Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Dragon Age Inquisition  (läst 5263 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
Dragon Age Inquisition
« skrivet: 2014-11-17, 12:47:35 »
Snart släpps Dragon Age Inquisition. http://www.dragonage.com/#!/en_US/home

Trots att jag ogillar Origins (Edit: stryk kommentar om Electronics Art) så har jag förbokat det. Varför? Bioware brukar ge ut kvalitet, ex Mass Effect 1-3 och Baldur's Gate. Tidigare Dragon Age hade medelmåttiga system (dvs karaktärens customiseringsval, stridssystem etc) men immersion och rollspelsbiten var riktigt bra.

Spelet är dyrt men det verkar ha fått riktigt bra recensioner.
« Senast ändrad: 2014-11-19, 12:11:55 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Dragon Age Inquisition
« Svar #1 skrivet: 2014-11-17, 14:10:13 »
Jag hoppas du inte förköpte det på Origin, för där är det svindyrt. Det går att få billigare, t.ex https://www.spelbutiken.se/produkt/dragon-age-iii-3-inquisition-code-via-email-pc-download/BR67ZH

Jo det verkar kul. För närvarande metascore 88 vilket är ganska bra. Jag förköper väldigt sällan några spel, men det kanske blir ett köp vid release i alla fall.

En liten not bara... Electronic Arts heter fortfarande Electronic Arts. Origin är en "försäljningsplattform", ungefär som Steam är för Valve eller Uplay är för Ubisoft.
« Senast ändrad: 2014-11-17, 17:41:06 by Elunyx »
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: Dragon Age Inquisition
« Svar #2 skrivet: 2014-11-17, 15:34:07 »
Gillar både DA 1 och 2 och redan förbokad DA3 men till PS4 (ååååh många förkortningar bästa) :D

Som du säger Tiny, Bioware levererar alltid story och detta ser bra ut gameplay-wise!

Mera Singleplayer spel åt folket :D


BattleTag: Bascha#2493

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Dragon Age Inquisition
« Svar #3 skrivet: 2014-11-19, 12:11:04 »
Jag förbokade på Steam :(

Tack för infon om EA, jag korrigerade min kommentar.
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Dragon Age Inquisition
« Svar #4 skrivet: 2014-11-24, 21:27:43 »
Suttit och plöjt trean nu i helgen. Efter att först imponerats av grafiken, miljöerna och den sk öppna och fria spelvärlden så är det bara att konstatera - nej, de lyckades inte överträffa Origins den här gången heller.
Allting är mycket mer ytligt, man känner aldrig att de val man gör i konversationer har någon egentlig betydelse. Inga val av typen pest eller kolera. En jävla massa springande och plocka resurser, vilket är så jäkla tråkigt så jag vet inte vad. Repetitiva questar i stil med världelösa grinding questar från ett mmo. En crafting som spelet gott hade klarat sig utan, och vart fasen tog upptäckarglädjen vägen med att lyckas med en svår strid och bli belönad med något coolt efteråt?

Nej, som de flesta stora titlar idag så är allt anpassat efter konsoller. Spelet duger att slå ihjäl tid med, en del maffiga scener finns och grafiken är fantastisk. Ungefär där tar det positiva slut med DA3. Jag kommer bristerna till trots att spela igenom det, men något minnesvärt spel kommer detta aldrig att bli för min del.

Nu hoppas jag innerligt på att Witcher 3 visar hur spel av den här typen ska vara.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Dragon Age Inquisition
« Svar #5 skrivet: 2014-12-01, 15:26:00 »
Håller med om mycket DeadHead och var tvungen att ändra mina förväntningar på spelet för att det skulle bli roligt.

Från början hade jag hoppats på ett strategimoment i striderna men det har jag gett upp. Deras combat interface är skituselt och förstör den biten helt!!  :urrk  

För att ändå kunna uppskatta spelet, ser jag det mer som ett ganska actionbaserat stridssystem (inte riktigt FPS men absolut inte något turnbaserat).

Jag tycker spelet är riktigt snyggt, troligen det snyggaste jag sett. Och röstskådisarna är bättre än många andra spel. När jag ändrat mina förväntningar så blir spelet angenämt ändå. :)
« Senast ändrad: 2014-12-01, 16:47:55 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Dragon Age Inquisition
« Svar #6 skrivet: 2014-12-01, 17:26:55 »
Angående interface och UI: Jag köpte en XBOX-kontroller och ligger i soffan framför TVn och kör datorn via den. Jag tycker det är riktigt njutbart på det viset.

Sen håller jag med i kritiken ovan. Det hade kunnat få plats en hel skopa med taktik och placering i striderna - Särskilt som det ändå kretsar runt att man kan pausa och omgruppera precis när man vill.

Crafting... Jag är lite färgad här: Jag har aldrig uppskattat crafting i något spel, och DA3 har inte ändrat det :)

Questarna är helt ok. Spelet ska klocka in på 80-90 timmar och än så länge känner jag att man kan avancera sin huvudstory närhelst man tröttnar på sidequests, men inte är de väl så repetitiva? Det är ingen revolution vad gäller questsystemet, men å andra sidan får man precis det man förväntar sig av genren.

Gillar man RPG, tycker jag DA3 är ett givet köp - Det finns många sämre spel idag.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Dragon Age Inquisition
« Svar #7 skrivet: 2014-12-01, 20:42:44 »
Nej, som de flesta stora titlar idag så är allt anpassat efter konsoller.

Tycker att ovan citat slår huvudet på spiken och är IMHO en av anledningarna till att UI:t suger. Pruneboy ger ett bra tips hur spelet tyvärr är tänkt att avnjutas.

Jag tycker det är synd att DA:I förenklats och förstörts för att passa icke-gamers och konsolspelare (dit jag absolut inte räknar dig Prunis).
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Dragon Age Inquisition
« Svar #8 skrivet: 2014-12-01, 21:10:28 »
Nej, som de flesta stora titlar idag så är allt anpassat efter konsoller.

Tycker att ovan citat slår huvudet på spiken och är IMHO en av anledningarna till att UI:t suger. Pruneboy ger ett bra tips hur spelet tyvärr är tänkt att avnjutas.

Jag tycker det är synd att DA:I förenklats och förstörts för att passa icke-gamers och konsolspelare (dit jag absolut inte räknar dig Prunis).
Ah, det är lungt, jag tar det inte så heller :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Dragon Age Inquisition
« Svar #9 skrivet: 2014-12-02, 20:59:59 »
Ok, so what's up with all the cheese? :)

Har hittat massor med "ost-ställen" i spelet. Här den senaste:

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: Dragon Age Inquisition
« Svar #10 skrivet: 2014-12-04, 07:58:04 »
Ok, so what's up with all the cheese? :)

Har hittat massor med "ost-ställen" i spelet. Här den senaste:

Vad jag förstått och sett i en tidigare spelning med Devs är att Cheese i spelet är ett internskämt som gått för lång. Tror de jävlas med (va han nu heter) men högsta hönset för Dragon Age serien som verkar älska ost och vin. Därav oxå den där vin-samlingen. Dock kan man inte göra något med Ostbrickorna man hittar.

En av de finaste finns i The Savage Coast bakom en av dessa pillar-berg när ingången till första grottan. En bit ut och nära att trilla i vattnet finns en pall, kickare och ost om jag minns rätt :)

Dagens onödiga info levererad! Får jag gå hem nu?  :supporter

Varför inte googla när man redan har kaffe i näven?
Våga vägra jobba!
Men här är mera ost  :D
http://www.cnet.com/news/thats-the-story-of-cheeses-dragon-ages-homage-to-fromage/
« Senast ändrad: 2014-12-04, 08:02:32 by Bustacruz »


BattleTag: Bascha#2493

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Dragon Age Inquisition
« Svar #11 skrivet: 2014-12-04, 12:36:16 »
Hehe, det blir roligare att känna till internskämtet. Men jag har aldrig stört mig på ost och vin i spelet, tycker snarare att det ger ett trevligt intryck (men det är nog för att jag gillar ost och vin). :)
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Dragon Age Inquisition
« Svar #12 skrivet: 2014-12-20, 09:53:25 »
Har nu spelat 40 h och har ändrat uppfattning om strategin. När man väl lär sig strategi-översikten och accepterat den dåliga översikten (kameran går inte att zooma ut tillräckligt och fiender är svåra att se i pausat läge med fullproppat med spell-effekter) så är spelet bra även i detta. Det finns även combo-effekter som jag inte förstod i början, ex om Warriorn stunnar en fiende så kan Magikern göra en combo med en viss förmåga.

Visst hade det varit bättre med ett turn-baserat strategiläge ;) men eftersom spelet är byggt utifrån realtidsstrider så går det nog inte att få till. Istället får man pausa spelet en miljon gånger i en svår strid och ge individuella orders till alla (inte bara till PCn).

Känslan och spelglädjen är på toppnivå.  :thumb Även om jag föredrar sci fi-miljön i Mass Effect (och röstskådisen för female Sheperd), så är DA:I det bästa på marknaden nu.  BioWare har lyckats leverera kvalitet igen. :)
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

 

Senaste inlägg