Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Whiskey  (läst 53427 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Whiskey
« Svar #120 skrivet: 2011-11-07, 09:28:53 »
Octomore? hehe, det var en intressant upplevelse. Jag har bara provat den en gång, men de första 10 smuttarna (en extra skvätt vatten varje gång) kändes ungefär som att slicka på en glödgad rasp, inslagen i brinnande sandpapper. :bbq

Nu minns jag inte om det finns olika varianter av Octomoren, men den var cask i alla fall, uppåt 60 % om jag inte minns fel pga trauma.


Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Whiskey
« Svar #121 skrivet: 2011-11-07, 09:30:19 »
Fick en Aberfeldy i helgen. Som vanligt låter det fantastiskt gott när man läser på etiketten. :eager Någon som har provat? Kan vara bra att ha realistiska förväntningar.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Whiskey
« Svar #122 skrivet: 2011-11-07, 16:23:51 »
Kanske... smaka på den? :tease
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Whiskey
« Svar #123 skrivet: 2011-11-07, 21:18:12 »
Trevlig bekanskap! Klassisk, elegant, välutvecklad och mångfacetterad Highland. Riktigt bra! :) Lite honung, lite ek, lite sherry, en aning rök, och en angenäm anstrykning av blommighet. Me likes :) :cheers

guest3823

  • Gäst
SV: Whiskey
« Svar #124 skrivet: 2011-12-24, 22:00:39 »
Provade en 30-årig Glen Farclas,kanon :thumb

Utloggad Roffo

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • - inte en karl men ett moln i byxor!
SV: Whiskey
« Svar #125 skrivet: 2012-02-16, 22:47:09 »
Jag åker på Whiskymässa på Cinderella imorgon. Någon som har några tips om vad jag ska hålla utkik/prova?
Har varit lite sugen på en flaska Port Ellen nån som vet om det är nått att ha?
Här är iaf utbudet om nån orkar ögna igenom.
http://www.vikingline.se/pdf/cinderella/whisky/WhiskyFair_sortiment.pdf

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Whiskey
« Svar #126 skrivet: 2012-02-17, 06:19:04 »
Jag läste att Laphroaig skulle komma dit med en ny blandning speciellt för denna resa, värt att kolla upp!

Utloggad Roffo

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • - inte en karl men ett moln i byxor!
SV: Whiskey
« Svar #127 skrivet: 2012-02-19, 11:49:18 »
Laphroaig Brodir va inte så rolig. Den kändes ganska snäll och tam lite som en kattunge som råkat doppa tassarna i tjära. Iaf i jämförelse med reptilen marinerad och stekt  i tjära serverad med en sås av svavelsyra och (ja just det) tjära. Blackadder smoking islay raw cask var ett solklart köp!

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Whiskey
« Svar #128 skrivet: 2012-02-19, 12:08:41 »
...en kattunge som råkat doppa tassarna i tjära.

 :lolabove


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Whiskey
« Svar #129 skrivet: 2012-03-20, 09:55:12 »
Nu var det klart, jag och Annika har köpt ett fat med Whisky från Norrtälje brenneri. Så om 3 - 5 år så har vi c:a 48 st halvliters flaskor. Tur att barnen har nått att ärva då frugan ska försöka hälla i sig dom innan vi dör.
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad niklaskeno

  • Vilsen Gute i regnmetropolen.
  • =[OG]=Medlem
  • 40-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 272
SV: Whiskey
« Svar #130 skrivet: 2013-06-04, 19:38:08 »
Tänkte sparka liv i denna tråd och höra lite vad folk prövat några svenska sorter och eventuellt har för uppfattning om dessa.

Har prövat Mackmyra första utgåvan och Mackmyra Brukswhisky som inte direkt imponerade enligt mig. Däremot prövade jag en Whisky från Box destilleri (http://boxwhisky.se/) när jag va på mässa i Halmstad som jag tror har ordentlig potential (så pass så att jag överväger ett fat).

Även om den va ganska lättdrucken så hade den bra med smak och jag väntar med spänning på buteljering.


Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Whiskey
« Svar #131 skrivet: 2013-06-05, 06:24:15 »
Mackmyra (som är den enda svenska jag provat) är alldeles för mjäkig för att lämna några bestående intryck - en dyr dussinwhisky som smakmässigt försvinner i mängden. Jag skulle t.ex. inte kunna skilja den från horderna av billigare highland whiskys. Köper hellre en bra scotch blended.

Nu är förvisso Mackmyra ett ungt företag, och det är möjligt att de har grejor som står och gosar till sig i någon källare - men jag tycker det verkar som om de har siktat in sig i något slags mittensegment av streamline:ade produkter, och att de enbart säljer på sitt namn. Inget för whiskyfans, typ.


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1645

  • Gäst
SV: Whiskey
« Svar #132 skrivet: 2013-06-05, 12:26:51 »
Borde kanske tipsat om provningen av japansk whiskey på Sjöbo Gästis för några veckor sedan. Jaja, lätt att vara efterklok.
Riktigt trevliga sorter i alla fall!

Boxwhiskey låter som en BiB-version av whiskey. Tur det lät godare på beskrivningen. ;)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Whiskey
« Svar #133 skrivet: 2013-06-05, 12:59:30 »
Boxwhiskey låter som en BiB-version av whiskey. Tur det lät godare på beskrivningen. ;)

En bekant till mig är en av de som står bakom tillverkningen av Box whisky, och jag med flera har påtalat precis detta för honom! Grejen är att stället där den tillverkas heter just Box, därav namnet på whiskyn. :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Whiskey
« Svar #134 skrivet: 2013-06-05, 13:06:31 »
Kanske OT men är det någon av er som gjort en blindtestprovning?

Jag gjorde det själv för en tid sedan, och resultatet var mycket intressant. Det visade sig att den whisky jag själv satte högst poäng på var en gammal favorit som jag drack mycket för sisådär 5-6 år sedan, men inte druckit sedan dess: Talisker.

Som #2 satte jag Ardbeg 10. Också en whiskytyp som jag för flera år sedan avfärdat till förmån för mer eleganta alternativ. (HP, Macallan o.dyl).

Det hade varit kul om den whisky jag just nu TROR MIG tycka bäst om - HP - hade varit med.

Detta har hur som helst resulterat i att jag genast sprang iväg och köpte mig en pava Talisker, och den är jädrans god alltså! :cheers :alcoholic

 

Senaste inlägg