Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Militära böcker  (läst 15274 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
Militära böcker
« Svar #15 skrivet: 2004-12-21, 19:32:59 »
Då får man väl ta och rekomendera "Fågelbröstet" av Staffan H Westerberg OCh NEJ DET E INTE VILSE I PANNKAKAN !!!!


Handlar om en svensk som åker till USA och går in i det militära... rangers osv...

guest125

  • Gäst
Militära böcker
« Svar #16 skrivet: 2004-12-22, 19:45:53 »
Ikke for å starte en lang OT diskusjon, men jeg må protestere ang Antony Beevors bøker. Smaken er som kjent som baken, delt og lukter avogtil vondt.

De fleste av Antony Beevors (http://www.antonybeevor.com/)bøker er etter min oppfatning svært interesante og lesverdige.

Boken "Stalingrad" er en gripende skildring av det helvete begge sider hadde under beleiringen av stalingrad og gir et godt bilde av årsaker i begge regimer (Hitlers tyskland og Stalins ryssland) som fører begge folk ut i ufattelige lidelser. Boken er svært viktig for forstå hvorfor og hvordan krigen vendte seg i Stalins favør og som muliggjorde de alliertes landgang i Normandie. Denne boken gjorde at jeg fikk lyst å hamstre  mat og tykke klær i et hemmlige lager i hagen. Jeg grøsset av de hendelsene han beskriver svært levende.

Boken "Berlin - The Downfall 1945" er en naturlig etterfølger av Stalingrad. Jeg synes boken er svært bra. Det er gripende om lese om desperasjonen til den tyske befolkningen ettersom den "mongolske horde" flommer innover Tyskland og deres okkuperte områder. Historier om mødrer som drukner barna sine før de tar sitt eget liv, og om Volksturm i alderen 13-17/60++ som desperat forsøker å sinke russerne gjør inntrykk. Man kan stille seg spørsmålet - hva hadde du gjort i samme situasjon?

Tilslutt vil jeg anbefale "The mystery of Olga Chekova". Boken gir ett innblikk i russiske forhold under Tsar herredømme og deretter Stalin og Berijas herjinger sett fra en kunstnerfamilies standpunkt. Boken handler selvsagt også om Olga Chekova som utvandret til Tyskland og senere skulle ha blitt Hitlers favorittskuespiller.

Boken "The spanish civil war" er desverre ikke å anbefale. Den har gitt meg et godt innblikk i årsakene til borgerkrigen, Franco, condorlegioner og maktspillet om Spania....  MEN GUD SÅ KJEDELIG! :sleep

Jeg har ennå ikke lest "Crete - Battle and resistance" og "Paris after the liberation".

Rythm nevner at Beevor er altfor detaljert i sine beskrivelser. Nøyaktig hvor var 3 panzergrenadierregiment den 07.05.45 kl 2136 og hva hadde de spist til middag den dagen? Jeg synes det er viktig at det er med.

Dette for å få mer troverdighet og flere referanser i bøkene. Påstander kan etterprøves. Samtidig som han er detaljert, klarer han på en fin måte å skildre de store bevegelsene til armeer, det politiske spillet, hovedpersonene og rammene rundt  - OG livet for den vanlige fotsoldat og sivilbefolkningen.

Etter min oppfatning er dette styrken i bøkene hans som hever seg fra kjedelige rene "fakta" opplysningesbøker. Dette er bøker som beskriver tilværelsen for "store og små" under disse viktige periodene i vår nyere historie på en levende måte.

Tilslutt vil jeg anbefale Stephen Ambroses "D-day". Boken er bra, selv om Ambrose har blitt mer kommersiell spesiellt med tanke på "band of brothers" (som står i min DVD hylle selvsagt) og konsulent virksomhet i en mengde WW2 filmer.

Når dere har lest alt dette er det vel på tide å dra til Frankrike og Normandie? Jeg var der i sommer - vel verdt turen for historie freaker som meg! Har lagt ut noen bilder på  http://home.c2i.net/hanniz/.

GOD LESNING!

http://

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Militära böcker
« Svar #17 skrivet: 2004-12-22, 21:20:09 »
Var man sin smak. bra att du skrev så Hanniz.

Apropå Ambrose, är det samme Stephen Ambrose som skrev Black Hawk Down?

guest125

  • Gäst
Militära böcker
« Svar #18 skrivet: 2004-12-22, 21:34:21 »
faglitteratur fra USA http://www.militaryreadinglist.com/

Black hawk down er skrevet av Mark Bowden http://aolsvc.bookreporter.aol.com/authors/au-bowden-mark.asp

Og ja Rythm, det fine med å leve i et demokrati er at vi kan selv velge hva vi vil lese!

Så barn - les historie, det er mye å lære :flirt

guest253

  • Gäst
Militära böcker
« Svar #19 skrivet: 2005-01-17, 15:13:42 »
Under semestern i Marocko köpte och läste jag "Historiens Största Pansarslag - SLAGET OM KURSK" av Anders Frankson/Niklas Zetterling. Det är en bok med enbart fakta egentligen, och håller sig mellan Operation Barbarossa och halvåret efter Operation Zitadelle.

Om man gillar rent historiska fakta från bl.a. tidigare "förbjudna" tyska arkiv som verkligen punkterar Sovjets officiella version så är denna bok verkligen läsvärd. Jag gillade den faktisk, trots att jag aldrig läst en liknande bok eller gillat faktaböcker. (Jag tackar denna tråd för inspirationen!) ;)

Innehåller mycket fakta, men även utdrag från memoarer, dagböcker, brev och rapporter. Dessutom har den bra kartor och bilder från bl.a. pressen och krigsarkiv. (Bl.a. en riktigt bra bild på en liten Kübelwagen som satt fast i leran!)

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Militära böcker
« Svar #20 skrivet: 2005-01-17, 23:00:20 »
Grävde lite i mitt bibliotek och hittade följande litteratur att rekomendera:

No mean Soldier av Peter McAleese. ISBN: 1857974883

Självbiografi om ung skottsk hetsporre och hans karriär från Royal Green Jackets, SAS, Legoknekt i Angola, Rhodesiska SAS, Rhodesiska SB, Sydafrikanska Parabats och legoknekt i Colombia. Intresant inblick i en proffesionell soldats psyke och tankesätt.

Tanks of the world/Taschenbuch der Panzer av Ferdinand von Senger und Etterlin. ISBN: 3763758712

Faktabok om alla bepansrade stridsfordon i världen. Och jag menar verkligen ALLA.

08/15 av Hans Helmut Kirst. ISBN (tyska utgåvan): 3704250155

Serie om tre böcker som handlar om ett Pansarvärnskompani i Wehrmacht under utbildningen, i kriget och i slutet. Författaren var själv löjtnant och fångar själen hos tyska soldater (i viss mån än idag) väldigt bra. Rekomenderas varmt, om någon hittar en svensk/norsk/engelsk utgåva vill jag veta det.

Monte Cassino - Anatomy of the battle av Janusz Piekalkiewicz. ISBN: 0918678323

Piekalkiewicz har skrivit en hel radda med böcker om olika fälttåg och slag under WW2. Alla enligt modellen 1) vad som hände enligt de allierade, 2) vad som hände enligt axelmakterna, 3) vad som verkligen hände. Dag för dag. extremt intressant för den som är intresserad av detaljerade förlopp och deras konsekvenser för båda sidor. Alla böcker av honom rekomenderas varmt.

In the eye of the storm av Patrick Cordingley. ISBN: 0340682469

Initierat av Chefen för den brittiska Desert Rats brigaden under det första gulfkriget. Välskrivet och täcker alla vinklar, inte bara de rent militära.



Läs dom, böcker är mat för själen!

guest3

  • Gäst
Militära böcker
« Svar #21 skrivet: 2005-01-18, 08:31:10 »
Läser ju Panzer Commander just nu, och man inser en sak ganska snabbt.
Vi som inte slagits på tyskarnas sida i WWII lever i en villfarelse.
Allt jag lärt mig om WWII har varit väldigt vinklat. Tycker nog man borde ändra historieböckerna.

Det finns nog inte en enda människa i hela WWII som är mer erfaren än författaren von Luck. Så jag tror hans ord mer än alla andra media man läser.

Till alla som är intresserade av WWII - Läs denna bok!

guest221

  • Gäst
Militära böcker
« Svar #22 skrivet: 2005-01-18, 09:21:30 »
Katanga av Jonas Wearn.
Jonas var bataljonchef över den svenska kontingenten i Kongo på
60 talet. FN var där för att aväpna Belgiska gendarmer. Katanga tyckte att de skulle bryta sig ur resten av Kongo och bilda egen stat med hjälp av rika belgier som ägde all gruvdrift bl.a.
Det blev hårda strider.
Bra läsning och för den som gjort FN tjänst känner igen allt strul, tandlösheten, men även den goda kamratandan osv.
 Bra bok.

Utloggad RedMaxx

  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 499
Militära böcker
« Svar #23 skrivet: 2005-01-23, 13:46:49 »
Nu måste jag slänga in några böcker (det kan komma många felstavningar nu).
"National Encyclopedins Lexikon om WWII", tja allt står.

Tamelander och Zetterling(Avgörandets ögonblick och Kursk) senaset, "Den nionde April", Tyskarnas landstigning i Norge. Ett tips för Hanniz, jag har inte läst den än.

Själv läser jag nu "Svenska slagfält", sverige var mycket flitiga under och efter rennesansen på att för krig till sjöss och land. Bara fakta, inte för den som vill ha romatiska uppmålningar.

"Rangnarök" var mycket intresant och spännande läsning, jag tror att det är en sammanställning av flera böcker (min far har flera som handlade om samma sak av samma person).Dagboksfragmen blandat med "Eriks" berättelser sammansatt till en bra historia.  Svenskarna i Waffen-SS , Wiking som sedemera blev Nordland. Börjar i Lettland och hela reträtten tillbaka till Berlin och slutstriden. Mycket högervriden och komunist hat och skräck.

En ungdomsbok jag sträckläste var "Kulsprutan". Handlar om barn under Blitzen i London och deras upptåg och hur dom kan hjälpa till i kampen.

Sedan som sann Landsknecht måste jag rekomedera "Mikael Ludenfot" och "Mikael Hakim" av Mika Waltari. Två stycken fantastiska böcker som har allt, inramat i Eurpoas 1500-tal. Han glider från den ena historiska händelsen till den andra på ett bananskal och som läsare är dett fantastiskt roligt (om man tycker historia är kul). Handlar om en finsk pojke som hamnar i Kalifatet.

guest325

  • Gäst
Militära böcker
« Svar #24 skrivet: 2005-03-16, 16:54:44 »
Johnny var en ung soldat är en bra(dock inte sann)berättelse om en kille som under WW1 vaknar upp och inser att han är jävligt svårt skadad!

guest253

  • Gäst
Militära böcker
« Svar #25 skrivet: 2005-03-17, 18:26:46 »
Var på Snåhléns bokrea idag (igen) då jag upptäckte att de hade halva reapriset fram till den 20:de. (köpte bl.a. Sagan om ringen-triliogin, inbunden version 110 kr :flirt,) När jag står i kassakön ser jag en intressant faktabok, "Militärflygets Historia" av Bill Gunston som gick för ynka 64.50 kr. En mycket intressant bok, fylld med bilder och intressanta och detaljrika fakta.

Hittar ni den hos er lokala Snåhléns, titta lite i den! Värd att fundera över.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Militära böcker
« Svar #26 skrivet: 2005-09-07, 00:09:33 »
Blev övertalad att införskaffa "Hjärtat eller Döden" av Arvid Riddare (Psedonym). Boken handlar om ett fiktivt krig USA mot EU, som såklart börjar i Sverige. Man får dels förklarad för sig varför Sverige är försoffat och sedan får man följa en grupp i ett Insatskompani.

En av de sämsta böckerna jag läst på mycket länge! Dels har författaren för lite militära kunskaper (fast han är övertygad om motsatsen) när han beskriver olika stridstekniker/taktiker, där han begår nybörjarfel utan dess like, dels blir det för mycket skitsnack när han framhäver huvudkaraktärens roll i uppbyggandet av ett nytt demokratiskt "kulturidealistiskt" parti byggt på lutherska värderingar. Detta krockar sedan fullkomligt när han över flera sidor beskriver olika sexorgier som karaktären hänger sig åt.

Läs inte boken och om du träffar någon som säger att den är bra eller militäriskt korrekt, Skjut honom! :pistols

guest325

  • Gäst
SV: Militära böcker
« Svar #27 skrivet: 2006-08-31, 23:08:04 »
En hyllning till katalonien.

Av George Orwell


Spanska inbördeskriget ur en republikansk milismans ögon.


guest466

  • Gäst
SV: Militära böcker
« Svar #28 skrivet: 2007-01-16, 08:56:16 »
Kan rekommendera 'Stalins Hämnd: Röda Armen i Tyskland 1944-45' av Niclas Sennerteg.

Berättar på ett ganska detaljerat sätt de fasansfulla förhållanden som mötte tysklands befolkning när Röda Armen trängde in i deras verklighet för att utkräva hämnd. Det var lika mycket en kultur och klasskrock som en krock mellan politiska ideologier. I sovjet hade man under flera års tid propagerat för att utkräva hämnd av Tyskland och dess befolkning för de brott som begåtts och instiftat hat och fördomar mot det tyska folket. När sedan invasionen av Tyskland kom närmre gjordes vissa försök att omrikta propagandan i en mer human inriktning men hatet var så grundmurat (inte helt oskäligt kan man ju lugnt säga) att sådana försök var helt verkningslösa.
Ur militär synvinkel beskriver boken väl förhållandena i Ostpreussen, striderna i och runt Königsberg och Danzig en del annat samt hur tyska högkommandot vägrar att evakuera tyskar inför den förestående invasionen. Något som gravt försvårade för både befolkningen och Wehrmacht som var tvungna att operera i mycket befolkningstäta områden. Boken belyser ganska tydligt desperationen och den fullkomliga verklighetsfrämmande inställningen nazitysklands ledning hade under slutskedet av kriget, samt vilka oerhörda mänskliga lidanden som den tyska befolkninen i det senare östtyskland och Polen tvingades utstå.

En mycket bra bok som jag rekommenderar. För övrigt gillar jag Antony Beevors böcker skarpt. Niclas Sennerteg har även skrivit några andra utmärkt bra böcker bl a om Kursk 1943 där han en gång för alla avlivar myten om slaget vid Prochorovka.

guest1507

  • Gäst
SV: Militära böcker
« Svar #29 skrivet: 2007-05-10, 08:43:57 »
Slaget om Monte Casion

Klart rekommenderad

 

Senaste inlägg