Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Underliga livet..  (läst 2979 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest628

  • Gäst
Underliga livet..
« skrivet: 2007-08-26, 04:11:12 »
Vad gör man egentligen med personer som för jämnan skapar sig en bättre självrespekt utav att sänka andra människor i sin närhet, speciellt samma kön. Personen som man kommer att se i 2 år till men inte klarar av att höra en minut till utav?

Vad gör man med sådanna kraftsugande människor?

MVH Räkan  :help

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Underliga livet..
« Svar #1 skrivet: 2007-08-26, 06:21:53 »
"Energitjuvar" finns det gott av. Försök att undvik den här personen så gott det går. Om det inte går så skulle jag nog försöka att inte ta åt mig (svårt, jag vet) för att få behålla så mycket energi som möjligt själv.

Jag läste nånstans att om man lätt blir upprörd/reagerar negativt på en särskild person så kan ett alternativ vara att försöka lära sig att inte tillåta den personen att göra en upprörd. Jag menar, om man inte ger den personen den makten att göra en själv upprörd/sårad/ledsen så hindrar man att man själv mår dåligt. För uppenbarligen har man ju gett den personen den makten en gång.

Eller så börjar du umgås med andra likasinnade människor för att minimera tillfällena med dom här jobbiga människorna.

Troligen har den här personen så låg självkänsla att enda sättet att få känna sig lite bra en kort stund är att trycka ner andra. Såna människor kommer alltid att finnas. Själv försöker jag att undvika dom samt att jag just nu håller på att lära mig att inte ge såna människor makten att påverka mig att må dåligt.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Underliga livet..
« Svar #2 skrivet: 2007-08-26, 08:23:25 »
...eller så kan du ge personen en dansk skalle!



...eller, kanske inte, men det är frestande, visst?

guest628

  • Gäst
SV: Underliga livet..
« Svar #3 skrivet: 2007-08-26, 11:10:46 »
"Energitjuvar" finns det gott av. Försök att undvik den här personen så gott det går. Om det inte går så skulle jag nog försöka att inte ta åt mig (svårt, jag vet) för att få behålla så mycket energi som möjligt själv.

Jag läste nånstans att om man lätt blir upprörd/reagerar negativt på en särskild person så kan ett alternativ vara att försöka lära sig att inte tillåta den personen att göra en upprörd. Jag menar, om man inte ger den personen den makten att göra en själv upprörd/sårad/ledsen så hindrar man att man själv mår dåligt. För uppenbarligen har man ju gett den personen den makten en gång.

Eller så börjar du umgås med andra likasinnade människor för att minimera tillfällena med dom här jobbiga människorna.

Troligen har den här personen så låg självkänsla att enda sättet att få känna sig lite bra en kort stund är att trycka ner andra. Såna människor kommer alltid att finnas. Själv försöker jag att undvika dom samt att jag just nu håller på att lära mig att inte ge såna människor makten att påverka mig att må dåligt.

Helt rätt, men när denna person på något sätt är snäll en viss tid så tror man han bara skämtar och så kan man umgås en kväll, men ack så fel man har.
För kommentarerna kommer tillbaka om och om igen...man tröttnar så in i den, man behöver inte ens öppna käften för att han ska lyckas komma på något....

...eller så kan du ge personen en dansk skalle!



...eller, kanske inte, men det är frestande, visst?

Det hade vart så rätt, men jag tänker för mycket för att kunna agera så  :thumb

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Underliga livet..
« Svar #4 skrivet: 2007-08-26, 11:12:51 »
Bara att ignorera personen, det kan va svårt i början men när man kommit under fund med att killen har dåligt självförtroende och har antagligen haft det under en längre tid så brukar det vara ganska enkelt. Troligtvis har han vart på den motagande sidan och försöker ändra det.

Under mina år som mobbad så har jag lärt mej att nyttja verbal misshandel. Mycket roligt och det får oftast folk som försöker trycka ner en att tappa intresset. Har funkat för mej.

Men i första hand ignorera och undvik.
Är personen sån mot flera personer eller bara en?

Oj... nykter och fick ett Dr. Phil ryck... skumt.  :thumb

Utloggad Frankman

  • Old Wife
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 158
SV: Underliga livet..
« Svar #5 skrivet: 2007-08-26, 11:27:49 »
Håller helt med Airam.   :thumb

Ta tillbaka makten över ditt humör och dina reaktioner. Den det gäller väljer själv hur han ska reagera. Det är inte självklart att man behöver bli uppröd eller ledsen.
Man väljer sin reaktion själv även om det kommer automatiskt. Kommer det automatiskt s¨har man slagit på autopiloten. Stanna upp istället, fundera och reagera därefter. Man ska inte låta en "idiot" styra ens humör.

Detta gäller det mesta som vi tycker att styr våra reaktioner. Människor, väder, otur...

Sen kanske en dansk skalle är en snabbare väg men inte vad jag föredrar, även om han är värd det.   :D


Detta är som alltid lättare sagt än gjort men med lite övning så är det en befrielse.

 :thumb
Insikt före åsikt!

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Underliga livet..
« Svar #6 skrivet: 2007-08-26, 11:35:06 »
Helt rätt, men när denna person på något sätt är snäll en viss tid så tror man han bara skämtar och så kan man umgås en kväll, men ack så fel man har.
För kommentarerna kommer tillbaka om och om igen...man tröttnar så in i den, man behöver inte ens öppna käften för att han ska lyckas komma på något....

Även om han/hon är trevlig stundtals så är det inte värt att umgås för mycket med en sån människa. Troligen är det så som Älgmannen säger, han/hon har säkerligen varit på andra sidan och blivit nedtryckt tidigare och nu försöker ändra på det. Egentligen är då hans/hennes beteende rätt så logiskt om denne inte vet något annat. ("tidigare blev jag nedtryck, motsatsen till det är att trycka ner andra. Jag mådde dåligt av att bli nedtryckt, då borde jag må bättre av att trycka ner andra.")

Men som sagt, även om han/hon är stundtals trevlig så är det inte värt i långa loppet att må dåligt. Antingen så drar du dig snyggt undan och sen ignorerar beteendet. Eller så blir du mer bundis med personen och sen hoppas på att kunna prata han/hon till rätta. Men det sistnämda brukar sällan fungera.

Om du sen vill ha tips på hur man, som Frankman är inne på, att välja sitt sätt att reagera på. Precis som Frankman säger, försök att stanna upp, ställ dig själv frågan "kan man se det här på ett annat sätt/från en annan synvinkel?". När man sen har tänkt nån sekund på det så inser man att man inte är lika arg utan att det har runnit av en på ett helt annat sätt. Det krävs övning och det går inte över en natt. Men det räcker att börja komma på sig själv med "fan, nu vart jag sur på han igen." Sen kan man ta det därifrån. "Men vänta, kan man se den här situationen på ett annat sätt? Hm, ja, han har troligen blivit illa behandlad innan och har inte fått grepp om hur man bör bete sig i sociala stunder. Det är egentligen rätt så synd om honom."

Som sagt, det kan låta flummigt och konstigt att "man kan välja hur man reagerar". Men jag har testat detta under ca 1 års tid och det funkar. Men visst kommer jag fortfarande på mig själv med att sätta på autopiloten och hetsa upp mig över småsaker ibland. Men då anser jag att det bara är mänskligt... :)

Utloggad Bishonen

  • Bloodlord
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 396
  • Spankin the monkey since 1977
SV: Underliga livet..
« Svar #7 skrivet: 2007-08-26, 22:30:56 »
Om man skall låta saker rinna av sig så kanske det hjälper att tänka som Henry Rollins. (Världens argaste man och fd. sångare i urpunkbandet "Black Flag")

[engelskavarning här]
Citera
Hating a single person is giving to much of yourself and usually not worth your time.
och
Citera
....its like if someone is trying to hand you a pile of horseshit. You do'nt HAVE to take it.

Mitt heta tips är att tanka ner några av hans spoken word uppträdanden eller kolla på youtube. Om man lär sig tänka som Henry så är det nog väldigt få som kan irritera en tillräckligt mycket för att man skall bry sig och kan ignorera idiotin med jämnmod.

Eller så får man något roligt att lyssna på medans man är förbannad.
-I'M IN UR [noun] [verb]ING UR [noun]

guest3

  • Gäst
SV: Underliga livet..
« Svar #8 skrivet: 2007-08-26, 23:03:10 »
En annan bra metod är att söka stöd här på forumet, bland vänner. :love

Utloggad Buz

  • Brunkol, mums!
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 469
  • Det enda dåliga med att bli äldre är bakfyllorna
SV: Underliga livet..
« Svar #9 skrivet: 2007-08-27, 16:27:39 »
Tillåt mig att citera min syster. Odla teflon så "skiten inte fastnar".
http://en.wikipedia.org/wiki/Teflon_character

Det är svårt som tusan men när det sitter är det en förmåga som är kanon att ha!
Tänk att kunna gå igenom livet och all skit bara rinner av direkt.
/Buz
-----------------------------------------------
404 Not found

guest628

  • Gäst
SV: Underliga livet..
« Svar #10 skrivet: 2007-08-27, 18:46:28 »
Det är svårt att inte bry sig om vad denna person säger, dock är det lite lättare för han är inte enbart sådan mot mig, utan mot just de han känner sig hotad av.

Jag är ganska bra på att inte lyssna på vad han säger, och jag märker att han blir mer "ettrig" om man inte svarar han någonting...så man märker att det är konflikten han söker.

Vad gäller att det skulle vara synd om han kan ju inte alls hålla med, man har alltid ett val hur man, och det gäller ju även hur man ska uppträda, oavsett hur hans barndom må ha varit.

Däremot tror jag inte alltid han menar just som jag tolkar det. Alltså han kanske mer skämtar, men eftersom det är i princip varje gång man nämner någonting i hans närhet så lackar man och så ser man allt som kommer ut ur han som skit.

Utloggad Buz

  • Brunkol, mums!
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 469
  • Det enda dåliga med att bli äldre är bakfyllorna
SV: Underliga livet..
« Svar #11 skrivet: 2007-08-28, 08:18:55 »
Räkan. Om du märker att han blir ettrig av att man inte svarar gör nog andra det också. Skratta gemensamt åt hans beteende bara :)
Men det är ju lättare sagt än gjort.

Märker du att han är koko så är chansen väldigt stor att andra märker det också.
/Buz
-----------------------------------------------
404 Not found

 

Senaste inlägg