Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel *LÖST*  (läst 20368 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #15 skrivet: 2015-08-18, 18:16:36 »
Och en GPUTweak bild för 770 som inte fick plats i förra posten.

Edit: Och nu har jag fixat skärmbild på HWMonitor och GPUTweak för 980.
« Senast ändrad: 2015-08-18, 19:07:42 by tussilago »
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #16 skrivet: 2015-08-18, 19:13:53 »
Har du testat  med ett annat uttag i lägenheten eller i huset?

Jag hade också massor av problem förut, och bytte allting, även om mycket var gammalt i datorn, så visades sen sig till slut att de var  eluttaget som fördelade för lite ström.

Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #17 skrivet: 2015-08-18, 21:27:15 »
Testade i ett annat eluttag nu och problemet kvarstår. Körde benchmark testet igen med ungefär samma resultat som tidigare.
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #18 skrivet: 2015-08-18, 23:13:55 »
oMen, man känner direkt när man droppar frames i cs, under 200 brukar kännas slött.. Jag tror fortfarande på hårdvarurelaterat..

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV:
« Svar #19 skrivet: 2015-08-19, 06:17:17 »
Kan vara så att när ditt nätagg gick så kan den ha skadat kortet. Konstigt bara att detta fel isf endast påverkar prestanda och inte stabilitet. Har du luktat på kortet om det luktar bränt?
« Senast ändrad: 2015-08-19, 08:07:07 by omEnito »

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #20 skrivet: 2015-08-19, 08:08:44 »
oMen, man känner direkt när man droppar frames i cs, under 200 brukar kännas slött.. Jag tror fortfarande på hårdvarurelaterat..

Sry, men jag hoppas att du skojar :) Har du en 200Hz skärm för att stärka ditt påstående? Eller är detta en typisk placebo effekt som många PC spelare lider av?

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #21 skrivet: 2015-08-19, 12:50:06 »
Det måste ju testas själv, men det är en skillnad mellan att ligga på 299+ hela tiden eller att pendla mellan 144-250 typ..

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV:
« Svar #22 skrivet: 2015-08-19, 17:15:15 »
När jag hade en 144hz skärm märkte jag skillnad mellan 60 och 144fps. Jag märkte ingen skillnad mellan 120 och 144 FPS. Samt att jag märkte ingen skillnad på 144+ FPS. Nr1 skärmen kan max uppdatera sig 144ggr i sekunden. Alltså ser jag inte 56 av de 200 bilder om jag nu ligger på 200fps. Nr2 tror inte våra ögon är tillräckligt snabba för att uppfatta ens 120 FPS. Det är mycket placebo effekter när man jagar siffror.

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk


Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV:
« Svar #23 skrivet: 2015-08-19, 17:17:05 »
Om du märker att det hackar om du tex har 120fps så kan det vara Micro stuttering vilket är en annan sak.

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk


Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #24 skrivet: 2015-08-19, 18:35:20 »
Kortet luktar inte bränt, vare sig det gamla eller nya. Jag har testat att mäta FPS både med spelets funktion samt med Shadowplay och får samma resultat.

Diskussionen gällande hur användbart det är med högre fps än hz på skärmen kan vi ju ägna oss åt i annan lämplig tråd. Problemet är ju att jag har ett nytt kort som på pappret är bättre (och då ganska mycket) än mitt gamla kort, men presterar sämre än det.

Det ger ju mig noll glädje eller nytta att ha ett kort som presterar max 200 fps när det bör prestera det dubbla och sedan droppar under 144FPS ändå.
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad NightBubble

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 696
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #25 skrivet: 2015-08-19, 21:07:30 »
Som jag ser på det är det ett hårdvarufel, antingen på graffet eller på moderkortet eller de tål inte varandra. Alternativt är det någon annan komponent som inte gillar någon av ovanstående och skapar en flaskhals.

Och då har Tuss två val att göra

Reklamera graffe kortet eller moderkortet nu och riskerar att missa wcl
eller vänta tills wcl har varit.


Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #26 skrivet: 2015-08-19, 21:16:00 »
Du kör väl inte mus och tangentbord eller något annat än usb-diskar i USB 3-uttagen? En simpel grej men som kan i sällsynta fall påkalla kompabilitets-problem aningen godtyckligt.


F.ö. så instämmer jag med övriga att det antingen är komponenterna som har svårt för varandra eller det jag mest tror, som förvisso är det sämst tänkbara, att moderkort har fått skador av den trasiga PSUn. Tyvärr, därför jag har varit så noga med att poängtera det tidigare att den komponenten är den absolut viktigaste när man köper dator. Man vill ha en komponent som levererar samma spänning år efter år till moderkortet så att det inte går sönder.

Jag kollar gärna lite extra på moderkortet på WCL om du vill. :)
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #27 skrivet: 2015-08-19, 21:18:04 »
Kolla vilket läge ditt grafikkort går i, med ex. GPU-Z eller liknande. På ditt system så bör det väl stå "PCI-E 3.0x16 @x16 3.0" antar jag (när kortet är under belastning).

Edit: Kolla även i bios om du har möjlighet att tvinga PCI-E bussen att gå i ett visst läge.
« Senast ändrad: 2015-08-20, 12:22:34 by DeadHead »

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #28 skrivet: 2015-08-19, 21:37:51 »
Dessutom (kanske redan besvarat detta och jag missat det): När du spelar ex. csgo, vad säger ditt program om gpu-usage?

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #29 skrivet: 2015-08-20, 16:18:51 »
Du kör väl inte mus och tangentbord eller något annat än usb-diskar i USB 3-uttagen? En simpel grej men som kan i sällsynta fall påkalla kompabilitets-problem aningen godtyckligt.


F.ö. så instämmer jag med övriga att det antingen är komponenterna som har svårt för varandra eller det jag mest tror, som förvisso är det sämst tänkbara, att moderkort har fått skador av den trasiga PSUn. Tyvärr, därför jag har varit så noga med att poängtera det tidigare att den komponenten är den absolut viktigaste när man köper dator. Man vill ha en komponent som levererar samma spänning år efter år till moderkortet så att det inte går sönder.

Jag kollar gärna lite extra på moderkortet på WCL om du vill. :)
Jag har testat att köra med allt i USB3.0 uttagen och samma problem kvarstår, dock är mitt tangentbord rekomenderat att köra i USB2.0 vilket jag också testat utan skillnad.
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

 

Senaste inlägg