 och gillar det men det är en smaksak. Win 8 rent tekniskt är ett bättre OS än Win 7 men upplevelsemässigt är en annan sak.

Win 9 kommer att fixa många av som saker så många irriterat sig på hos Win 8 som tex att startmenyn inte finns m.m.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV:
« Svar #49 skrivet: 2014-07-22, 17:16:44 »
Men får man nån bättre prestanda som är värd pengarna?

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Datorhaveri
« Svar #50 skrivet: 2014-07-22, 17:39:05 »
Byte från Win 7 till 8/8.1 ger inga prestandaförbättringar värda pengarna att köpa en ny licens om man redan har en!
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Datorhaveri
« Svar #51 skrivet: 2014-07-22, 18:24:56 »
Du kan köpa en billig OEM när du köper datorn....dvs 8.1....
Men grejen Moose är väl den att alla tydligen har vilt skiljda uppfattningar vad som är bra och vad som är dåligt!

Du satte en budget - detta tänkte jag spendera på en dator - du fick massa olika svar, och massor om att du kan sänka din budget med X-antal kronor!

Jag kommer köpa precis det jag känner för, och även om det blir ett 1200 eller 1500W nätagg, så bryr jag mig inte - mitt enda stor intresse, så vad spelar det för roll?

Kram och lycka till -och ring Inet och prata med dom och fråga direkt - dom får ju faktiskt stå till svars för vad som säljer och rek....

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Sv: Datorhaveri
« Svar #52 skrivet: 2014-07-22, 22:17:35 »


Se om detta funkar. Det ska vara en bild på testaren.

Lyckades inte koppla in min 6+2 pin men så där ser det ut i alla platser på det modulära aggregatet... känns inte som det skulle vara trasigt.
« Senast ändrad: 2014-07-22, 22:21:02 by MooseMan »

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Datorhaveri
« Svar #53 skrivet: 2014-07-23, 00:39:17 »
Enligt mig så kan man generalisera så mycket DeadHead. Varför? Alla användare är inte lika highend som du och jag kanske är.

***

Alla kanske inte vill vara prylbögar och slänga pengar i sjön.

Haha! Tja, jag är varken highend eller prylbög! :)

Sitter med en gammal i7 920 propp, liten skärm och inte det värsta graffekortet heller. Spelar öht inte mycket alls nu för tiden.

Det enda jag ville påtala är felaktigheten i att säga att spel inte nyttjar HT - varken mer eller mindre!
« Senast ändrad: 2014-07-23, 00:41:04 by DeadHead »

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Datorhaveri
« Svar #54 skrivet: 2014-07-23, 12:40:16 »
https://www.inet.se/kundvagn/visa/6950471/2014-07-17

Så här ser det ut just nu... ska ringa o kolla med dom vad som kan strula annars blir det en beställning.

jag gör en chansning med mitt PSU verkar vara helt så jag kör på med det. Verkar som jag har ett helt 600W eller liknande liggandes om nån behöver... har lite gamla moderkort o grejjer oxo om nån är intresserad.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Datorhaveri
« Svar #55 skrivet: 2014-07-23, 18:55:38 »
Blir nog jättebra det där moose... Enda jag inte är överens med är väl sshd disken som jag inte valt, ssd+hdd var för sig skulle varit mitt val men det är helt upp till var och en :D

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Datorhaveri
« Svar #56 skrivet: 2014-07-23, 20:15:28 »
känner inget jätte behov av en ssd puls att ha operativet på en ssd verkar korta ner livslängden avsevärt på den disken om man inte slantar för dom dyrare varianterna och då känns det som att man lika gärna kan vara utan. Funderar på att skippa sshd men det verkar vara ett lite mer ekonomiskt vettigare alternativ. Dessutom vad jag har förstått det så tjänar man inte många fps på att ha spelen på ssd. Är det mycket texturer som ska laddas så ja visst men om man kan köra BF4 o Arma 3 i fullt utan så kan jag leva med laddtiderna vid uppstart.

Har jag fått nått om bakfoten får ni gärna tjoa till.

En vettig SSd och en hd verkar stanna runt 3000:- medan denna hamnade på 1800 eller vad det var. dubbla pengen för kasnke 10fps i bästa fall.

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV:
« Svar #57 skrivet: 2014-07-24, 07:33:34 »
FPS påverkas noll om du har en SSD eller HDD. Texturerna laddas i RAM minnet när spelet laddar. Det enda som påverkas är just laddtider.

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV:
« Svar #58 skrivet: 2014-07-24, 07:39:43 »
Om du har för lite RAM så att inte all information får plats så tvingas datorn hämta i formationen från hårddisken. Eftersom att en hårddisk och SSD för den delen är ljusår långsammare än RAM minnet så upplever man fryshack eller stuttering. Detta är dock ett ovanligt problem med dagens speldatorer då de flesta har ca 16GB RAM och de nya operativsystemen hanterar RAM minnet mer effektivt.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Datorhaveri
« Svar #59 skrivet: 2014-07-24, 10:15:51 »
satte till slut ihop denna
https://www.inet.se/kundvagn/visa/6966442/2014-07-23

Skickade ett mail till Inet och kollade med dom om vad dom tyckte man skulle ändra på men dom sa att den där blir jag nöjd med och kommer klara dom kraven jag har.

"slösade" på ett Ti kort men vet inte om det är så nödvändigt. Ska ge det ett par timmar till sen blir det beställning.

 

Senaste inlägg