Jamen, han menar ju att om det går IN mer luft i burken än det går UT, så kommer chassit att blåsa upp sig som en ballong och spricka.
Men jag också förstår vad ni menar med att mer luft in än ut ger ett övertryck. Dvs. man ser till att det trycks in kall luft mer än att man koncentrerar sig på att evakuera varm luft. All luft som går in i chassit kommer dock ut också, något annat är inte möjligt.
Jag har faktist också hört att det är bra med ett "övertryck" i burken dvs mer in än vad som går ut. Detta ska förhindra att damm sugs in från datorns underdel.
Nja... det viktigaste är ju att få ut den varma luften. Och då vill man ju också få in lite kall luft och så som detta fungerar stiger varm luft. Dvs, att man tar in kall luft fram i nederkant som värms upp inne chassit och evakueras på baksidan, högt uppe. Fläktarna i chassit hjälper luftflödet att ta rätt väg och processorfläkten och graffa/chipsetfläktarna ser till att koncentrera kall luft på de varma chippen och proppen.
Alltså:
1.Man vill ha ut den varma luften, gärna på chassits baksida, för man vill inte ha varm luft i ansiktet.
2. Man vill ersätta den varma luften som går ut med ny, kall luft. Denna tas med fördel in i chassit så långt bort från det varma utsläppen som möjlig -Dvs. där fram, långt ner.
3. Ett övertryck i burken låter i mina öron onödigt. Inte nödvändigtvis fel, men onödigt. Du vill väl inte att det trycks ut varm luft för nära intaget? Man vill ju kontrollera var det varma går ut och var det kalla tas in? En fläkt som effektivt drar ut varm luft och en som drar in ny kall känns bättre än ett övertyck.
4. Eftersom det inte kan existera ett större övertryck i chassit än vad fläkten klarar av att trycka in, så kommer man ju att ha en fläkt som inte presterar hela sin kapacitet: Om en fläkt (hypotetiskt) kan flytta 10 liter luft i minuten, kommer ju ett övertryck att hindra luft. Detta får till följd att fläkten kanske bara flyttar 6 liter luft i minuten. Och ju fler liter kall luft vi kan få in i chassit, destå bättre, inte sant? Att luften sen inte flödar ut ur den varma burken kommer ytterligare att försämra prestandan. Då talar vi om ett oeffektivt luftflyttande...
Slutsats för lata: Det viktigaste är att man får UT den varma luften i ett chassi.