Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Uppgradera ram minne  (läst 10059 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #15 skrivet: 2007-05-30, 07:41:18 »
 :lolabove

Det var mer lite kuriosa i sammanhanget! :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #16 skrivet: 2007-05-30, 07:46:45 »
Antistat-kit finns det ju alltid, men om du tar i ett element eller liknade innan så vet du ju att du inte är laddad. Sen ser du till att hålla i lådan så att du har samma laddning som lådan så borde du vara ok.

Om jag tar i ett element, och samtidigt i datorns chassi när den är ansluten till elnätet, så får jag ström i mig... så roligt är det i mitt hus...  :scared

Samma här. Jag har mätt upp med potentiometern, och jag har -235 volt mellan datorchassit och vattenledningen :)

guest308

  • Gäst
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #17 skrivet: 2007-05-30, 10:15:16 »
Hej Allihop
Ska bara tacka alla som hjälp till med tips och råd, nu sitter det 2 GB RAM minne i min dator och det verkar fungera klockrent. :banana

Sen har jag ytterligare en fundering om CPU fläkten. Den låter som om hela datorn snart ska lyfta, och cpu tempen ligger då på ca 75 till 78 grader.(har även kollat att det är cpu fläkten som låter)
Jag har gjort rent datorn men inget hjälper.
Nu undrar jag om det är någon som har byt fläkt + flänsar på en socket 775 där man är tvungen och montera bort hela moderkortet för att fästa på baksidan, eller om det är någon som har ett bra tips på en fläkt som funkar bra så man inte behöver slita bort hela moderkortet.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #18 skrivet: 2007-05-30, 11:45:07 »
Hur har du det med övriga fläktar i datorchassit? Om du har plats för extra chassifläktar (eller om du inte har några alls) så kan det ju sänka tempen ganska rejält på cpu:n också. Det är ju trots allt luften inne i burken som sedan används för att kyla processorn.

När det gäller nya fläktar till processorn kan jag rekommendera Zalman. De är tysta och väldigt effektiva, och dessutom medföljer en liten regulator som man själv kan skruva på för att reglera hastigheten. Jag har Zalman 7700 och är väldigt nöjd. Det är ju dock en del mekande med att montera, i och med att man måste skruva loss moderkortet.


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #19 skrivet: 2007-05-30, 11:51:15 »
Det är ju dock en del mekande med att montera, i och med att man måste skruva loss moderkortet.

Är det något speciellt med vissa moderkort eller? Jag behövde inte ta ur moderkortet för att montera en Zalman fläkt i min burk.

guest308

  • Gäst
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #20 skrivet: 2007-05-30, 12:07:45 »
Vad jag kunnat läsa mig till så verkar en del vara limmade på moderkortet i någon form av ram, och då är det bara att skruva fast det i ramen.
Men min ser ut att vara skruvad i moderkortet vilket jag tror resulterar i att jag måste ta bort moderkortet för att kunna fästa det i kortet.
Och plats för ytterliggare en chassi fläkt finns inte.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #21 skrivet: 2007-05-30, 14:00:32 »
Det är ju dock en del mekande med att montera, i och med att man måste skruva loss moderkortet.

Är det något speciellt med vissa moderkort eller? Jag behövde inte ta ur moderkortet för att montera en Zalman fläkt i min burk.

Vet ej, men min fläkt sitter skruvad i speciella fästen, med en slags platta på baksidan. Man måste ta loss moderkortet för att kunna fästa platta+bultarna, och sedan skruva fast det på framsidan.


guest308

  • Gäst
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #22 skrivet: 2007-05-30, 15:56:00 »
Jag tittade precis in i datorn och insåg att jag aldrig kommer att ta loss moderkortet och få ihop det igen. :microsoft
Och skulle jag få ihop det så är säkert något trasigt.
Jag får leta efter någon bra fläkt, både till cpu och chassit, några förslag där??

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #23 skrivet: 2007-05-30, 17:42:32 »
Okej Andur, jag vet vad du menar. Det sitter som ett krysstag under processorn. Jag köpte en Zalman CPU-fläkt och skulle egentligen byta ut staget under då det inte bygger så mycket under som det i plast som följer med kylaren. Jag plockade ut mitt mobo (moderkort) men det gamla fästet satt så in-i-helvete så jag skulle nog ha spräckt mobo:t om jag försökte. Jag lätt helt enklet det gamla staget sitta kvar.

Jag bytte samtidigt ut nätagget som kom med burken (skit) mot ett Antec nätagg (kanon) och bytte ut chassifläkten (80 mm skitfläkt) mot en 120mm Noctua (kanonbra o tyst). Fläkten var iofs liiiite för stor för skruvfästena, och sitter just bara på en skruv men det funkar ändå!

Nedan är det jag slängde in förutom mitt nya graffekort:

1  ST     329298  Antec SmartPower 450W, 2x80mm fläkt, 4xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin
1  ST     327440  Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet CPU-Fläkt, Socket 775/754/939/940/AM2
1  ST     325742  Noctua NF-S12-1200, 120mm Fläkt, 1200RPM, 17 dB(A)

Grejorna är köpta från Komplett.se. Kylpasta tillkommer för CPU-kylaren om du inte har. Köp en bra sådan!

OBS! CPU-fläkten blåser mot Chassifläkten som i sin tur blåser ut. Burken är BETYDLIGT tystare och kallare!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest308

  • Gäst
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #24 skrivet: 2007-05-30, 18:04:20 »
Kan man inte sätta dit fläkten utan att ta ut moderkortet?
Det är alldeles förmycket sladdar som ska tillbaka, jag är värdelös på datorer.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #25 skrivet: 2007-05-31, 16:31:54 »
Kan man inte sätta dit fläkten utan att ta ut moderkortet?
Det är alldeles förmycket sladdar som ska tillbaka, jag är värdelös på datorer.

Alltså - jag kunde inte få loss orginalfästet, så jag fick låta det sitta kvar. Problem är då att min nya CPU-kylning inte får stöd mot bottenplatten av den medföljande fästet i plast. Dock funkar det ju med att fästa i orginalfästet. Så.... nej om du använder orginalfästet under mobo:t så behöver du inte ta loss moderkortet. Tänk dock på att vara extra försiktig när du sen hanterar burken, annars kan du skada moderkortet då den nya kylning troligtvis väger betydligt mer än orginalet.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest308

  • Gäst
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #26 skrivet: 2007-05-31, 17:43:21 »
Såg du hur fästet under moderkortet satt fast (så inte fastet ramlar bort när jag tar bort fläkten), och till den nya fläkten vilken socket har du.jag har 775 socket.
Johnny har du något tips på en bra affär här i Norrköping om jag inte beställer från nätet.

guest253

  • Gäst
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #27 skrivet: 2007-05-31, 19:16:59 »
Alina System på Kungsgatan.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #28 skrivet: 2007-05-31, 20:21:02 »
Alltså Andur, ska du inte ta och be exvis LiL om litet hjälp istället? Om du byter fläkt måste du ju förmodligen byta fläns och då ska du dit med kylpasta också osv... :)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Uppgradera ram minne
« Svar #29 skrivet: 2007-06-01, 19:29:20 »
Jag har en socket 775 och mitt fäste satt så ini helskotta att det inte var möjligt att lossa den utan att spräcka moderkortet.

Alina som Ödlan tipsade om, men annars rekommenderar jag Komplett.se. Glöm inte rengöra prollen och applicera ny kylpasta.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

 

Senaste inlägg