Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: NYHET: Lootregler för AK  (läst 6268 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
NYHET: Lootregler för AK
« skrivet: 2011-11-29, 18:45:23 »
Inför Dragon Soul kommer AK att testa ett nytt lootsystem, det så kallade +1 systemet. Reglerna är följande:

-Ett föremål per person och räd, mainspec före offspec.*
-Main spec har alltid företräde över offspec även om personen redan vunnit något den kvällen
-Ett föremål ska aldrig disenchantas om det är av nytta för någon, alltså rullar man på allt som är upgrades. Observera att en spelare alltså "måste" ta upp gear om det är en uppgradering. Det går inte att tjyvhålla på sin rull, i förhoppningen att vinna något från senare bossar.
- Om ingen mainspecc vill ha, så rullar offspecc mot varandra. Genom att rulla på offspecc förbrukar man inte sin rull.
-Ett föremål per kväll, innebär att om räden är uppdelad i två kvällar så "nollställs" detta inför nästa rädtillfälle.


Master looter kommer försöka se till att ordningen i vilken saker rullas ut ger en så rättvis fördelning som möjligt. (Ex. Droppar armorspecifik loot och en ring så rullar man ut rustningsdelen först, för att minimera risken att en ensam "armorrepresentant" ska kunna ta hem båda sakerna.) Eego, det föremål som har minst antal intressenter rullas ut först.

* självklart kan det bli fler föremål förutsatt att ingen annan vill ha dem. Om t.ex. bara två personer vill ha ett föremål och båda plockat upp varsitt innan så rullar de.

Så, vad kommer detta lootsystem innebära, och varför inför vi det?

- Vi tror och hoppas att det blir en något jämnare fördelning på Loot. "Turgubbar" göre sig icke besvär :)
 
- Spelare med dåligt gear kommer troligen inte att ha lika stor chans på loot från de senare/sista bossarna i en instans, eftersom de förmodligen redan plockat upp något från de första bossarna, och därigenom förbrukat sin rull.

Vi testar detta system en period på 4 resets, och utvärderar därefter. Reglerna gäller enbart i raider i Dragon Soul, som anordnas av gillesledningen. I övriga raider gör RL som de vill.

edit: uppdaterat post med svar på Erollas fråga.

Frågor och funderingar postas i denna tråd. Vi kommer att besvara dem efter förmåga :)
« Senast ändrad: 2011-11-30, 11:14:26 by DaddyLongLeg »

Utloggad Kuling

  • Old Shiny Ball
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 300
SV: NYHET: Lootregler för AK
« Svar #1 skrivet: 2011-11-29, 18:51:10 »
En tanke...

Om sak 1 droppar... Den fagra Errolla får den som offspec, eftersom ingen annnan vill ha. Räknas det då som +1?
För då har jag en känsla av att offspecsaker kommer bli kvar.:)


Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: NYHET: Lootregler för AK
« Svar #2 skrivet: 2011-11-29, 18:53:14 »
Bra fråga, och svaret är nej. Den som förbarmar sig över Offspecc-prylar förbrukar icke sin rull.

EDIT: Och vad är Mainspecc? Jo, den specc man raidar med. Vi har koll på hur ni är speccade, så meddela eventuella förändringar i god tid :)
« Senast ändrad: 2011-11-29, 18:54:56 by DaddyLongLeg »

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: NYHET: Lootregler för AK
« Svar #3 skrivet: 2011-11-29, 20:05:49 »
"+1" per kväll eller per reset?
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

guest4119

  • Gäst
SV: NYHET: Lootregler för AK
« Svar #4 skrivet: 2011-11-29, 21:37:05 »
Omigosh, så detta betyder att vi som uppenbarligen blivit utrustade med tärningar från Buttericks också har chans på lite loot?  :D  :banana

En liten fråga, jag har nog aldrig riktigt fått en uppfattning om vad som räknas som mainspec gear när det kommer till spirit items, räknas det som healergrejer eller är det även mainspec för hybrider också?  :hm

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: NYHET: Lootregler för AK
« Svar #5 skrivet: 2011-11-29, 21:43:16 »
Omigosh, så detta betyder att vi som uppenbarligen blivit utrustade med tärningar från Buttericks också har chans på lite loot?  :D  :banana

En liten fråga, jag har nog aldrig riktigt fått en uppfattning om vad som räknas som mainspec gear när det kommer till spirit items, räknas det som healergrejer eller är det även mainspec för hybrider också?  :hm

Behöver du spirit som dps antar jag att det är main då med, eftersom det är det mest ultimata för klassen. Eller vad vet jag, jag har inte spelt en Shammy över lvl 12  :D
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

guest4119

  • Gäst
SV: NYHET: Lootregler för AK
« Svar #6 skrivet: 2011-11-29, 22:55:34 »
Jo, spirit är ju det ultimata för hybrider i och med att det påverkas av statbuffar och sådär (annars hade jag inte frågat), jag bara undrar hur man prioriterar i och med att en healer inte kan konvertera exempelvis hit till mana regen och sålunda är begränsad till bara spirit för detta ändamål. Inte för det spelar jättestor roll (särskilt inte om +1 systemet införs), men jag tänkte det kunde vara bra att veta hur det ligger till :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: NYHET: Lootregler för AK
« Svar #7 skrivet: 2011-11-30, 11:05:20 »
"+1" per kväll eller per reset?

Läs igen ;)

Citat från: första posten
-Ett föremål per kväll, innebär att om räden är uppdelad i två kvällar så "nollställs" detta inför nästa rädtillfälle.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: NYHET: Lootregler för AK
« Svar #8 skrivet: 2011-11-30, 11:13:20 »
Det är svårt att svara på så specifika frågor utan att lista all tillgänglig gear. Normalt sett är föremål med +spirit avsedda för helare, men det finns säkert undantag. Likande problematik kan gälla tanks. Bästa statsen för exempelvis en DK-tank är mastery. Så en plåthjälm med +str +stam och +mastery blir svår att definiera.

Det finns en del sidor där folk lagt ned en hel del jobb på att sortera in loot för olika speccs. Ett exempel är www.wow-loot.com där allt som droppar finns med, och man har möjlighet att gå in och välja klass och specc för att filtrera bort saker som inte passar. Trots dessa filter kommer en stor del av loottabellen vara gemensam, för exempelvis en Moonkin och en Restodruid.

Blir det svårt tar vi en diskussion. Vi kommer självklart inte att förbjuda någon att rolla på ett föremål som kan funka för båda. Det finns vissa stats som direkt exkluderar vissa speccar (+hit, dodge, parry m.fl) och då blir det enkelt. Finns inte sådana stats menar jag att det är fritt fram för rulls från olika speccs.

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: NYHET: Lootregler för AK
« Svar #9 skrivet: 2011-11-30, 11:44:06 »
"+1" per kväll eller per reset?

Läs igen ;)

Citat från: första posten
-Ett föremål per kväll, innebär att om räden är uppdelad i två kvällar så "nollställs" detta inför nästa rädtillfälle.

Ah, svårt att läsa med alla färger. Tack för att du plocka ut det åt mig  :thumb

Men då känner jag inte att det borde bli orättvist för "dåligt gerade". För då har de ju en ny chans dagen efter.
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

guest4119

  • Gäst
SV: NYHET: Lootregler för AK
« Svar #10 skrivet: 2011-11-30, 15:13:07 »
I värsta fall skulle det väl kunna bli så att man inte skriver upp sig på nästa raid om man redan fått något dagen innan (om det skulle nollställas efter varje reset menar jag). Sedan blir det ju lite krångligt att hålla reda på vilka som lootat om det är olika RL:s olika kvällar, olika setup m.m...

Det blir säkert bra, som vanligt kommer det bara droppa plate i alla fall  :headbang

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: NYHET: Lootregler för AK
« Svar #11 skrivet: 2011-11-30, 15:16:48 »
Jag tycker detta system låter hur bra som helst.

Vi har snackat och tänkt igenom många scenarios där det kan finnas "kryphål" men tror det kommer bli bra oavsett ska ni se!

Vi testar o skiter det sig går vi bara tillbaka ;)

Sen är det alltid viktigast att ta det på TS om man just under raiden har en fundering eller liknande. Vi är vuxna och ska kunna snacka om allt hehe.

Sen ska man ställa upp för AK och kompisarna även om man inte har gear att hämta eller får plocka ut. Börjar man avstå raids kommer raidandet att dö o alla blir ledsna  :cry

Mvh
Bahaa


BattleTag: Bascha#2493

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • Moderator
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: NYHET: Lootregler för AK
« Svar #12 skrivet: 2011-11-30, 21:17:16 »
Sen ska man ställa upp för AK och kompisarna även om man inte har gear att hämta eller får plocka ut. Börjar man avstå raids kommer raidandet att dö o alla blir ledsna  :cry

Mvh
Bahaa

On the panda spot!

i support  :supporter
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: NYHET: Lootregler för AK
« Svar #13 skrivet: 2011-12-16, 09:15:51 »
"+1" per kväll eller per reset?

Läs igen ;)

Citat från: första posten
-Ett föremål per kväll, innebär att om räden är uppdelad i två kvällar så "nollställs" detta inför nästa rädtillfälle.

Ah, svårt att läsa med alla färger. Tack för att du plocka ut det åt mig  :thumb

Men då känner jag inte att det borde bli orättvist för "dåligt gerade". För då har de ju en ny chans dagen efter.

Nej, de som har dåligt gear har exakt samma chans till gear som de med bra grejor. Dock får man börja "från början" och plocka saker i ordning från de första bossarna, vilket borde vara helt ok.

Utloggad Kuling

  • Old Shiny Ball
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 300
SV: NYHET: Lootregler för AK
« Svar #14 skrivet: 2011-12-19, 12:27:17 »
Undra om vår egen lootgalning var i himlen under helgen?:)

De var nog många tårar av lycka i Karlstad:)

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: NYHET: Lootregler för AK
« Svar #15 skrivet: 2011-12-19, 12:29:58 »
Ja jag hörde om detta på nyheterna ;)

Hans enorma loot-klo rensade servern så den överbelastades och kollapsade. Detta ledde sen till att även OG forumet och TS havererade  :supporter


BattleTag: Bascha#2493

 

Senaste inlägg