Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Hockeyallsvenskan, debatt  (läst 4862 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest3

  • Gäst
Hockeyallsvenskan, debatt
« skrivet: 2005-12-28, 22:06:48 »
Jag som är en inbiten hockeyfantast och håller på AIK har därför fascinerats av hockeyallsvenskan.
I år har den förändrats så det är en gemensam grupp för alla lag, och nivån på lagen har höjts RADIKALT. Mycket underhållande.

Men det tråkiga är naturligtvis den ekonomiska biten.
Redan har ju ett lag gått i konkurs, och laget som ligger tvåa i serien Skellefteå, är ett köplag som ger mig grå hår.

Att man kan ha 2 egna spelare, 1 från närområde/farmarlag och hela 19 (!) inköp varav 3 utlänningar gör att jag tappar förtroendet för idrotten helt och hållet. Vad är ett lag idag?

Som jämförelse kan man ta AIK (min hemmaklubb) som inte är särskilt unika. De har 2 egna spelare, 16 från närområde/farmarlag och bara 2 inköp varav 1 utlänning.

De finns då de som tycker att en mindre ort som Skellefteå måste köpa in spelare från andra orter för att stan är så liten. Men det förklarar inte vad en klubb är idag. Är det bara en ekonomisk förening utan någon som helst kärna?
Vad får då klubbarna att satsa på våra ungdomar så det kommer fram nya talanger? De kan ju köpa dem från annat håll.

Det är säkert ofrånkomligt, men likafullt tragiskt.
Lycka till, alla lag utom köplagen!

Några av mina 5 cent...

guest562

  • Gäst
Hockeyallsvenskan, debatt
« Svar #1 skrivet: 2005-12-29, 09:11:58 »
Visserligen riskerar jag att hamna på djupt vatten här när jag börjar prata sport, men jag har ju ändå ett ganska stort intresse och då särskillt för fotboll och en klubb jag kanske inte i detta läge ska nämna för att inte färga debatten  :innocent .

Fotbollen har ju lite av samma "problem". Håller med om att klubbarna i mångt och mycket är mest ekonomiska föreningar, vissa mer än andra. Tycker dock inte att detta är ett problem då underhållsvärdet blir större om det är bättre spelare och därför bättre fotboll/hockey/... .

Nu håller ju inte jag på ett lag som jag själv spelat i, vilket vad jag förstod du Cartman gjort i AIK, vilket kanske minskar min känsla för att det ska vara det lokala grabbarna som spelar inte en manna inköpta.

Lokalpatriotism är ofta kul och ger en bra känsla för sammhörighet men jag tror att kvalitén blir lidande om man inte har inköpen. Sen kan man ju alltid gå in på detaljer om hurvida en speare "tillhör" klubben eller om han är  inköpt. För att ta ett aktuellt exempel: Henke Larsson, om han går till Helsingborg, är han då inköpt eller inte? och om han går till Malmö, räknas han då som närområde?

/Cannon

guest3

  • Gäst
Hockeyallsvenskan, debatt
« Svar #2 skrivet: 2005-12-30, 00:11:41 »
Jag har inte spelat i något lag. Håller bara på ett. :)

Helt rätt i ditt resonemang. Klart att underhållningsvärdet går först, och i mitt exempel kan man ju notera att trots alla inköp så är ju Skellefteå det mest populära laget hos sina egna suporters.

Men själv bojkottade jag AIK (mitt lag) under de år de mest använde inköpta spelare. För mig försvann då underhållningsvärdet.

Viktigast är dock det jag skrev om juniorer. Vad sporrar dem om a-laget ändå bara köper in spelare utifrån?

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
Hockeyallsvenskan, debatt
« Svar #3 skrivet: 2005-12-30, 11:31:27 »
[appendix] Jag såg nyligen Skellefteå piska Nybro med 8-1 varpå Nybros målvakt utsågs till lagets bästa spelare. Det var kul. [/appendix]
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

guest3

  • Gäst
Hockeyallsvenskan, debatt
« Svar #4 skrivet: 2006-01-01, 20:23:24 »
Samma sak hände när Hammarby fick spö av AIK i december 2005. :)

guest3

  • Gäst
Hockeyallsvenskan, debatt
« Svar #5 skrivet: 2006-01-15, 18:44:37 »
Jag tittade på matchen AIK-Malmö idag. Under första perioden hörde jag inga svenska namn i Malmö alls så jag kollade deras hemsida.

NIO UTLÄNNINGAR!!!!!!! :eek

Jag tar tillbaks all kritik mot Skelleftå. Malmö är allsvenskans värsta köplag. Jösses

_______________________-

Men det som är största problemet med hockeyallsvenskan och faktiskt även elitserien är domarkvalitén. Eftersom vi inte har proffsdomare och dessutom bara en huvuddomare så förstörs alla matcher av felaktiga domslut. Elitserien har i alla fall fördelen att de kan titta på kamerorna. Det kan dom inte i allsvenskan.

Senaste två matcherna på TV har jag slutat titta på just på grund av att domarna varit helt borta. De klarar inte av det nya regelverket.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
Hockeyallsvenskan, debatt
« Svar #6 skrivet: 2006-01-16, 08:50:26 »
Intressant fråga du tar upp här Cartman!.

Idrottföreningar är väl snart som vilka andra företag som helst. Storklubbar som Inter, Juventus, Manchester United m.fl liknar ju mer internationella underhållningsföretag, än idrottsklubbar. Där finns väl ingen själ? Den enda Göteborgska med IFK är ju snart bara namnet.

Näh, då är det kul att höra att det finns människor (som cartman) som håller på klubbar av andra orsaker än att klubben har dom största stjärnorna och vinner flest pokaler. :doubt

Inget ont om gnaget. . .

guest221

  • Gäst
Hockeyallsvenskan, debatt
« Svar #7 skrivet: 2006-01-16, 10:38:22 »
Hur många egna förmågor har du i Gitsen Cartis ????? :fu
Inte riktigt samma sak men nästan.

guest3

  • Gäst
Hockeyallsvenskan, debatt
« Svar #8 skrivet: 2006-04-06, 08:13:55 »
Detta är en mycket, mycket tragisk dag för Svensk hockey.
Skellefteå (wannabe-AIK) gick upp till elitserien. :cry

Återigen har det bevisats att finsanser väger tyngre än hjärta. Vi hoppas dock på framtida förändring. Svårt att komma till rätta med detta tydligen.

Men grattis Malmö. :supporter

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
Hockeyallsvenskan, debatt
« Svar #9 skrivet: 2006-04-06, 08:44:22 »
Du menar att Malmö inte är ett finansierat lag???
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
Hockeyallsvenskan, debatt
« Svar #10 skrivet: 2006-04-06, 08:59:33 »
Citat från: Cartman


Jag tar tillbaks all kritik mot Skelleftå. Malmö är allsvenskans värsta köplag. Jösses



Citat från: Cartman

Men grattis Malmö. :supporter


:hm

Kanske dags att inkonsekvenskontrollera hårddisken Cartis? :tease

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Hockeyallsvenskan, debatt
« Svar #11 skrivet: 2006-04-06, 09:02:00 »
Nåt emot Norrlandslagen eller? :rythm

Och hur kan man gratulera Malmö, laget som mer än något annat står för det du säger dig ogilla? :rythm

;)

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
Hockeyallsvenskan, debatt
« Svar #12 skrivet: 2006-04-06, 09:03:13 »
Tror han är trött :)
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
Hockeyallsvenskan, debatt
« Svar #13 skrivet: 2006-04-06, 09:34:24 »
Bah, lagen köper spelare - Gilla läget eller börja med en annan hobby som stickning.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Hockeyallsvenskan, debatt
« Svar #14 skrivet: 2006-04-06, 10:01:19 »
Citat från: Pruneboy
Bah, lagen köper spelare - Gilla läget eller börja med en annan hobby som stickning.


:rotflmao

Ja, för i fotbollen är det lika illa, t.ex. så tror jag inte IFK Norrköping har en enda lokal förmåga i sitt lag (och så lär dem ju aldrig komma upp i Allsvenska igen heller).  :hm


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

 

Senaste inlägg