Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Nätverkskort x2 ? Hur tolkar PCn det ?  (läst 2561 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ZaNt0s

  • =[OG]=Medlem
  • Börjat gymnasiet
  • ***
  • Antal inlägg: 113
Nätverkskort x2 ? Hur tolkar PCn det ?
« skrivet: 2015-03-18, 16:21:58 »
Hej goda vänner,

Jag har funderat på att sätta i två nätverkskort (trådat) i min stationära PC på jobbet då vi har 2 nätverk - ett för administrativa sidan och en för skolverksamheten. Och jag skulle vilja ha 2 kort för att kunna ha trådat för båda men på samma PC då ena av dessa blir en Virtuell maskin. Men t ex vid uppstart, hur ska man konfa så min fysiska PC fattar att den enbart ska ta information från ena nätverkskortet och den virtuella maskinen enbart från det andra kortet.. misstänker det är lättare att få virtuella att enbart prata med ena medan det är klurigare att få fysiska att bara ta uppgifterna från ett utan förvirring.

 :help  :cartman

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV:
« Svar #1 skrivet: 2015-03-18, 17:40:07 »
Till det sekundära kortet anger du ingen gateway.

Skickat från min SM-N9005

Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad ZaNt0s

  • =[OG]=Medlem
  • Börjat gymnasiet
  • ***
  • Antal inlägg: 113
SV: Nätverkskort x2 ? Hur tolkar PCn det ?
« Svar #2 skrivet: 2015-03-18, 19:24:12 »
Till det sekundära kortet anger du ingen gateway.

Och det göra jag genom att..? Nätverk inte riktigt min starkaste sida så lite barnpedagogik nu så en olärd förstår ;)

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Nätverkskort x2 ? Hur tolkar PCn det ?
« Svar #3 skrivet: 2015-03-18, 20:11:22 »
1. Högerklicka på nätverksikonen nere i höger örn och välj "Nätverks- och delningscenter".
 
2. I den vänstra rutan, klicka på på "Ändra inställningar för nätverkskort".

3. Högerklicka på den anslutning som du vill ändra och välj "Egenskaper".
 
4. I fliken Nätverk. dubbelklicka på "Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)"


5. Ange IP-inställningar
 
5a. Automatisk tilldelning (DHCP) vilket du ska ha kvar på det nätverkskort som sitter i som standard (eller om den använder manuellt tilldelad adress, ÄNDRA INTE)
 
1. Klicka på "Erhåll en IP-adress automatiskt".
2. Klicka även på "Erhåll adress till DNS-servern automatiskt".
3. Klicka sedan på OK.

5b. Manuell tilldelning
 
1. Klicka på "Använd följande IP-adress". Här måste du givetvis veta vilket IP-nummer och subnet som resterade nätverkskort använder och ange ett IP-nummer som är ledigt.
2. Fyll i fälten "IP-adress", "Nätmask" och lämna "Standard-gateway" tom
3. Lämna "Använd följande DNS-serveradresser" på att erhålla dessa automatiskt
 
6. Klicka på "Ok", "Ok" stäng resterade öppna fönster

Nu kan du nå det sekundära kortet genom att manuellt ansluta till det IP-nummer du har angett som då skall vara det IP-nummer som du specificerat i din virtuella maskin när du sätter upp den.


Men nu när jag läser din fråga igen ett par gånger så verkar det inte som om du ska sätta upp en virtuell maskin utan bara vill ansluta till bägge näten enklast. är det så att ni har 2 stycken fysiskt olika nätverk eller är de indelade i subnät?

Om det är fysiska msåte du ange det som beskrivits ovan med rätt subnät och IP-nummer som gäller för det nätet.
Är det olika subnät i samma kabel så får du ändra på ditt befintliga kort följ ovan punkter till punkt 5.
Här måste du göra en manuell tilldelning av bägge näten.
 
1. Klicka på "Använd följande IP-adress". Här måste du givetvis veta vilket IP-nummer och subnet som resterade nätverkskort använder och ange ett IP-nummer som är ledigt.
2. Fyll i fälten "IP-adress", "Nätmask" och "Standard-gateway" för det primära nätet.
3. Lämna "Använd följande DNS-serveradresser" på att erhålla dessa automatiskt
4. Klicka på "Avancerat" då öppnas ett nytt fönster där du klickar på "Lägg till" du får här ange IP-nummer och subnät som gäller för det sekundära nätet.
Om det skulle behövas så kan du i rutan under ange gateway för det sekundära nätet
 
6. Klicka på "Ok", "Ok", "Ok" stäng resterade öppna fönster.

Men det låter mest som om du skulle behöva prata med någon som är kunnig med just era nät om både IP-nummer och subnät (någon på IT-avdelningen), då kan du ju likväl be dem göra iordning detta åt dig.
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad KleggKaka

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 420
SV: Nätverkskort x2 ? Hur tolkar PCn det ?
« Svar #4 skrivet: 2015-03-19, 10:44:22 »
Måste hålla med Skalis att det verkar förvirrande varför du ska ha en virtuell maskin. Vi här på vår skola kör med flera nät. Servernät, klientnät plus några andra. Och det är inget problem att ansluta till olika näten osv... Men vi har ju byggt vårt nät själva och inte något kommun-mumbo-jumbo.  
:pistols :banana

Utloggad ZaNt0s

  • =[OG]=Medlem
  • Börjat gymnasiet
  • ***
  • Antal inlägg: 113
SV: Nätverkskort x2 ? Hur tolkar PCn det ?
« Svar #5 skrivet: 2015-03-19, 19:36:35 »
Pinsamt att ens säga det men jag är en av de på IT avdelningen..

Men så här är det: vi har 2 nätverk
ADM och EDU.
ADM = Administrativa (Det som kommunens enheter sitter mot, som sjukhus, soc, kommunhuset, äldreboenden osv.
EDU = Skolverksamheten (EDUcation, alltså (för)skolornas nätverk)

Och de är uppsplittade och vi kör olika OS installationer för de olika näten.. Så en ADM dator kan inte prata med EDU nätet och en EDU kan inte prata med ADM nätet..

Men har jag en EDU dator (som jag oftast jobbar mot) och vill då ha en virtuell maskin som installeras med ADM.

Och för att förenkla ännu mera så är sedan EDU nätet uppdelat i 7 olika subnät som är så kallade RO1-7 (RektorsOmråde) .. Så sitter jag på en dator i RO6 kan inte den kommunicera med en dator i RO5 osv.. (Jävligt mongo, jag vet men jobbar på att få bort allt och göra ETT nät för allt och sen styra RUBBET med säkerhetsgrupper!)

Så det krävs fysiskt 2 olika nätkablar för att kunna kommunicera med de olika näten och istället för att hatta mellan 2 fysiska datorer så vill jag ha allt i samma maskin. Bara att swappa fönster så att säga.

Och innan det nämns så har redan KVM Switch lösningen testats.. Inte helt optimal då det fortf. måste vara två fysiska maskiner och jag ville kunna snabbt jobba mellan dem. KVM ställde även till det med lite andra diverse spännande saker som att funktioner jag har på musen och tangentbordet slutade fungera.

Bättre förklarat ?

EDIT: Stort tack för förklaringen/guiden Skalis !!  :D
« Senast ändrad: 2015-03-19, 19:41:00 by ZaNt0s »

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Nätverkskort x2 ? Hur tolkar PCn det ?
« Svar #6 skrivet: 2015-03-19, 20:20:25 »
Då kna du göra som första alternativet för att sätta upp dubbla nätverkskort, sedan i den virtuella maskinen gör du som alternativ två för samtliga subnät du vill ha åtkomst till.
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

 

Senaste inlägg