Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Whiskey  (läst 53509 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Whiskey
« Svar #90 skrivet: 2008-11-07, 15:15:49 »
Alltid vatten i singlemalt. Jag har läst rekommendationer från bara några droppar - till ca 20% vatten, och någonstans däremellan tror jag att den gyllene medelvägen ligger :)

Alkoholen bedövar ju också smaksinnet, så ju högre % desto mer H2O behövs ju för att känna någon smak.


Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Whiskey
« Svar #91 skrivet: 2010-03-01, 10:09:22 »
Jag fyndade en intressant Whiskyprovarbok på bokrean. En kul grej är att whiskyn sorteras - inte som brukligt efter region - utan efter smak. 7 olika smakgrupper har identifierats. Bland de viktigaste är:

-kropp
-rökighet
-sötma
-maltighet
-medicin

ja, och några till, som jag har glömt.

Sammanställningen har skett genom ett medelvärde från ett mycket stort antal provningar och omdömen, både av privata kännare och entusiaster, samt branschfolk. Kul att se hur komplexiteten i vissa märken är stor, medan andra koncentrerar sig på endast 2 eller 3 smaker.

Ett intressant stycke fakta som jag snubblade över: Det hävads i boken att standard inom whiskyprovarkretsar (inte minst bland professionella blenders) är att späda whiskyn till en alkoholhalt på 20%. Det är alltså hälften vatten, hälften whisky, vid vanlig styrka, och ännu mer vid cask-strength.

Jag tar mer vatten än de flesta (brukar hälla i ca 1/5 vatten i glaset, men så mycket som 50% har jag aldrig testat. Skall dock bli intressant att göra det, och förhoppningsvis upptäcka fler nya smaker.

 

« Senast ändrad: 2010-03-01, 10:11:51 by DaddyLongLeg »

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Whiskey
« Svar #92 skrivet: 2010-03-01, 10:10:36 »
Jag fyndade en intressant Whiskyprovarbok på bokrean. En kul grej är att whiskyn sorteras - inte som brukligt efter region - utan efter smak. 7 olika smakgrupper har identifierats. Bland de viktigaste är:

-kropp
-rökighet
-sötma
-maltighet
-medicin

ja, och några till, som jag har glömt.

Ett intressant stycke fakta som jag snubblade över: Det hävads i boken att standard inom whiskyprovarkretsar (inte minst bland professionella blenders) är att späda whiskyn till en alkoholhalt på 20%. Det är alltså hälften vatten, hälften whisky, vid vanlig styrka, och ännu mer vid cask-strength.

Jag tar mer vatten än de flesta (brukar hälla i ca 1/5 vatten i glaset, men så mycket som 50% har jag aldrig testat. Skall dock bli intressant att göra det, och förhoppningsvis upptäcka fler nya smaker.

 



En prominent smak vid det förfarandet är vatten :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Whiskey
« Svar #93 skrivet: 2010-03-01, 10:13:36 »
 :eek

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Whiskey
« Svar #94 skrivet: 2010-03-01, 14:37:12 »
Ett intressant stycke fakta som jag snubblade över: Det hävads i boken att standard inom whiskyprovarkretsar (inte minst bland professionella blenders) är att späda whiskyn till en alkoholhalt på 20%. Det är alltså hälften vatten, hälften whisky, vid vanlig styrka, och ännu mer vid cask-strength.

Jag tar mer vatten än de flesta (brukar hälla i ca 1/5 vatten i glaset, men så mycket som 50% har jag aldrig testat. Skall dock bli intressant att göra det, och förhoppningsvis upptäcka fler nya smaker.

Jag har provat vid något tillfälle, speciellt med cask strength där de t.o.m. rekommenderade på flaskan att blanda en del whisky med två delar vatten, men det var verkligen ingen höjdare.

Jag skulle kunna tänka mig att de spär rätt rejält när whisky används som bordsdryck.

guest2640

  • Gäst
SV: Whiskey
« Svar #95 skrivet: 2010-03-20, 00:46:41 »
Ett intressant stycke fakta som jag snubblade över: Det hävads i boken att standard inom whiskyprovarkretsar (inte minst bland professionella blenders) är att späda whiskyn till en alkoholhalt på 20%. Det är alltså hälften vatten, hälften whisky, vid vanlig styrka, och ännu mer vid cask-strength.

Jag tar mer vatten än de flesta (brukar hälla i ca 1/5 vatten i glaset, men så mycket som 50% har jag aldrig testat. Skall dock bli intressant att göra det, och förhoppningsvis upptäcka fler nya smaker.

Jag har provat vid något tillfälle, speciellt med cask strength där de t.o.m. rekommenderade på flaskan att blanda en del whisky med två delar vatten, men det var verkligen ingen höjdare.

Jag skulle kunna tänka mig att de spär rätt rejält när whisky används som bordsdryck.
Jag personligen föredrar att dricka whiskey, o inte vatten;D

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Whiskey
« Svar #96 skrivet: 2010-03-20, 01:19:30 »
Ska man vara RIKTIGT petig så ska man späda med samma vatten som whiskyn en gång är nedvattnad med (om det inte är cask, men då ska man väl använda just det vattnet ändå)

Att vattna ned whiskyn till 20% görs då man grundligt testar whiskyn för att känna varenda spricka i fatet och exakt hur mycket saltvatten som blåst upp på väggarna på lagerbyggnad två... ;)

Ska man dock bara njuta av den ädla drycken så undviker man vattnet (eller så stänker man MÖJLIGTVIS i en fem droppar vatten)... :)

Själv smuttar jag på en Ardbeg Blasda (UTAN vatten ;) ) och läser om både Ardbeg RollerCoaster och Corryvreckan... Låter intressanta... :)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Whiskey
« Svar #97 skrivet: 2010-03-20, 09:24:52 »
exakt hur mycket saltvatten som blåst upp på väggarna på lagerbyggnad två... ;)

:lolabove
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Whiskey
« Svar #98 skrivet: 2010-04-10, 22:07:15 »

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Whiskey
« Svar #99 skrivet: 2010-04-11, 17:25:46 »
Kul kille där DH!

Tackar för länken, jag har kikat igenom många av hans recensioner nu, och det är alltid kul med lite nörderi :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Whiskey
« Svar #100 skrivet: 2010-04-11, 21:15:45 »
Ja, jag fastnade någon timme igår kväll med honom. Karismatisk snubbe!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Whiskey
« Svar #101 skrivet: 2010-05-21, 19:53:20 »
Ännu en trevlig bekantskap - rekommenderas!


Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Whiskey
« Svar #102 skrivet: 2010-05-22, 09:25:34 »
Bra tips om Ralfy.com, DH!

http://whiskyreviews.blogspot.com/2009/08/67-beer-with-your-whisky.html
Gjorde mig vääääääldigt törstig, immiga ölpavor har den påverkan!

Blir allt att ta en tur till glasbanken och fixa en god ale till en "chaser"!  :drink


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad u.f.o

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 326
SV: Whiskey
« Svar #103 skrivet: 2010-12-31, 09:54:29 »
Fick en morgongåva idag hoppas den smakar bra.
Jura superstition  :drink

Utloggad Rhonar

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: Whiskey
« Svar #104 skrivet: 2011-05-05, 17:29:38 »
Mackmyra -brukswhisky, len, fin, finns lite sting när man tar den på tungan men sen kommer en len fin eftersmak, inte för dem som gillar rökig whisky.

 

Senaste inlägg