Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: HTPC  (läst 3347 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest193

  • Gäst
HTPC
« skrivet: 2006-08-11, 22:54:29 »
Det verkar som diverse gamla inlägg rörande HTPC försvunnit (eller så beror det på mig :cartman)

Efter mycket snurrande runt så har jag kommit fram till att jag vill ha en MCE-burk, kompletterat med zoomplayer och lite andra små program(Linux är iofs kul, men just nu känner jag inte för att ge mig på det igen)
Följande delar är i stort sett beställda:

Chassi:               Silverstone LC-03 Svart                                         -  Display struntar jag i, känns inte så nödvändigt
Nätaggregat:       Hiper 580 W                                                         - R-versionen fanns tydligen inte inne, men jag hade inte tänkt att titta på det, lite synd på
                                                                                                    kablarna dock
Moderkort:          MSI K9N-ULTRA-2F, AM2, NF570, DDR2, PCI-E x2        -  Kör med MSI, har fungerat bra i spelburken
Processor:          AMD Athlon-64 X2 AM2 3800+ (eller hellre 4200+ X2)   -  Verkar lite knepigt med tillgängligheten just nu
Minne:               2 st Kingmax DDR2 667 1024MB                                -  Tja, gillar egentligen Corsair men Kingmax får väl gå
Grafikkort:          Passivt kylt 7600 GT                                               -  Burken är ju inte till för spel och jag vill ha passiv kylning
Hårddisk:            Samsung 400 Gb                                                   -  Blir nog två, det är märkligt hur fort hårddiskutrymme försvinner
TV-kort:            Hauppage 150 MCE                                                 - Har bara analog kabel, blir det aktuellt med digitalt så får det väl bli ett Fire-DTV
Ljudkort:            Creative X-Fi Music                                                - Är väldigt förtjust i Fatal1ty-kortet i speldatorn, det blev ett rejält lyft
DVD-brännare:    NEC ND-4571                                                         - Ska väl fungera
Trådlöst kort:     Linksys + extern antenn                                           -  Netgears 311 suger och D-Link har man ju hört talas om, så det får bli ett sånt här,
                                                                                                     en extern riktantenn verkar kunna hjälpa upp signalstyrkan en hel del.

Totalt hamnar det runt 14' eller så, vilket verkar rimligt.

Kloka synpunkter mottages gärna, än bör det gå att ändra beställningen om det är något som verkar tokigt,
tänker mest på sånt som kylning och ljudnivå (och nej, jag tänker inte ge mig på vattenkylning)



guest193

  • Gäst
SV: HTPC
« Svar #1 skrivet: 2006-08-27, 11:22:48 »
Suck.

Har fått ihop alla delar nu, men...

Det blev en Core 2 Duo E6400 i stället och ett Asus P5B de luxe som jag fick skaffa hos en annan leverantör.

Nu till det trista.
Jag hade tänkt att inte bygga själv den här gången och när leverantören av allting utom moderkortet skulle sätta ihop burken så visar det sig att processorn inte känns igen, fast dår att installera operativ osv. Nåväl, BIOSet flashas och vad händer sen, ingenting, ingen skärmbild, inget. Nåt gick åt f-nders. Så nu får dom på något sätt försöka fixa nytt BIOS, med nytt chip eller nåt sånt.

Hmm, nu är jag uppe i 19', börjar kännas lite dyrt för en HTPC som inte går igång :urrk

guest3

  • Gäst
SV: HTPC
« Svar #2 skrivet: 2006-08-28, 14:22:52 »
Känns även dyrt om du bara ska köra analogt. Klart du ska ha digital marksändning.

guest193

  • Gäst
SV: HTPC
« Svar #3 skrivet: 2006-09-17, 12:30:58 »
Så, allt är på plats.

Efter diverse omflashningar av BIOS så ville ASUS P5B Deluxe-moderkortet lira med Core 2 Duo-processorn.

Burken är inkopplad till till en Samsung 32" R 71 LCD och kör ut ljudet till Logitech 2300 högtalare.
Tills vidare kör jag med Windows MCE.


Några observationer (utan inbördes prio):

Bildkvalitet:
Mycket bra på DVD och djäkligt bra med HD-material, kör med Nvidia Pure Video för Mpeg 2 samt ffdshow för DivX.
Även en del av DivX-filerna ser mycket bra ut. (Finns det nån som har en bra guide till alla inställningarna i ffdshow så vore jag mycket tacksam)
Hittills går allt genom Media player som faktiskt fungerar utmärkt.
TV-bilden är sisådär till dålig, men med tanke på att det är analog kabel så...
Funderar på ett Fire DTV för att köra digitalt, men är lite tveksam till om det fungerar med en vanlig bordsantenn.

Ljud:
Logitech 2300 är ju ingen tung HiFi precis men tack vare X-Fi kortet kan det låta ganska hyffsat.
Vill egentligen ha surround, men sambon har inlagt veto. (För tillfället är det inte riktigt läge att trycka på mer).

När det gäller ljudnivån i övrigt så finns ett svagt fläktsurr men det är inget jag störs av när jag använder burken.

Trådlöst nätverk:
ASUS-kortet har inbyggt trådlöst. Det visar sig fungera riktigt bra. Strömning av video via image-filer på NAS-disken fungerar i stort sett OK, enstaka hicka ibland.

TV-inspelning:
EPG fungerar utmärkt, time shift vid TV-tittande likaså

Filmhantering:
My Movies-pluginet till MCE är kanon. Lättöverskådligt och mountar automatiskt imagefiler.

Musik:
Musik-hanteraren i MCE är ju inte helt smidig. Har därför kompletterat med Media Monkey, efter lite trassel med några filer som tydligen var korrupta så fungerar allt.
Även kompletterat med G-Force visualiseringar. Testade nyss köra lite Dark Ambient av Brian Lustmord (han heter faktiskt så) och med visualiseringarna påslagna så hade man nästan kunnat tro att jag hade käkat en bättre svampomelett.

DVD:
Att spela DVD var ingen höjdare från början, DVD-spelaren lät som en kompressor på uppåttjack. Men efter att ha installerat AnyDVD och minimerat hastigheten vid videouppspelning så är det inte några problem.


Så, det var några erfarenheter så här långt.

guest1327

  • Gäst
SV: HTPC
« Svar #4 skrivet: 2006-09-17, 21:58:44 »
 :goodposting

Toppen,, sånt är viktigt att dela med sig av....



 

Senaste inlägg