Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Serier  (läst 22625 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest253

  • Gäst
Serier
« Svar #30 skrivet: 2005-02-11, 18:56:42 »
TJOSAN! Senaste nummret/boken i Disney's "Hall of Fame" kom i veckan! Och det är en Don Rosa-bok!!! Bästa födesledagspresenten hittils!!! Yi-haa!!

:banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana

Utloggad RedMaxx

  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 499
Serier
« Svar #31 skrivet: 2005-03-01, 19:15:57 »
tja jag vet inte vad jag ska säga men jag har allt mer eller mindre i 1:a upplaga och nu pratar vi serieböcker(tintin, asterix m.m.) ca 450 st.

En favvo är tecknaren "Bourgeon", pappan till "Resande med vinden serien", "Prinsessan och pagen serien","skymningens färdkamrater serien" och (jag har bara en bok en så länge) "Den döende planeten".

En annan serietidning är samuraj, någon nämde Lonewolf and teh cub tidigare.

guest253

  • Gäst
Serier
« Svar #32 skrivet: 2005-03-02, 13:41:28 »
Citat från: RedMaxx
tja jag vet inte vad jag ska säga men jag har allt mer eller mindre i 1:a upplaga och nu pratar vi serieböcker(tintin, asterix m.m.) ca 450 st.


 :drool

guest253

  • Gäst
SV: Serier
« Svar #33 skrivet: 2007-10-04, 15:08:51 »
...ville bara säga att jag var och hälsade på Don Rosa nu i helgen som var på Bokmässan i Gbg. Äntligen! Såg även att Lars Mortimer (Hälge) satt där och signerade, samt att Lise (Nemi) hade varit där dagen innan. Passade även på att prata lite med Stefan Diös, longtime översättare för allehanda Disney-jox samt über-ankist...

:banana

guest1604

  • Gäst
SV: Serier
« Svar #34 skrivet: 2007-10-14, 15:20:55 »
:):)

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Serier
« Svar #35 skrivet: 2007-11-14, 13:23:28 »
http://www.e24.se/dynamiskt/klacksparkar/did_17486957.asp

Riktigt intressant faktiskt om de lyckas med ett läsbart format
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

guest253

  • Gäst
SV: Serier
« Svar #36 skrivet: 2007-11-14, 17:06:25 »
Ett mästerligt och modigt initiativ av dem, måste jag säga. Hoppas det går bra för dem.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Serier
« Svar #37 skrivet: 2007-11-14, 18:45:55 »
Fy fasen... Den där skulle man nog kunna betala för... Iof beror det ju på vilka serier det är och så...

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Serier
« Svar #38 skrivet: 2007-11-14, 22:29:53 »
 :stupid

Marvel är grymma!

guest1645

  • Gäst
SV: Serier
« Svar #39 skrivet: 2008-04-17, 09:46:23 »
Ang. Heavy Metal, jodå, den finns kvar.
Den försvann aldrig, men den svenska utgåvan, Tung Metall försvann i samband med att Magnum blev trist. Magnum som sedan försvann tillsammans med den riktigt stora utgåvan av Marvels Universe. Den enda Marvel-tdining jag prenumererat på då den hade alla de bra Wolverine-stories, Deathshead 2, Thanos, Punisher osv. Killarna som inte tvekade att krossa sina fiender, till skillnad från två röd/blå klädda mesar (Spindeln och Supermes). Ja, jag vet att Marvels Universe kommit tillbaka, men det är inte samma sak längre. Den gamla låg på ungefär 250 sidor.

Magnum samlade alla gamla klassiska europeiska "superhjältarna", typ Cat och Axa som exempel. Även en del deckarserier, men vem bryr sig om det när man är 14 år och kan läsa Axa...
Tung Metall var en svensk version av Heavy Metal och om jag inte minns helt fel så var det en massa snack i pressen och Konsum (nuvarande COOP) gick ut med att den inte skulle säljas för det var snusk och våld.
Moralpaniken i samband med Swinert Öholms fina "debatt" om WASP...

Så till Heavy Metal (ja, lång post, jag borde starta en blogg) som idag ägs av Kevin Eastman som köpte tidningen för pengarna han fick för att sälja sin del av Turtles-rättigheterna till Peter Laird (sådan är sägnen i alla fall, sanningen är ofta en annan). Ja, Teenage Mutant Ninja Turtles... Om ni hittar original-paddorna så förstår ni varför Eastman gillar Heavy Metal.
Kevin Eastman är dessutom gift med Julie Strain, ofta förekommande i serier i Heavy Metal, särskilt de tecknade av Simon Bisley samt huvudrollsinnehavare i Heave Metal 2000. Filmen som blev spelet Heavy Metal F.A.K.K.2.

Ja, jag personifierade den tonåriga serie-nerden en gång i tiden... :)
Idag blir det bara mina 17 dagliga strippar samt lite Gaiman, Moore (som gjorde underverk med Batman och Swampthing), Miller, Manara (man är ju trots allt tonåring inombords fortfarande) osv osv...

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Serier
« Svar #40 skrivet: 2008-04-17, 13:18:50 »
Hm, Felladin, du verkar kunna din sak.

Jag köper mer än gärna på mig allt jag kan komma över i TPB-format då jag inte står ut med attt inte få läsa färdigt en hel storyline i taget.

Har du några bra tips till en som nu har och gillar allt som kommit ut av Sandman, Hellblazer, Lucifer, Preacer (nåja, har tröttnat rätt kraftfullt på Ennis/Dillon) men som under inga som helst omständigheter står ut med Mangastilen? Jag tycker även att Mike Carey är bland det bästa som hänt sedan Gaiman slutade med Sandman.

Jag börjar få slut på intressanta serier att följa :cry
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

guest1645

  • Gäst
SV: Serier
« Svar #41 skrivet: 2008-04-17, 13:51:10 »
TPB får du gärna översätta.
Nog för jag är nerdig, men jag växte upp i en håla på landet där allt utanför fylla på dansbanan och fotboll var strängt förbjudet. Så jag är lite efter i jargongen... :)

Jag hängde faktiskt med Gaiman över i böckerna. Han är en husgud av stora mått. Så jag har inte hängt med i vad som sker på serie-marknaden. Tycker det mesta nya som släpps är skumma cross-over stories i Marvels universum. De kör ju kampanjer som är flera år långa.
Efter hela Onslaught-soppan gav jag dock i mångt och mycket upp Marvel. Det enda intressanta som kommit därifrån är Wolverines ursprung, men t.o.m det kändes fel på något vis. Han har ju spekulerats i att vara tusentals år gammal, och så blir allt till en Lilla huset på prärien-grej från 1800-talet.

Vad gäller inköp av serier blir det numera något sporadiskt Heavy Metal-nummer och när sommaren kommer så rotar man vilt i serie-stånden. Det finns ju den mikroskopiska chansen att man hittar ett nummer av Magnum eller Mega som man inte läst. Men t.o.m de blir allt mer svårfunna. Gått så långt ibland att jag köpt X9, och då är det illa...
Köper sällan de stora albumen, det blir oftast om det släpps något i The Crow-universet. Brukar vara bra mörka stories som passar en emo-själ som min. :)

Följde Preacher när den gick i Magnum, men det gick så sakta... Det kunde gå 17 sidospår utan poäng innan man kom vidare. Och som du själv skrev, ska man orka det, så ska man få allt på en gång.
Jag är lite inne på att köpa V för Vendetta igen. Hade den som komplett serie, men bytte den mot en komplett upplaga av ElfQuest-tidningar (typ första två/tre albumen) för många år sedan. Problemet var att någon lånade EQ utan att återlämna det, något som grämer mig än idag.

Jag gillar manga-vågen. Köpte några album under gymnasietiden. Fanns en liten affär i Lund som special-importerade från USA. 300-400 kr styck kostade böckerna...
Så jag tycker det är bra att dagens ungar får chans att läsa manga utan att bli utfattiga. Hade nu bara kvalitetsserierna gått ner i samma pris...
Mina ungar fastnade för både Dragonball och One Piece.

Det var ju förbenat va långt det blev igen. Och utan ett enda tips... :)
I'll be back.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Serier
« Svar #42 skrivet: 2008-04-17, 16:53:20 »
TPB=Trade Paperback dvs seriealbum till skillnad från vanliga tidningar.

Klart man följer med Gaiman till böckerna :thumb och om vi ändå är inne på det spåret kan jag rekommendera Careys bokserie om Felix Castor: The Devil You KNow, Viscious Circle och Dead mens Boots (skall komma en fjärde bok i höst).

Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

guest1645

  • Gäst
SV: Serier
« Svar #43 skrivet: 2008-04-17, 17:55:59 »
Det får jag kolla upp!
Har du läst Neil Gaimans "Of smoke and mirrors"? Samling av noveller, dikter och annat skrufs som han hittat i garderoben. :)
Böcker jag också kan tipsa om är de om The Crow (stor överraskning :) ), bland annat en av Poppy Z Brite.

guest253

  • Gäst
SV: Serier
« Svar #44 skrivet: 2008-04-19, 15:12:02 »
*Harkel* :lil

 Jag antar att den "Supermes" du nämner är "Superman", n'est pas? Han är inte Marvel, han är DC.... ;)

 

Senaste inlägg