Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Buggar i NWN2  (läst 6845 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Buggar i NWN2
« skrivet: 2006-11-09, 18:24:42 »
Ok tänkte lägga upp dem buggar jag stött på så att ni slipper dem.

Cutscene-elände
Hur yttrar det sig:  man kommer inte vidare i storyn och kan t.o.m fastna i en "världsdel".
Vad triggar det: man triggar en händelse men är inte "i" sin huvudkaraktär och en konversation inträffar då inte. Typ.
Vad göra: ladda in en sparning innan och se till att du är i huvudkaraktären när händelsen triggas!

Ful-spawnade bus
Hur yttrar det sig: Kartmakarna i NWN2 verkar vara rejält taffliga. Det vimlar av "ful-spånande" bus, dvs man har rensat ett rum och öppnar en dörr för att gå ur rummet och då spawnar buset i ryggen på en, och ibalnd precis brevid en.
Vad triggar det: taskigt skriptade kartor.
Vad göra: spara ofta och svär mycket!

Postar mera buggar vartefter jag hittar dem. Lägg gärna upp dem ni hittar!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest1327

  • Gäst
SV: Buggar i NWN2
« Svar #1 skrivet: 2006-11-09, 18:29:34 »
Fyller på med mina buggar

Jag fick problem när jag skulle starta spelet.. 

A required security module can not be activated. This program can not be executed.
Här är lösningen som funkade för mig

Starta up regedit (Start -> Run, regedit)
gå till  HKEY_LOCAL_MACHINE \\System\\ MountedDevices
Högerklicka, välj behörigheter
Klicka på Avancerat
Ändra ALLA som det står neka på till full kontroll

I mitt fall var det NEKA på <local> \\Administrators

Men nu funkar spelet,  Hoppas att ni andra inte får problem, men som sagt tersta detta ifall det inte funkar.

//Ragge

guest1327

  • Gäst
SV: Buggar i NWN2
« Svar #2 skrivet: 2006-11-09, 18:30:46 »
Om någon mer råkar ut för "Cannot connect to Gamespy" och har McAfee. gör så här
Högerklicka på Skölden, välj VirusScan konsolen, gå till åtkomstskydd, antingen klickar du bort förhindra IRC-kommunikation både för in och ut, ELLER så kan du undanta nwn2main.exe   (eller nwn2main_amdxp.exe om ni har AMD propp) Dubbelklicka då på Förhindra IRC-komunikation och lägg till programmet i rutan för undantagna processer..  Gör samma på både in och ut.

ENDAST om ni ska hosta games så ska portar öpnas och då bara port 5121 (default port, ni kan sätta serverport själva) vara öppen och eventuellt för gamestats port 29920.

ALLT annat portöppnande är TRAMS från Atari.....  De e inte kloka där

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Buggar i NWN2
« Svar #3 skrivet: 2006-11-10, 09:58:02 »
Jag hade en konstig bugg igår när jag körde multiplayer med herrarna Ragge Lödkolv, Deathdealer, Deadhead, Pruneboy, Ceder och Johnny Hazard.  Det var en massa förvirrade gubbar som tjattrade osammanhängade in TS, sprang som yra hönor över hela kartan, startade konversationer på eget initiativ, pullade mobs, startade och bröt cutscenes, pausade spelet och förhalade starten genom att sitta i 45 minuter och fippla med Character Creation.

Kan man hoppas på en patch eller hotfix för detta?

:fu

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Buggar i NWN2
« Svar #4 skrivet: 2006-11-10, 10:08:37 »
Det är nog att hoppas på alldeles för mycket är jag rädd...

Det blev faktiskt bättre och bättre dock, och framåt halv ett på natten gick det ju ganska bra. Enda smolket i bägaren då var ju att Ceder som vanligt ninjalootade allt, och allt som oftast sprang omkring på små solorundor och sen i panik skrek "jag kommer att dööö!!!". Mig stör det iofs inte så mycket då jag är väldigt van vid hans metoder från Guild Wars, kan dock tänka mig att framförallt DD blev lite lätt konfys...
Det är dock helt klart att ju längre man kommer, desto roligare blir det, så jag hoppas du inte gett upp redan Daddy!

Ett bra alternativ tror jag vore om vi kunde dela upp oss i mindre grupper när vi spelar, åtta spelare i samma kampanj blir helt enkelt på tok för mycket, i alla fall i grundkampanjen där smärtgränsen nog ligger vid tre, max fyra spelare. Bättre om vi delar upp oss på två separata grupper när det är många som vill spela, om möjligt!

Vore även intressant att kolla upp de andra spellägena, och se vad det blir för skillnad.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Buggar i NWN2
« Svar #5 skrivet: 2006-11-10, 10:37:40 »
Nejdå, jag ger inte upp, tvärtom gillar jag detta spel skarpt!  Men jag känner att nwn faktiskt förtjänar att upplevas i lugn och ro, så jag körde lite solo istället, och fick på så sätt en möjlighet att hinna med i svängarna och faktiskt förstå storyn och bekanta mig med systemet.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Buggar i NWN2
« Svar #6 skrivet: 2006-11-10, 13:18:17 »
hmmmmm......1-0 Daddy!!!!

En sak är tokklar, detta spelet kräver diciplin om det ska vara roligt att spela fler....
När det blir svårare så kommer de som rusar fram...DÖ!
ADD & D&D bygger på PLANERING, och försöker man lira detta som WoW och liknande, så funkar det aldrig!

Jag tycker det verkar juste...

DD :thumb


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Buggar i NWN2
« Svar #7 skrivet: 2006-11-10, 13:20:30 »
Man måste alltid ha en som offrar sig för gruppens överlevnad. Så vi tänkte att det skulle vara vår allas DD eftersom han är så bra på att dö.
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

guest1327

  • Gäst
SV: Buggar i NWN2
« Svar #8 skrivet: 2006-11-11, 15:17:18 »
Jag hade en konstig bugg igår när jag körde multiplayer med herrarna Ragge Lödkolv, Deathdealer, Deadhead, Pruneboy, Ceder och Johnny Hazard.  Det var en massa förvirrade gubbar som tjattrade osammanhängade in TS, sprang som yra hönor över hela kartan, startade konversationer på eget initiativ, pullade mobs, startade och bröt cutscenes, pausade spelet och förhalade starten genom att sitta i 45 minuter och fippla med Character Creation.

Kan man hoppas på en patch eller hotfix för detta?

:fu

Äsch, det är väl inte svårt att skjuta bollen i mål på detta viset :)   Ja nog var det rörigt som tusan i början. men det blev lite bättre och vi blev väl lite mer diciplinerade. Dock måste sägas att det är aldeles för enkelt med den officiella kampanjen som vi spelade den, det gårt ju att skruva upp svårighetsgraden rejält när vi är så många, och då kanske inte alla rusar fram som yra höns  :) 

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Buggar i NWN2
« Svar #9 skrivet: 2006-11-14, 07:54:36 »
Jahapp, så har då buggar sabbat ett av mina singelplayerspel. Det är i Neverwinter, The Docks, där man ska gå runt och prata med vakterna för att se om de tar mutor, så triggas helt enkelt inte rätt konversation och jag kommer inte vidare. Tack och godnatt till den gubben, eftersom jag inte har femtielva olika saves, utan endast växlar mellan två så har jag inget bra att falla tillbaka på.

Samma sak höll på att hända min andra karaktär, men då var jag förvarnad i och med missödet med min första, så då hade jag i alla fall ett sparat spel från starten av Neverwinter.

Jag är uppenbarligen inte ensam om dessa problem heller, att döma av vad som står på de officiella forumen. Läser man bugrapporteringen där så kan man nog lika bra lägga NWN2 på is i ett par månader! Detta spel är nog det ett av de värsta hittills vad gäller buggar, i klass med, eller tom värre än BF2 och GRAW.

Vad är det för fel på spelmarknaden idag? Idag släpps spel i hur dåligt skick som helst, spelbolagen räknar helt enkelt med att patcha spelet i ett eller ett par år framöver, det är nåt man får stå ut med idag!!

Det var bättre förr!

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Buggar i NWN2
« Svar #10 skrivet: 2006-11-14, 08:09:09 »
Mmm .. jag är snart i Act III om jag gissat rätt och visst har jag stött på buggar så jag fått hoppat tillbaka en liten bit, men att bara ha TVÅ saves? Lite öppet mål där ... sen en sak som jag trodde mig tjatat om här och det vara att hålla sig i sin HUVUDKARAKTÄR när man triggar händelser! Då slipper du många buggar.

Jag brukar använda mig av quicksaven, men ser dock till att ha "riktiga" sparningar med inte för långt emellan.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Buggar i NWN2
« Svar #11 skrivet: 2006-11-14, 08:24:29 »
att bara ha TVÅ saves? Lite öppet mål där

Verkligen?!?
Om spelet vore bättre programmerat så borde det räcka hur bra som helst. Har funkat bra för mig i alla andra spel, inkl. Baldurs Gate & NWN1, så om det är antalet saves som ska avgöra huruvida spelet går att klara av eller inte, då vette fan alltså.

sen en sak som jag trodde mig tjatat om här och det vara att hålla sig i sin HUVUDKARAKTÄR när man triggar händelser!

Jag håller mig alltid till min huvudkaraktär. De enda gånger jag byter karaktär är om jag vill använda tjuven till att ta bort fällor/dyrka upp lås. F.ö. så visar detta ju bara återigen på hur in i bomben buggigt detta spel är, då det spelar roll vilken karaktär man spelar då en händelse triggas. De borde väl ha låst det så att man inte kan byta karaktär då eftersom sånt här kan hända.

Jag kan bara gratulera er som lyckas spela igenom det utan missöden, det är inte alla förunnat:

http://nwn2forums.bioware.com/forums/viewforum.html?forum=116

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Buggar i NWN2
« Svar #12 skrivet: 2006-11-14, 10:15:54 »
Näe ... men ibland, särskilt i rpg:er, gör man val som senare visar sig inte vara de kanske bästa och då kan det vara bra att kunna gå tillbaka till en "sparning" INNAN.

Och varför bara 2 sparningar för - köp mer disk din snåle faan å sluta gnäll! ;)

Edit: Ladded precis mitt spel och vad poppar upp då?

"TIP: Save your game frequently, and in diffrent slots." - Visdomsord från Obsidian.

:p


Edit2: Jo, jag håller med att det är buggigt. Men det som retar mig mest är hur ojämn kvalitén på "questen" är och likaså de olika "kartorna". Jag har ställt frågan på forumet (Biowares) om detta spel verkligen har gått igenom en betatest. Visa kartor är så fulla av skriptfel att man tar sig för pannan med ett ljudligt "Men ååååååh" a'la Maxxen!
« Senast ändrad: 2006-11-14, 10:32:50 by Johnny Hazard »


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest1327

  • Gäst
SV: Buggar i NWN2
« Svar #13 skrivet: 2006-11-14, 13:19:22 »
Ja visst finns det buggar..  Men jag har tagit mig igenom Old Owls well questarna, och nere i grottorna var triggarna på bus lite väl konstiga..  Går man vänstervarv så blev det ett visst antal bus, vände man sen och gick högervarv så spawnade buset upp igen  :)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Buggar i NWN2
« Svar #14 skrivet: 2006-11-14, 13:37:36 »
Ja orcgrottorna är taskigt scriptade!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

 

Senaste inlägg