Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Cartman ska köpa dator - åsikter önskas  (läst 25056 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest193

  • Gäst
SV: Cartman ska köpa dator - åsikter önskas
« Svar #30 skrivet: 2006-12-08, 11:02:42 »
:nono Inte fråga Porta om vilka datorkomponenter som skall inhandlas. Det är som att fråga Puff Daddy om hur många pers man bör bjuda till en fest.

Vad är Puff Daddy för något?  :hm

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Cartman ska köpa dator - åsikter önskas
« Svar #31 skrivet: 2006-12-08, 11:03:49 »
:nono Inte fråga Porta om vilka datorkomponenter som skall inhandlas. Det är som att fråga Puff Daddy om hur många pers man bör bjuda till en fest.

Vad är Puff Daddy för något?  :hm

Den magiske drakens pappa så klart!
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

guest3

  • Gäst
SV: Cartman ska köpa dator - åsikter önskas
« Svar #32 skrivet: 2006-12-08, 22:03:48 »
Otroligt. Jag gjorde samma misstag igen. Blandade ihop burken med en annan jag bygger. :headbang
Byter macka.

guest1327

  • Gäst
SV: Cartman ska köpa dator - åsikter önskas
« Svar #33 skrivet: 2006-12-08, 22:25:14 »
SÅ SANT!!!!!

DEt är ju nästan löjligt hur det är.

Jag köpte en 37 " LCD TV i somras. Den kostade runt 18000, du går den att få för under 15000.. suck!  Så är livet i den digitala världen.

guest3

  • Gäst
SV: Cartman ska köpa dator - åsikter önskas
« Svar #34 skrivet: 2006-12-10, 12:52:41 »
Ska man köra Intel-chipset eller VIA?

guest193

  • Gäst
SV: Cartman ska köpa dator - åsikter önskas
« Svar #35 skrivet: 2006-12-10, 13:49:06 »
Ska man köra Intel-chipset eller VIA?
Inte VIA, utan Nvidia i så fall. VIA gör inga Core2Duo chipset så vitt jag vet.
Det första moderkortet du hade var ju med Nvidias chipset, varför böt du ut det?
Om du behåller det så har du ju i alla fall möjligheten att köra SLI.

I HTPC'n så kör jag Intels 965 och Core2Duo vilket verkar OK, enda kruxet var att det var ett litet h-e att få in rätt BIOS.
En del moderkort med rätt chipset för Core2Duo hade gamla BIOS som inte klarade Core2Duo, men det var ju ett par månader sedan så förhoppningsvis är det inget man råkar ut för idag.

Sedan beträffande Intel vs Nvidia, vet inte riktigt, men Nvidia hävdar ju att dom är dom enda som kan göra chipset som verkligen klarar SLI.

guest1327

  • Gäst
SV: Cartman ska köpa dator - åsikter önskas
« Svar #36 skrivet: 2006-12-10, 20:12:58 »
Håller nog med där, Intel eller NVidia chipset.
NVidia är det enda som klarar över 1000 Mhz FSB (när minnen finns att tillgå)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Cartman ska köpa dator - åsikter önskas
« Svar #37 skrivet: 2006-12-10, 23:06:30 »
RAID 0 eller disc striping without parity blir inte bättre än kontrollern som sköter diskarna. De som avgör är bl.a. hur stor disc cachen är och vilka diskar man väljer och vad man väljer att köra på disken. Nu är jag lite osäker men jag tror mig minnas att man kan få en ökning på allt från 40 till 80% lite beroende på hårdvaran och vad som läses/skrivs från/till disk. Dock ökar ju chansen till att system ska rasa p.g.a. en diskkrasch med 50% eller rättare sagt om chansen till att en disk ska rasa är 5% så ökar chansen med 10% lite förenklat.

Jag har själv sett skillnaden mellan min burk och grabbens. Hans burk (som jag byggt) har 2 SATA diskar i en RAID 0 och jag kör vanlig SATA JBOD (ett gäng singeldisk) och har en disk där systemet ligger på och en för program. Grabbens dator bootar klart mycket snabbare än min burk och startar vi BF2 eller GW så är han klart snabbare inne i spelet. Jag skulle gärna "strajpa" mina diskar, men tyvärr supporterar inte mitt mobo's diskkontroller RAID. Så jag får allt köpa mig en separat RAID-kontroller.

Man ska ju ha helt klart för sig att rasar en disk, så är ALLT borta. Enda sättet för att gardera sig är ju att köra antingen RAID1+0 (2 raid 0 som är speglad/ halva lagringsutrymmet) eller RAID 5 (minimum 3 diskar vara av 1/3 av totala lagringskapaciteten går åt till checksumman (paritet) = 66,6% verklig lagringskapacitet).

Men kör man med JBOD den disk man sparar all data ryker så är det ju lika illa, för en systemdisk är ju "enkel" att återskapa/installera men har man inte backat upp semesterbilderna och alla andra dokument ... byebye!  :cry

Så skulle jag bygga en ultimat spelburk med bra säkerhet för dokument å så så körde jag med 2x2 diskar; 2 i en RAID 0 och 2 i en RAID 1 (speglade diskar).


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest3

  • Gäst
SV: Cartman ska köpa dator - åsikter önskas
« Svar #38 skrivet: 2006-12-11, 18:31:20 »
Vi har inte diskuterat RAID på burken.

Men det är fel i JHs text ovan vad gäller säkerhet.
Med en extra disk ökar risken för krasch självklart med 100% (inte 50%) men i själva verket blir risken ännu större eftersom största anledningen att diskar kraschar är att de hamnar i självsvängningar vilket de gör när de sitter alltför fast ansluten till en disk med samma rotationshastighet.

RAID är jag inte intresserad av i dagsläget.

guest3

  • Gäst
SV: Cartman ska köpa dator - åsikter önskas
« Svar #39 skrivet: 2006-12-11, 18:33:17 »
By the way...
Endast Intel klarar 1066 (1333 är larvigt dyrt än). nVidia har inget chipset som klarar mer än 800MHz. Hittar ni nåt så kan jag ta det, men inte på Komplett iaf.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Cartman ska köpa dator - åsikter önskas
« Svar #40 skrivet: 2006-12-11, 18:47:51 »
Rätt Cartis, ang. Raid!

Jag kör själv Raid 0, men ser till att ha backup på det jag måste ha kvar på en annan disk och dvd. Efter att själv ha råkat ut för "Broken Stripe" vid två tillfällen (dock inte på denna burk) så borde jag kanske lärt mig att inte köra diskarna så, men det är prestandaskillnad.

Raid 0 är dock inget jag rekommenderar utan backupalternativ, finns helt enkelt lite för många saker som kan gå snett.

Bara en liten parantes i tråden!

guest311

  • Gäst
SV: Cartman ska köpa dator - åsikter önskas
« Svar #41 skrivet: 2006-12-11, 18:54:11 »
Min enda åsikt är att jag är lite avundsjuk. Generellt gäller väl att man omöjligt kan ha för mycket RAM?

hmm vad var det Bill sa på 80talet. Mer än 512kb kommer ingen att behöva....

Utloggad Ruskprick

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 241
SV: Cartman ska köpa dator - åsikter önskas
« Svar #42 skrivet: 2006-12-11, 19:03:48 »
Citat från: Wikipedia
Misattributions:

* 640K ought to be enough for anybody.

Often attributed to Gates in 1981. Gates has repeatedly denied ever saying this:

"I've said some stupid things and some wrong things, but not that. No one involved in computers would ever say that a certain amount of memory is enough for all time... I keep bumping into that silly quotation attributed to me that says 640K of memory is enough. There's never a citation; the quotation just floats like a rumor, repeated again and again."
Bloomberg Business News (19 January 1996); also WIRED (16 January 1997)

"Do you realize the pain the industry went through while the IBM PC was limited to 640K? The machine was going to be 512K at one point, and we kept pushing it up. I never said that statement — I said the opposite of that."
U.S. News & World Report (20 August 2001)
http://en.wikiquote.org/wiki/Bill_Gates#Misattributions

:lil

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Cartman ska köpa dator - åsikter önskas
« Svar #43 skrivet: 2006-12-11, 19:43:34 »
Men det är fel i JHs text ovan vad gäller säkerhet.
Med en extra disk ökar risken för krasch självklart med 100% (inte 50%) men i själva verket blir risken ännu större eftersom största anledningen att diskar kraschar är att de hamnar i självsvängningar vilket de gör när de sitter alltför fast ansluten till en disk med samma rotationshastighet.

Äsch tankefel från min sida, menade sjäälvklart att risken för krash fördubblades. Men det där om självsvängingar verkar ju lite fel, dem flesta diskarna i bättre lådor sitter ju upphängda i gummibussningar och då lär inte dem påverka varandra.

Edit: Angående diskars livslängd och RAID:

The Mean Time Between Failure (MTBF) of the array is equal to the MTBF of an individual drive, divided by the number of drives in the array. Because of this, the MTBF of a non-redundant array (RAID 0) is too low for mission-critical systems. However, disk arrays can be made fault-tolerant by redundantly storing information in various ways.

En SATA 1 disk har en MTBF på ca 1 miljon timmar vid normala användning. Har men disc stripe med 2 diskar så är MTBF således 500 000 timmar.
« Senast ändrad: 2006-12-11, 20:09:13 by Johnny Hazard »


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest3

  • Gäst
SV: Cartman ska köpa dator - åsikter önskas
« Svar #44 skrivet: 2006-12-11, 20:19:21 »
Tillbaks till ämnet:
Fler åsikter om inköpslistan?

 

Senaste inlägg