Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Kylning  (läst 5144 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest191

  • Gäst
Kylning
« skrivet: 2005-07-13, 14:36:42 »
Sitter nu med nytt grafikkort Nvidia 6800 U och ett nytt nätagg. Tagan 480W. Detta gör nu att värmen frodas i burken ... Vad göra?
Räcker det med en utsugsfläkt? Kan man uppgradera med en ny chassifläkt eller vad? Kan också nämna att det är väldigt packat i burken nu ... så det bästa vore ett nytt tower men om man nu bortser från det alternativet, vad göra?

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
Kylning
« Svar #1 skrivet: 2005-07-13, 14:51:20 »
Jag bytte graffefläkt för ett tag sen. Det gjorde iofs inte så mycket för systemtempen men dock lite för graffetempen.
Jag satte nog in för klen fläkt.

Vad du kan göra som inte jag gjorde är att skaffa en sån där Iceberq fläkt, tror jag att dom heter, som blåser ut luften från graffekortet genom bakplåten.

Det kräver ju att du har en ledig kortplats under grafikkortet.

Jag hade tänkt köpa en sån fläkt men det blev inte eftersom de sades att kontakterna inte passade på chaintechs kort.
Men jag tänker nog när 6800 GT kommer ner i pris (så man har råd att paja kortet) ge mig på lite lätt kortmodifiering.
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Kylning
« Svar #2 skrivet: 2005-07-13, 15:11:21 »
mitt stående tips på värmeproblem är att köpa en Lian-Li låda. Visst dom är lite dyrare, men kylningsförmågan är fanatiskt bra off the shelve! Annars utblåsningsfläktar till en början med. Inte för kraftiga dock, helst vill du ju ha mer luft in än ut.

guest3

  • Gäst
Kylning
« Svar #3 skrivet: 2005-07-13, 15:36:41 »
Citat från: RythmDivine
...helst vill du ju ha mer luft in än ut.

:lolabove *skrattar så jag ramlar av stolen*

Inget illa ment, men det var så roligt så jag kunde inte låta bli.

guest319

  • Gäst
Kylning
« Svar #4 skrivet: 2005-07-13, 15:41:55 »
Jag har faktist också hört att det är bra med ett "övertryck" i burken dvs mer in än vad som går ut. Detta ska förhindra att damm sugs in från datorns underdel.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Kylning
« Svar #5 skrivet: 2005-07-13, 16:28:50 »
Jag tror att cartis får förklara vad som är så roligt...

guest3

  • Gäst
Kylning
« Svar #6 skrivet: 2005-07-14, 10:07:12 »
Det förstår du väl att det kan inte gå in mer luft än det går ut. Vart skulle då luften ta vägen.

Övertryck - fine. Men att teleportera bort luften skulle jag vilja se. :D

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Kylning
« Svar #7 skrivet: 2005-07-14, 10:35:59 »
via fläktarna, my dear watson. resten trycks ut genom springor och hål i chassit.

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
Kylning
« Svar #8 skrivet: 2005-07-14, 10:39:38 »
Jamen, han menar ju att om det går IN mer luft i burken än det går UT, så kommer chassit att blåsa upp sig som en ballong och spricka. :)

Men jag också förstår vad ni menar med att mer luft in än ut ger ett övertryck. Dvs. man ser till att det trycks in kall luft mer än att man koncentrerar sig på att evakuera varm luft. All luft som går in i chassit kommer dock ut också, något annat är inte möjligt.

Citat från: Epicenter
Jag har faktist också hört att det är bra med ett "övertryck" i burken dvs mer in än vad som går ut. Detta ska förhindra att damm sugs in från datorns underdel.


Nja... det viktigaste är ju att få ut den varma luften. Och då vill man ju också få in lite kall luft och så som detta fungerar stiger varm luft. Dvs, att man tar in kall luft fram i nederkant som värms upp inne chassit och evakueras på baksidan, högt uppe. Fläktarna i chassit hjälper luftflödet att ta rätt väg och processorfläkten och graffa/chipsetfläktarna ser till att koncentrera kall luft på de varma chippen och proppen.

Alltså:

1.Man vill ha ut den varma luften, gärna på chassits baksida, för man vill inte ha varm luft i ansiktet.

2. Man vill ersätta den varma luften som går ut med ny, kall luft. Denna tas med fördel in i chassit så långt bort från det varma utsläppen som möjlig  -Dvs. där fram, långt ner.

3. Ett övertryck i burken låter i mina öron onödigt. Inte nödvändigtvis fel, men onödigt. Du vill väl inte att det trycks ut varm luft för nära intaget? Man vill ju kontrollera var det varma går ut och var det kalla tas in? En fläkt som effektivt drar ut varm luft och en som drar in ny kall känns bättre än ett övertyck.

4. Eftersom det inte kan existera ett större övertryck i chassit än vad fläkten klarar av att trycka in, så kommer man ju att ha en fläkt som inte presterar hela sin kapacitet: Om en fläkt (hypotetiskt) kan flytta 10 liter luft i minuten, kommer ju ett övertryck att hindra luft. Detta får till följd att fläkten kanske bara flyttar 6 liter luft i minuten. Och ju fler liter kall luft vi kan få in i chassit, destå bättre, inte sant? Att luften sen inte flödar ut ur den varma burken kommer ytterligare att försämra prestandan. Då talar vi om ett oeffektivt luftflyttande...

Slutsats för lata: Det viktigaste är att man får UT den varma luften i ett chassi.

guest3

  • Gäst
Kylning
« Svar #9 skrivet: 2005-07-14, 11:07:01 »
:stupid

Övertryck i sig tror jag inte ger några positiva effekter, men om man har en kraftig inloppsfläkt så får man mer hastighet på luften i lådan vilket ger bättre kylning i trånga passager.

Balans tror jag är bäst eftersom man (som prunis skriver) då får luften att röra sig på det sätt man vil d.v.s. genom hela burken istället för att smita in runt en fläkt för att passera ut genom densamma utan att hinna kyla något.

Detta grundar jag på ventilationstekniska skäl. Inte på något datatekniskt tänkande.

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
Kylning
« Svar #10 skrivet: 2005-07-14, 11:24:18 »
Låter som man skall undertryck i burken istället så den suger in luft där det går oavsett var det går ut...? :hm
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Kylning
« Svar #11 skrivet: 2005-07-14, 11:40:31 »
förvisso, men om jag petar in 9 liter på fronten, och ut 8 i baken. skyfflar jag bortåt 90% enligt den modell du beskriver men fåt fortfarande det lilla övertryck jag vill ha. ;)

guest3

  • Gäst
Kylning
« Svar #12 skrivet: 2005-07-14, 12:34:21 »
Citat från: RythmDivine
förvisso, men om jag petar in 9 liter på fronten, och ut 8 i baken. skyfflar jag bortåt 90% enligt den modell du beskriver men fåt fortfarande det lilla övertryck jag vill ha. ;)

Coolt! :thumb

Men när du har skyfflat ut de 9 litrarna, stoppar då fläktarna?




;)

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Kylning
« Svar #13 skrivet: 2005-07-14, 12:50:48 »
Nejdå, då vänder dom bara riktining! :D

Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
Kylning
« Svar #14 skrivet: 2005-07-14, 13:50:32 »


Det är nog så att det är viktig med luftströmmarna.
Så onödiga hål typ kortplatshål sätts igen om dom inte används.

Det är inte bara mängden som är viktig utan även var luften passerar på vägen genom burken.

 

Senaste inlägg