Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Överhettning utan att ngt blir varmt...  (läst 1737 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1645

  • Gäst
Överhettning utan att ngt blir varmt...
« skrivet: 2009-09-19, 01:37:59 »
Har ett bekymmer som jag strulat med ett tag nu och får väl dra hela historien först:
Min dator började starta om sig själv på grund av blåskärm med relativt jämna intervall. Från början var det då och då, men blev mer frekvent tills det skedde efter ca 5-10 minuter då den startat.
Eftersom jag körde Win7 och hittade när jag sökte på felmeddelandet att det kunde bero på drivare så installerade jag om till XP igen. Men problemet fortsatte.
Lyckades då hitta en uppdatering till BIOS som efter mycket om och men kunde installeras, och då kom ett larm om att chipset-fläkten gått ner. Mycket riktigt, denna mikroskopiska fläkt på northbridge snurrade inte.

Hittade på nätet att detta är ett relativt vanligt fel på det MB jag har (skräp, för övrigt) och att bästa lösningen var att skaffa en kylfläns istället för fläkt.
Beställde denna och installerade den idag.
Men självklart fick jag samma felmeddelande och blåskärm efter detta. Eftersom installation hade krävt att jag plockade ut ett grafikkort under tiden, tänkte jag att det kunde vara läge att testa om det var de som strulade, så jag tog ut det ensamma som satt kvar och stoppade i det som var ute.
Jag får fortfarande blåskärmar som startar om maskinen, MEN, nu får jag nya felmeddelanden hela tiden. Och nej, inga av felkoderna ger samma lösningsförslag på nätet.

Har kört speedfan och loggat hela tiden för att se om det verkligen blir för varmt, men de visar inget onormalt. Luften från CPU'n är kall och flänsarna ljumma. Det enda som gnällt var ett av grafikkorten tidigare, men ingen värme som borde påverka så mycket att det dog.

Funderingen nu för min del är om chipset har kajkat helt och måste bytas, eller om båda graffekorten lyckats avlida samtidigt.
Någon som har ett bra förslag?

Kommer testa installera om för att säkerställa att det inte är ngn drivare eller liknande som bråkar nu, bara för att jag kör med ett ensamt grafikkort i det som räknas som andraspår. Vill inte sätta det i "första" spåret för det känns som om det blev än kyligare när jag plockade det kortet och gav luften från CPU-fläkten mer utrymme.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Överhettning utan att ngt blir varmt...
« Svar #1 skrivet: 2009-09-19, 07:01:54 »
Kan ju också ha med minnena att göra. Nu vet jag ju inte hur det är med minnena i din burk, om du har flera stickor osv, men i så fall kan du ju testa att plocka ur ett och köra så, byta plats osv.

guest2209

  • Gäst
SV: Överhettning utan att ngt blir varmt...
« Svar #2 skrivet: 2009-09-19, 12:20:24 »
Detta är ett gratis (gnu) bra minnes test, hur avancerat som helst men det behöver man inte bry sig om, ta ned för att göra bootbar floppy eller cd, använd på egen risk,
http://www.memtest.org/

Går det igenom ett pass (tar sin tid, består av flera del moment) så är minnena antagligen hela vill du vara helt säker så låt stå några timmar.

Jag kör alltid detta när jag byggt något innan jag börjar installera op för att se att allt fungerar, men det fungerar lika bra senare.

Nu är det så att dina blådumpar kan bero ex.vis på rappligt PSU eller annat så om du får minnes fel så boota om och kör igen och och kolla att felet indikeras på samma ställe.

Jag har bytt några nvidia mb som varit bestyckade med dåliga kondingar åt folk, dessa har suttit i färdig burkar från både dell, compaq, och typ fel när kondingar torkar ut är blådumpar tätare och tätare, sök på ditt mb namn och "capacitor problem" eller ditt mb namn och "failed capacitor" för att se om det skulle kunna vara något sådant också.

Tyvärr är det väldigt ofta dåliga kondensatorer i mycket av våra elektronik produkter, har under senaste två åren haft (kända fel) på min dilog dvb, mina netgear switchar samt på kompisars mb.

Ex,
http://www.google.se/search?hl=sv&q=capacitor+problem+gs108

http://www.google.se/search?hl=sv&q=failed+capacitor+gs108

-cb99

guest1645

  • Gäst
SV: Överhettning utan att ngt blir varmt...
« Svar #3 skrivet: 2009-09-19, 20:26:24 »
Stort tack!
Har kört lite med Ultimate BootCD, men inte hittat det jag behövt. tror dock memtest ligger med där, ska köra.

MB't jag har är skräp, så förvånar mig inte om det kan vara som du säger. Dock är datorn x antal år (någonstans 5-7 år) så jag använder även detta tillfälle att pressa på för en ny därhemma. Men det är ett sidospår. Kan man sparka igång aset så har man ju ngt extra.

guest2209

  • Gäst
SV: Överhettning utan att ngt blir varmt...
« Svar #4 skrivet: 2009-09-19, 21:06:49 »
Inga problem,

När man tar ned memtest86+ antingen boot iso cd och bränner eller paketet för att göra floppy så blir det standalone utan op, dvs man bootar från skivan/floppyn.

OBS!
Det finns en med liknande namn som man vill ha betalt för, men denna är riktigt bra, båda versionerna bygger på samma grund.

Ser ut så här,


Det man behöver bry sig om är errors som ska vara noll och om man får errors så ska dessa helst hända på samma ställe.

Det är ju en del jobb att byta mb (om det nu skulle vara det) så man vill vara så säker som möjligt men och andra sidan så är hyggliga sådana ofta inte så dyra.

Iofs är pris bilden galopperande på dator grejor så ofta blir det inte någon godare affär att laga grejor om dom börjar få några år på nacken speciellt inte om man tar prestanda med i bilden.

Med det sagt så finns det säkert flera av oss som inte haft hjärta att slänga delar på tippen som fungerar efter uppgraderingar så någon sitter säkert på delar som skulle kunna funka till rätt pris (0?) om du klarar av att byta själv eller har möjlighet till hjälp med det.

Sist,
Är det kondensator problem så kommer blå intervallen att bli tätare och tätare tills du antagligen ger upp och kommer dom under "system recovery" efter ras så kan man om man har otur landa med korrupt disk med förlorat data som följd, något att ta med i ekvationen, gör backup på viktiga saker redan nu.

Samt,
Jag tror alldeles säkert att när du satte på passiv kylare att du använde kylpasta mellan kylare och chipset, men tänkte bara säga att det är ett måste utifall att.

Hoppas det löser sig för dig på ena eller andra sättet.

-cb99

guest1645

  • Gäst
SV: Överhettning utan att ngt blir varmt...
« Svar #5 skrivet: 2009-09-19, 22:04:48 »
Så går det när man sitter med priosaker och försöker kommentera forumtrådar samtidigt...
Körde memtest för ett tag sedan utan att hitta något. Trodde från början att det var ngn av diskarna faktiskt, och när de körde igenom utan ngt testade jag memtest för att kolla där också och de gick igenom utan ngt.
Körde även en total nollning på diskarna (så allt är backupat) för att det verkligen inte skulle vara ngt som bråkade.

Låter som om kondensatorerna kan vara grejen (ja, jag satte på kylpasta mellan fläns och chip) eftersom den har ett antal år på nacken, omstarterna är mer frekventa (nu sker det bara minuter efter uppstart) och den gnäller som om det var ngt värmebekymmer utan att ngt faktiskt är varmt.

Kan även vara chipset som kajkat efter att ha varit utan fläkt för länge, men men. Oavsett vilket så lägger jag inga stora pengar på att laga det.

Eftersom nätagget nästan är nytt, chassit är bra och spelare och diskar funkar lutar det åt att jag byter MB och graffe (och processor och minnen of course).

Men hade varit kul att investera i en av OG datorerna, bara för att. Inte så intresserad av vad som är senaste delarna, så om ngn plockat ihop det åt mig är jag nöjd.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Överhettning utan att ngt blir varmt...
« Svar #6 skrivet: 2009-09-20, 07:43:22 »
Well, trist med datorproblem, å andra sidan är det ju ett fantastiskt köpläge för den som vill bygga en smart, billig och högpresterande burk just nu!

Intel har släppt en hel radda nya prollar (i5/i7) vilket betyder att priset på de gamla fina C2Q är lågt, Den 23 september (tror jag) släpper ATI en helt ny grafikkortsgeneration (HD5870/HD5850) vilket betyder att priset på kort ur den gamla familjen också dyker.

Det borde gå att bygga ett riktigt bra system för en spottstyver idag :)


 

Senaste inlägg