Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Tre Kronor Hockey-VM 2007  (läst 8498 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Supragod

  • Old Bassplayer
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 294
    • www.myspace.com/dannysupragod
SV: Tre Kronor Hockey-VM 2007
« Svar #15 skrivet: 2007-05-11, 16:22:30 »
Jag hatar Kanadas hockeylag, och övrig transatlantisk hockeykultur. Det är inte underhållande. De står bara och gräver framför mål. Och så slåss de som nån buse på en bakgata. Det är kanadickerna som ger hockey ett dåligt rykte.

Jag säger faktiskt tvärtemot. Tack vare den amerikanska/kanadensiska hockeykulturen överlever sporten.
Elitserien är en riktigt kärringliga. Det är ju knappt en ordentlig tackling per match.
En massa överskattade konståkare utan hjärta är precis vad dom är.

Missförstå mig rätt. Jag är uppväxt med hockey men det som spelas i Sverige idag är fan inte hockey..

Krymp rinkarna, uppmuntra kroppskontakt och inför touch icing i Elitserien så ska ni se på underhållning.
Mer folk på läktarna och mer hjärta på isen.
Det är inte konstigt att svensk ungdomshockey är på tokdekis. Dom får ju fan inte ens tacklas innan dom är 15-16 vilket leder till fler skador när dom kommer upp i b och a jun ligorna. Detta pga att dom inte lärt sig ta en tackling rätt. Tragisk misskötsel av Svenska Ishockey Förbundet.

Åter till Cartis åsikt om Transatlantisk hockey dock...

I USA & Kanada är Hockey underhållning och i Sverige är hockey en parantes i vardagen.

*edit*
Oj glömde ju hylla Sidney Crosby. Kom inte och säg att han är nån brunkare som står och hackar i målgården. Han ensam har mer talang än hela svenska landslaget tillsammans. Jag menar vem fan är Jörgen Jönsson förutom en rödhårig pajas som knappt kan lira???
Nä.. Kolla ett par NHL matcher så får du se på riktig hockey :)

/S



« Senast ändrad: 2007-05-11, 16:26:35 by Supragod »

guest628

  • Gäst
SV: Tre Kronor Hockey-VM 2007
« Svar #16 skrivet: 2007-05-11, 17:14:54 »

*edit*
Oj glömde ju hylla Sidney Crosby. Kom inte och säg att han är nån brunkare som står och hackar i målgården. Han ensam har mer talang än hela svenska landslaget tillsammans. Jag menar vem fan är Jörgen Jönsson förutom en rödhårig pajas som knappt kan lira???
Nä.. Kolla ett par NHL matcher så får du se på riktig hockey :)

/S
Vem mer i Sverige har vunnit SM, VM och OS under ett och samma år?
Vem mer i Världen?

Nej du jag tycker du är för hård mot Svensk hockey, på dig låter det som att vi inte har gjort något vettigt eller tagit några pallplaceringar de senaste 10 åren?!

Jag ser hellre hockey med största delen spelskicklighet och en del brutal hockey som jag vill säga att det är.

Vad gäller svenska spelare som tacklar sig till skador eller får en tackling som leder till det så löser det ju inte att man ska tillåta tackling i de lägre åldrarna, däremot större satsning på rätt teknik förebygger nog detta.



Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Tre Kronor Hockey-VM 2007
« Svar #17 skrivet: 2007-05-11, 19:37:12 »
Jag säger faktiskt tvärtemot. Tack vare den amerikanska/kanadensiska hockeykulturen överlever sporten.
Elitserien är en riktigt kärringliga. Det är ju knappt en ordentlig tackling per match.
En massa överskattade konståkare utan hjärta är precis vad dom är.

Missförstå mig rätt. Jag är uppväxt med hockey men det som spelas i Sverige idag är fan inte hockey..

Det spelas hockey i Sverige idag, och nivån blir bättre för varje år - basta! ;)

Jag antar att du inte sett speciellt många NHL matcher det senaste året då du snackar tacklingar? Efter den sk nolltolerans regeln blev det betydligt mindre av den varan där. :)
Håller dock med till viss del ändå vad gäller tacklingar, det är lite snålt med den varan både i elitserien och i landslaget. Det beror nog mycket på att det är/var mycket lättare att hålla på o haka o störa på det viset, något som  det tack och lov det utvisas för i enormt mycket större utsträckning nu för tiden än tidigare, dock en punkt som kan bli ännu bättre.

En massa överskattade konståkare utan hjärta är precis vad dom är.

Missförstå mig rätt. Jag är uppväxt med hockey men det som spelas i Sverige idag är fan inte hockey..

Krymp rinkarna, uppmuntra kroppskontakt och inför touch icing i Elitserien så ska ni se på underhållning.
Mer folk på läktarna och mer hjärta på isen.

Det där med "utan hjärta" stämmer ju också på sätt och vis. Förr var man trogen sin klubb in till döden känns det som. Fan den brynäsare som gick till Leksand, eller tvärtom!

Men snackar vi hjärta så är ju knappast NHL ett föredöme, eller hur? :) Det är nog bara att acceptera att spelarna idag går dit de får bäst betalt, och där de har störst chans att vinna SM. Ett av få undantag i dag är MoDo, men det beror nog allra mest på Ö-viks underbara plantskola för hockeyspelarna. Hjärta för sin klubb tillhör, tyvärr, mer eller mindre en svunnen tid...

Det är inte konstigt att svensk ungdomshockey är på tokdekis. Dom får ju fan inte ens tacklas innan dom är 15-16 vilket leder till fler skador när dom kommer upp i b och a jun ligorna. Detta pga att dom inte lärt sig ta en tackling rätt. Tragisk misskötsel av Svenska Ishockey Förbundet.

För fem år sedan hade jag nog hållt med dig, men nu känns det däremot som att ungdomshockeyn kommit igång igen på allvar i Sverige, och vi har massor av unga, lovande spelare. Bäckström från Brynäs, den unga backen från MoDo (som jag inte kommer ihåg namnet på!) m.fl. Så just nu skulle jag säga att vad gäller ungdomshockeyn har du fel.

F.ö. så är ju vissa av den uppfattningen att ishockey är en kampsport i ordets rätta bemärkelse, dvs det ska vara slagsmål i en match för att den ska vara bra. Visst kan det vara kul att se på, men allvarligt, är det det man söker i hockey, så bör man kanske hellre gå på en K1 gala eller liknande! :)

I USA & Kanada är Hockey underhållning och i Sverige är hockey en parantes i vardagen.

Hockey är underhållning i Sverige också, men dessutom är vi betydligt mer intresserade och bryr oss om våra favoritlag på ett helt annat sätt än i USA/Kanada, så jag vet egentligen inte vad du menar med att hockey är en parantes i vardagen? Ur ett Stockholmsperspektiv - ja, för där verkar inga bry sig om hockey längre. Ute i resten av landet så är hockeyn större än någonsin.
« Senast ändrad: 2007-05-11, 20:54:04 by DeadHead »

Utloggad Supragod

  • Old Bassplayer
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 294
    • www.myspace.com/dannysupragod
SV: Tre Kronor Hockey-VM 2007
« Svar #18 skrivet: 2007-05-11, 20:43:32 »
Deadhead: Jag har missat två av C+ sändningarna av NHL när jag varit i sverige. Så nog har jag sett NHL matcher så det räcker och blir över. Det blir väl en 60 matcher/år med slutspelet plus de flesta slapshot där dom går igenom veckans matcher. (har grymma sömnproblem så NHL har räddat mig mången gång från att dö av tristess)

Nivån i Sverige blir inte bättre och bättre. Snarare tvärtom!
SHL's beslut om att skapa derbygrupper dödade elitserien totalt. Förutom ute på landsbygden där Hockeylaget är det enda som finns.. (göteborg ;), Jönköping osv osv...) Det var likadant i Kiruna. Där gick man och kollade på hockey oavsett.
När det gäller underhållningsvärdet på svenskhockey så är det ju helt ärligt lika med noll. Inte ens ett riktigt derby mellan AIK och DIF hade lockat folk mer än en, max två gånger per år.

Med hjärta menar jag inte klubbkänsla utan vilja. I sverige glider man gärna lite extra och orkar inte ge sig in i en närkamp. I NHL kliver man på tills man tagit sin gubbe oavsett om man åker på en propp själv. Jag gillar dock "nolltoleransen" i NHL när det gäller hakningar osv.. Det öppnar upp spelet mer för snabba lirare som Sidney Crosby, Nyllet, Ovechkin osv osv...

När det gäller ungdomshockeyn så är det en talang som kanske och jag menar verkligen kanske blir bra. Och det är Bäckström.
Sen kan det säkert komma fram någon habil lirare som kanske tom får chansen i NHL. Men det är slut på talanger nu.
En släkting till mig som har varit tränare på hyfsat hög nivå (allsvenskan, j-elit osv) har samma åsikt som jag.
Svensk hockey tar inte vara på sina unga talanger och så har det varit nu i flera år. Men det har mycket med att det inte finns några pengar för att utveckla dom. Fan dom som spelar i länslag osv får ju tom betala sina egna resor numera.

När det gäller teknik och tacklingar så finns det bara ett sätt att lära sig.. Bli tacklad. Det funkar liksom inte att gå igenom en tackling i teorin. Då blir man fan överkörd ute på isen.

Räkan:

Hård mot svensk hockey ja. Mot landslaget med NHL proffs nej.

När det gäller Jörgen Jönsson så kom inte och säg att han hade en speciellt stor del i VM och OS gulden. Ansvaret låg ju mest på de i laget som faktiskt kan spela hockey. Herr Jönsson är urtypen av en elitseriestjärna. Det håller att vara lite rackig på rören och vara hård i boxplay i en B liga. Men så snart det kommer spelare med lite riktigt hockeykunnande så lyser alla bristerna som solen själv. Nä mer överskattad hockeyspelare har jag aldrig ens hört talas om..

Jag vill inte heller se hockey som en variant av boxning men kom igen nu.. en fight på skrillor??? Har ni varit med om det? Den som kan få på en riktigt hård smäll med skridskor på är otroligt bra. Man har ingen balans och kan definitivt inte använda höften för att slå igenom slagen. Visst kan det braka rejält bland killar som George Laraque och Donald Brashear men vanligtvis slår dom sig värre när dom faller på isen än vad dom gör i själva fighten.
Nä låt dom som vill få ta en fight utan att det ska bli ramaskri i svensk press om det ena med det tredje.





/S
« Senast ändrad: 2007-05-11, 20:53:29 by Supragod »

guest3

  • Gäst
SV: Tre Kronor Hockey-VM 2007
« Svar #19 skrivet: 2007-05-11, 20:51:16 »
Lördag 18.00 TV3 Kanada-Sverige
Var där eller fyrkantig.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Tre Kronor Hockey-VM 2007
« Svar #20 skrivet: 2007-05-11, 20:54:58 »
Lördag 18.00 TV3 Kanada-Sverige
Var där eller fyrkantig.

Semifinal gluttning med bärsa och voicecom?  :D

guest3

  • Gäst
SV: Tre Kronor Hockey-VM 2007
« Svar #21 skrivet: 2007-05-11, 21:16:32 »
Lördag 18.00 TV3 Kanada-Sverige
Var där eller fyrkantig.

Semifinal gluttning med bärsa och voicecom?  :D
Coolt. Då får jag installera det på den bärbara burken.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Tre Kronor Hockey-VM 2007
« Svar #22 skrivet: 2007-05-11, 23:05:08 »
Hehe!

Hade varit coolt, men jag har ingen dator i TV rummet, och någon bärbar har jag inte heller! Men lite sköj hade det ju varit! :D

Så det får bli två punkter av tre, semifinal och bärs! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Tre Kronor Hockey-VM 2007
« Svar #23 skrivet: 2007-05-12, 18:46:01 »
Pinsamt.

Var glad att det inte blev någon voicecom, så förbannad som jag är just nu. Vända i tredje? Ha!
« Senast ändrad: 2007-05-12, 18:47:47 by DeadHead »

guest193

  • Gäst
SV: Tre Kronor Hockey-VM 2007
« Svar #24 skrivet: 2007-05-12, 19:59:11 »
 :cry

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Tre Kronor Hockey-VM 2007
« Svar #25 skrivet: 2007-05-13, 00:11:18 »
@ Cartis:
Serbien vann Eurovision Song Contest, så nu vet du. :)

Utloggad E-doT

  • Old bitter grogghagga
  • Global moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 047
    • www.femuglor.se
SV: Tre Kronor Hockey-VM 2007
« Svar #26 skrivet: 2007-05-13, 00:21:13 »
 :rotflmao

guest628

  • Gäst
SV: Tre Kronor Hockey-VM 2007
« Svar #27 skrivet: 2007-05-13, 00:40:47 »
ÅHHH

finnarna i finalen hade ju vart som stekt smör!

Jag kom på en förklaring till svenskarnas insatts idag var så medioker...de var ute och krökte med ryssar kvällen innan  :cartman

guest3

  • Gäst
SV: Tre Kronor Hockey-VM 2007
« Svar #28 skrivet: 2007-05-14, 17:49:48 »
"Missade" sista dagen i VM. Inget lag unnar jag MINDRE att vinna än just Kanada. Bara fult, tråkigt spel. Effektivt men spelförstörande, och inget för en hockeyälskare.

guest628

  • Gäst
SV: Tre Kronor Hockey-VM 2007
« Svar #29 skrivet: 2007-05-14, 18:32:19 »
VA? var det Kanada som vann, fan!  :puke

Finland hade verkligen behövt detta efter alla missade finaler de varit med i nu!

 

Senaste inlägg