Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Minnesproblem!  (läst 2456 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
Minnesproblem!
« skrivet: 2005-09-15, 17:21:33 »
Kutade iväg till min lokala datahandlare i frustration över dom långa laddtiderna i BF2 och köpte mer minne.
Jag har ett Chaintech VNF3-250 moderkort.
I det hade jag två st Twin-mos 512Mb 400 DDR
Jag köpte ett st 1Gb 400 DDR att kommplettera med så jag har nu två Gb i datorn.
Allt väl men i uppstarten ståå att nu är minnena bara på 333DDR.

När jag har bara  tåv 512 minnen i så står det 400 DDR
När jag har bara 1 Gb i så står det 400 DDR

Men så fort jag blnadar dom så står det 333 DDR


Skall det verkligen vara på detta viset, som Sverker säger!

 :hm  

Uppstartstiden halverades i och för sig så jag är ganska nöjd ändå så 67 DDR kan väl kvitta men jag har ju betalt för dom.....och hur stor roll spelar det?

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
Minnesproblem!
« Svar #1 skrivet: 2005-09-15, 17:27:56 »
tror det står nått om det i manualen om att du inte kan köra 3 minnen i 400 DDR...

Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
Minnesproblem!
« Svar #2 skrivet: 2005-09-15, 17:42:02 »
Nej men det står att installation i DIMM2 och DIMM3 är bara tillåtet som "Single -sided module".
Det säger inte mig nåt alls

guest161

  • Gäst
Minnesproblem!
« Svar #3 skrivet: 2005-09-15, 17:52:17 »
Prova byta runt lite men prova först med bara 1024 minnet.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
Minnesproblem!
« Svar #4 skrivet: 2005-09-15, 18:26:31 »
På de flesta moderkort är det så att minnesbussen inte kan köra på max om du utnyttjar alla fyra slottarna. Precis som du skriver, brukar alla DDR 400 minnen "tvingas" ner i DDR333 när man maxar ut kapaciteten. Det ideala är alltså att ha 2X1024 GB och bara köra i en kanal. Det sämsta alternativet är nog tyvärr att blanda storlekar. Om jag hade varit du hade jag antingen försökt byta tillbaks 1024-stickan mot två 512 (så får du i alla fall ddr-effekt på båda kanalerna) eller allra helst, byta/sälja dina två 512:or till ett 1024 till. Då kan du ha 2048GB Ram, men ändå köra minnena i deras rätta hastighet.

Jag kör själv på 4x512, och hade ett litet hellsike (läs svart/blåskärm) innan jag lyckats ställa in rätt frekvens och rätt timings i BIOS efter att jag satt i dom extra två stickorna.

Eftersom jag redan hade 2X512 tyckte jag att det var alldeles för dyrt att köpa två nya 1024. Sen kan nämnas att det troligtvis inte påverkar prestandan särskillt mycket att gå från 200mhz per sticka till 166mhz. Ingen stor grej om man inte är benchmark-addict.

Det är alltså inget fel på varken minnen eller moderkort, utan precis som det skall vara. Dessutom tur för dig att du slapp gå in i BIOS och göra konfigurationerna manuellt. Fast å andra sidan hade jag kunnat hjälpa dig med det också, eftersom jag just lärt mig hur man gör. . .

Jag fick för det första tvinga ner minnena till 166mhz och köra riktigt slappa timings 2,5-4-4-10 (2T) :(

Men BF2-prestandan är ändå avsevärt bättre än innan. Den extra Giggen RAM väger mer än väl upp för den lilla prestandaförlust minnestimings/frekvens medför.

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
Minnesproblem!
« Svar #5 skrivet: 2005-09-15, 19:05:55 »
Busen, jag försökte hitta en manual innehållande en memory cfg tabell till ditt mk men lyckades inte så jag kollade den från mitt mk istället som är ett ASUS K8N socket 754 NF3 250 så det kan inte skilja så mycket... :)



Vad det gäller uttrycket "Single side" & "Double side" kan du glömma "Single sided", dessa finns inte i större storlekar än 128 MB enligt Komplett och alla minnesstickor som säljs numera är "Double side".

Som du ser så kan jag med mitt mk aldrig få högre hastighet än DDR333 om jag fyller alla platser. Därför så sålde jag mina 2x512 jag hade när jag skulle uppgradera och köpte 2x1024 istället...

Men jag håller med DLL att prestandan in BF2 ökar kraftigt i o m 2 GB RAM... :)
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
Minnesproblem!
« Svar #6 skrivet: 2005-09-15, 20:04:17 »
:doh

Såg att ditt kort bara hade 3 slottar. :blush

Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
Minnesproblem!
« Svar #7 skrivet: 2005-09-15, 20:23:11 »
Då är allt som det skall vara då.
Vill jag ha 400 DDR så måste jag byta ut mina två 512 mot en st 1GB i stället.

Problemet är att det bara är minnesbank ett som kan hantera 1 GB.
Bank två & tre kan bara ha max 512 MB per styck, så jag får nog leva med problemet.

Tack för all hjälp :thumb  :bow

Ändra timings och sånt klockerjox bryr jag mig inte om, effekterna är nog så marginella ztt problemen som uppstår gör mer skada än nytta.
Jag prioriterar stabilitet framför prestanda.


Den största skillnaden förutom laddtiderna är hur länge dator behöver för att fungera efter avslutat spel, förut tog det några minuter innan jag kunde öppna epost o sånt men nu går det direkt.

 

Senaste inlägg