Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Boktipset  (läst 13244 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
Boktipset
« skrivet: 2005-06-12, 12:05:47 »
Tänkte ta tillfället i akt att rekommendera en riktigt bra författare.
Jag håller just nu på med Umberto Ecos "Rosens namn"

Jag kan verkligen rekommendera denna bok. Det är en fantastisk mix av historielektion och deckare.
De flesta har säkert sett filmen med Sean Connery vilken är en av mina favoriter. Även om ni sett den tycker jag ni ska läsa boken.
Språket är fantastiskt och personer och miljöer är mycket bra.
Eco har också författat en riktigt rolig bok och det finns gott om bizarra figurer i den.

Hur historiskt korrekt boken är vet jag inte. Eco berättar ett antal mindre sidohistorier som är mycket intressant men som jag inte vet stämmer.
Jag har tidigare läst hans "Baudolino" som också är fängslande läsning men är något flummigare i sitt upplägg i de sista kapitlen.

Som de flesta nog redan vet hadlar boken om munken William från Baskerville och hans unge lärling Adso som kommer till ett Italienskt kloster 1300-talet. är skr det ett antal mord som William försöker lösa med hjälp av logiskt tänkande medans de flesta munkarna vill se det som djävulens verk och skickar efter inkvisationen.
Historien kretsar kring klostrets bibliotek som är väldigt stort och förbjudet område för alla utom vissa utvalda på grund av den förbjudna kunskap som finns samlad där.

Det här är fin läsning för alla som är intresserade av historia och bra litteratur.
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
Boktipset
« Svar #1 skrivet: 2005-06-12, 12:34:44 »
Boken är dessutom bra mycket bättre än filmen även filmen är en höjdare. Umberto Eco har skrivit fler böcker men ingen når upp till Rosens namn. :thumb
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
Re: Boktipset
« Svar #2 skrivet: 2005-06-12, 15:15:11 »
Citat från: Redbeard
Tänkte ta tillfället i akt att rekommendera en riktigt bra författare.
Jag håller just nu på med Umberto Ecos "Rosens namn"

Jag kan verkligen rekommendera denna bok. Det är en fantastisk mix av historielektion och deckare.
De flesta har säkert sett filmen med Sean Connery vilken är en av mina favoriter. Även om ni sett den tycker jag ni ska läsa boken.
Språket är fantastiskt och personer och miljöer är mycket bra.
Eco har också författat en riktigt rolig bok och det finns gott om bizarra figurer i den.

Hur historiskt korrekt boken är vet jag inte. Eco berättar ett antal mindre sidohistorier som är mycket intressant men som jag inte vet stämmer.
Jag har tidigare läst hans "Baudolino" som också är fängslande läsning men är något flummigare i sitt upplägg i de sista kapitlen.

Som de flesta nog redan vet hadlar boken om munken William från Baskerville och hans unge lärling Adso som kommer till ett Italienskt kloster 1300-talet. är skr det ett antal mord som William försöker lösa med hjälp av logiskt tänkande medans de flesta munkarna vill se det som djävulens verk och skickar efter inkvisationen.
Historien kretsar kring klostrets bibliotek som är väldigt stort och förbjudet område för alla utom vissa utvalda på grund av den förbjudna kunskap som finns samlad där.

Det här är fin läsning för alla som är intresserade av historia och bra litteratur.


Jag började läsa den men min latin är lite rostig.. herregud det var 2-3 sidor åt gången där de enbart pratade latin - utan nån översättning !

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
Boktipset
« Svar #3 skrivet: 2005-06-12, 15:23:23 »
De styckena hoppar jag över
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
Boktipset
« Svar #4 skrivet: 2005-06-12, 15:30:58 »
Citat från: Redbeard
De styckena hoppar jag över


men då missar man ju mycket. Rosens namn är en av mina favoritfilmer och jag blev glad när jag fick syn på boken på biblo. Det var med tungt hjärta jag la den ifrån mig
:(

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
Boktipset
« Svar #5 skrivet: 2005-06-12, 15:33:44 »
Jag tycker inte att de latinska styckena sänker boken. De ger mig ju knappast något men historien förs fram bra ändå,
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
Boktipset
« Svar #6 skrivet: 2005-09-10, 13:58:30 »
Eftersom jag är sängliggande idag med en otäck förkylning tänkte jag passa på att recensera en bok till.

Dagens bok är: American gods av Neil Gaiman

Neil Gaiman är nog mest känd för de utmärkta Sandman-serierna men har också skrivit en del fantasy även om hans fantasy skiljer sig en hel del från standardverken i genren.

American gods är mer romanlik än hans tidigare böcker.
Den handlar om Shadow som precis släppts ut ur fängelset och samtidigt förlorat sin fru i en bilolycka.
På planet hem träffar han Wednesday som påstår sig vara en gud som tappat sina troende och numera hankar sig fram med småstölder och bedrägerier.
Shadow tar anställning som livakt åt denne och följer honom genom Amerika på jakt efter följeslagare som skahjälpa till i det stundande kriget mot de nya gudarna som tagit form hos människan.

I Gaimans Amerika försvinner inte gudarna utan de tynar bara sakta bort när folk slutar tro på dom.
Gudarna formas av människors tro.

Boken kan väl närmast liknas med en roadmovie.
Den är defenitivt Gaimans bästa bok. Både spännande, störande och rolig.

Annars vill jag gärna rekommendera Neverwhere och Stardust av samma författare.
Samt God Omens som han skrev tillsammans med Terry Pratchett.


http://www.neilgaiman.com/index.asp
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
Boktipset
« Svar #7 skrivet: 2005-09-10, 15:51:31 »
då ska faktiskt jag oxo rekomendera en bok. Läser inte så seriösa böcker som andra men fastnade för en som heter Fågelbröstet av en staffan Westerberg och NEJ det e inte vilse i pannkakan...

boken handlar om en svensk kille som åker till USA och går med i den amerikanska armen... han genomgår som flesta utbildningarna och blir tillslut en Airborn ranger. Boken beskriver den hårda träning och idiotiska "drill sergants" som han möter.

Resan till deras slutövning avbryts och dom skickas istället till Grenada...

jag gillade boken iaf... lite seg i början men tar lite fart sedan...

guest510

  • Gäst
Boktipset
« Svar #8 skrivet: 2005-09-10, 16:52:18 »
quote:  Boken beskriver den hårda träning och idiotiska "drill sergants" som han möter.

Resan till deras slutövning avbryts och dom skickas istället till Grenada...


Jisses!

Jag har traffat en kille har i Japan som var fd Ranger och var med pa Grenada.
Man kan lugnt saga att han hade en del udda sidor...
Det slutade med att han blev arresterad av Japansk polis for att ha stulit dam-trosor :clap
Jag traffar en hel del med bakgrund inom det millitara har, typ britter fran SAS och en och annan SEAL etc. De flesta ar mycket trevliga (speciellt britterna).
Men den har killen var utan tvekan en av de morkaste personer jag mott.
Jag tycker nog mest synd om honom i alla fall.
Han mar nog inget vidare 'inuti' s.a.s
Kanske hade han samma befal???
Tror trotts allt att Sverige har en ganska god koll pa utbildningen, eller ska man saga hade? Man har ju nastan avvecklat forsvaret.
Blir vi attackerade far vi snallt be H.A eller ryska maffian att forsvara oss :headbang

Mitt boktipps sa..."Livets langtan efter sig sjalvt" av Jacobsson (natur och kultur) ISBN27-09436-7

Kanske inte sa Macho men riktigt intressant pa manga satt.

 :banana

guest253

  • Gäst
Boktipset
« Svar #9 skrivet: 2006-02-23, 13:32:31 »
Jahapp, nu är det återigen dags för den årliga bokrean. Många intressanta titlar har dykt upp, och det kommer bli ett nöje att shoppa runt lite i år. Tyvärr är Fantasy/Science Fiction fortfarande något som en del handlare behandlar som "Ungdomsböcker" eller liknande förolämpande epitet, men det finns lite intresant att titta på, trots allt.

Jag kan ju passa på och nämna lite tips till er alla:

Amerikanska Gudar (American Gods) av Neil Gaiman har blivit översatt och finns med på rean. Dock minns jag inte om det var på Akademikerbokhandeln eller Anderssons Bokhandel. (Är inte säker, men risken finns att Anderssons är en lokal företeelse här i Norrköping)

Det finns ett par böcker av Bradley Trevor Greive som jag tycker att man ska titta på. De är likartade allihop, såvitt jag vet, men ohyggligt uppiggande att läsa. "En Deppig Dag" heter den första (Blå bok med en ledsen groda) och "En Stressig Dag" heter den tredje (Lila bok med den mest deprimerade fågel jag någonsin sett)(Den andra boken är grön, men jag minns inte mer, och den fjärde är Rosa). Alla innehåller små, enkla tankegångar, illustrerade med väldigt träffande och dråpliga foton på djur. Man skrattar, nickar och tills slut mår man bättre. Titta på bokrean och se vilka du kan hitta.

guest253

  • Gäst
Boktipset
« Svar #10 skrivet: 2006-02-23, 20:04:11 »
Ack! Må gudarna förlåta människans svaghet. Jag är nu 7 böcker och en spelbox rikare, och ungefär lika många hundralappar (8) fattigare... :cry


(Spelboxen kostade 299:-, men då innehåller den 12(!) spel. ALLA Command&Conquer-spel som getts ut, + ALLA expansioner...) :banana :eager

guest253

  • Gäst
Boktipset
« Svar #11 skrivet: 2006-02-23, 20:10:32 »
Btw, Neil Gaimans bok "Amerikanska gudar" finns på Akademikerbokhandeln för 79:-, och Bradley Trevor Greive har gett ut fyra böcker, såvitt jag vet. Första är blå, andra grön, tredje rosa och fjärde lila. Hojta till om ni vill ha titlarna. ;)

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
SV: Boktipset
« Svar #12 skrivet: 2007-09-05, 13:11:32 »
Två stycken hejdlöst roliga böcker som man kan ha liggande på soffbordet:

Tråkiga vykort av Jeppe Wikström





Sveriges sämsta skivomslag



(mina föräldrars idoler hade plyschpyjamas stl xxl ! )

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Boktipset
« Svar #13 skrivet: 2009-03-02, 08:22:24 »
Har varit på bokrean och kommit hem med ett fynd.
Bortglömda platser av Jan Jörnmark.

En härlig bok för alla som är intresserade av fotografi och industrihistoria.
Jörnmark har farit runt och fotograferat platser i Sverige som har lämnats åt sitt öde, det är en del fantstiska foton.
Det är också en bra historielektion som ger ett bra perspektiv på vår industrihistoria och är rätt förklarande för hur vårt samhälle ser ut idag.
Boken är extra aktuell med tanke på den industrikris vi ser idag.

Jan Jörnmark har också en hemsida som är väl värd ett besök.http://www.jornmark.se/places.aspx
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Boktipset
« Svar #14 skrivet: 2009-03-02, 08:46:29 »
När det gäller bokrea eller bokmässan så känner jag att det inte har utvecklats på Fantasy/Science Fiction sidan. det är fortfarande samma titlar som för 7 år sedan.
Orkar inte leta längre. Finnar aldrig några guldkorn, köper det på SF bokhandeln som vanligt istället. De uppdaterar sig iaf.
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

 

Senaste inlägg