Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Mediaspelare, htpc eller mac mini  (läst 5760 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
Mediaspelare, htpc eller mac mini
« skrivet: 2013-03-25, 08:55:05 »
Jag har idag en Boxee box som har börjat bugga lite smått så jag har börjat titta på en ersättare till den och tänkte jag kunde få lite tips.
Jag har en massa film och serier som jag har rippat till mkv. Det trevliga med boxeen är att om man bara är nogrann med namnen så hamnar allt snyggt i biblioteket men jag antar att de flesta lösningar fixar det.
Det jag framförallt saknar i boxeen är barnfilmer samt våra hemfilmade videoklipp (plats för ev snuskiga skämt här) som inte hamnar i något bibliotek utan som man får leta fram i filbrowsern på enbart filnamn vilket inte funkar så bra för våra egna videoklipp.

Bland det absolut viktigaste för mig är att hitta en lösning som kan stå och snurra i tv-bänken och som är såpass enkel att frugan kan fixa det utan att ropa på mig.

Jag har så smått funderat på att införskaffa en liten dator som står och kör xbmc eller plex.
Intel har plockat fram en trevlig liten låda som de kallar nuc som hår loss på ca2500:- med hårddisk, minne och windows landar bäl den lösningen på runt fem papp. Lägger man till några hundra där så får man en mac mini som har fördelen att vara väldans elegant i vardagsrummet.

Frågan är väl om en mac eller pc böir lika enkel i handhavandet som boxeen?
Helst hade jag hittat en lösning där allt kan styras från vår ipad eller åtminstone med en fjärr.

Jag antar att det nlir en del meck för mig att få igång men efter det ska det helst bara snurra.

Tar jag i lite för mycket när jag funderar på en datorlösning? Det är mycket pengar.

Just det. Möjligheten att surfa in på svtplay är ett absolut måste.
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

guest4096

  • Gäst
SV: Mediaspelare, htpc eller mac mini
« Svar #1 skrivet: 2013-03-25, 13:15:54 »
Har den här själv - http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/114195-tvix_hd_slim_s1_mediaspelare

Väldigt enkel att använda, har dock inte kollat SVT Play.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Mediaspelare, htpc eller mac mini
« Svar #2 skrivet: 2013-03-25, 19:15:30 »
Sitter lite i samma situation, rödskägget. Gillar Boxee men känner av lite "ålderskrämpor". Men jag hittar inget som har lika hög WAF som Boxee. Det närmaste jag kommer är äppelTV, som faktiskt kan spela upp matrialet jag har på min Synology NAS. Den är i princip lika enkel som Boxee, men betydligt mer begränsad i vad den kan pillas med...

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
SV: Mediaspelare, htpc eller mac mini
« Svar #3 skrivet: 2013-03-26, 06:29:09 »
Nu har jag inte någon äppleprodukt förutom jobbplattan.
Men PLEX skall ju vara grymt på en Macmini är iaf vad jag har hört.

Det ser onekligen snyggt ut. http://www.plexapp.com/
Finns numera även för Windows såg ja.

Men min starkaste tips är nog ändå en NUC eller tex http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=zotac+zbox (dock så har jag läst att vissa äldre modeller av Zbox kan ha värmeproblem.)

Jag har själv ett Zotac moderkort i ett litet chassi och är grymt nöjd. Använder XBMC Buntu på den, så slipper man segheten ifrån windows som annars ligger som grunt.
Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Mediaspelare, htpc eller mac mini
« Svar #4 skrivet: 2013-03-26, 08:29:19 »
Jag provade att ladda ner xbmc till min burk igår för att provköra lite.
Jag gillar det verkligen men tyvärr finns det inget sätt att hantera våra ca 400 hemfilmade klipp.
Det är väldigt synd. Jag har i min synology nas en funktion för att strömma media och där finns en egen kategori för home videos. Där skapas en thumbnail för varje klipp och man kan sortera på lite olika sätt.
 Tyvärr ar den funktionen lång ifrån buggfri. Den krashar ofta både på android och ios samt är rätt långsam.

Det verkar som om både xbmc och plex helt ignorerar denna funktionalitet.
Enda lösningen jag hittade är att skapa egna nfo-filer för varje klipp och lägga det som en serie.
Det faller tyvärr på arbetsbördan att skapa 400+ nfo-filer.

Är det bara jag som söker med ljus och lykta efter ett smidigt sätt att kolla ungarnas uppväxt? Hur löser ni detta?
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad Scarecrow

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 946
    • http://www.redeby.com
SV: Mediaspelare, htpc eller mac mini
« Svar #5 skrivet: 2013-03-26, 21:34:26 »
Det finns ett hjälpprogram till xbmc som heter media companion. Det är främst tänkt för att mycket enkelt skapa lokala nfo filer med info och bilder till filmer/tv-serier genom att antingen skrapa från olika online tjänster eller att man skapar själv.

Jag har tänkt testa det själv då jag är igång med en andra xbmc installation och vill slippa hålla två system uppdaterade/synkade med individuell skrapning.

Nått i stil med att du lägger alla hemvideos under en speciell folder på din share, sen gör du en smart playlist som heter nåt i stil med "My Homevideos" och sätter den till den foldern. Med rätt skin (t.ex AEON) på XBMC så kan du sen lägga "My homevideos" på huvudmenyn och den kommer filtrera så den bara visar dina homevideos när du går in där. SMarta playlists tror jag har olika sorteringsalternativ också

Sen kör du media companion på den foldern och låter den hitta alla dina videor. För varje video ska den klara att skapa en screenshot/thumbnails själv och du kan snabbt skriva in ett par rader per video. Kanske går det att bara skapa thumbnails men strunta i nfo'n så att du bara får filnamn och en thumbnail (osäker).

Resultatet borde kanske bli nåt i stil med vad du är ute efter utan allt för mycket jobb men en del arbete blir det (iallafall för att lära sig och komma igång).
Jag har dock inte testat det än och håller fortfarande på att lära mig de lite mer avancerade sakerna i xbmc så jag kan vara ute på hal is här men tycker det borde kunna gå.

Jag styr själv min XBMC med en iPad (och TV fjärren). Apps finns även till Android.

"Never argue with idiots. They just bring you down to their level, then beat you with experience"

Utloggad Scarecrow

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 946
    • http://www.redeby.com
SV: Mediaspelare, htpc eller mac mini
« Svar #6 skrivet: 2013-03-26, 21:38:41 »
Såg just detta på media compaions hemsida:

from MC 3.507b onwards)
Home Movie features:

    Addition of home made or movies with no downloading information
    Separate Home Movie Folder
    Setting Title of Home Movie, and Sort Title
    Outline, Staring and year fields.
    Creation of Screen-Shot

"Never argue with idiots. They just bring you down to their level, then beat you with experience"

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Mediaspelare, htpc eller mac mini
« Svar #7 skrivet: 2013-03-27, 07:08:57 »
Det låter som lösningen på mina problem. Funkar det så får det bli en dator i tvbänken
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

 

Senaste inlägg