Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Real money in-game auctionhouse  (läst 14539 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1645

  • Gäst
Real money in-game auctionhouse
« skrivet: 2011-08-01, 13:42:34 »
Detta är egentligen en Diablo 3 nyhet, men själva nyheten är betydligt större än Diablo 3.
Blizzard kommer till trean att ha två auktionshus; ett som handlar med in-game valuta och ett där man handlar med riktiga pengar.
Artikeln kan läsas här.

Själva detaljer är kanske inte så viktiga, som att man antingen kan få riktiga pengar som bara kan användas på Blizzards hemsida eller pengar i handen via en PayPal liknande tjänst, som dock kostar extra i auktionsavgift.

Det som är mest intressant är att de tar upp hela guld-handeln till ytan. Är det ett bra drag? Kommer det bli mindre guldfarmare om alla kan tjäna på att farma guld? Kommer det bli svårare att sälja guld utanför spelet om det finns en marknad kopplad till spelet, som troligtvis kommer vara välbevakad mot skumraskensgrejer?

Detta var en riktigt intressant grej de gjorde Blizzard, ska bli kul att se diskussionen som kommer.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Real money in-game auctionhouse
« Svar #1 skrivet: 2011-08-01, 18:11:13 »
Jag undrar om man kommer att kunna spela spelet i 10 sekunder utan att få 100 mess om att köpa prylar från kines-farmare...
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Real money in-game auctionhouse
« Svar #2 skrivet: 2011-08-01, 23:23:06 »
Men iden isig är väll inte ny? Finns det inte ett "dock-hus-spel" där man köper allt för riktiga pengar?
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Real money in-game auctionhouse
« Svar #3 skrivet: 2011-08-01, 23:51:57 »
Men iden isig är väll inte ny? Finns det inte ett "dock-hus-spel" där man köper allt för riktiga pengar?

Nä idén med att kunna sälja virtuella prylar i virtuella världar för riktiga pengar är inte ny, t.ex:
http://gamersushi.com/2010/11/22/todays-wtf-virtual-mmo-real-estate-sold-for-335000/


TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Real money in-game auctionhouse
« Svar #4 skrivet: 2011-08-04, 10:34:51 »
Ah, vågat och intressant!!

Jag tror det finns företeelser som är svåra att bekämpa med lagar och regler så länge som det finns ett behov som inte täcks. Tror att det enda sättet att få bukt med guldsäljare är att göra precis som Blizzard verkar göra här. If you can't beat them, join them. :)

En intressant aspekt är om spelare kan sälja prylar för guld så kan folk försörja sig på att spela. Det går väl idag också men betyder att man bryter mot en massa regler och hela tiden hotas av att bli bannad.
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Real money in-game auctionhouse
« Svar #5 skrivet: 2011-08-04, 13:06:56 »
Ah, vågat och intressant!!

Jag tror det finns företeelser som är svåra att bekämpa med lagar och regler så länge som det finns ett behov som inte täcks. Tror att det enda sättet att få bukt med guldsäljare är att göra precis som Blizzard verkar göra här. If you can't beat them, join them. :)

En intressant aspekt är om spelare kan sälja prylar för guld så kan folk försörja sig på att spela. Det går väl idag också men betyder att man bryter mot en massa regler och hela tiden hotas av att bli bannad.


De här öppnar upp för arbete som gamers =).. Hade inte RMAH funnits så hade kommit andra företag som skulle ta över handeln fast på olaglig väg. Blizzard vill vara med dela på kakan. Jag tror de insett att inte går stoppa kinesfarmarna och företagen som har items försäljning. Så istället så öppnar de upp egen marknad vilket välkommet  :D :thumb


Jag tror att kommer ta lång tid innan D3 RAMAH är igång på allvar. Folk måste först lära sig spelet och alla klasser och vad som är bra föremål. Jag tror de flesta kanske tittar in på real money AH men att köpa kommer inte på tal. Jag tror RAMAH bara kommer funka som att köpa guld ifrån än items. Så används vanliga AH till köpa items istället. Men framtiden får utvisa det och de ska bli kul se hur de artar sig.
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Real money in-game auctionhouse
« Svar #6 skrivet: 2011-08-04, 15:51:41 »
Japp, jag håller med. I början vill man lära sig spelet och klarar sig väldigt bra utan att köpa något alls. Men om man blir riktigt biten av spelet kanske det finns någon speciell pryl man vill ha för sin favorit-build & klass. Jag är väldigt tacksam att jag inte ska behöva sitta och raida 3 ggr/vecka bara för att få tag på ett bra vapen (vilket var ett skäl till att jag slutade med WoW).

En del kommer troligen tycka illa om fenomenet (och jag kan hålla med att det är lite fuskigt) men jag gissar på att den eventuella stormen kommer lägga sig om ett tag. Microbetalningar har kommit för att stanna...

Andra kommer få en liten extrainkomst som bonus om de säljer prylar de inte behöver. :)
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Real money in-game auctionhouse
« Svar #7 skrivet: 2011-08-04, 16:39:44 »
Jag känner personligen att den dag jag sitter inför valet att pynta RL-stålar för gear i ett datorspel, eller grinda för motsvarande, är dagen jag skickar tillbaks kartongen till tillverkaren (tillsammans med en burk vaselin).

När trade för riktiga pengar blandas in tycker inte jag att det är "lek och avkoppling" längre, vilket främst är vad spel betyder för mig.

Micro payments kan dra dit pepparn växer. Jag betalar hellre inledningsvis en högre klumpsumma för spelet än att sitta där och behöva hålla koll på hur mycket pengar man bränner på fiktiva tillgångar.


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Real money in-game auctionhouse
« Svar #8 skrivet: 2011-08-04, 21:04:17 »
 :stupid :amen

Utloggad Ikon

  • Första besöket på Bolaget
  • ***
  • Antal inlägg: 144
    • Fejdlysten
SV: Real money in-game auctionhouse
« Svar #9 skrivet: 2011-08-06, 16:05:44 »
Eftersom guldfarmare verkar kommit för att stanna så kanske detta gör att det blir mindre scams...eller så är det just scams som det blir. Om man råkar klicka accept och det är något som kostar stora summor i dollar blir man mindre glad än om det är ingame-gold.

Och hur gör jag om min unge ska få lira? Om ungen råkar slänga lite guld är en sak men om han köper loss för dollars på AH kan det snabbt bli dyrt...

En annan fråga är om det kommer bli ännu fler som köper upp allt som läggs ut billigt, på så vis blir det snabbt inflation som i wow. En som inte har en maxlevel i wow har inte råd att köpa något av låglevelprylarna heller, för de kostar massor nuförtiden.

som tur är i Diablo 3 kommer shared stash mellan sina egna figurer.
Den andra räddningen blir väl att OldGents har en klan där man kan idka vanlig byteshandel och skippa AH. OldGents får samla sig helt enkelt.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Real money in-game auctionhouse
« Svar #10 skrivet: 2011-08-06, 17:39:47 »
Diablo 3 kommer förmodligen att få PEGI+16. Detta innebär att är man 15 år så ska man inte ens få köpa det (åldersgränserna är en frivillig begränsning inom spelbranchen). Sedan är det ju upp till föräldrar om dom vill köpa spelet till sina yngre barn. Det enklaste är nog att alla fall följa rekommendationerna.

Om man kan köpa prylar för riktiga pengar, vad händer då med gameplay? Innebär detta inte att man kan skaffa sej übergear bara man har stålar till det? I en sorts konstig twist har Blizzard en tendens att utveckla sina spel till en sorts grind(eng.)-fabriker, och sedan "fuskar" folk (köper guld/leveling/figurer) för att komma runt det tråkiga.

Varför inte ta bort guldet i spelet helt? Och varför inte införa REP istället för guld om man nu ska "sno" något från WoW. Vill man ha något ska man förtjäna det genom att spela och göra quester. Vad är det för fel på det? Då slipper man allt tjafs och inga kinesfarmare och scammers. Bara dunka monster och ha kul! Att tjata på farsan att han ska pynta för Griswalds Hubbabubbaklubba (whatever..), vad är det för skit?
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Real money in-game auctionhouse
« Svar #11 skrivet: 2011-08-08, 01:24:40 »
Eftersom guldfarmare verkar kommit för att stanna så kanske detta gör att det blir mindre scams...eller så är det just scams som det blir. Om man råkar klicka accept och det är något som kostar stora summor i dollar blir man mindre glad än om det är ingame-gold.

Och hur gör jag om min unge ska få lira? Om ungen råkar slänga lite guld är en sak men om han köper loss för dollars på AH kan det snabbt bli dyrt...

En annan fråga är om det kommer bli ännu fler som köper upp allt som läggs ut billigt, på så vis blir det snabbt inflation som i wow. En som inte har en maxlevel i wow har inte råd att köpa något av låglevelprylarna heller, för de kostar massor nuförtiden.

som tur är i Diablo 3 kommer shared stash mellan sina egna figurer.
Den andra räddningen blir väl att OldGents har en klan där man kan idka vanlig byteshandel och skippa AH. OldGents får samla sig helt enkelt.

Blizzard kommer ha stenkoll på föremålen och de kommer inte fungera på samma sätt som i wow. I diablo3 kommer finnas 1000tals bra föremål och AH /Ramah är bara liten del av spelet som blizzard hellre ser att de har kontroll över än att folk köper items sajter. De kommer också vara strikt när kommer till riktiga RAMAH var så säker på det. Kan nämnas att RAMAH kommer långt senare i D3 inte till releasen. Så kanske dröjer ett helt år innan RamAH. Så till er som är oroliga så förhasta er inte spelet är underutveckling och inget är gjutet i sten ännu...
Dessutom så kommer dröja innan de bästa saker ligger ute på AH om någonsin gör de vill säga! Blizzard kan mycket väl göra dem otillgänliga via AH.
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Real money in-game auctionhouse
« Svar #12 skrivet: 2011-08-08, 09:02:21 »
Det handlar ju enbart om ett sätt för Blizzard att tjäna (mer) pengar. :)

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Real money in-game auctionhouse
« Svar #13 skrivet: 2011-08-08, 10:41:58 »
Det handlar ju enbart om ett sätt för Blizzard att tjäna (mer) pengar. :)

Jepp. Men som tur är MÅSTE man ju inte använda den funktionen.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Real money in-game auctionhouse
« Svar #14 skrivet: 2011-08-08, 11:15:22 »
Det handlar ju enbart om ett sätt för Blizzard att tjäna (mer) pengar. :)

Jag håller med, de kan ha tagit bort avgiften men blizzard tänker väl att så länge plånboken är öppen är väl bara köra på.. De har ju förlorat  900 tusen wow spelare bara här året och de lär bli fler om de fortsätter med wow i samma takt..




« Senast ändrad: 2011-08-08, 11:19:09 by baldi »
Dyslexi betyder svåra ord på latin

 

Senaste inlägg