Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Windows 7 under 2009  (läst 11403 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tahlanos

  • Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 698
  • mmm.....
    • OG
SV: Windows 7 under 2009
« Svar #15 skrivet: 2008-06-02, 15:36:13 »
2009.... blir väll aldra tidigast 2010 man tittar på det.. typ efter SP1...så jag leker nog med Vista-64 tills dess i alla fall :)
AVAST CLEARED !

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Windows 7 under 2009
« Svar #16 skrivet: 2009-01-09, 19:30:23 »
XP deadline extended toward launch of Windows 7

By Dennis O'Reilly

Microsoft has acknowledged that it will allow system builders to pay for installed copies of XP through May 30, rather than shutting down the pipeline this month.

If you order from your preferred vendor by Jan. 31, you may be able to rely on XP for new systems almost right up until the long-awaited Windows 7 ships, an event that's expected to occur within a few months.

Vista is looking more and more like the Edsel of the computer industry. Presumably as a result of slow uptake by corporations and individual users, Microsoft last month confirmed that it will allow OEMs and smaller-scale "system builders" to pay as late as May 30, 2009, for copies of XP ordered by Jan. 31. (Vendors won't have to pay Microsoft until the systems sell. MS previously had been expecting payments for copies of XP by Jan. 31.)

The details of Microsoft's new, flexible inventory program were first reported on the ChannelWeb site.

Combine this news with reports that Windows 7 may ship as early as mid-2009, and it looks like Microsoft is ready to relegate Vista to the binary scrapheap. Maybe the company's recent $300 million marketing push for Vista wasn't so successful as Microsoft claims it was.

As Mary Jo Foley states in her All About Microsoft blog, vendors of low-budget PCs such as netbooks were already being allowed to sell new systems based on XP through June 30, 2010, or one year after Windows 7 ships — whichever came first. Microsoft's new policy now gives a reprieve to builders of mainstream computers, and to end users who want to buy systems running Windows XP, not Vista, indefinitely or until Windows 7 is a proven commodity.

Will the Windows 7 RTM make an early entrance?

The official release of Beta 1 of Windows 7 to the public is widely expected to occur next week. If all goes well with the remaining testing, indications are that the final, RTM (released to manufacturing) version will be available as early as August. Lending support to this theory is the fact that the end-user license agreement of Beta 1, like all recent prerelease versions of Windows 7, states that the software will expire Aug. 1, 2009.

This feature — as well as the use of the product's built-in slmgr -rearm command to extend the beta's trial period without an activation key — was recently explained by Marius Oiaga of Softpedia. Other sources predict that Windows 7 won't ship to OEMs until October 2009, becoming available to end users the following month.

Early reviews of the Windows 7 beta, such as those summarized by the Telegraph of London, variously describe the new operating system as being not much different from Vista or representing an unspectacular-but-solid improvement. If Windows 7 turns out to have better performance and reliability than Vista, as some reviewers believe, the OS may gain a measure of relieved acceptance from end users after only a few months on the market.

Paying a premium to downgrade from Vista to XP

The extended availability of XP on new PCs will gladden the hearts of many Windows users. For a few unfortunates, however, the XP option is coming at great cost.

Eric Krangel reports on the Silicon Alley Insider blog that Dell has gradually been inflating its surcharge for "downgrading" a PC from Vista to XP. The bite rose last June from U.S. $20 to $50, then spiked in October to $100, and now is a whopping $150.

The fact that Dell's customers appear to be willing to pay this amount or more to avoid Vista may be the greatest indictment of Microsoft's unloved OS.

The reality is that the Redmond software giant has been forced by popular opinion to provide customers with a Vista-free option — an extended life for XP — more than two years after Vista's rollout. Depending on your point of view, this concession can be interpreted negatively as an act of desperation or more positively as a burst of marketing acumen on the company's part.

As usual, the truth is likely somewhere in between.


Källa: WindowsSecrets.com

guest1645

  • Gäst
SV: Windows 7 under 2009
« Svar #17 skrivet: 2009-01-09, 20:35:05 »

guest193

  • Gäst
SV: Windows 7 under 2009
« Svar #18 skrivet: 2009-01-09, 21:59:10 »

 :lolabove  :thumb

Då får man väl hoppas att 7:an dyker upp snart och att det är något att ha.
För så tusan heller att jag tänker köpa en ny burk med Vista ME.
Men jag vill ha en ny burk så jag kan börja lira igen.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Windows 7 under 2009
« Svar #19 skrivet: 2009-01-11, 02:33:14 »
jahapp...och kan ingen människa förklara vad som är fel på Vista????

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Windows 7 under 2009
« Svar #20 skrivet: 2009-01-11, 08:14:58 »
Äh, de är bara gnälliga för att saker och ting inte är som de alltid har varit.

Personligen tycker jag att Vista64 är det bästa operativ jag någonsin haft på min hemdator. Visst, det kräver litet mer "burk" än XP för att rulla på fint, men alla finesser och tjänster som finns väger upp det med råge. Kompabiliteten har inte heller varit något problem. :)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Windows 7 under 2009
« Svar #21 skrivet: 2009-01-11, 09:34:11 »
Ubuntu FTW, kapitalistlakejer! :D

guest1645

  • Gäst
SV: Windows 7 under 2009
« Svar #22 skrivet: 2009-01-11, 10:27:58 »
 :stupid

Mitt största förakt gentemot Vista är Vistas stora förakt gentemot mig. Jag vill inte behöva slåss mot maskinen för att kunna göra mina inställningar. Den ska snällt tacka och ta emot.
Det är kanske ett bekymmer som bara Home-versionerna lider av (så är det hos XP också), men det förringar inte det faktum att jag kan få ut allt jag vill ha med XP eller Server istället.
Läste ett tips om att man skulle köra Win 2008 server istället för Vista. Du får alla funktioner, men det är inte lika resurs-slukande och du slipper det ointressanta lull-lullet.

Men som föregående talare så väl uttryckte det, Ubuntu FTW. (Även om jag börjar mixtra ihop min egen, mer bantade, dist.)
Kan det nu bara släppas lite patchning till spelen så man slipper Wine också...

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Windows 7 under 2009
« Svar #23 skrivet: 2009-01-11, 10:48:32 »
Jag tycker också att Vista är fantastiskt bra. Lite mickel ibland, men när sjutton har man inte haft det? Om jag inte spelade spel skulle jag nog gå över till Mac, men just nu funkar det alldeles utmärkt :thumb
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Windows 7 under 2009
« Svar #24 skrivet: 2009-01-11, 12:59:15 »
Mitt största förakt gentemot Vista är Vistas stora förakt gentemot mig.

 :stupid M$ i ett nötskal.


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Windows 7 under 2009
« Svar #25 skrivet: 2009-01-11, 14:04:27 »
Hmm, definiera Vistas "förakt" för er litet bättre tack.

Jag är ganska trött på "fanboys" i alla olika läger (win, mac, *nix - vad ni vill) som hatar andra operativ än sin egen älskling pga småsaker och bristande förmåga att hantera dem.

Det handlar alltid om att man måste ha vissa grundläggande kunskaper för att enbart "köra" systemet och sen andra mera djupgående för att kunna anpassa det efter sina egna behov. Att sedan kunna lösa problem som uppstår kräver ännu mer av användaren. Men om det är UAC:n som är er käpphäst - stäng av den. Det görs med en enkel kryssruta i användarhanteringen. ;)


Att sedan vissa operativsystem kostar pengar medan andra är "gratis" eller att vissa är stängda och andra open source är en annan sak. Där kan man självklart tycka precis hur man vill och premiera det man gillar.
« Senast ändrad: 2009-01-11, 14:30:16 by shadowskimmer »
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest1645

  • Gäst
SV: Windows 7 under 2009
« Svar #26 skrivet: 2009-01-11, 16:53:07 »
Det är inte fanboy-grejer som gör att jag ogillar Vista. Jag tycker det är ett bloatat operativ med alltför stängda inställningsmöjligheter.
Som ett exempel, jag skulle justera det trådlösa nätverket. Det fanns då ingen möjlighet att bara gå in och ändra den inställning som fanns för samma nätverk eller att ta bort inställningen. Jag fick köra hela vägen med deras hjälpfunktion (som måste vara det dummaste man kan utsätta folk för) för att efter ca 15 idiotfrågor få frågan om jag ville återställa inställningarna.
Det är inget användarvänligt system, det är idioti...

UAC'n har jag inget jätteproblem med. Som Linux-användare har jag använt sådant länge. Men där Linux minns att jag sagt att det är ok under efterföljande steg, så frågar Vista vid varje steg i en process.

Ubuntu är på väg åt samma håll vad gäller bloat och inställningar som inte lyder, men där finns möjligheten att ändra på vad man stoppar in i burken och på det man har stoppat in i den.

Jag var intresserad av att testa Vista när det började skrivas om det (har ngn bootleg variant av Longhorn beta jag inte testade på grund av tidsbrist), men det jag har använt systemet och hjälpt andra med det har definitivt avskräckt mig.
När tid kommer lär jag dra in server 2008 i maskinen i alla fall och testa den, för den är riktigt bra faktiskt. Och Windows 7 ser lovande ut på pappret än så länge.
Men det gör Linux Mint också, får se vem som kommer först in i maskinen... :)

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Windows 7 under 2009
« Svar #27 skrivet: 2009-01-11, 17:41:07 »
I ditt exempel handlar det ju bara om att du inte visste hur du också kan göra utan hamnade i något slags wizard. :) Under nätverk och internet -> Hantera trådlösa nätverk i Vista så finns en kontrollpanel för just det som jag uppfattar att du vill göra. Där ser man de olika trådlösa (befintliga) nätverk som har använts på just den datorn och kan högerklicka och ändra egenskaper för dem precis som man gör i exvis XP.

Men jag skulle bara kunna ändra på det och säga "det är skitenkelt i Vista, men komplicerat som fan i Gentoo". Nu gör ju det inte saken sann, det handlar bara om att jag själv inte har kunskapen att göra det rätt. Vet man exakt i vilken textfil man skall ändra i sin Gentoo och vad man ska skriva i den så är det ju skitenkelt. Problemet är bara att jag inte kan det utantill, jag har inte gjort det tillräckligt många gånger. Men det gör inte Gentoo till ett kasst operativsystem för det. Och framförallt tycker jag inte att det gör att Gentoo och dess skapare "föraktar" mig. Det handlar ju bara om att de löst det på ett sätt som de anser vara det bästa och det inte passar mig...

Man måste ju alltid se till sina behov och hur väl operativsystemet kan utföra dem samt dessutom till sina kunskaper av det aktuella OS:et. Sen är det alltid "jobbigt" när det OS man föredrar genomgår förändringar som gör att man inte längre känner igen sig till 100%. Det tar emot litet med exvis övergången från XP till Vista, men det vågar jag nog påstå är oundvikligt.

Men för att knyta ihop säcken så tror jag att man med Windows 7 kommer att ha nått dit man egentligen strävade med Vista. Men å andra sidan hade man förmodligen inte kommit så långt med sjuan om man hoppat över Vista. Man verkar ha lärt av de misstag man gjort och justerat på lämpligt vis. Vi får väl se hur det slutar. :)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Windows 7 under 2009
« Svar #28 skrivet: 2009-01-11, 18:53:19 »
Faktiskt så börjar man gilla Vista mer och mer efter att man börjar komma överens med det.
I början så blev man smått vansinnig på Vistas säkerhetsinställningar men för att vara ärlig så svor man rätt mycket över XP med i början och jag vill minnas att det ansågs som ett rätt tungt operativ det med. sen kom burkarna ikapp i prestanda.

Hade gärna provat Ubuntu om det bara hade varit kompatibelt med alla program jag vill köra men med lite tur kanske det blir friare i framtiden.
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

guest1645

  • Gäst
SV: Windows 7 under 2009
« Svar #29 skrivet: 2009-01-11, 19:29:18 »
I ditt exempel handlar det ju bara om att du inte visste hur du också kan göra utan hamnade i något slags wizard. :) Under nätverk och internet -> Hantera trådlösa nätverk i Vista så finns en kontrollpanel för just det som jag uppfattar att du vill göra. Där ser man de olika trådlösa (befintliga) nätverk som har använts på just den datorn och kan högerklicka och ändra egenskaper för dem precis som man gör i exvis XP.
Det var där jag började leta, men den vägrade kategoriskt tillåta några förändringar. Testade sedan att avaktivera det trådlösa, att gå in på ett annat nät emellan och så vidare, men det var tvärdött. Inte förrän jag använde deras inbyggda hjälp och den frågat alla dumma frågor (som jag redan kontrollerat) så kom alternativet att det kanske var inställningarna som behövde ändras.
Men, kan ju ha varit en "feature"... :)

Med Gentoo hade jag gått ut på nätet, skrivit "wireless settings gentoo" och fått svar direkt med precis vilka kommandon och vilka config-filer. Bara ett tips till när du får problem i ngn Linux-dist. ;)

 

Senaste inlägg