Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Låsa program till en användare?  (läst 1921 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
Låsa program till en användare?
« skrivet: 2005-08-13, 11:43:02 »
Jag använder XP och har skapat två konton på datorn, ett för mig och ett för hustrun. Mitt problem består i att jag har lagt in iTunes till min iPod, men programmet startar ju även när min fru är inloggad och både iPoden och iTunes protesterar när man försöker hålla två versioner av iTunes igång.

Kan jag låsa iTunes så att det bara går att köra när jag är inloggad?Frugan har ju ändå ingen anledning att använda programmet.
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
Låsa program till en användare?
« Svar #1 skrivet: 2005-08-13, 12:21:59 »
fick du aldrig frågan om du vill att alla eller bara den här inloggningen ska ha tillgång till programmet när du installerade?

annars vet inte jag hur man gör...

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
Låsa program till en användare?
« Svar #2 skrivet: 2005-08-13, 15:42:34 »
Är inte 100 på att det funkar, eller att det är rätt. Men det kanske är värt ett försök?! (Man har ju alltid systemåterställning!)

Start > Kontrollpanelen > Administrationsverktyg > Komponenttjänster
Ett nytt fönster öppnas och till vänster i det fönstret finns det små flikar/mappar! Tryck på "+" intill Komponänttjänster, sen Datorer, Den här datorn, DCOM-konfiguration och scrolla sedan ned tills du kommer till iPodService, iTunes och iTunesHelper.

Högerklicka på iPodService och välj "Egenskaper". Ett nytt fönster öppnas.
Välj fliken "Säkerhet" och där har du nu tre olika alternativ; Behörighet att starta och aktivera, Behörighet att använda och Behörighet att konfigurera.
För att ändra behörigheten så kryssar du i "Anpassa" och klickar sedan på "Redigera" knappen.
Ett nytt fönster som heter Startbehörighet öppnas och i det finns det något som heter "Grupp- eller användarnamn", där står alltså namnen på de olika användarna på datorn.
Markera din frus användarnamn och neka henne behörighet genom att bocka i de olika alternativen nedanför, eller rentav ta bort henne från listan! Jag skulle tippa på att det räcker med att ändra på "Behörighet att starta och aktivera", men det går nog lika bra att ändra på alla tre olika alternativ!

Lycka till och hoppas att det funkar!  :thumb

Edit: Du ska alltså ändra dessa alternativ för alla tre iPod valen, iPodService, iTunes och iTunesHelper!
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

 

Senaste inlägg