Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Vet du något om DV-kameror?  (läst 5200 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
Vet du något om DV-kameror?
« skrivet: 2005-08-23, 19:04:15 »
Jag är intresserad av en liten, smidig DV-kamera för hemmabruk. Kravet är naturligtvis att den lätt kan överföra film till datorn för redigering.
Vad skall man ha för märke? Skall man ha band eller 8 cm DVD/RW? Kan man rent av skita i traditionella band och köra allt på en HD direkt? Finns det någon modell med xtra bra batteritid? Vad skall man tänka på när man shoppar? Är ljudåtergivningen bra?

Tacksam för alla svar och åsikter / Loop
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
Vet du något om DV-kameror?
« Svar #1 skrivet: 2005-08-23, 19:36:41 »
Jag kan en hel del om DV-teknik, redigering och kameror, men tyvärr handlar det ju mest om proffsgrejjor i 30-150 000-kronorsklassen. När det gäller konsumentgrejjor är jag tämligen nollställd.

Jag vet att Canon XL1s är en mycket bra kamera, men den kostar nog runt 20k skulle jag tro. Dessutom är Canon XM2 också bra. Den är billigare än XL, men hur mycket vet jag inte.

När det gäller kvalitet är det solklart så att DV-band ger överlägset bättre kvalitet än tex Digi8 och framför allt cd-lösningar. Speciellt gäller detta om du tänker redigera dina alster i datorn sedan.

Jag har för mig att vi hade en annan tråd om DV och DV-redigering i den här supportdelen. Då tipsade jag om AVID free DV, ett gratis nedladdningsbart program för DV-redigering. Det är en lightvariant från skaparna av världens bästa och mest kraftfulla redigeringar: AVID. Funkar klockrent för hemmafix och är som sagt GRATIS, inte bara "Free to try, utan GRATIS!!!

Jag jobbar ju på en arbetsplats som är överfull av fotografer. Ge mig ett maxpris på hur mycket du kan tänka dig att lägga på en kamera, och jag skall fråga dem vad som är bäst för den pengen.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
Vet du något om DV-kameror?
« Svar #2 skrivet: 2005-08-23, 20:46:54 »
Jag tycker du skall välja band (mini-DV) istället för DVD-RW. På DVDn använder man mpeg-komprimering som den på en normal DVD-skiva och kvaliteten blir rätt mycket sämre än den blir på band. Det märks inte särskilt mycket när man kollar direkt i tvn, men när man drar in det i datorn och börjar redigera så blir det stor skillnad.

Tänk på att köpa en kamera som kan använda sig av progressive scan, det ger bra mycket vackrare bildkvalitet. Då filmar den hela bilden i varje ruta istället för bara varannan linje. Det senare medför ofta att bilden blir randig när man rör den i sidled.

Ljudmässigt? Ja de allra minsta kamerorna brukar ha problem med att kameraljudet går in genom mikrofonerna. Du ska nog också hålla koll så att du får framåtriktade micar och inte såna som sitter på ovansidan av kameran (och är riktade uppåt).

Jag har en Sony DCR-HC85E som jag är ruggigt nöjd med. Den kostade närmare 10k när jag köpte den för ett år sen, men den har otroligt bra bild även i svaga ljusförhållanden vilket tyvärr inte alla har.

Jag skulle tro att du tjänar en hel del kvalitet (framförallt bildmässigt) på att skippa det lägsta prissegmentet upp till 4000 kronor.

:)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
Vet du något om DV-kameror?
« Svar #3 skrivet: 2005-08-24, 08:29:42 »
Tack för tipsen. Mitt prisintervall ligger väl isåfall över skuggans 4k rekommendation men under 10k. Sådär en fem-sex tusen är väl ett OK riktmärke, upp till 10 med en bra motivation :)
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Dr_Pepper

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 949
Vet du något om DV-kameror?
« Svar #4 skrivet: 2005-08-24, 23:15:40 »
Citat från: shadowskimmer


Ljudmässigt? Ja de allra minsta kamerorna brukar ha problem med att kameraljudet går in genom mikrofonerna. Du ska nog också hålla koll så att du får framåtriktade micar och inte såna som sitter på ovansidan av kameran (och är riktade uppåt).
:)


Instämmer helt i detta påstående, MYCKET irriterande när man slår sig ner och tittar på dagens skörd.  Bzzzzzzkschhhhhzzzz.....
Sedan har min (uppåtvända) mic med metallnät väldigt lätt för att spela in vindbrus. Det kan vara i princip vindstilla när man filmar men sedan när man är hemma och tittar låter det som att det var full orkan.

På det sistnämnda skulle jag gärna vilja höra om någon har en lösning för att slippa vindbrus på befintlig kamera. Kör med en gammal hederlig Sony DCR-PC2E som för övrigt har fungerat klockrent i flera år.
Jag måste vara odödlig, jag har levt så länge jag kan minnas.

guest253

  • Gäst
Vet du något om DV-kameror?
« Svar #5 skrivet: 2005-08-25, 01:26:37 »
Har du en utstickande eller inbyggd mic? Är den utstickande kan du pröva att sätta över en socka eller liknande. Inbyggda vet jag inte riktigt hur man ska få bukt på. Plåster kanske?

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
Vet du något om DV-kameror?
« Svar #6 skrivet: 2005-08-25, 10:36:58 »
Tejpa över en bit från en raggsocka eller vante. Se till att du inte täcker över mic gallret med tejpen bara
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
Vet du något om DV-kameror?
« Svar #7 skrivet: 2005-08-25, 12:42:24 »
Efter att ha rannsakat mig själv och tagit del av era tips har jag funderat på följande modell:

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/316042/details

DV-band, ett känt märke, mic på framsidan och progressiv slutare. Den kostar som minst 3800 spänn, vilket iofs är under Skuggans magiska gräns, men eftersom risken att jag skall bli dokumentärfilmare är ganska liten och jag bara vill ha OK bilder på familjen så kanske detta räcker. Min enda fundering är hur bra den är i lite mörkare förhållanden.

Bu eller bä (vill köpa ngt snart!)?
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
Vet du något om DV-kameror?
« Svar #8 skrivet: 2005-08-25, 12:56:03 »
På den där sidan står det ju att den INTE har progressiv slutare? Men å andra sidan så kan det ju vara fel, inte helt ovanligt på pricerunner. :) Men  det är bäst du kollar.

Om den har det så är den nog ett bra köp. Den är en Sony (jag är sjukligt förtjust i sonyprodukter...) och har med andra ord deras nightshot som funkar väldigt bra i sämre ljusförhållanden. Bildstabilisering är bra och 20ggr optisk zoom likaså. Den har ju också en ingång för externt ljud vilket borde medföra att du kan koppla till en extern mic om du vill. Kolla det också för säkerhets skull. :)

En sak som eventuellt talar emot den är att den inte har DV-in, dvs att man inte kan köra tillbaka materialet från datorn och in i kameran, men det spelar kanske ingen större roll?

Bara en bisak - men det är FireWire du kommer att använda dig av när du tankar material, så köp ett FW-kort om du inte redan har det i datorn. Vissa kameror har iofsig USB också,  men det brukar vara mest för att föra över stillbilder och mpg-snuttar från minneskortet och OM det går att föra över video den vägen så är kvaliteten under all kritik.
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
Vet du något om DV-kameror?
« Svar #9 skrivet: 2005-08-25, 13:00:28 »
:blush Missade att det stod Nej, läste bara progressiv slutare. Skall kolla vidare.
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
Vet du något om DV-kameror?
« Svar #10 skrivet: 2005-08-25, 14:04:22 »
Kan inte Rythm eller Bane ge dig ett bra pris på en förresten? :)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Tahlanos

  • Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 698
  • mmm.....
    • OG
Vet du något om DV-kameror?
« Svar #11 skrivet: 2005-08-25, 14:54:28 »
Panasonic NV-GS75 är en bra produkt men dyr.
Superb bildkvalité
ca. 6.700 spänn

Sony DCR-HC17E , Nice gränssnitt, 16:9-skärm (Panasonic 4:3), billig
ca 4.400 spänn

Läste om dessa i en test och vill du läsa samma så finns testen i MacWorld #6, senaste ute nu.
AVAST CLEARED !

Utloggad mcse

  • V.I.P.
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 332
    • http://piranhaclan.mine.nu
Vet du något om DV-kameror?
« Svar #12 skrivet: 2005-08-25, 15:42:35 »
Jag köpte en Sony HC90E när jag var i Dubai i våras. 3 MegaPixel, liten o smidig och filmar med ruskigt bra kvalitet. Duger även bra som digitalkamera tack vare den högupplösta CCDn.

Filmar till DV band, sen lyfter jag över filmen via Firewire till datorn och redigerar i Adobe Premiere innan jag bränner ut den färdiga filmen på DVD.

Är kanonnöjd med den! Vet dock inte hur den ligger i pris i sverige?

/mc
[><((((*>~]mcse
http://piranhaclan.mine.nu
Keep your feet out of the water...

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
Vet du något om DV-kameror?
« Svar #13 skrivet: 2005-08-25, 16:04:32 »
Om jag följer msce's förslag blir det denna: http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/314937/details

Fler ideer o tankar om denna eller andra?

Jag dubblar kostnaderna jämfört med en Sony DCR-HC19. Är det värt 4200 extra med de extra funktioner jag får (och vad får jag egentligen för 4200)? Jag är ju ändå hemmaanvändare med begränsad videoerfarenhet och inte riktigt i Klum-klass. Om bildkvaliten är markant bättre är det klart jag vill ha det bästa, men om det är "Hi-Fi-idiot"-skillnad är jag betydligt mindre intresserad av att punga ut med extrastålarna.
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

 

Senaste inlägg