Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Digital systemkamera  (läst 7896 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
Digital systemkamera
« skrivet: 2006-07-18, 22:16:13 »
Jag har länge varit sugen på att skaffa en digital systemkamera och nu har jag börjat göra allvar av tankarna.

Jag har en Canon EOS 5000 (systemkamera) som jag är väldigt nöjd med. (Blir kanonbra bilder.)  Men efter digitalkamerans intåg har jag blivit så bortskämd att jag inte vill gå tillbaka till vanlig systemkamera. Har därför nu börjat leta efter en bra motsvarande kamera fast just då digital.

Det jag hittar är två modeller jag lätt kan tänka mig, Canon EOS 5D och Canon EOS 30D. Men tyvärr så kostar de på tok för mycket just nu (kanske någonsin. vad sägs om 14 000 kr för den sistnämda modellen?!).

Är det någon av er som kan rekommendera en bra motsvarande kamera till ett bra pris? Är jag dumsnål om jag tar den billigaste på www.netonnet.se, dvs Olympus E-500 + 14-45 f/3,5-5,6 för 6 890 kr? (Den får ju alltså gärna kosta mindre. Har hört ryktas om en bra digital systemkamera för ca 1500 kr men jag börjar mer och mer tro att det är en myt.)

Vad jag är ute efter är en kamera som uppfyller känslan av att hålla i en systemkamera med objektiv. Jag vill ta snabba bilder (ni som tar bilder på barn och djur vet jag pratar om). Jag vill att det ska vara enkla inställningar så att jag snabbt ska kunna få bra skärpa vid behov samtidigt som jag ska kunna stå och mickla med inställningarna vid ett annat tillfälle.

Jag är en amatör när det gäller den tekniska biten men älskar att ta bilder. Så jag kräver absolut inte en super-duper-professionell kamera. Om det går att byta objektiv så skulle det vara jättebra, för då har jag en kamera jag kan växa med.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Digital systemkamera
« Svar #1 skrivet: 2006-07-19, 01:54:52 »
tjaa....frugan har ju en 300D och den är riktigt fin. Bra bilder och mycket fin fokus. Nu finns den ju inte längre men 350D är ju modellen "efter" den så att säga.

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Digital systemkamera
« Svar #2 skrivet: 2006-07-19, 08:19:39 »
PM Crashman så svarar han på alla kamera frågor!
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Digital systemkamera
« Svar #3 skrivet: 2006-07-19, 15:33:03 »
Själv så äger jag en Nikon D50 som jag är oerhört nöjd med. Den är mycket lätt att exprementera med och kan ställas i helt manuellt läge, helt automatisk och alla upptänkliga lägen emellan... :)

Måste dock påpeka att jag fick den till ett mycket bra pris. Det var när Expert Stormarknad öppnade här i Götet och de hade ett öppningerbjudande på en Nikon D50 + Sigma 18-55 mm optik för 4 990 kr. Sedan har jag köpt till ett Sigma 70-300 telezoom och har även beställt ett Sigma 28-200 telezoom, mestadels för att jag inte alltid orkar släpa på 70-300 optiken. Dock måste jag säga att det är skitkul att fota med ett 70-300 telezoom... :)

Så mitt råd är en Nikon D50. Om du inte köper ett kit så köp med 28-200 direkt så täcker du upp 90 % av lägen... :thumb
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Digital systemkamera
« Svar #4 skrivet: 2006-07-19, 17:56:25 »
Jag köpte nyligen en Canon EOS 350D till bardan. paketpris med ett objektiv 18-55 och minneskort för 7995:-. Reas ut hos t ex önöff, elfjanten mfl. Men som braxen sa, PM:a crashman för frågor, rekomendationer och ett bra pris. Han är klanens fotogud! och anledning till att alla utom hella går omkring med canons systemkameror.

till och med jag kan ta bra bilder med en Canon! :banana

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Digital systemkamera
« Svar #5 skrivet: 2006-07-19, 19:23:40 »
Köpte en 300D på blocket efter rekommendation av en vän som är fotolärare på gymnasienivå. 350D är snabbare och med mer upplösning men lite plastigare. De får ständigt tillbaka sina utlånade 350D trasiga, men aldrig någonsin en trasig 300. Det duger för mig. (Tack Raft för köphjälpen :thumb )
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Digital systemkamera
« Svar #6 skrivet: 2006-07-19, 19:27:00 »
Tack så mycket för alla tips och förslag.  :clap  :thumb

Ska genast se över dom.
Är ju som sagt sugen på att köpa en bra kamera som håller längre än
första dagen då garantin går ut.

Utloggad Crashman

  • Global moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 506
    • http://www.oldgents.com
SV: Digital systemkamera
« Svar #7 skrivet: 2006-07-19, 20:12:22 »
EOS 350D! Den kamera där man får absolut mest för pengarna idag enligt mitt tycke. Och den som är mest lik den du har.
Den som sitter tillräckligt länge vid flodstranden ser med tiden dom flesta av sina fiender flyta förbi

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Digital systemkamera
« Svar #8 skrivet: 2006-07-19, 22:34:58 »
EOS 350D! Den kamera där man får absolut mest för pengarna idag enligt mitt tycke. Och den som är mest lik den du har.

aha... för on off har den för 7 995 kr. elgiganten: 6 990 kr. net on net:7 690 kr. alltså en kamera som det verkar vara helt klart värt att gå runt och jämföra priserna på.

tack för tipset...  :thumb

guest171

  • Gäst
Re: Digital systemkamera
« Svar #9 skrivet: 2006-07-19, 22:47:08 »
Prisjakt.nu är ett bra ställe för prisjämförelser
länk till EOS 350D på prisjakt

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Digital systemkamera
« Svar #10 skrivet: 2006-07-20, 09:09:20 »
:bow Kameraguden har talat :bow
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Digital systemkamera
« Svar #11 skrivet: 2006-07-20, 09:26:24 »
Kommer du att kunna använda ditt/dina objektiv från din gamla Canon så är det ju perfekt. Annars märker jag att en del prisuppgifter är med eller utan objektiv samt med eller utan minneskort. Tänk på det :lil
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Digital systemkamera
« Svar #12 skrivet: 2006-07-20, 12:41:31 »
Kommer du att kunna använda ditt/dina objektiv från din gamla Canon så är det ju perfekt. Annars märker jag att en del prisuppgifter är med eller utan objektiv samt med eller utan minneskort. Tänk på det :lil

mm... såg också det. vart först riktigt glad när jag såg kameran för ca 6 300 kr men sen såg jag att det bara var kamerahuset. men jag ska kolla om jag kan använda samma objektiv... för det skulle ju vara ypperligt.

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Digital systemkamera
« Svar #13 skrivet: 2007-03-04, 16:14:47 »
Jag har lite frågor angående en digital systemkamera.
Jag hade tänkt mig att äntligen ta mig i kragen och skaffa en.

Det vanligaste köpet idag verkar vara Canon 400D och den får ju fina recensioner av de flesta.
Vad jag funderar lite på är om det kan vara värt att lägga till ett par tusenlappar och få en kamera med inbyggd bildstabilisering.
De här är vad jag funderar på:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K10D
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A100svart

Till Canon kan man ju köpa objektiv med stabilisering men de är ju ruggigt dyra men är det värt de extra pengarna?
Är det lönt att satsa på ett paket med tillhörande objektiv eller ska man nöja sig med huset och skaffa objektivet för sig?
För mig som inte har erfarenhet av systemkameror så verkar det ju ändå som att man kommer att vilja ha ett objektiv med lite större zoom än kitobjektiven.
« Senast ändrad: 2007-03-04, 19:38:28 by Redbeard »
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

guest253

  • Gäst
SV: Digital systemkamera
« Svar #14 skrivet: 2007-03-04, 19:35:52 »
Jag är också hårt inne på att köpa en Pentax K10D. Den har fått så många översvallande utmärkelser och kommentarer att den verkar riktigt intressant. Dessutom har mina föräldrar ett gäng gamla sigma-objektiv som skulle passa till pentax, med det återstår ju att se.

Dock verkar k10d's samsung-tvilling lite lättare att avnvända, men den saknar ev. en av raw-typerna samt något mer litet. Tidningen Foto hade tänkt att samtesta dem, men de fick in Samsungen för sent. (Pentax och Samsung har ett samarbete för de som inte vet det redan, och de släpper i stort sett exakt samma kamera då och då under olika namn.)

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Digital systemkamera
« Svar #15 skrivet: 2007-03-04, 19:38:52 »
Hur stor skillnad märker man om man skaffar en kamera med lägre upplösning tex:http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K100D
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

 

Senaste inlägg