Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: What in the WvWvW am I supposed to do now?  (läst 6168 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad E-doT

  • Old bitter grogghagga
  • Global moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 047
    • www.femuglor.se
What in the WvWvW am I supposed to do now?
« skrivet: 2012-09-16, 20:10:19 »
Här finns somliga som har spelat betydligt mer WvWvW än jag, men jag tänkte att det kunde vara fint med en liten tips och "vett-och-etikett"-tråd för dem som inte har varit in och känt på det än. Jag kan själv inte svara på en enda fråga om hur man ska bete sig för att maximera vinningen för sin egen karaktär (för jag har inte brytt mig) men däremot tänkte jag ge några "strategiska" tips om vad det hela går ut på. :)

Ni vet vad det handlar om - 3 servrar krigar mot varandra på 4 kartor i 2 veckor. Den som har mest poäng när matchen är slut vinner. Var 5:e minut räknas varje servers poäng ihop och adderas till dess ständigt växande totalpoäng, och poängen fördelas utifrån hur många fasta punkter på kartorna varje server kontrollerar just då - supply camps, towers, keeps samt det episka Stonemist Castle på den centrala kartan Eternal Battlegrounds. Hur många fiender som har dödats eller hur många av dessa punkter man vunnit och förlorat tidigare under dessa fem minuter spelar ingen roll.


1. Supplies är A och O!

Det går att köpa defensiva uppgraderingar till towers och keeps, vilka byggs av de NPC-arbetare som vistas där. Samma arbetare lagar dörrar och väggar efter varje avvärjd attack mot murarna. Detta kräver supplies, och dessa supplies levereras till ett (eller flera) upplag innanför murarna från närliggande supply camps med hjälp av dolyaks (förutsatt att servern "äger" några camps). Varje spelare kan bära med sig 10 supplies, med vilka man kan hjälpa till att laga dörrar och väggar, eller bidra till bygget av olika siege engines (kräver att någon fått eller köpt en blue print och att tillräckligt många kan pytsa in resurser). Eftersom spelet går ut på att inta och hålla strategiska byggnader är siege engines viktiga grejer! Av detta följer:

- bär alltid med dig dina 10 supplies så du kan hjälpa till!
- ta aldrig supplies från torn eller keeps, utan hämta dem i ett supply camp ("tälten" på kartan).
- supply campsen är livsviktiga för att kunna hålla sina punkter - även om det kanske inte känns lika coolt att fajtas för att hålla dem som att storma ett keep.
- dolyakerna är extremt sårbara och måste skyddas så de når fram dit de ska - och omvänt innebär en död dolyak för fiendesidan x antal supplies som inte når fram till deras försvar och kan användas mot vår sida!


2. Försvara det som vunnits

Det kommer alltid att bildas zerger, och de är viktiga när det gäller att faktiskt storma och överta en fiendepunkt. Problemet med zergen är dock att den bara drar vidare, och det säger sig självt att det är helt meningslöst att ta ett keep om ingen stannar och försvarar det! Fienden kommer garanterat tillbaka. Så gör det anständiga, stanna och hjälp till att bygga upp i stället för att bara springa vidare!


3. Spring inte själv - och inte alla tillsammans

Det kan vara jättekul att springa i en zerg som rusar fram och mosar allt, men det är kontraproduktivt om den blir alltför stor. Men inte helt solo heller, någon kommer garanterat att döda dig, och det är inte så kul att ligga ensam på ett öde snöfält och hoppas att någon ska komma förbi alternativt behöva hoppa tillbaka till andra sidan kartan för respawn... ;)


4. Glöm för all del inte att laga rustningen när du ändå är vid spawnpunkten... ;)


Detta sagt med reservation för eventuella detaljer jag kan ha fått om bakfoten - ni vet att jag inte är någon "kalenderbitare". :) Så, bara att fylla på!

Utloggad Formy_C

  • =[OG]= Formy Zee
  • Global moderator
  • Insane poster
  • *****
  • Antal inlägg: 3 038
SV: What in the WvWvW am I supposed to do now?
« Svar #1 skrivet: 2012-09-17, 07:22:57 »
Jag har ännu inte fått "tummen ur" att gå in i WvW, så ovan ger iaf mig en vink om vad som väntas när så sker  :thumb
Just because YOU're offended, doesn't mean you're right.
----------------------------------------------
=Format_C:\Swe= | =Formy Zee=
----------------------------------------------

guest1645

  • Gäst
SV: What in the WvWvW am I supposed to do now?
« Svar #2 skrivet: 2012-09-17, 08:24:45 »
Men jag VILL zerga! Måste få mina 50 kills utan att behöva anstränga mig.
Dumma ANet som tvingar mig till PvP... :cry
Ska bli spännande att testa i alla fall. Blir det av ikväll? :supporter :pistols

guest3469

  • Gäst
SV: What in the WvWvW am I supposed to do now?
« Svar #3 skrivet: 2012-09-17, 13:32:33 »
Bra skrivet E-doT!  :thumb
Så jag gör fel när jag ligger på mitt snöfält och kollar på molnen.....
Skall vi försöka boka en kväll i veckan, då vi samlas och spelar WvW.
Jag slänger ut måndag som ett förslag.

//Snow

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: What in the WvWvW am I supposed to do now?
« Svar #4 skrivet: 2012-09-17, 13:36:44 »
Håller med, bra tips. :)

Är lite nyfiken på hur WvW går för Gandara? För ett tag sedan så läste jag några besvikna kommentarer i gilleschatten om att vi får spö i WvW, samt att "typiskt att vi hamnat just på den server som är sämst". Hur är det med balansen, vem är bäst respektive sämst i vår grupp?
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

guest566

  • Gäst
SV: What in the WvWvW am I supposed to do now?
« Svar #5 skrivet: 2012-09-17, 13:51:57 »
European World Rankings https://forum-en.guildwars2.com/forum/pvp/wuvwuv/Current-world-rankings

2105.216 Vizunah Square
1832.8 Far Shiverpeaks
1831.66 Desolation
1812.345 Riverside
1721.516 Augury Rock
1700.819 Kodash
1664.686 Gunnar’s Hold
1617.15 Aurora Glade
1611.369 Baruch Bay
1609.415 Fort Ranik
1609.201 Blacktide
1605.825 Gandara
1602.253 Seafarer’s Rest
1562.421 Arborstone
1561.985 Elona Reach
1516.21 Abaddon’s Mouth
...

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: What in the WvWvW am I supposed to do now?
« Svar #6 skrivet: 2012-09-17, 13:57:51 »
Stämmer det att vår battle-group består av Gunnar's Hold och Blacktide? (för då är vi ju sist där det räknas)
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

guest566

  • Gäst
SV: What in the WvWvW am I supposed to do now?
« Svar #7 skrivet: 2012-09-17, 14:29:53 »
Är det inte så att motståndarna på wvwvw ändras och matchas mot jämlikar?

Har läst någonstans att efter de fria serverbytena tar slut så kommer det att bli tvåveckors matcher och därefter byta motståndare.

Inte helt hundra på detta dock...

Utloggad E-doT

  • Old bitter grogghagga
  • Global moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 047
    • www.femuglor.se
SV: What in the WvWvW am I supposed to do now?
« Svar #8 skrivet: 2012-09-17, 17:08:19 »
Alltså, det är klart man får kolla på molnen och zerga och göra hoppussel och ta skillpoints och plocka resurser och alla andra roliga saker precis hur mycket man vill - men det kommer inte att hjälpa vår server. ;)

Angående hur det går för Gandara - se tipsen i ursprungsposten. Den är som inspirerad ur den reella situationen kan man säga... ;)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: What in the WvWvW am I supposed to do now?
« Svar #9 skrivet: 2012-09-17, 17:25:22 »
För att maximera din egen vinning= spring med zergen.
Värt att notera är att det nästan alltid finns minst en zerg. Per server, per karta. En liten (10 pers) grupp kan göra stor nytta genom att gerillakriga och retas. Men man måste vara på sin vakt. Kommer zergen ifatt är det kört. Ett problem för små grupper är att det tar lång tid att ta ett fortifierat ställe. Nästan alltid tillräckligt lång tid för att fiendens zerg skall märka det. Det skulle vara kul att ha en wvwvw kväll i veckan och testa vad en liten grupp kan göra.

Vet ej hur det funkar med battlegroups, men det känns som att rankingen nollas med jämna mellanrum. Jag vet att vi i två cykler ställts mot desolation och givetvis fått dyngspö :) typ 60 000 poäng!


Skickat från mobilen...

Utloggad E-doT

  • Old bitter grogghagga
  • Global moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 047
    • www.femuglor.se
SV: What in the WvWvW am I supposed to do now?
« Svar #10 skrivet: 2012-09-17, 18:59:14 »
Jag tror att en gångbar strategi är att haka på zergen till det första/mest strategiska stället, men att sedan stanna upp och försöka ordna upp ett försvar och hålla resursnoderna. Och om zergen faktiskt håller på och tar något som känns viktigt kan man, om man inte vill haka på, ju alltid ta ut försvararnas supplies så det går lättare. :)

guest3469

  • Gäst
SV: What in the WvWvW am I supposed to do now?
« Svar #11 skrivet: 2012-09-18, 09:12:41 »
Det var riktigt kul igår!  :banana
Jag tror till och med vi gjorde lite nytta.  :thumb
Men vad gör man åt dessa fiender som gör sig osynliga?!?!?
De måste ha någon svaghet som man kan utnyttja?

//Snow

guest1645

  • Gäst
SV: What in the WvWvW am I supposed to do now?
« Svar #12 skrivet: 2012-09-18, 12:40:30 »
Mer snares helt enkelt. Vi får se vad vi kan plocka fram ur förråden.

Men ja, igår var riktigt förbenat skoj! Ska dock hitta lite bättre upplägg till nästa gång, så jag inte känner mig så meningslös.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: What in the WvWvW am I supposed to do now?
« Svar #13 skrivet: 2012-09-18, 17:06:04 »
Jag vet inte hur många anfallsvågor vi slog tillbaks från det där fortet, men det var nog  det mest storslagna jag varit med om. Någonsin tillförne.

Osynligheten är något mesmer-trick. Jag råkade vid ett tillfälle ut för att jag själv, en ballista och ett par allierade i närheten blev osynliga när vi smög oss på folk som försvarade ön i mitten. Texturerna försvann; modellerna blev transparenta, ungefär som vatten. Man blir ju onekligen sugen på att dra upp en mesmer bara för det där. :)


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: What in the WvWvW am I supposed to do now?
« Svar #14 skrivet: 2012-09-19, 15:26:19 »
Today, the mighty zerg of Gandara broke the WvW-server.

Precis när vi intog den mega-stora super-fästningen mitt i Eternal Battlegrounds, kraschade servern, och låg nere i flera timmar. Vi hann precis ta den, men jag hann inte upptäcka POI, och sedan spawnade jag om i LA :cry :ripped

 

Senaste inlägg