Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Stationär dator död?  (läst 9429 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
Stationär dator död?
« skrivet: 2016-05-21, 12:07:13 »
Min stationära dator vägrar starta idag.
Den kommer som bäst till bios skärmen där den stannar i 20-30 sekunder sen blir skärmen svart och sedan händer inte något mer. Skärmen får signal så den stänger inte av sig helt.

Nollade bios och första gången jag gjorde detta så kunde jag komma in i bios och göra en fabriksåterställningen.
Kunde boota in i Windows 10 recovery men den hittar ingen fungerande hårddisk.
Boota mot Windows 10 USB och försökte göra en återställning utan att lyckats.
Fick ett felmeddelande: 0x800700b7

Efter detta så bootade jag om datorn och får inte igång den mer än det initiala bios skärmen och därefter svart skärm.
Har nollat bios åtskilliga gånger utan något bättre resultat.
Har plockat bort allt "onödigt" och har bara boot disk, grafikkort samt tangentbord och skärm.
Ingen förbättring..

Någon som har en ide? Eller är det dags att skaffa nya saker?
Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Stationär dator död?
« Svar #1 skrivet: 2016-05-21, 15:09:33 »
Moderkort, Märke och modell?

Börja med att se om du kommer in i bios utan att han annat än tgb inkopplat?
Kommer du in i bios då efter reset låter det som om det är disken.
Har du en annan disk att sätta in så du ser att mobo hittar disken, isf är det ju disken som är trasig.
Kommer du inte in i bios med bara tgb inkopplat efter reset så kan du ju prova att sätta i ett nytt/nyare batteri, bara låna från en annan dator under tiden du testar.

Om inte ovan löser problemet råder jag dig att hitta en kinapuff, lossa lite på ena hörnet på mobo kläm sedan in kinapuffen, tänd på, förflytta dig minst 10 meter rån objektet, skåda sedan skönheten explodera ;)

Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
SV: Stationär dator död?
« Svar #2 skrivet: 2016-05-21, 20:55:07 »
Moderkort, Märke och modell?

Börja med att se om du kommer in i bios utan att han annat än tgb inkopplat?
Kommer du in i bios då efter reset låter det som om det är disken.
Har du en annan disk att sätta in så du ser att mobo hittar disken, isf är det ju disken som är trasig.
Kommer du inte in i bios med bara tgb inkopplat efter reset så kan du ju prova att sätta i ett nytt/nyare batteri, bara låna från en annan dator under tiden du testar.

Om inte ovan löser problemet råder jag dig att hitta en kinapuff, lossa lite på ena hörnet på mobo kläm sedan in kinapuffen, tänd på, förflytta dig minst 10 meter rån objektet, skåda sedan skönheten explodera ;)




GA-Z68XP-UD3P (rev. 1.3)

OCh det som kvarstår utav dina rekommendationer är kinapuffen
Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

Utloggad Pson

  • WackoBravoNiner
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 497
SV: Stationär dator död?
« Svar #3 skrivet: 2016-05-22, 00:40:28 »
Moderkortshaveri...är noob på dator och dess byggstenar, men jag har råkat ut för två moderkortshaverier och det du beskriver passar in tyvärr på det.
IF EVERYTHING SEEMS UNDER CONTROL, YOU'RE NOT GOING FAST ENOUGH.
-MARIO ANDRETTI-

Utloggad u.f.o

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 326
SV: Stationär dator död?
« Svar #4 skrivet: 2016-05-22, 08:52:30 »
jag hade liknande problem med min htpc
då var det satakabeln som inte satt riktigt på plats,glappade.
satte dit den ordentligt och sedan funkade det igen.

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Stationär dator död?
« Svar #5 skrivet: 2016-05-22, 09:22:29 »
För att fortsätta på det ufo säger, det kan också vara värt att prova en annan sata port på moderkortet så det inte är så att just den porten är på väg att ge sig. Eller kabeln?

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
SV: Stationär dator död?
« Svar #6 skrivet: 2016-05-22, 11:02:01 »
Jag har nu plockat ur allt som går att plocka ur.
Inga diskar inkopplade.
Inget grafikkort inkopplat.
Moderkortet har egen HDMI port och när jag startar upp den på efter att haft den strömlös hela natten utan batteri så kan jag se att den visar delar av bioslayouten vid boot.
Sen så blir det svart och den starta om och om och om osv.

Får nog bli nytt moderkort alternativ ett en större uppgradering.

Någon som vet hur det blir med windows 10 I detta läget?

Moderkortet, minnen samt PSU är ca 5 år gammalt. så man får väl tro att det kännat ut sin roll.
« Senast ändrad: 2016-05-22, 11:03:35 by Letalis »
Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
SV: Stationär dator död?
« Svar #7 skrivet: 2016-05-22, 11:04:34 »
Förresten. är det värt att lägga ca 1000kr till och ta en i7 framför en i5a?
Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Stationär dator död?
« Svar #8 skrivet: 2016-05-22, 12:55:48 »
Windows 10 är låst till moderkortet så det blir till att installera om win 7/8 å få en gratis uppgradering till win 10 på nästa moderkort.

Om vi pratar Skylake i5 6600k till i7 6700k så är det klart värt tusenlappen emellan.
Om uppgradering sker till Z170 chip så är det ett rent ut sagt ett helvete att installera win 7 på det och bäst är att ha en win 8/8.1 licens att installera om man inte har en ren win 10 att använda.
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
SV: Stationär dator död?
« Svar #9 skrivet: 2016-05-22, 18:08:01 »
Msi eller gigabyte som modermodem?

Någon ramminnes tillverkare som är bättre?

Det blir en i7 skylake.  Står mellan k och inte k....
Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Stationär dator död?
« Svar #10 skrivet: 2016-05-22, 18:38:35 »
Msi har fått jättebra recentioner på sina Z170, MEN jag fick ett som det var väldiga problem med så vid byte tog jag ett Asus Z170Pro Gaming.

Ramminnen får man nog kolla lite recensioner på det mobo man ska köpa egentligen, jag kör på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2967135 som körs i 3000 Mhz utan problem.
Kör man på ett Z170 bord så är det bara snålhet att inte ta K proppen som bara kostar ett par hundra mer.
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
SV: Stationär dator död?
« Svar #11 skrivet: 2016-05-22, 18:47:41 »
Msi har fått jättebra recentioner på sina Z170, MEN jag fick ett som det var väldiga problem med så vid byte tog jag ett Asus Z170Pro Gaming.

Ramminnen får man nog kolla lite recensioner på det mobo man ska köpa egentligen, jag kör på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2967135 som körs i 3000 Mhz utan problem.
Kör man på ett Z170 bord så är det bara snålhet att inte ta K proppen som bara kostar ett par hundra mer.


Funderar på detta. Sen beror det lite på moderkorten.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9414062/
Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Stationär dator död?
« Svar #12 skrivet: 2016-05-22, 19:14:45 »
Om valet ligger på de 2 korten så skulle jag ta MSI kortet, Gigabyte kortet har bara 4 sata portar, ej stöd för sli, ej stöd för crossfire i mer än 8x etc

http://www.bit-tech.net/hardware/2016/02/24/gigabyte-z170-gaming-k3-review/1

http://www.pcgameware.co.uk/reviews/motherboards/msi-z170a-krait-gaming-motherboard-review/

Skulle mer rekommendera ett Asus Z170-A som ligger i samma prisklass eller Asus Z170 Pro gaming som man hittar numera för 1500.
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
SV: Stationär dator död?
« Svar #13 skrivet: 2016-05-22, 19:17:51 »
Om valet ligger på de 2 korten så skulle jag ta MSI kortet, Gigabyte kortet har bara 4 sata portar, ej stöd för sli, ej stöd för crossfire i mer än 8x etc

http://www.bit-tech.net/hardware/2016/02/24/gigabyte-z170-gaming-k3-review/1

http://www.pcgameware.co.uk/reviews/motherboards/msi-z170a-krait-gaming-motherboard-review/

Skulle mer rekommendera ett Asus Z170-A som ligger i samma prisklass eller Asus Z170 Pro gaming som man hittar numera för 1500.

Är ASUS bra idag då?
Har dessvärre bara haft dåliga erfarenheter av ASUS kort. Sista kortet jag hade av ASUS var en av deras Gaming kort som skulle vara så jävla bra.
Efter 2 byten så gav jag upp och tog Gigabyte.
Och har varit extremt nöjd med det. 5 år på ett moderkort får jag tycka är godkänt.


Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Stationär dator död?
« Svar #14 skrivet: 2016-05-22, 19:51:16 »
Där har du nog fått samma erfarenhet å tycke som jag fått av senaste MSI fast de inte är dåliga :/

Asus ROG och precis under har ju varit bäst i test i flertalet år med avstickare från andra märken när de tagit efter, samma verkar ju vara med 100 chipset just nu.
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

 

Senaste inlägg