Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: 3dMark  (läst 35373 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
3dMark
« Svar #15 skrivet: 2004-12-17, 17:55:03 »
Citat från: CyberLizard
:thumb På väg ner! Tar ner 03, inte 05.


  • 3DMark03.exe - 2003-08-20
  • 3DMark03_v350_patch.exe - 2003-11-12 [/list:u]

    Ska man ha patchen med?

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

guest253

  • Gäst
3dMark
« Svar #16 skrivet: 2004-12-17, 20:10:06 »
Japp. Jag tog ner den också.

guest281

  • Gäst
3dMark
« Svar #17 skrivet: 2004-12-17, 22:31:22 »
Hehe, när man väll börjat clocka o grejja vill man bara ha mer ..

Fick för mig att jag skulle spräcka 20k gränsen på 3dmark 01 förra veckan .
Byggde på en P4 Kylare på grafikkortet.. Funka bra tills jag skulle göra dom sista finjusteringarna o grejja, hade brottom att få på skiten för att få testa clocka rejält .. Startar burken .. Ingen bild .. Hopsan, skada på GPU´n .. *bajs*  :headbang

Blir inga fler crazy modings för min del :nono

Tur att de snart e jul  :cartman

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
3dMark
« Svar #18 skrivet: 2004-12-18, 13:02:28 »
Nu har jag köpt fläktar till min dator :D

2xpapst 80mm för chassit. Behövs nog inte egentligen, men min nuvarande dator låter ungefär som ett F16 på startbanan, så jag tänkte att dessa nya fläktar på endast  12dB skulle tysta ner den lite.

1x (vortex dream-nånting. )klarar AMD 64 3800+ så där skall jag väl ha lite marginal. Oavsett vad som händer så kommer jag ha en tystare dator snart. (om den pajar och inte vill starta alls, då blir den ju riktigt tyst och fin. )

Hittade en kille på en databas med samma moderkaka och cpu som jag Han hade klockat upp sin från 1,8 till 2,4 Ghz. Och det med en cpu-fläkt för 99:-  Jag kommer att nå ÄNNU längre...

mouuuaaahhahahahaha.........

jag hör av mig cartman, när jag måste köpa ny cpu...

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
3dMark
« Svar #19 skrivet: 2004-12-18, 13:40:52 »
@DLL - Famous last words! ;)

It's better to burn out the slowly fade away!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
3dMark
« Svar #20 skrivet: 2004-12-18, 15:01:10 »
2416

Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.26GHz    
RADEON 9600 SERIES

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
3dMark
« Svar #21 skrivet: 2004-12-18, 19:38:01 »
Det var nog bra att jag köpte fläktar till datorn. . .

Testade just att köra ett program som räknar ut pi med upp till 8 miljoner decimaler, och kollade tempen på cpu:n samtidigt.

Den gick upp i 51 grader :D  
Idle temp är 41 grader :D

NB temp ligger stadigt på ca 38 grader.  :D

Och datorn står i sovrummet där vi alltid har svalt, ca 18-19 grader. :D

Kanske kan förklara några av mina "Blackouts", det måste ha varit värmeskyddet som slog till.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
3dMark
« Svar #22 skrivet: 2004-12-18, 19:50:06 »
51 grader är ju inte alls så farligt....

min cpu dog när den gick över 65 ett antal gånger :cartman

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
3dMark
« Svar #23 skrivet: 2004-12-18, 21:45:59 »
Citat från: Ceder
51 grader är ju inte alls så farligt....

min cpu dog när den gick över 65 ett antal gånger :cartman



Installerade Motherboard Monitor 5, och lyckades välja fel Moderkort i setupen :blush

Startade om datorn och fick en sirén á lá kärnvapenanfall och blinkande lampor på skärmen. CPU-temp 115 grader :hella

Jajjamensan. Fick nästan infarkt på kuppen. Men nu har jag valt rätt moderkort och nu ligger tempen fint runt 40 grader idle och 50 grader när jag räknar pi med 5 miljoner decimaler.

Det visade sig då att gränsen för vad som anses hälsosamt för min cpu är typ 65 grader. så det finns ju lite än att ta av, om man så säger.

guest319

  • Gäst
3dMark
« Svar #24 skrivet: 2004-12-18, 21:54:45 »
DaddyLongLeg, 5984 är inget att skämmas för, jag fick pinsamma 1604 poäng  :cry  med denna hårdvara:
Citera

AMD Athlon(tm) XP 3000+    
Architecture   32-bit    
Internal Clock   2.2 GHz  
Description   NVIDIA GeForce FX 5200
Total Local Video Memory   128 MB  
VGA Memory Clock   445.5 MHz      
VGA Core Clock   261.0 MHz      
Total Physical Memory   512 MB    
 



Nu vet jag att mitt grafikkort suger och frågar därför er om ni tror att 9800XT är ett köpvärt kort idag? Då syftar jag främst på ASUS version av kortet.
Eller är det bättre att vänta ett tag tills dess att BF2 har kommit ut?

guest281

  • Gäst
3dMark
« Svar #25 skrivet: 2004-12-18, 22:00:48 »
Asus 9800XT är ju überkortet ju ! :thumb

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
3dMark
« Svar #26 skrivet: 2004-12-18, 23:10:26 »
9800xt är väl det sämsta kortet som jag skulle kunna tänka mig att inhandla till den där riggen Epi...

guest281

  • Gäst
3dMark
« Svar #27 skrivet: 2004-12-19, 12:03:46 »
:hm

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
3dMark
« Svar #28 skrivet: 2004-12-19, 12:27:04 »
Det jag har läst mig till på olika forum, pekar på att de flesta av kidzen (?) ute på överklockarforumen verkar ense om att 9800 pro/XT är ett av de allra mest prisvärda korten just nu. Sen har säkerligen Ceder en bra förklaring till varför det inte passar just din rigg, Epicenter.

guest129

  • Gäst
3dMark
« Svar #29 skrivet: 2004-12-19, 12:35:11 »
Hallå!

Kan varmt rekommendera Omega´s drivrutiner till grafikkort, gå in på http://www.omegadrivers.net/ och hämta. Dock kan man inte räkna med att video in/ut kommer fungera med dessa drivrutiner, men det kan vara värt ett försök i alla fall. Jag upplevde skillnaden i hastighet som mycket stor mellan ATI´s officiella drivrutiner och Omega´s. MEN det är olika i olika konfigurationer, så det är inte säkert att du upplever så stor skillnad i alla fall ...testa!

Överklockning kan ge en del om man är beredd att satsa en del pengar på vattenkylning (som om man bygger den rätt är tystare än luftkylning även vid överklockning) eller alla överklockares dröm kompressorkylning (knäpptyst eller nästan i alla fall). Det kostar ohja men ajaj vad man kan klocka om man har tillräckligt bra minnen, rätt stepping på prollen samt rätt kylning av north och southbridge. Men som sagt då måste man nästan från början vara beredd att jobba lite på det då man får hålla på och kolla vilken stepping och revision på prollen som är den bästa för dina behov och önsemål. Det bästa är när man köper nya grejer att ta med det i beräkningen att man skall överklocka, annars kommer man inte särskilt högt. För alla  delar måste jobba tillsammans och är då en länk i kedjan lite rostig så blir också resultatet därefter. Det man skall tänka på att det är skillnad på hastighet som är mätbar och på den upplevda hastighetsförbättringen.

På den gamla goda tiden var det krånligt att överklocka, har gjort det sedan Amigans glada dagar. Då var man tvungen att köpa oscillatorer som man lödde på moderkortet eller CPU kortet det berodde på modell. Men det var småkul att få en dator som plötsligt var nästan dubbellt så snabb, högljudd men snabb :) Det kan man idag bara få med kompressorkylning eftersom värmeutvecklingen på dagens prollar är så stor att det är nästan bara kompressorkylning som gäller om man skall så högt. Men det är ju inte säkert man kommer så högt iaf, eftersom det beror mycket på hårdvaran vad man kan få ut, skillnaden kan vara myket stor mellan konfigurationer (moderkort, processor, minne osv)

EDIT: Men dubbelt så mycket kan man idag endast få om man kyler med flytande kväve eller LN2 som det kallas för inom OC kretsar. Det är extremklockning så det rekommenderar jag bara dem som har några års erfarenhet av överklockning. Samt vem har råd att kyla med LN2 i mer än ett par minuter ;) Men överklockning används idag i stordatorer också, då kyler man med en vätska som är svindyr. Blodersättningsvätska som används vid bland annat transplantationer av det mer avancerade slaget, den har bra egenskaper för värmeupptagning.

 

Senaste inlägg