Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Crafting  (läst 3944 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Crafting
« skrivet: 2006-11-14, 16:22:09 »
Har ett litet referenskalkylark som man kan använda sig av när man vill kolla vilka grejor man kan göra och vad de kräver i form av material och magi.

Crafting Reference

Gjorde om det till en websida. Mycket nöje!
« Senast ändrad: 2006-11-14, 16:32:31 by Johnny Hazard »


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Crafting
« Svar #1 skrivet: 2006-11-14, 19:04:20 »
 :thumb

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Crafting
« Svar #2 skrivet: 2006-11-14, 19:41:37 »
Hittade ett fel: Armor of Arrow Deflection - den formeln ger inte nån pilavstötande funktion utan ger bonus till "Abjoration"!

Het tips: spara INNAN ni testar!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest1327

  • Gäst
SV: Crafting
« Svar #3 skrivet: 2006-11-15, 10:21:31 »
Snyggt!

Går det att crafta BRA vapen då?  Jag menar skulle man inte börjat tidigt? Jag har då ingen lust nu, att sita i timmar på att få fram skräpvapen ...

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Crafting
« Svar #4 skrivet: 2006-11-16, 16:22:18 »
Du kan inte öka i hantverk genom att göra vapen eller andra grejor. Bara genom att öka i skillpoints när man går upp i nivå. Och jag låter som sagt mina följeslagare "crafta" t.ex. en Warhammer av Alchemical Silver (mot varulvar och shapeshifters) 1d8 +5 bonus hit/damage + 1d6 fire damage. Eller en full plate i adamite +5, mithrill full plate +5 osv osv. Varje material kan ge extra bonus sen kan man lägga på max 3 andra effekter eller egenskaper.

Det som krävs är rätt material, crafting skill som motsvarar materialet och prylens så kan man låta göra grundgrejen (vapen och rustning). Sen måste man ha någon som kan alkemi och även färdigheten att kasta förtrollingar på grejorna och sen ha tillgång till rätt trollformler och material plus en magisk arbetsbänk (finns lite här och var).

Svårast är nog att få tag i rätt material, juveler och essenser. Sen rätt trollformler. Vissa grejor kräver prästtrollformler, andra wizard eller sorcers.

En varning, i slutet av kapitel II kommer man behöva MYCKET pengar! Kan man då t.ex. göra hyggliga grejor och sen sälja så kan det hjälpa till en smula.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Crafting
« Svar #5 skrivet: 2006-11-16, 17:31:36 »
Jag kommer slänga lite överblivna skillpoints i crafting på min Wizard så får vi se vad det blir till slut..

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Crafting
« Svar #6 skrivet: 2006-11-25, 12:33:24 »
Har väldiga problem.
Vill göra lita alchemical silvervapen för att slåss mot varulvar men jag kan bara smida grundvapnet.
Jag vet inte vart jag kan få tag på recept för att låta min mage bättra på dom.
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Crafting
« Svar #7 skrivet: 2006-11-25, 13:06:57 »
Men du har väl Khelgar i ditt gäng? Han har ganska hög färdighet i Craft Weapons. Sen kan man köpa ett par handskar hos Sand som ger plus på crafting.

Vet inte vad du menar med recept ... jag har en länk till en crafting guide ovan, men den innehåller vissa fel så jag bifogar en .TXT fil med recept. "Essens" får man genom att använda alkemifärdigheten och en mortel på t.ex. en vargtand eller dylik substanse. Använd "examine" på prylar du hittar t.ex. trollblod, gastsubstans m.m. för att få fram essenser av olika styrka. Styrkan är i grader FAINT>WEAK>GLOWING>RADIANT och av olika element: POWER, EARTH, WATER, AIR och FIRE. Man kan både uppgradera och nedgradera essenserna. Uppgraderar gör man genom att placera 2 essenser av en lägre styrka i en magiarbetsbänk och sen använda sig av morteln på bänken. Det är ens färdighet i alkemi som avgör om man lyckas eller ej. Nedgraderar gör man genom att använda morteln på en essens av högre styrka, men man kan göra det direkt i "inventoriet". OBS! Man får bara EN essens av lägre styrka för varje en av högre så det är inte vidare ekonomiskt!

T.ex. 2 FAINT AIR ESSENSE ger 1 WEAK AIR ESSENSE, 2 WEAK > 1 GLOWING, 2 GLOWING > 1 RADIANT. 1 RAIDAINT > 1 GLOWING osv.

Så för att skapa ett långsvärd +3 av Alchemical Silver behöver man > 1 longsword mold, 2 alchemicla ingots. Grejorna läggs i Blacksmith bench och t.ex. Khelgar använder smideshammaren på bänken. Sedan lägger man sitt Alchemical Longsword i magiarbetsbänken och tillför: 1 st Faint Power Essence, 1 st Weak Air Essence, 1 st Emerald. En trollgubbe med "Caster level 9" och med skillen "Craft Magic Arms and Armor" kastar trollformeln LJUS (Light) på magibänken och vips har du ett Alchemical Longsword +3. Sen kan man lägga på 2 till egenskaper t.ex. eldskada 1d6 vilket kräver: Caster level 10, 1st  Weak Fire Essence, 1 st Ruby och att man kastar trollformeln "Fireball" eller "Flame Strike".

Hoppas det var svar nog!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Crafting
« Svar #8 skrivet: 2006-11-25, 13:51:01 »
Suveränt äntligen hajar jag.
Det tar en jäkla tid men nu kommer man att leta craftinggrejer så att det dammar om det.
Har en massa sker men naturligtvis inte det jag vill ha.
« Senast ändrad: 2006-11-25, 14:09:05 by Redbeard »
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Crafting
« Svar #9 skrivet: 2006-11-25, 18:15:32 »
Bra, och undrar du över nått så tveka inte att fråga! :poke


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest1327

  • Gäst
SV: Crafting
« Svar #10 skrivet: 2006-11-26, 00:41:25 »
Ehh Dum som jag är, så behöver du inte crafta något, för att klara av det hela.. men visst har man tiden så  :)
Jag har hela tiden klickat recommend på knapparna, när gubben levlat,, så det visar sig att jag är bra på att crafta, men jag tror faktiskt inte jag behöver kunna det...



Så de poängen är ju bortslösade för mig.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Crafting
« Svar #11 skrivet: 2006-11-26, 02:27:18 »
Beror ju på - om du vill att dina gubbar ska ha bra grejor och piska busets rumpa enkelt och smärtfritt - eller om du hellre vill få smisk på rumpan och att dina kompanjoner ska dö som flugor i ett kör. Buset jag slåss med nu är jäkligt tufft och man har banne mig INTE råd att köpa den rustning som min gubbe och mina kompanjoner bär: +5 rustningar med elmental och spell resists av högre klass. Likaså vapen, ett +5 vapen med en massa andra grejor på (1d6 eld, 2d6 holydamage på odött osv).


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

 

Senaste inlägg