Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius  (läst 11845 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rhonar

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #15 skrivet: 2012-11-01, 19:35:26 »
Oj vad varmt min dator gå max upp till 42 grader även i somras med 28 grader ute.

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #16 skrivet: 2012-11-01, 20:48:27 »
Är inte det väldigt varmt? H70 borde väl prestera bättre än så? Min H100 håller min Q6600 @ 3.8ghz på ca 60grader i BF3. Säker att den sitter som den ska med pasta å så? Jag fick en diff på 10 grader mellan två olika monteringar.
Cake or Death?


guest3469

  • Gäst
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #17 skrivet: 2012-11-02, 08:47:10 »
Det har jag också tyckt!
Men som det verkar så är det såhär det skall vara.
Alla tester jag läst på internet, så har de problem att kyla ned Ivy-Bridge.

Så här skriver Sweklockers
"Vi måste dock inflika att de nya Ivy Bridge-processorerna av någon anledning blev avsevärt varmare än sina föregångare. Där vi med Sandy Bridge i princip alltid slog i taket för vad processorn klarade av, fick vi med Ivy Bridge backa tillbaka till följd av för höga temperaturer. Med den mindre tillverkningsprocessen i 22 nanometer och sänkta energiförbrukningen borde egentligen fallet vara totalt tvärtom.

Det finns teorier kring att den mindre kretsytan hos Ivy Bridge-processorerna gör det svårt för värmen att föras över till kylanordningen på ett tillräckligt effektivt sätt, eller att de tätt packade trigate-transistorerna ställer till med problem. Vi har även hört att det i dagsläget finns vissa problem med temperaturavläsningen hos de nya processorerna, något som ska ordnas upp i nya UEFI-uppdateringar till respektive tillverkares moderkort."

Och Bit-Tech
"However, while our Corsair H100 didn't feel particularly warm, the temperature of our CPU was sky-high and only just below the Tj Max of 105°C. It's clear that the heat density is so high, that modern coolers are simply focussing their efforts on too large an area. High-end water cooling may help to deal with anything significantly higher than 4.8GHz, but this is still a stonking overclock that easily achievable with a high-quality air cooler"

Det kanske kommer någon mer effektiv kylare till Ivy-Bridge snart?

//Snow

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #18 skrivet: 2012-11-02, 10:25:26 »
som de skriver, skaffa en cpu som är upplåst annars kan du inte klocka den.
Jag kan dra min i5 2500k från 3200mhz till 4300mhz utan problem med kylning eller nånting.

Vilka moderkort stödjer denna funktion? Är det någon speciell tillverkare?
Har börjat kika på uppgradering igen och kör totalt fast på moderkort just...

(Sorry för lån av tråd)
Cake or Death?


Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #19 skrivet: 2012-11-02, 10:28:50 »
De flesta moderkort stöder överklockning, det är processorn som måste stödja det också. K modellerna är de som har upplåst multiplyer

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #20 skrivet: 2012-11-02, 13:00:39 »
De flesta moderkort stöder överklockning, det är processorn som måste stödja det också. K modellerna är de som har upplåst multiplyer

 :stupid Det enda som skiljer moderkort åt är hur långt man kommer med en överklockning. Där får man googla och se vilket moderkort som klarar en överklockning bäst.

Som exempel kan vi ta våra moderkort Zyrran. Jag kör ett Asus P5Q Pro medans du kör ett Asus P5Q Deluxe (om jag inte minns fel). Skillnaden är att ditt moderkort har en stabilare nordbrygga och du kan således få upp klockfrekvensen till 3.6 GHz medans jag är fast på 3.2 GHz om jag inte övervoltar allt och ser min PC brinna upp. Även om jag skulle köra vattenkylning som du så kommer jag ha svårt att få den stabil på lika låg spänning som du kör :) Så att välja rätt moderkort är också oerhört viktigt.

Detta kan man göra genom att söka på google efter t.ex. denna utvärderingen Z77 moderkort - Anandtech eller utvärdering för det system som man tänker bygga. Nästan allt finns därute i cyberrymden.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #21 skrivet: 2012-11-02, 15:58:38 »
Grymt Bråthen, kikade igenom länken, kändes som att Gigabytekortet verkade vara en bra nivå. Har plockat ihop lite delar så jag skickar över det för godkännande sen  :thumb
Cake or Death?


Utloggad Rhonar

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #22 skrivet: 2012-11-03, 18:50:25 »
Köpte ett asus kort då jag har haft 2 sådana tidigare som funkat klockrent, har testat andra tillverkare men har inte varit nöjd med dem.

P8 z77-V LE plus har bra monitor program och funktioner, kan styra alla små detaljer eller låta de stå på förinställt.

Läste för längesen på forumet att Marvel kretsar inte var någon höjdare men jag hittar inte tråden igen. Är de sämre på något sätt? Verkar vara många kort därute med de kretsarna.

Utloggad u.f.o

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 326
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #23 skrivet: 2012-11-07, 20:54:10 »
tjo kapar denna tråd igen :)
Och ja jag vill ha i7  :D
men är det något som är helt galet innan jag trycker på orderknappen(har övriga delar)
hur vet man att prylarna funkar ihop ??

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1151542&su=6545A0ED-08C6-4227-B7FF-BBAC1403AE58

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #24 skrivet: 2012-11-07, 22:59:21 »
Ja!....jag är galet avundsjuk! ;-)
Cake or Death?


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #25 skrivet: 2012-11-08, 07:31:10 »
Och ja jag vill ha i7  :D

Så ska det bråtha... eh låta! :thumb ;)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #26 skrivet: 2012-11-08, 08:33:51 »
tjo kapar denna tråd igen :)
Och ja jag vill ha i7  :D
men är det något som är helt galet innan jag trycker på orderknappen(har övriga delar)
hur vet man att prylarna funkar ihop ??

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1151542&su=6545A0ED-08C6-4227-B7FF-BBAC1403AE58

För att se om minnen funkar kollar man om liknande minnen finns i QVL-listan. Efter googling hittade jag QVL

I övrigt till det jag skrivit redan i denna posten har jag inga synpunkter. Det är bra komponenter du har valt. Lite väl dyra för min smak när det är så jämnt i prestanda om man jämför. Men har du pengarna så kör hårt :thumb

Och ja jag vill ha i7  :D

Så ska det bråtha... eh låta! :thumb ;)

Oh yes, baby! ;)
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #27 skrivet: 2012-11-17, 10:28:45 »
eftersom jag inte har kollat på dethär med uppgradering på ett tag så har jag mest en fråga om minnen. I vilka system ska man ha tre stickor?

 

Senaste inlägg