Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Uppgradera ram minne  (läst 10015 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest308

  • Gäst
Uppgradera ram minne
« skrivet: 2007-05-24, 12:33:32 »
Hej Allihop

Hadde tänkt att jag skulle köpa till RAM minne till datorn så det går lite fortare. eftersom jag har en förtagsdator så ringde jag supporten och frågade vad för sorts minne jag skulle ha, tillsvar fick jag  DDR2.
När jag nu går in på diverse sidor för kontrollera pris står det att dom skall installeras i grupp om 2 moduler. Vad betyder detta, jag hadde tänkt att köpa till 1GB RAM minne.
Hur gör jag och vad skall jag köpa.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #1 skrivet: 2007-05-24, 14:39:40 »
hur mycket har du innan?

Om du har 1 Gb innan så har du antagligen 2 x 512 mb då e det nog lämpligt att ta 2 x 512 igen eller så köper du två nya 1Gb

sorter o sånt vet jag inte så mycket om... det som du måste veta e vilken hastighet det ska vara på dom typ PC3400 = 600Mhz eller nått sånt

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #2 skrivet: 2007-05-24, 14:44:10 »
Tror det finns en guide på Komplett som visar om ett minne i fråga passar till ett specifikt moderkort. Handlade själv hem ett par TwinMos minnen (2x512) för några månader sedan, som naturligtivs inte fungerade på mitt Asus moderkort.

Hade jag kollat guiden innan så hade jag sluppit besväret med att skicka tillbaka och byta.

guest308

  • Gäst
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #3 skrivet: 2007-05-24, 15:36:22 »
Jag har 1GB redan men det räcker inte när jag kör BF2 och Reality modden.

guest308

  • Gäst
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #4 skrivet: 2007-05-24, 16:08:51 »
Har precis pratat med supporten igen och där säger dom att det ska vara pc4200 533Mhz, hittade även detta:
HP Pavilion d1160.se Desktop PC -  Product Specifications
Component  Attributes 
Memory Installed 1 GB (2 x 512)
Maximum allowed 4 GB* (4 x 1GB) requires the replacement of the installed 512 MB DIMMs

*Actual available memory may be less
Speed supported PC4200 MB/sec
Type 184 pin, DDR2 SDRAM
DIMM slots Four
Open DIMM slots Two

Är det någon som har ett bra förslag på RAM minne. :help

guest308

  • Gäst
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #5 skrivet: 2007-05-25, 15:38:53 »
Har nu letat på alla möjliga sidor om RAM minnen. Men om ni läser posten över så stor det 184 pin och det har jag klippt ut från HP produkt specifikation om min dator.
Problemet är att överallt på dessa sidor står det 240 pin, funkar detta även till min dator.
Datorn är ca 3år gammal.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #6 skrivet: 2007-05-28, 16:16:12 »
Nej, det måste vara rätt antal pins på minnesmodulen. Pins = antalet små kontaktbleck.

Men exvis datorbutiken är ju "full" av minne som passar?
Exvis: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=1GDDR2K533X2

Om du går till http://www.datorbutiken.com och fäller ut datorkomponenter -> minnen -> DDR2 -> PC2-4X00 i menyn så hittar du massor. :)


Edit: "Grupp om två moduler" innebär att du bör sätta in två identiska minneskapslar, dvs vill du ha  totalt två gig (alltså en gig extra förutom den du redan har) måste du sätta i två 512:or, det går inte med bara en 1-gigare osv...

« Senast ändrad: 2007-05-28, 16:21:08 by shadowskimmer »
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest308

  • Gäst
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #7 skrivet: 2007-05-28, 18:40:05 »
Har precis pratat med supporten igen och där säger dom att det ska vara pc4200 533Mhz, hittade även detta:
HP Pavilion d1160.se Desktop PC -  Product Specifications
Component  Attributes 
Memory Installed 1 GB (2 x 512)
Maximum allowed 4 GB* (4 x 1GB) requires the replacement of the installed 512 MB DIMMs

*Actual available memory may be less
Speed supported PC4200 MB/sec
Type 184 pin, DDR2 SDRAM
DIMM slots Four
Open DIMM slots Two

Är det någon som har ett bra förslag på RAM minne. :help

Det står ju Type 184 pin har inte det med antal pin att göra,eftersom det står 240 på datorbutikens sida.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #8 skrivet: 2007-05-28, 20:44:36 »
Förlåt Andur, jag uttryckte mig extremt otydligt. :)

Om du ska ha pc4200 533Mhz (som supporten säger) så är det 240-pinnars som gäller. Jag tror inte det finns 184-pinnars såna. Det är en äldre standard.

Jag tror det står fel där det står "Type 184 pin". Kollar jag på exvis den här sidan med tillbehör så ska det vara 240-pinnars:
http://www.memorystock.com/memory/HewlettPackardPaviliond1160se.html
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #9 skrivet: 2007-05-28, 20:58:31 »
Enklast är det ju att öppna burken o kolla vad som sitter i - se bara till att du är jordad innan så du inte stat-smäller nått i datorn. OBS! Ta ur strömkabeln i datorn INNAN!

Notera hur många minnen som sitter i och om du har lediga platser kvar och i vilka minnena sitter i så du sätter tillbaka den korrekt.

Skriv sen av vad som står på en av minnesstickorna ...

Glömde ... när du har alla uppgifter sök på t.ex. Google så får du fram lite data om minnena!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #10 skrivet: 2007-05-29, 10:39:07 »
Om du tänker köra med 4st 512-stickor, så försök verkligen att hitta två likadana minnen som de som redan sitter i burken. Jag har lyckats sätta in olika fabrikat i min dator, och eftersom minnena är lite olika snabba och jobbar lite olika får jag problem ibland. Vi stora installationer måste jag rycka ut två av minnena för att slippa fel. :(

guest308

  • Gäst
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #11 skrivet: 2007-05-29, 14:46:10 »
Hej på er

Jag är mycket tacksam för all hjälp. Jag har nu beställt dessa :Kingston ValueR. DDR2 PC4200 1024MB CL4 Kit w/two matched ValueRAM 512MB DDR2.
Det ska vara 2st 512 mb ram minnen, så jag hoppas att dom funkar annars får jag väl beställa 2 till och byta ut allt.
Johnny har du något bra tips hur man jordar sig innan, utan att behöva gå och köpa något.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #12 skrivet: 2007-05-29, 18:50:29 »
Johnny har du något bra tips hur man jordar sig innan, utan att behöva gå och köpa något.

Antistat-kit finns det ju alltid, men om du tar i ett element eller liknade innan så vet du ju att du inte är laddad. Sen ser du till att hålla i lådan så att du har samma laddning som lådan så borde du vara ok. Tänk på att inte beröra kontaktytorna då handsvett korroderar dessa.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #13 skrivet: 2007-05-29, 21:26:58 »
Antistat-kit finns det ju alltid, men om du tar i ett element eller liknade innan så vet du ju att du inte är laddad. Sen ser du till att hålla i lådan så att du har samma laddning som lådan så borde du vara ok.

Om jag tar i ett element, och samtidigt i datorns chassi när den är ansluten till elnätet, så får jag ström i mig... så roligt är det i mitt hus...  :scared

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #14 skrivet: 2007-05-29, 21:49:21 »
Om jag tar i ett element, och samtidigt i datorns chassi när den är ansluten till elnätet, så får jag ström i mig... så roligt är det i mitt hus...  :scared

Enklast är det ju att öppna burken o kolla vad som sitter i - se bara till att du är jordad innan så du inte stat-smäller nått i datorn. OBS! Ta ur strömkabeln i datorn INNAN!

 ;)


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

 

Senaste inlägg