Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Router med traffic shaping  (läst 3409 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Router med traffic shaping
« skrivet: 2005-07-01, 08:39:27 »
Jag undrar om någon har bra tips på en router med inbyggd funktion för traffic shaping (trafik prioritering) som ska kopplas till ett ADSL modem?

En klar fördel om den är:

- Billig!
- Lättanvänd
- Utrustad med minst 4 LAN portar (gärna gigabit, men 100 mbit räcker gott)
- Stabil (den ska inte dö om man kör p2p)

Gärna tips på var man införskaffar den oxå! Plus om ni kan bifoga länk till ev. recensioner.

Utloggad Rawn

  • =[OG]=Medlem
  • Gifter sig
  • ***
  • Antal inlägg: 185
Router med traffic shaping
« Svar #1 skrivet: 2005-07-01, 19:10:43 »
Den billigaste som har den funktionen i hårdvaran som jag hittat är en Cisco router för 7500 exkl. moms...

Inte något du hittar i en router för det lilla hemmakontoret som jag har förstått det. Dock ganska lätt att hitta som mjukvara i en hel del linuxbrandväggar... :)

Fegis

  • Gäst
Router med traffic shaping
« Svar #2 skrivet: 2005-07-08, 00:19:41 »
Det billigaste är nog en dator och en switch...
Datorn bör köra någon linux- eller BSD-variant som lämpar sig väl som brandvägg. m0n0wall (bygger på BSD) är det första jag kommer att tänka på även om jag inte använder det själv. Finns också många linux-varianter som fyller ändamålen...
Kraven på hårdvaran blir ju då ca: 500 MHz, två nätverkskort och en hårddisk på en 2 gb... Givetvis går det att göra hårddisklösa varianter (flashminnen alternativt ramdisk och bootcd) men det känns lite väl avancerat...

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
Router med traffic shaping
« Svar #3 skrivet: 2005-07-08, 00:45:12 »
jag har precis dragit igång min ipcop burk....går nu som dhcp server och brandvägg....funkar klockrent....

det är nog det billigaste sättet att komma undan utan att få betala X antal tusen kronor...

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Router med traffic shaping
« Svar #4 skrivet: 2005-07-08, 00:55:47 »
Mjao, m0n0wall har jag testat, ett helt suveränt program med många möjligheter, kräver inte mycket datorkraft heller.
Är dock inte alltför förtjust i tanken på att sätta upp ännu en dator bara för detta ändamål, även om det är den mest flexibla lösningen.

Ska kolla lite på Linksys produkter vid tillfälle.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
Router med traffic shaping
« Svar #5 skrivet: 2005-07-18, 23:07:43 »
vet inte riktigt vad du e ute efter men det finns ett program som heter Netlimiter... där kan man ställa in hur mycker upstream och downstream ett visst program sak använda... eller den datorn som det är installerat på...

använder det för ODC för att inte döda min DL så jag skickar inte fortare än totalt 30kb/sec

guest1327

  • Gäst
Router med traffic shaping
« Svar #6 skrivet: 2005-08-22, 10:32:27 »
Hm det har dykt upp en router för dina ändamål hos Dlink
Kolla in denna.

D-Link DGL-4300 Wireless 108G Gaming Router

http://games.dlink.com/products/?pid=370&#DGL-4300

//Ragge

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Router med traffic shaping
« Svar #7 skrivet: 2005-08-22, 11:02:24 »
Aha, intressant! Tack Ragge för tipset. Synd bara att det var just DLink, men men, denna kanske faktiskt är bra? ;)

F.ö. Net Limiter är ok, men jag kör ett annat program som sköter optimeringen automatiskt "on the fly". Problemet är att det endast funkar i just den datorn, så om en annan dator på nätverket dunkar igång en nedladdning/uppladdning, så är jag inte hjälpt av det. Därav önskemålet om en router med inbyggd traffic shaping.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Router med traffic shaping
« Svar #8 skrivet: 2005-08-23, 17:11:37 »
Ok, beställde DLinken nu, ska bli intressant att se vad den går för! :)

guest1327

  • Gäst
Router med traffic shaping
« Svar #9 skrivet: 2005-08-24, 14:41:53 »
Posta gärna i den här tråden så vi andra får ta del av hur den är.

MVH//Ragge

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Router med traffic shaping
« Svar #10 skrivet: 2005-08-25, 08:05:44 »
Fick den igår, snabbt jobbat av Dustin, där jag beställde den ifrån pga att de körde en kampanj med dels fraktfritt, dels fick man med Battlefield 2 på köpet för... 1575:- tror jag det var.
Så nu har jag två stycken BF2, nån som vill köpa ett? ;)

Hur som helst, installationen var mycket enkel, webinterfacet kanon med många inställningsmöjligheter.
Jag har inte provat att köra trådlöst, eftersom jag inte har några såna nätverkskort, men jag skulle tro att den ligger i nivå med andra routrar i den här prisklassen.

Den mest intressanta delen, traffic shaping, verkade fungera mycket bra! Fullt ös på DC och FTP samtidigt som jag spelade och spelen flöt på utan minsta bekymmer, pingen ökade inte ens! Så denna del av routern verkar det som om de lyckats mycket bra med!

Efter endast en dag så kanske det är för tidigt, men, jag rekommenderar den verkligen för de som har fler än en dator där hemma, och som känner att spelen laggar när någon drar igång en download/upload.
Även för endast en dator så är traffic shapingen bra, framförallt om man nyttjar p2p program samtidigt som man vill spela.

Så än en gång, tack Ragge för tipset! :)

guest1327

  • Gäst
Router med traffic shaping
« Svar #11 skrivet: 2005-08-25, 08:59:15 »
Kul att det funkade, kan tänka mig att köpa den själv, men jag har förtillfället köpförbud från frugan :)  (det har hon med) då vi köpte en dyr utemöbel för en månad sen :)

//Ragge

guest1327

  • Gäst
Router med traffic shaping
« Svar #12 skrivet: 2005-08-26, 09:32:13 »
Citat från: DeadHead
Så nu har jag två stycken BF2, nån som vill köpa ett? ;)


Jag kanske kan få låna det på WCL ?  Jag har inte köpt det, men jag antar att vi ska spela det på lanet :)

//Ragge

 

Senaste inlägg