Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Midsommarlekar  (läst 24427 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1327

  • Gäst
Midsommarlekar
« skrivet: 2007-05-30, 14:01:59 »
Misdommar är ju kul, men nu har det fallit på min familjs lott att ordna med midsommarlekar..  typ frågesport, pilkastning osv osv,, 
Jag har dålig fantasi när det gäller sånt här.. så jag vänder mig till er.

Fram med tipsen nu:)   


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Midsommarlekar
« Svar #1 skrivet: 2007-05-30, 14:12:17 »
Lätt:

  • Frågesport
  • Pilkastning

 :thumb

guest1513

  • Gäst
SV: Midsommarlekar
« Svar #2 skrivet: 2007-05-30, 15:02:58 »
5-kamp helt enkelt.

bara fantasin som sätter gränser.

Några favoriter:

"Kyss Ormen"
Följade behövs:
damsugarslang
bomullstuss
måttband/tumstock

Utförande:
Stoppa in tussen i slangen. Linda slangen runt kroppen som en boaorm. Sikta med änden med tussen i och blås till i andra änden med munnen.
Den som kommer längst med tussen vinner.
Tussen ska stoppas in i "damsugar änden" och man ska blåsa i metalldelen.
Finns massa olika taktiker på denna. Spänande i blåsiga förhållanden utomhus.


"Grodspottning":
Följade behövs:
Godis Gelégrodor (svåra att få tag på) alt. annat lite segt och kladdigt godis typ sega råttor.
Måttband
Planyta, typ en altan.

Utförande:
Man väljer en bra godisbit och stoppar in den i munnen. Spottar den så långt man kan.
Man kan ibland få iväg den väldigt långt så vi har gjort som så att spelytan är begränsad. Kommer man utanför altanen eller terassen så är man diskad. Man måste då spotta "lagom" så att man kommer så långt det går utan att trilla av.

Mycket populär bland barnen som gärna äter upp sin godis efteråt. :D

"Hela poolen stormar".
Följade behövs:
Leksaksplastbåt
Barnpool (typ uppblåsbar med 2dm vatten i el liknande)

Utförande:
Man ska på tid; blåsa båten till andra kanten och tillbaks. Man får springa runt poolen för att blåsa den till andra sidan.
man kan ändra reglerna så att man måste plaska över båten utan att nudda den. Perfekt varma dagar, åskådarna ska gärna så nära poolen då :D

"Krukgång"
Följade behövs:
Två mindre krukor
plan yta
Maskerings tejp.

Utförande:
Märk upp en "spel yta" på 3-5m med start och mållinje.
Man ska sedan på tid gå på krukorna från start till mål utan att nudda marken (då får man tidstillägg). Man får bara flytta en kruka i taget.
Tighta brallor och osmidiga tävlanden är extra bonus för alla åskådare.  :supporter


Ja det var bara några av famlijens favoriter :D Ska du ha seriösa grenar får du höra med någon annan.
Varva dessa med något som går att kasta så har du en succé. Gamla cykeldäck runt pinnar, bollar i hinkar, pilar på tavla.... There is no end to the possibilities!

Annars kan du ju ta:
- Frågesport
- Pilkastning
- Stövelkastning
- kasta bollar i hinkar


Lycka till
 :banana

guest193

  • Gäst
SV: Midsommarlekar
« Svar #3 skrivet: 2007-05-30, 15:49:10 »
Finska gurkleken

Rekvisita finns beskrivet här: http://susning.nu/Finska_gurkleken

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Midsommarlekar
« Svar #4 skrivet: 2007-06-19, 12:56:46 »
Super-ägg-stafett!!

Du behöver:
2 matskedar
2 hårdkokta ägg
2 fotbollar
Videokamera (detta VILL du ha på film)

Genomförande;
Dela upp deltagarna i 2 lag. De startande sätter matskeden i munnen, lägger ägget på matskeden, och sätter fotbollen mellan knäna. Sen har man en bana (lämpligen 10m eller längre), och meningen är att lagen ska köra en stafett där man INTE ska tappa bollen mellan knäna (ej använda händer som stöd, då dessa hålles bakom ryggen) och inte tappa ägget.

Det finns inget fulare och roligare än att se folk "stressa" i denna position...man skrattar så man gråter!!!

DD :supporter


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest524

  • Gäst
SV: Midsommarlekar
« Svar #5 skrivet: 2007-06-19, 14:44:46 »
Brukar ha en årlig grillfest à la minst 30 pers, med  lekar o tävlingar.
Tävlingarna väljer jag med kriterierna: "inget man skämmer ut sig av - samt som inte kräver så mkt planering/rekvisita" och jag har samlat på mig ett par favvos som återkommer ibland:

Öl när det är ljust:
En ur varje lag får en öl (lättöl funkar) en tändare o ett värmeljus. Man tänder sitt eget ljus och medan detta brinner får man dricka sin öl. Först tom flaska vinner. MEN för att göra det intressant får man när som helst blåsa ut motståndarnas ljus! Brukar bli riktigt röjjiga dueller.

Minnesstafett
Ta en ur varje lag och ställ i en grupp. Ta en till ur varje lag och ställ 20 talet meter bort. Fortsätt tills du har 3-4 såna grupper runt huset. Gå tillbaka till första gruppen. För denna grupp (och för de överblivna lagmedlemmarna) läser du nu ett stycke ur nån text. Helst nåt kul typ ur KÖNSUMGÄNGETS FYSIOLOGI OCH TEKNIK (seriös bok från 50-talet som ter sig helt absurd idag - den åker ofta fram då vi har fest hemma) eller nåt annat kul. Läs upp ett stycke och resten har du redan gissat: alla i första gruppen går till sin lagkamrat i andra gruppen, reciterar, dessa går i sin tur vidare. Som enväldig domare utser du vinnande lag  när lagdeltagarna i sista gruppen kommer och redovisar. Brukar INTE finnas många rätt  :-)

Hinderbana à la Robinson
Ett lag i taget får förflytta sig mellan ex.vis. altanen och ett träd på tid. DVS du förklarar att du stannar klockan när siste lag-deltagare rör i trädet. OCH DE SKA VARA SÅ NÄRA 4 minuter och 37 sekunder som möjligt. Klara, färdiga, GÅ...

Blind-lego
Personlig favorit. Två ur varje lag bygger en ENKEL Legosats (enkel = från 3 år med 15 bitar). Den ena har ögonbindel o bygger, den andre får inte röra men ska förklara. PS Tipsa lagen att den som förklarar bör vara tålmodig!

HAVE FUN.
PS. Ska definitivt testa "Hela poolen stormar" nästa grillfest! DS.

guest1327

  • Gäst
SV: Midsommarlekar
« Svar #6 skrivet: 2007-06-21, 12:34:25 »
Många bra förslag har inkommit och några ska provas defenitivt.
Bravo! 


Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: Midsommarlekar
« Svar #7 skrivet: 2011-06-23, 14:57:17 »
Finska gurkleken

Rekvisita finns beskrivet här: http://susning.nu/Finska_gurkleken

Susning finns ju inte längre så här är en alternativ länk.

http://www.sanghafte.se/dryckesvisor/snuskiga-visor/gurka-leken.aspx

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
SV: Midsommarlekar
« Svar #8 skrivet: 2011-06-23, 17:16:50 »
Kubb

eller

Skotsk julafton!

guest1327

  • Gäst
SV: Midsommarlekar
« Svar #9 skrivet: 2011-06-24, 11:16:50 »
Ja tråden var ju asgammal :) men min nyfikenhet väcktes v skotsk julafton? 
Förklara dig!  ;)

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
SV: Midsommarlekar
« Svar #10 skrivet: 2011-06-24, 15:44:24 »
Ja tråden var ju asgammal :) men min nyfikenhet väcktes v skotsk julafton? 
Förklara dig!  ;)


Har säkert andra namn men man ska snurra med ansiktet ner mot en påle en 10-15 varv och sedan springa en bana.

Skottar är snåla så det är billigaste sättet att bli full och snurrig på. :)

guest1327

  • Gäst
SV: Midsommarlekar
« Svar #11 skrivet: 2011-06-27, 08:47:17 »
Aha..  under min gymnasietid kallades det för paraplystaffet, då det var ett paraply vi snurrade runt :)

 

Senaste inlägg