Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: vattenkylning H80i  (läst 4079 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
vattenkylning H80i
« skrivet: 2014-07-27, 16:58:27 »
har då pillat ihop min burk och det flyter på fint osv. Den undran jag har är om det är normala temperaturer jag får på min processor.

har då en i7-4790K på 4 Ghz och i idle/slösurf ligger den o pendlar mellan 30 -50 grader, den högre siffran i korta stunder.
Kör Intelburn tror jag det heter som belastar prollen till 100% och då skutter den glatt upp till 70+ och pendlar så högt som 85. Jag har monterat om kylaren idag med Artic coolings Arctic Silver 5 men får samma värden. Är det fortfarande kylaren som är kansigt monterad eller är detta normala temperaturer??

Under tiden som den belastar prollen så ligger kylvätskan på runt 30 -35 grader.

Har mina funderingar på om kylaren verkligen passar på denna prollen.

Funderingar eller förslag på vad det kan va??

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: vattenkylning H80i
« Svar #1 skrivet: 2014-07-27, 17:23:53 »
det är helt normalt vännen!!! Passar den, dvs kan du montera den så ligger den dikt an....och det antar jag att den gör?
Sen är det ett kylelement/radiator på den du köpte va?...Monterad på utsuget bak?

Den klarar väl av att kyla "så" mycket, och oftast så snurrar väl proppen inte på 100% belastning :-)

Så no worries!!!

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: vattenkylning H80i
« Svar #2 skrivet: 2014-07-27, 18:14:55 »
spelat lite arma3 nu en stund och den ligger runt 60 grader

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: vattenkylning H80i
« Svar #3 skrivet: 2014-07-27, 18:16:46 »
70+ är INTE normalt när du inte överklockat och kör intelburn... Jag har min i5:a överklockad från 3.3Ghz till 4.2Ghz och vid 100% belastning så ligger den på runt 60-62 C med en sketen h50..

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: vattenkylning H80i
« Svar #4 skrivet: 2014-07-27, 18:54:39 »
Sommarens höga rumstemperaturer och vattenkylning tillåter högre temperaturer. Runt 70 grader vid maximal belastning är inte ovanligt såhär års.

Systemet stänger ner sig om det skulle bli farligt för CPUn om man inte stängt av funktionen vill säga!!

Dessutom har jag läst någonstans att Thermal Paste som nyligen är applicerad kan ge något högre temperaturer.

Så vänta ut sommaren och se om det blir skillnad mot hösten. Det är min rekommendation. Som sagt, datorn stänger ner sig innan CPUn tar stryk.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: vattenkylning H80i
« Svar #5 skrivet: 2014-07-27, 19:00:25 »
Kan ha fel - men är inte arbetstemp på den proppen 72.7 grader....???
Men vad vet jag...och det är typ...varmt ute....

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: vattenkylning H80i
« Svar #6 skrivet: 2014-07-27, 20:35:54 »
Visst kan det bli varmare vid sommartid, dock är 70 liiite väl högt, jag tycker min går högt när den går över 60 C vid spelande..

guest4096

  • Gäst
SV: vattenkylning H80i
« Svar #7 skrivet: 2014-07-28, 00:33:33 »
Vänta en vecka, kolla tempen igen.

Min idlar på 25 grader, vid spel BF4 65 grader i natt "temp i rummet 25 grader"

Mao, inga problem.

Har för mig att min kylare heter H90, sluten vatten kylning.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV:
« Svar #8 skrivet: 2014-07-28, 13:58:52 »
Snackat med Inet som sa ungefär samma sak. Ska köra lite temperaturprogram och hålla lite koll på toppar och medeltemperaturen. Återkommer med resultat.

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV: vattenkylning H80i
« Svar #9 skrivet: 2014-07-28, 14:31:26 »
Haswell processorer är lite varmare än tidigare generationer. Detta då Intel slarvat med kylpastan mellan CPU kärnan och metallkåpan + tillverkningsprocessen som är mindre och mer koncentrerad.

Har du fläktarna på silent mode? Har du moderkortets fläkt-mjukvara igång? (den ställer in fläktarna efter temperaturen). Jag stänger alltid av alla funktioner som styr fläktar och låter dem köra i 100%. Dock använder jag ganska dyra tysta Noctua fläktar i min burk.

85C vid full load är inte farligt alls. Haswell processorerna har en max temperatur på ca 105C. Efter det börjar processorn att throttla ner sig. (det är teoretiskt omöjligt att steka en processor pga flera säkerhetsfunktioner). Samt att din processor kommer aldrig belastas lika hårt av spel som dessa testprogram som Intel BurnTest.

Temperaturerna kan det bero på vilken mjukvara du använder samt vilken kärna som mjukvaran rapporterar temperaturen från. Alla kärnor kommer inte alltid att vara lika varma eller svala. Det är normalt att en eller två kärnor sticker iväg i temperatur fast alla belastas lika. Detta kan vara för att dessa kärnor ligger nära andra komponenter i processorn som används och bygger på värmen eller att kylpastan är ojämn.

Och som många säger. Det har vart sjukt varmt den senaste tiden. Det kan alltså inte bli värre.

Det kan även vara så att moderkortet levererar en för hög spänning till processorn. Du kan sänka den, dock ska man veta vad man håller på med samt att detta kan vara väldigt tidskrävande då man måste testa stabilitet osv.

Men som sagt. 85C vid full load är inget att vara orolig för. Skulle du legat på 100C så hade det vart en annan femma.

Game on moose!

Som referens har jag en 3770K som är den gamla motsvarigheten till 4770k. Jag kör den i 4.5GHz med HT on och toppar på ca 80C vid 100% load i ca en timme. Dock har jag ganska rejäl ventilation i min låda och Corsairs maffigaste vattenkylare med två 140mm fläktar.
« Senast ändrad: 2014-07-28, 14:41:12 by omEnito »

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: vattenkylning H80i
« Svar #10 skrivet: 2014-07-28, 15:56:37 »
tack Omeletten :-)

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV:
« Svar #11 skrivet: 2014-07-28, 17:36:06 »
Som jag sagt tidigare. Kylmedlet hållet 30-35 grader fast parollen är 50-55. Verkar skumt bara.

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV:
« Svar #12 skrivet: 2014-07-28, 20:51:24 »
För mycket eller för lite kylpasta? Kylpastan kanske inte sitter helt plant mot processorn eller inte tillräckligt inskruvad.

 

Senaste inlägg