Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Potatissallad  (läst 2110 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Potatissallad
« skrivet: 2006-06-16, 20:49:18 »
Jag tänkte att det skulle bli lättare att hitta olika saker i denna avdelning om man delade in det i undergrupper, så jag börjar med denna!

Detta recept hittade jag i Ica's Grillguiden, och jag tycker det är ett kanonrecept, som går att variera i nästintill det oändliga, beroende på vad man gillar. Här kommer iaf grunden:

800 g färskpotatis (inte ett krav, men desto godare!)
1/2 dl olivolja
1 msk vitvinsvinäger
1/2 tsk salt
1 krm peppar
1 klyfta vitlök
2 paprikor
2 tomater
20 gröna oliver
basilika

Skölj och koka potatisen. Blanda olja, vinäger, salt, peppar och pressad vitlök i en skål. Skär ned den varma potatisen i dressingen. Skölj, kärna ur och skär paprika och tomater i bitar och vänd i potatisen tillsammans med oliver och basilika. Smaka av med salt och peppar.

Nå, detta var grundreceptet. För egen del så blandar jag i mer av allt, beroende på vad man gillar. Basilika kan det inte bli för mycket av, inte heller oliver (20 oliver är på tok för lite i mitt tycke!). Dessutom brukar jag ibland blanda i ex. svamp och rödlök.
Dijon senap och kapris är ett bra komplement, och vill man ha lite mer "stuns" i salladen så funkar ex. Sambal Olek mycket bra (ta rejält med Sambal om ni gillar det!).
Det är ju dressingen som gör mycket av smaken, så det är bara att prova sig fram med mängder, extra tillbehör osv tills man hittar nåt man gillar.

Denna sallad är helt perfekt till grillat, och enligt min mening väldigt mycket godare än den traditionella svenska potatissalladen.

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
Potatissallad
« Svar #1 skrivet: 2006-06-16, 22:11:50 »
En sommar åt jag en fruktansvärd god potatissallad hos en kompis och bad om receptet, ett löjligt enkelt sådant. Så här kommer det.

tärna färskpotatis (godast med sån potatis)
koka potatisen och låt den svalna
blanda sen i valfri smaksatt creme bonjour
ställ allt sen i kylen så att den blir lagomt kall

klart!




Edit: det ska vara creme bonjour, inte creme fraiche. ändrade i texten.

 

Senaste inlägg