Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Skyrim - Tips och frågor  (läst 12622 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
Skyrim - Tips och frågor
« skrivet: 2011-11-14, 13:54:11 »
Tips 1
Lägg till i Skyrim.ini: fDefaultWorldFOV=80 (eller FOV efter smak)
Om man inte vill ställa in FOV i -ini-filen, kan man trycka paragraf för konsolen och skriva FOV XX (Jag brukar skriva 85)

Tips 2
Den här tog mig ett tag att fatta :) Om man besökt en plats på kartan kan man snabbresa dit genom att klicka på ikonen på kartan och välja fast travel. (Funkar bara när man är ute i "naturen")

Fråga
Är det "safe" att starta fler gubbar? Vad jag är orolig för är att sparade spel knasar sig om man väljer "NEW" i titelskärmen... Men man kanske kan ha hur många gubbar igång som man önskar?
« Senast ändrad: 2011-11-16, 11:44:16 by Pruneboy »

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Skyrim - Tips och frågor
« Svar #1 skrivet: 2011-11-15, 20:40:36 »

Ang frågan: Jag har surfat en del om Skyrim och inte sett någon som rapporterat problem med flera gubbar. Men ta det för vad det är, en enda persons uppfattning.
« Senast ändrad: 2011-11-15, 20:42:18 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Skyrim - Tips och frågor
« Svar #2 skrivet: 2011-11-15, 20:50:24 »
Jag har flera gubbar på PS3-versionen utan problem. Men... tyvärr delar alla figurer samma mapp så det kan bli rörigt om man tänkt byta hela tiden. Hoppas dom ändrar på detta i framtiden.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Skyrim - Tips och frågor
« Svar #3 skrivet: 2011-11-15, 21:16:06 »
Nyss installerat, och jag kräks redan på menysystemet och mushanteringen i just dessa menyer. Hur är det möjligt att sabba ett UI så otroligt totalt? Jag blir tokig på dessa jädrans konsollifierade system.

Denna bild sammanfattar en del av menyproblemet rätt bra:

http://img3.imageshack.us/img3/5679/skyriminterface.jpg

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Skyrim - Tips och frågor
« Svar #4 skrivet: 2011-11-15, 21:52:39 »
Har äntligen lyckats fixa mus-lagget i menyerna. Samtliga tips jag hittat om detta tidigare pekade på fel fil att korrigera!

I filen Skyrim.ini under [Display], lägg till
iPresentInterval=0

Alltså INTE i SkyrimPrefs.ini. Otroligt vilken skillnad detta gjorde för musrörelserna i menyerna. Detta inaktiverar vsync, och kanske främst är ett stort problem med sli som jag kör?

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Skyrim - Tips och frågor
« Svar #5 skrivet: 2011-11-15, 22:21:25 »
Tack för den DH (fast är det verkligen vsync som ändras här?)
Min Skyrim.ini ser nu ut så här:

[Display]
sD3DDevice="NVIDIA GeForce GTX 570"
fDefaultWorldFOV=80
iPresentInterval=0
[Grass]
b30GrassVS=1
[Water]
bReflectLODObjects=1
bReflectLODLand=1
bReflectSky=0
bReflectLODTrees=1
[General]
sLanguage=ENGLISH
fdefaultfov=80

SkyrimPrefs.ini har bland annat fått dessa rader också:

bTreesReceiveShadows=1
bDrawLandShadows=1
iWaterReflectHeight=1024
iWaterReflectWidth=1024
bMouseAcceleration=0

« Senast ändrad: 2011-11-15, 22:25:12 by Pruneboy »

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Skyrim - Tips och frågor
« Svar #6 skrivet: 2011-11-16, 10:28:43 »
Nyss installerat, och jag kräks redan på menysystemet och mushanteringen i just dessa menyer. Hur är det möjligt att sabba ett UI så otroligt totalt? Jag blir tokig på dessa jädrans konsollifierade system.

QFT! Helt kasst menysystem. Hoppas att det så småningom kommer ut en mod som rättar till skiten.

I övrigt tycker jag det är bra känsla i spelet. Jag tycker grafik och miljöerna är det snyggaste och stämningsfullaste jag sett. Men så är jag svag för nordiska miljöer också. :)
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Skyrim - Tips och frågor
« Svar #7 skrivet: 2011-11-16, 10:39:03 »
Jo spelet i sig verkar lovande, har bara hunnit spela ca 15 minuter, eftersom större delen av gårdagskvällen gick åt till att försöka fixa/tweaka spelet till normal pc-standard, vad det nu är...

Har precis kommit ut i den stora världen, så nu kan äventyret börja på allvar! :thumb

*

Fråga: Läser ni all litteratur i spelet? :) Jag intalar mig varje gång jag börjar spela spel av den här typen att nu ska jag försöka läsa allt, men efter tag så blir det som vanligt att jag struntar i det, hehe! Det är så jädrans mycket att läsa, och jag vill ju ut och slåss istället! ;)

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Skyrim - Tips och frågor
« Svar #8 skrivet: 2011-11-16, 11:41:39 »
Nä, jag läser inte all literatur. Jag samlar på mig böcker med förhoppningen att få tid att läsa dem senare, men blir bara överlastad efter ett tag :) Däremot kan man få questar av vissa böcker, så det är en bra idé att bläddra igenom dem lite kvickt på plats när man hittar dem.

Jag är grymt imponerad av miljö och känsla jag med Tiny. Bara en sån sak att prata med en dam som sitter framför ett gammalt träd mitt i staden och på så sätt få en quest att hitta en dolk som kan hjälpa till med att få trädet att leva igen... Det var fler steg involverade, men nu är trädet levande igen och varje gång jag går förbi så tänker jag att: Det där har jag gjort - Jag räddade trädet.

Eller som när jag träffade på en vandrande bard ute i vildmarken. Jag frågade vad han gjorde där och han svarade att "Man kan väl inte skriva sånger om äventyr utan att uppleva dem?" Och så sjöng han en sång om hjältemod för mig. -Stort!

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Skyrim - Tips och frågor
« Svar #9 skrivet: 2011-11-16, 15:10:41 »
Jag läser någon enstaka bok, såsom boken om Daedra (dvs Elders Scrolls variant på demoner).

Läste även en som jag trodde oviktig bok "Gentlemans guide to Xxxx" där Xxxx är den första staden som jag inte kommer ihåg. I denna bok radades det upp vilka snygga kvinnor som bodde i staden. Två spelkvällar senare får jag ett quest att hitta en Bretonsk kvinna som gömmer sig. Jag kommer ihåg boken och tittar igenom den igen. Voilá! Där står att en mystisk Bretonsk kvinna jobbade på värdshuset Xyz, så jag begav mig dit och hittade henne genast.  Riktigt snyggt att knyta in ledtrådar i böcker, tror aldrig jag sett det tidigare.  :thumb

De bra böckerna släpar jag hem (dvs där jag äger en säng och har tillgång till skåp) och slänger i en byrålåda. I gamla Elder scrolls så kunde man spara items i skåp, så jag antar att det funkar här också.

Sedan ska PC:n alltid läsa första sidan av en bok, eftersom flera ger skilluppgångar.

/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Skyrim - Tips och frågor
« Svar #11 skrivet: 2011-11-16, 17:00:10 »
Har ett fullt utrustat hus med bl.a. bokhyllor. Dessa rymmer X-antal böcker (tror det är typ 18 på varje hyllplan och det finns 2 hyllplan). Har nu fyllt 2 bokhyllor och nu hamnar resten av böckerna i en låda. Jag behöver mer hyllor - geif mo' shelfs plix!

Prunis trädquest har jag oxo gjort men ist. för att återuppliva det gamla tog jag med ett nytt ist. Likaså vet jag vilken bard han pratar om - han har sjungit för mig oxo. Sin favvo sång om The Dragonborn. Stället ligger högt upp på ett snöigt berg och strax efter den fina sången fick jag ett varmt mottagande av en drake.

Hittade en quest i staden Dawnstar där folk lider av samma hemska mardrömmar natt efter natt. Den questen, Walking Nightmare, var lite buggad men hittade en lösning på nätet som löste problemet. Se nedan om ni behöver hjälp.
Citera
If you are on the PC version, while inside of the Night Caller Temple open the console (the ~ key to the left of the 1 key) and type:

prid 0024280
moveto player

If you are on anything else, sorry dunno how to help you

Näe nu är det dax att leta efter ett horn.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Skyrim - Tips och frågor
« Svar #12 skrivet: 2011-12-05, 11:52:39 »
Har haft ett mycket irriterande problem ett bra tag med det här spelet. Det som hänt är att när jag växlat mellan områden, det må vara att gå in/ut från ett hus, eller hoppa till ett annat område på kartan, så har ibland prestandan sänkts nåt så otroligt ner till 1-5 fps, när man normalt i det området ligger på 60+ fps.
Detta har jag då löst genom att helt enkelt alt-tabba ut till windows, och sedan tillbaka till spelet igen, vilket fungerat för det mesta.

Jag har letat en hel del information kring just det här specifika problemet, och för någon dag sedan så hittade jag lösningen för mitt system:

  • Inaktivera allt vad anti-aliasing och anisotropic filtering heter i Skyrim Launchern, och ställ istället in dessa värden i nvidias kontrollpanel.

Efter att jag gjorde detta, så har det här problemet helt försvunnit. Det är säkert bara ett problem med specifika system (dubbla skärmar och 460 sli i mitt fall), men jag tänkte att det kan vara bra att dela med sig av OM någon annan av er råkat på problemet.

*

F.ö. är spelet på tok för lätt som sneaky bow assassin!

guest1645

  • Gäst
SV: Skyrim - Tips och frågor
« Svar #13 skrivet: 2011-12-05, 17:02:24 »
Har inte länkarna i närheten, men Googla:
Skyrim - 1000 troll skulls in a house
och
Skyrim - house of a serial killer

Det första är en som fyllt sitt hus med troll-skallar, det andra är en som spelar Skyrim som seriemördare och samlar trofeer från mördade människor i sitt hus.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.651011,13.448885
Sent from my iPhone using Tapatalk

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Skyrim - Tips och frågor
« Svar #14 skrivet: 2011-12-05, 17:39:04 »
Det där med att samla prylar i sitt hus på det där sättet är ju lite småroligt, om det inte vore för en sak. Om man inaktiverar vsync (se post längre upp), så går fps:en upp till närmare 200 ibland inomhus, vilket i sin tur resulterar i att saker man placerat ut lite snyggt flyger omkring och hamnar huller om buller i hela huset.
Detta pga att fysikmotorn flippar ut när fps:en blir för hög, så det är nog bara att glömma för min del! ;)

(Anledningen till att man avaktiverar vsync är för att få bättre flyt i musrörelserna, framförallt i menyerna).

 

Senaste inlägg