Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: server  (läst 1865 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmen

  • Old Carmensita
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 552
server
« skrivet: 2014-12-31, 11:42:14 »
Jag har en dator som jag har som server här hemma, jag har Ubuntu på den, men efter som att jag är så dålig på linux så tänkte jag slänga in Windows i stället jag har lyckats få in en extra hårddisk som jag har en del filmer på, den är ju inte fat32 eller ntfs, måste jag föra över alla filmer till en ntfs disk innan jag formaterar och slänger in win?
å kan jag använda en produktnyckel från en gammal bärbar dator som jag inte använder längre?

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV:
« Svar #1 skrivet: 2014-12-31, 13:08:40 »
Om det är filsystem av ext2/3/4 eller btrfs så måste du flytta filerna för att formatera till ntfs.
För att använda  en gammal licens från en laptop som har en OEM så måste du få fram Windows key med en key viewer, sedan måste du tanka hem en windows iso för just den Windows versionen som är installerad på laptopen.

Nästan längst ner på sidan finns programmen jag använder de i .zip formaten
http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

Skickat från min SM-N9005
« Senast ändrad: 2014-12-31, 13:24:47 by Skalis »
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Harmen

  • Old Carmensita
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 552
SV: server
« Svar #2 skrivet: 2014-12-31, 15:09:05 »
Tack skalis. Keyn är en OA kan det funka ändå?

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: server
« Svar #3 skrivet: 2014-12-31, 17:25:48 »
Borde gå men du får nog ringa in och aktivera den med tanke på vad OA licenserna tillåter i ominstalltionsförfarande.
Man får väl bara uppge att man bytt moderkort, det har ju fungerat för de flesta andra som omaktiverat sina gamla OEM licenser.

Original Equipment Manufacturer (OEM) Activation is also known as OA. It basically is OEM basic input/output system (BIOS) activation -- meaning they've activated it already and you don't need to enter the key and activate yourself.
You will only be able to activate one copy of Windows 7 with the product key number being used for either the 32 bit or 64 bit version at one time, not with both. It will only allow for one installed copy with it to be activated. If you try to do it on both 32/64 bit versions, you will probably get the Your Product Key is already in use or The Windows 7 product key you typed is invalid for activation message.
Hope this helps!
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Harmen

  • Old Carmensita
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 552
SV: server
« Svar #4 skrivet: 2015-01-02, 21:37:50 »
funkade inte :/

 

Senaste inlägg