Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Hur mycket kan en switch gör i skada?  (läst 1433 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest253

  • Gäst
Hur mycket kan en switch gör i skada?
« skrivet: 2006-01-12, 05:19:20 »
Det här kommer kanske låta som en rövarhistoria, men det är bara kall fakta. Jag kan säga redan nu att problemet är inte löst, och jag vill ha hjälp. Jag har suttit sedan kl 20.00 och nu är klockan 04.33. Jag ska försöka börja från början och gå kronologiskt fram.

Jag har sedan Maj haft en switchomkopplare till mina datorer, så att jag bara behövt ha en monitor, en mus och ett tangetbord till mina 2 datorer. Jag har inte varit helt nöjd med den, då jag bl.a. fick skuggbildningar på skärmen. Om jag tex hade en helt svart bakgrund med en vit bokstav så fick jag "skuggor" i flera omgångar till höger om bokstaven. Detta beror oftast på att sladden mellan dator och monitor är för lång, så att signalen försvagas. Dessutom hände det att färgerna på skärmen flimrade till och ändrade lite på sig.

Därför gick jag till Claes Ohlsson där jag köpt switch + 2 x specialkablage för detta användningsområde (värde 199 + 2x 155= 509kr). Jag får prata via telefon med en av deras mer datakunniga anställda. Han rekommenderar mig att komma tillbaka med switch och kablar och byta ut dem mot en ny switch de har. Denna säger han att de själva använder, och att de är smidigare då de har kablarna redan fästa i switchen. Den kostar då 299kr och är, till skillnad från min andra som har en mekanisk vridknap, elektronisk.

Idag gick jag då till CO med switch och kablar och pratade med samma tjej som hade hjälpt mig dagen innan (Det var hon som ringde upp den där andra killen) och gör upp om bytet med henne. Sen åker jag hem, och det är nu det kluriga börjar.

Jag kopplar in switchen till min primära dator, och slår igång skärm och dator. Datorn låter som den ska, men skärmen är svart och går över till gult läge. Hade den inte känt någonting hade det kommit upp en skylt med uppmaningen "No signal", men inte ens det kom upp.

Jag kopplar då in min sekundära dator (med Win98 och ett Voodoo3 3000) och slår igån det. När så win98 laddats in blir skärmen helt fel. Skärminställningen är då 640x480, och jag kan inte ändra på det. Jag har hittills alltid kört på 1024x768 innan.

Jag prövar ett par omgångar och upptäcket att WindowsXP funkar som det ska, för trots att skärmen är svart märker jag att jag kan logga in och välja crtl+esc - up - enter - right - enter för att stänga av datorn. så jag kopplar ur switchen från båda datorena och kopplar in mus, tangentbord och monitor direkt in till den primära. NU får jag bild! Men inte så länge, dock. På min dator är det så här vid uppstart:
1. Det står lite om grafikkortet si och så.
2. Sedan står det "Fujitsu/Siemens", det är en lite stapel som laddas och jag kan här också välja att gå in i bios med F2 eller BOOT-meny med F12.
3. WinXP laddas. En liten blåprickig stapel laddas etc.
4. Skärmen blir svart och muspekarn dyker upp.
5. Man kommer till inloggningen.

Jag ser steg 1-3, men när muspekaren ska dyka upp blir det som innan, svart på skärmen och lampan lyser gult! Jag kan inte ens använda skärminställningarna!

 Jag river ut mitt förråd och hämtar min gamla skärm. Exakt samma resultat. Upptäcker också att min gamla dator funkar som den ska om jag direktkopplar mus, tgb och skärm till den, men jag måste ställa om alla inställningar igen, för 640x480 läget var kvar. Nu kunde jag dock påverka dem.

Att jag nu kan sitta och skriva detta beror enbart på att jag som sista desperat åtgärd plockade bort mitt Gainward geForce 6600 gt och kopplade skärmen till det integrerade grafikkortet som jag använde förr.


Jag antar att mitt grafikkort inte är sönder, då jag trots allt kunde se steg 1-3 i uppstarten, men vad i helskotta är det för fel!!! Har switchen påverkat inställningarna så att kortet inte kan leverera en korrekt signal, har den sabbat drivrutinerna eller vad? Snälla, vet ni någon hjälp, säg till Jag ska iaf tillbaka till CO imorgon och se om de kan hjälpa mig komma till rätta med problemet.

:cry

 

Senaste inlägg