Diablo tillhör en väldigt speciell genre. En väldigt nischad genre.
Spelet är inte svårt. Spelet har inte mycket till djup.
Sedan kan du, som skrivs ovan, köra Hardcore. Mer spänning, mer utmaning.
Men spelet handlar egentligen bara om gear. Finns inte mycket till skill i spelet.
Spelet är till för de som älskar att grinda. Älskar att hitta föremål. Älskar att slakta floder på floder av monster. Ja, det finns folk som älskar denna genre. Därför Diablo har blivit/varit så stort som det varit. Inget fel på det!
Och om någon vill läsa mina tankar om spelet så kommer dom lite kort här. (Rav's Wall of text följer)
Så som jag känner för spelet just nu är att, Patch 2.0 och expansionen var roligt och gjorde spelet till synes bättre än vad det var från början. Bra end game potential.
Men hade spelet haft en jämnare kurva på rewards/drops (inte för ofta, inte för sällan) så hade jag fortsatt spela lika mycket som innan.
Nu känns det mest som tid som försvinner utan "belöning".
Jag finner heller ingen tillfredställelse i att bygga om min "gubbe" testa builds etc. Då jag finner de flesta skills tråkiga. Det känns som att många skills finns där mest för utfyllnadens skull. Framförallt på Crusader klassen. Eller att de helt enkelt gör samma sak som andra skills. Skillnaderna som finns här är för mig för små och hårfina. Dina builds handlar mer om vad för typ av damage du gör, Holy, Arcane, Poison. etc. Men så länge du väljer en och håller dig till det så behövs inte mer.
"Se till att välj t.ex. poison skills ihop med poison +damage gear"
Att de har tagit bort all trade, att inte kunna ge saker till varandra är stört löjligt!
Att de samtidigt lägger till funktioner som Klaner så att folk kan samlas för att spela ihop. Men sedan inte kunna dela med sig av saker de hittar gör att det hela skär sig.
Fördelen med spelet är dock att man kan lira ihop utan problem. Sitta och tjöta lite skit och döda lite demoner. Spelet kräver liksom inte allt för mycket koncentration. Det är trevligt