Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Icke-fungerande partition.  (läst 2871 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest494

  • Gäst
Icke-fungerande partition.
« skrivet: 2005-08-22, 17:54:50 »
Min gamla HD (en Samsung SpinPoint P80 SP1614C - 160 GB - SATA-150) gav upp och totaldog. (Tur att man gör backup varje söndag ;) ) Jag köpte en ny men får inte den att fungera till 100%. Jag delade upp den i två partitioner (C med windows och program, D med alla dokument och filer) och problemet är att jag inte kan köra ScanDisk eller Defrag på D-partitionen, vare sig med Windows egna program eller Norton Utilities. Ofta resulterar det i att datorn låser sig och jag tvingas hårdboota eller så stannar programen bara och man får ta fram Aktivitetshanteraren för att avsluta den vägen.

Jag kan inte heller ladda ner filer till den partitionen, 9 ggr av 10 så blir det [I/O error] i BitComet eller Azureus och DC får jag inte ens igång. Eller jo, DC startar men jag kan inte köra någon hasing på de filer jag delar ut. Resultatet blir i stort sett detsamma som när jag kör ScanDisk och Defrag. Ladda ner till C-disken är däremot inga problem.

Pratade med butiken där jag köpte HD'n och dom föreslog att jag skulle uppgradera BIOS. HD'n är ny och moderkortet ett år gammal, kanske klarade den inte SATA-150 sa dom. Jag uppgraderade BIOS men utan framgång. (Det var först senare som jag upptäckte att min gamla HD också var SATA-150 så det kunde inte ha varit problemet - men trevligt med ett nytt BIOS i alla fall...)

Jag har tömt D-partitionen, formaterat och kört ScanDisk och Defrag medans den var tom utan problem. När jag kopierar filerna från mina DVD-backups så återkommer problemet.

Kan också tillägga att jag börjat uppleva laggspikar (tror det är den rätta termen) i World of Warcraft som jag inte hade före HD bytet. Var femte till tionde minut så låser sig nästan allting under tre till fem sekunder. Rena mardrömmen i PvP! Plötsligt står man still, sen när allt släpper ligger man som en död sill på marken med en horde sittande på ens lik. /golfclap brukar vara den emotion man får i det läget.

När det gäller hårdvara så kunde jag lika gärna försöka mig på hjänkirurgi. Men är det inte märkligt att en partition fungerar felfritt medan den andra inte gör det och att ScanDisk och Defrag fungerar när den är tom, men inte när det är filer på den? (Ja defrag kanske inte är så konstigt att den fungerar, tar två sekunder att defragga en 100GB partition... ;) )

Enda jag inte testat är att göra om allt från början: formatera, bara göra en partition, installera om hela Windows m.m. och se vad som händer. En liten röst i mitt bakhuvud säger att det förmodligen inte kommer att hjälpa - eller så kanske det är jag som inte har lust att återigen ägna en hel dag och hela "formatera och installera alla program"-proceduren.

Jag har naturligtvis garanti kvar men skicka tillbaka HD'n och vänta på en ny tar säkert en vecka - minst. Finns det någon snabbare, enklare, smidigare lösning så vore jag tacksam. Om inte så får jag bita i det sura äpplet och skicka tillbaka skiten...:headbang

Moderkortet: MSI K8N Neo-FSR - ATX - nForce3 250Gb

Hårddisken: Maxtor DiamondMax 10 200 GB SATA

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
Icke-fungerande partition.
« Svar #1 skrivet: 2005-08-22, 18:30:56 »
oppppppppppppps!

Är def ingen expert, men ponera att det INTE är HD´n....
Jag hade SAMMA typ av probs med min burk...och det vart MINNET!!!
Kan få heltokknasiga fel om det strular, så testa det...ÄVEN om det är gammal!!!!

DD :cheers


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest319

  • Gäst
Icke-fungerande partition.
« Svar #2 skrivet: 2005-08-22, 18:33:07 »
*edit*
det var inget föresten ......... såg nu att det var en SATA1 disk .......

guest494

  • Gäst
Icke-fungerande partition.
« Svar #3 skrivet: 2005-08-22, 19:36:23 »
Citat från: deathdealer
oppppppppppppps!

Är def ingen expert, men ponera att det INTE är HD´n....
Jag hade SAMMA typ av probs med min burk...och det vart MINNET!!!
Kan få heltokknasiga fel om det strular, så testa det...ÄVEN om det är gammal!!!!

DD :cheers

Låter inte helt otroligt. Har laddat ner Memtest och ska köra den över natten.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
Icke-fungerande partition.
« Svar #4 skrivet: 2005-08-22, 21:53:29 »
det MEMTEST som jag laddade ner (körs i Windows) är INTE 100% tillförlitligt! Det ska finnas en version som startas från DOS!
Jag hade 2st 512 kapslar, och när jag första gången fick fel, var det när båda kapslarna satt i. För att ta reda på VILKEN som vart trasig, tog jag ut den ena...testade, sen bytte jag till den andra och testade...INGET FEL!

Men starta med MEMTEST...så får du se!

DD :cheers


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest193

  • Gäst
Icke-fungerande partition.
« Svar #5 skrivet: 2005-08-23, 08:59:40 »
En sak slog mig.
Är det en SATA II disk du har köpt?
Jag fick precis mina Samsung Sata II diskar från Komplett
(Dom hade missat att skicka dom så jag köpte en 74 Gb Raptor disk bara för att få igång min nya burk - och nu avvek jag)
Men det stog på lappen som kom med att vissa SATA (150)-interface kan ha problem med SATA II (300) varför det följde med en bygling för att sakta ner diskarna. I mitt fall gick det bra eftersom moderkortet stöder SATA II fullt ut.

Hoppsan jag läste visst inte tråden ordentligt.  :sorry

guest494

  • Gäst
Icke-fungerande partition.
« Svar #6 skrivet: 2005-08-28, 00:27:15 »
Efter 8 timmar av rapporterar Memtest följande: 0 errors.

:headbang

Bra och dåligt, beroende på hur man ser det. Vore ju himla kul att veta vad som är felet så man kan åtgärda det. Att spela WoW är meningslöst så länge lagspikarna finns där. Att få [I/O ERROR] på nästan alla filmer/filer man laddar ner är inte heller kul. ARRGHHH!

Och fortfarande: Varför är det bara en partition som är drabbad? Om det vore fel på minnet/disken så borde väl problemet visa sig oavsett vilken partition jag använde. Eller?

Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
Icke-fungerande partition.
« Svar #7 skrivet: 2005-08-28, 01:10:30 »
Kan du inte prova och göra en partition till och göra den som inte fungerar bara till en 1MB partiiton eller nåt :hm

guest494

  • Gäst
Icke-fungerande partition.
« Svar #8 skrivet: 2005-08-28, 08:41:33 »
Citat från: MabuSE
Kan du inte prova och göra en partition till och göra den som inte fungerar bara till en 1MB partiiton eller nåt :hm

Jag hade den tanken också, att börja om från början och göra tre partitioner varav den sista (E) skulle bli så liten som möjligt. Sen får man hoppas att det är det som är felet (hur märkligt det än är), att det är den sista partitionen som det strular för. Får jag inga andra förslag de närmaste dagarna så gör jag nog det. Kanske först gör bara en partition och kör så ett slag och sen, om problemet är kvar, gör några stycken med Partition Magic eller nått annat partitionsprogram och se om det hjälper.

guest459

  • Gäst
Icke-fungerande partition.
« Svar #9 skrivet: 2005-08-28, 15:43:54 »
Hur har du partitionerat det hela? Windows bör ligga på en partition som heter "Primär partition" resterande partitioner ska du göra till "Logisk enhet". Hoppas detta kan hjälpa dig....

guest494

  • Gäst
Icke-fungerande partition.
« Svar #10 skrivet: 2005-08-29, 12:07:34 »
Partiotionerna är som dom ska vara, dvs C är primär och D är logisk.

Nu kommer jag att köra diverse diagnostik och "laga filsystem" program under dagen och om inget av det hjäper så biter jag i det sura äpplet och skickar tillbaka ski... HD'n. Om det blir så så kommer jag med största sannolikhet att vara offline runt en vecka, tio dagar.

Syns/hörs senare.

guest494

  • Gäst
Icke-fungerande partition.
« Svar #11 skrivet: 2005-08-31, 13:04:23 »
Det blev som jag fruktade. Jag fick skicka tillbaka den och får ingen ny förrens sent nästa vecka. :headbang Ingen Internet, inget WoW på en dryg vecka! BWWWWAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHH!!!! :cry

 

Senaste inlägg