Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Handla musik på nätet.  (läst 1797 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
Handla musik på nätet.
« skrivet: 2008-11-03, 09:07:53 »
Jag har funderat lite och kommit fram till att jag fortsättningsvis är väldigt ointresserad av att handla musik inågot fysiskt format (CD-skiva) i framtiden. Numera blir oftast skivorna sittande i hyllan efter det att jag har laddat in dom i datorn.

dock vet jag inte riktigt vart man ska vända sig för att handla musik på nätet och få det i ett format där jag kan flytta runt det mellan datorerna ladda in det i spelare samt få hem musiken i tillräckligt bra kvalitét för att det ska löna sig att streama den till stereon.
Det innebär antar jag stora filer utan kopieringsskydd.

Finns det bra tjänster för detta idag eller måste jag även i framtiden köpa skivor och ladda in för hand?
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Handla musik på nätet.
« Svar #1 skrivet: 2008-11-03, 10:33:17 »
iTunes Store är väldigt bra, men formatet man laddar hem låtarna i är lite begränsat. Priserna är helt okej enligt mig, 9 pix för en låt, vanligtvis 90 pix för en hel skiva. Läs mer på Apples hemsida...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad hezekiel

  • Blir sambo
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Handla musik på nätet.
« Svar #2 skrivet: 2008-11-03, 10:55:11 »
Har inte provat denna själv, men fått rekomenderat en ny tjänst som heter Spotify, verkar vara ganska smidig. Du har all musik i ett jättebibliotek på internet och kan komma åt det från vilken dator du vill. Du köper alltså inte enstaka låtar utan mer en prenumeration på detta bibliotek. Finns även en gratisvariant men då kommer det med reklam mellan låtarna vilket kanske inte är så upphetsande.

Deemin/Doomin/Deemo/Iza/Baldrik/Hezekiel/Meeps/Shodai etc

guest1645

  • Gäst
SV: Handla musik på nätet.
« Svar #3 skrivet: 2008-11-03, 13:17:56 »
Spotify har vi tagit upp i ngn tråd. Verkar ok, men lite dåligt utbud än så länge tycker jag. Men bara mina fem öre.
Sen ska väl följande beaktas vid köp av musik (bild bifogad):

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Handla musik på nätet.
« Svar #4 skrivet: 2008-11-03, 13:25:24 »
Spotify har vi tagit upp i ngn tråd. Verkar ok, men lite dåligt utbud än så länge tycker jag. Men bara mina fem öre.
Sen ska väl följande beaktas vid köp av musik (bild bifogad):

Jo tyvärr är det kanske så men jag vill betala för min musik och hoppades att det skulle finnas alternativ som tillät mig att göra det på ett vettigt sätt.
Inte ens cd-skivor går ju alltid att få in i datorn då de är skyddade. Tro fan att folk blir förbannade på musikindustrin men det har nog diskuterats i andra trådar.
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

guest193

  • Gäst
SV: Handla musik på nätet.
« Svar #5 skrivet: 2008-11-03, 19:28:25 »
Tyvärr är utbudet väldigt begränsat, i varje fall om man vill ha anständig kvalitet.
Det mesta som finns är dessvärre i mp3-format eller liknande och det vore själva f-n om man skulle behöva betala för det skräpet.
Linn Records har en del musik som kan tas hem i lossless (redbook-kvalitet) och i vissa fall studio master-kvalitet.
Men utbudet är en smula begränsat.
B&W har också startat en verksamhet med filer i bra kvalitet, även där med begränsat utbud dessvärre.

Du kan använda EAC för att rippa dina egna skivor, har hittills inte hittat någon skiva som det programmet inte klarar. Sedan kan du komprimera till FLAC om du vill spara plats utan att förlora kvalitet.

 

Senaste inlägg