Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Militär erfarenhet  (läst 23920 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest440

  • Gäst
Militär erfarenhet
« Svar #30 skrivet: 2005-11-29, 15:14:27 »
10 månader på ING3 i Boden som bataljonstabsgruppbefäl (puh... långt ord ^^) Har förkärlek till kuta-skjuta spel även om det blivigt mycket wow på senare tid.

M

Utloggad DONald

  • Old Lucky Luciano
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 115
  • Salvatore "Lucky" Luciano
    • The Five Families
Militär erfarenhet
« Svar #31 skrivet: 2005-11-29, 15:31:50 »
Hehe, denna tråden var skoj :)

Om JO-gubbsen ursäktar passar även jag på att "skryta" lite  :thumb

10 mån 1990-91 K1 Livskvadron MPJ, där jag var hundförare. Skitskoj faktiskt, och jag fick även behålla hundskrället efter lumpen (som fodervärd)
MPJ blev sedan krigsplacerade på K3 där jag senare gjorde 3 repövningar, för att sedan slippa när jag passerade 28-strecket, vilket iaf då var obligatoriskt för J-tjänster  :cartman
"I'll make him an offer he can't refuse." Vito Corleone
(copyright Ruskprick)

guest308

  • Gäst
Militär erfarenhet
« Svar #32 skrivet: 2005-11-29, 16:39:23 »
Jaha då var det  jag. Jag gjorde 7,5 månader på I4/T1 Linköping som militär slaktare. Och det är sant det finns faktiskt. Är även med i Hemvärnet sedan 10 år tillbaka. :hella

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Militär erfarenhet
« Svar #33 skrivet: 2005-11-29, 19:14:51 »
GRG-skytt 1:a Norrlands PV pluton, Lits kompani, I5 Östersund. 7,5 månader. Fick förutom grg:n leka med pv-pjäs, KSP-58 och PV-robot. Kul!! :)

Roligaste minnet? När repgubbarna (skyttesoldater) kom till vår slutövning - jösses vilket slött gäng! De hade med sig hemkört i 20 liters dunkar, söp mest hela tiden, gjorde eldöverfall på oss fast vi var i samma kompani, hade bandvagnsrally i fyllan osv osv.

När vi väl fick följa med dem på en skytteövning så blev de tidigare så slöa gubbarna som galna, allihop ville leka Rambo - fullt ös framåt! Små tallar och granar som var mellan dem och saab målen fälldes på löpande band genom en jämn ström kulor avlossade från KSP:na.

Nu när man ser tillbaka på lumpen så är det ju mest roliga minnen, men när man väl var där så var det ju inte så roligt alla gånger.

Är numera placerad i reserven! :)

guest221

  • Gäst
Militär erfarenhet
« Svar #34 skrivet: 2005-11-29, 22:16:28 »
10 mån på p18 Gotland som beredskaps gruppchef 1989-90

6 mån FN-tjänst Libanon1993-1994
Skulle åkt igen på FN tjänst 2000 som
Transportgruppchef i Makedonien, men min fästmö
berättade att lilla Julia var på väg och då
valde jag att avstå. Hon har alltid hävdat att det inte var någon kupp
för att ha mig hemma, jag har aldrig riktigt trott henne.

Varit med i FBU HV sen 85..omg 20 år.
Men detta är nog sista året.



Edit: ändrade en missad punk efter anmärkning av vår käre
världsmästare i biblioteki.

Utloggad RedMaxx

  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 499
Militär erfarenhet
« Svar #35 skrivet: 2005-11-30, 00:15:09 »
10 månader vid INF-SS (samma som gunslinger, INFanteriets StridsSkola) som bevakning och depå vid utb 3 (utblidnings avdelning3,vapenteknink) (malaj för jag har inte helt god syn), det jag gjorde var att jag utbildade befäl i all antitank och annan goja (praktisk krigsföring) ,grg,PV-Pjäs,Robot 56Bill,ksp m.m. Sedan körde jag runt i PV-BV,RB-BV,BV 506,TGB11,13,20 och valpen + tunglastbil med släp (ej ternggående), det var allt tror jag. Låg i fält 3 dagar. Jo har spelat in en reklam film om det ny GRGt. Muckade 1991, med bunder och brak på finlandsfärjan.

Sökte till fältsjukhuset i Irak, som lastbilschaffis,bagare,vapentekniker. Men jag sög så det blev inget.

/RedMaxx

guest58

  • Gäst
Militär erfarenhet
« Svar #36 skrivet: 2005-11-30, 00:35:19 »
Citat från: Enos Pork
Ingetingör soldat i 6 månader på Ing2 :sleep


Been there, done that...
7,5 månader i Hans Majestäts tjänst på ovan nämnda regemente..som plut.signalist på 6:e kompaniet..muck -87.

Fast jag fick minsann inte sova mig igen den tiden.. det var ra145:or, fältapor, täcktabeller, Adam Sigurd kom!, balkbroar,  kb4:or, färjor, stridsvagnminor, sprängdeg, kordit, minpikar, brodukningar, spyfärdiga, inte längre så kaxiga pbv och pansarvagnförare som skulle köra över våra broar...

Ett stackars rep.möte slängde dom in nästan 10år! efter vi muckat...

Numera tillhör man Södra Skånska Gruppen, Hemvärnet sedan några år..

-. --- --. --. . klart slut.

Utloggad u.f.o

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 326
Militär erfarenhet
« Svar #37 skrivet: 2005-12-01, 17:23:49 »
jag började min militära karriär med att leka luftgevärs krig mot Braxen(man fick skjuta på allt under huvudet :pistols )
sedan bar det av norrut till K4 arvidsjaur som jägare.
-92 Libanon som vakt o eskort soldat
-94 Bosnien som akan skytt på PbV
hemvärnet har jag provat på oxå.
nu för tiden är man särskild beredskaps polis och en stolt
=[OG]=WARRIOR :cheers

guest253

  • Gäst
Militär erfarenhet
« Svar #38 skrivet: 2005-12-02, 15:26:57 »
Skyddsman i 9:de baskompaniet på 4:de helikopterbataljonen.

Mer lättförståeligt: Militärflygplatsbrandman. Värnplikt, med andra ord. 4.hkp.bat ligger i Malmen (Malmslätt) utanför Linköping. De som känner till flygvapenmuséet vet var det ligger, museét ligger precis utanför området.

Egentligen skulle Malmslätt vara den flygbas som hade MINST flygaktivitet, då det "egentligen" bara var helikoptrar där. Nu är det så att SAAB Aero ligger där också, så det är där de testflyger alla plan och det är också där många av regeringsplanen är parkerade. Summa sumarum blir att i praktiken flögs det väldigt mycket där. Nu ligger dessutom flygskolan där utöver den redan befintliga helikopterpilotskolan. Det vispar nog ganska duktigt i luften där nu...

Utloggad Moffast

  • Old Fire Hydrant
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 188
Militär erfarenhet
« Svar #39 skrivet: 2005-12-03, 18:07:29 »
Gjorde värnplikten på numera nerlagda I14 i Gävle som skytteslusk/Tgbförare. Sedan utlandstjänst i Makedonien 93/94 (MA02) och i Kosovo sommaren -00 (KS02) båda vändorna som skytteslusk - KSP-skytt/GRG-skytt.
Var med på utbildningen till Arméns insatskompani (IA01) hösten -00, som GrpCh.

Who dares! Wins!

guest319

  • Gäst
Militär erfarenhet
« Svar #40 skrivet: 2005-12-04, 11:43:27 »
Pansarvärnsrobotsoldat vid I3 i Örebro.
Har skjutit 2st Robot 56 BILL. Första roboten sköts mot stillastående mål och den andra mot rörligt.
 
Robotorna kostar ca 250000:- styck och det kändes bra att få omsätta lite skattepengar :)

guest534

  • Gäst
Militär erfarenhet
« Svar #41 skrivet: 2005-12-23, 11:18:08 »
wieee.. lumparminne ;)

Norrlands Signal Bataljon S3.

15mån KB -> Sambandsbefäl
Utbildad för något som nästan inte gick att uttala..
Gränsregemente stridsgruppstab kompani

Numera nerlagt och nergrävt.

Fått besked att jag enbart får panga på nätet

// JoBo

Utloggad Foppa

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 534
SV: Militär erfarenhet
« Svar #42 skrivet: 2006-08-01, 02:36:38 »
Band-traktor förare i 7,5 månader på ING3 Boden mucka 2001.
FN tjänst KS05 SISU förare (Skytte) kom hem 2002. Jag vill åka igen, ska nog söka snart.
 :kubel

 

Senaste inlägg