Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Militära böcker  (läst 15384 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest466

  • Gäst
SV: Militära böcker
« Svar #30 skrivet: 2007-05-11, 01:26:43 »
Rising Tide - The untold story of the Russian submarines that fought the cold war
Gary E. Weir & Walter J. Boyne


Eldens Fält (har ej originaltiteln på engelska tyvärr)
James Webb

Vi som inte slagits på tyskarnas sida i WWII lever i en villfarelse.
Allt jag lärt mig om WWII har varit väldigt vinklat. Tycker nog man borde ändra historieböckerna.

Cartman, det kallas efterkrigspropaganda. ;) Tyskarna vet att amerikanska attackpiloter slog inte ut ens hälften av stridsvagnarna dom gjorde anspråk på i Normandie. Det finns många exempel, men det är så det är och alltid har varit, segraren skriver historieböckerna. Det har dock kommit lite nyktrare böcker på senare tid av bl a författare som nämns ovan i denna tråd, Anthony Beevor och Niclas Sennerteg mm.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Militära böcker
« Svar #31 skrivet: 2007-05-11, 21:33:21 »
Slaget om Monte Casion

Klart rekommenderad

Vem är författare?

guest1507

  • Gäst
SV: Militära böcker
« Svar #32 skrivet: 2007-05-23, 12:37:44 »

guest524

  • Gäst
SV: Militära böcker
« Svar #33 skrivet: 2007-06-19, 15:12:51 »
Första gången jag fann denna tråden...
Ingen verkar ha backat bandet till 1600-1700-talet och Peter Englunds böcker?!

Ofredsår - Otroligt intressant militär historia, fick lärde om massor som jag trodde jag visste om 30-åriga kriget. Man får leva med hans små inflikningar med korta kapitel om tekniken vid barnafödande under 1600-talet mm...

Den oövervinnerlige
Grymt intressant om det för mig rätt okända kriget mot Polen efter 30-åriga kriget. Samt vår invasion av Danmark: vi var bokstavligen en futtig bakdörr från att inta hela Köpenhamn (dvs Danmark). Även denna bok har korta parenteser om vardagslivet på 1600-talet mm.

Poltava
Inte så mkt parenteser, endast vägen fram till detta slag. Och själva slaget. Antar att alla läst den: man ömsom fascineras, och ömsom äcklas över bristen på respekt för människoliv. Rätt naket våld bitvis. Rekommenderas!!!!


...och ska man nu prata Peter Englund så läs dessa krönikor!   (Det finns fler krönikor under länken men jag tar upp de (enligt mig) bästa...
Slaget vid Svensksund - en för mig okänd svensk triumf år 1790
När man kämpar med vidunder - bombkriget mot Tyskland i slutet av ww2. Rätt skakande berättelser från bl a världshistoriens första eldstorm: den i Hamburg 1943.
Samt sist men inte minst: LÄS KRÖNIKAN "Massakern i Song My" om du vågar. Jag, vuxna karln, var gråtfärdig när jag läst den första gången, och kunde inte få texten ur skallen på hela dagen.
Länken:
http://www.peterenglund.com/textarkiv.htm

 

Senaste inlägg