Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: unifi EdgeRouter X vs Battlefield series  (läst 3288 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
unifi EdgeRouter X vs Battlefield series
« skrivet: 2018-08-16, 14:51:26 »
Hej Alla,
Jag har stött på lite nätverksproblem.
Efter att inte har rört battlefield serien på x antal månaders så tänkte jag mjuka upp mig inför lanet men jag får inte igång det alls.
Oavsett vilken server jag försöka ansluta till så får jag inte access.


"Couldn't join server Game session not found."
Jag har avinstallerat Sophos AV. Kör endast med MS Defender.
Jag har satt upp Basic Config på EdgeRouter X.
Även testat med uPnP utan att lyckats komma online.


Har Bahnhof med privat IP adress

Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: unifi EdgeRouter X vs Battlefield series
« Svar #1 skrivet: 2018-08-17, 11:23:28 »
Har du kollat så att du har det installerat, spelet alltså ;)

Jag känner igen felet, har för mig att jag var tvungen att installera om själva origin och göra något på tvåvägsverifiering via websidan man har sin profil på ea.
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
SV: unifi EdgeRouter X vs Battlefield series
« Svar #2 skrivet: 2018-08-18, 20:24:55 »
Har du kollat så att du har det installerat, spelet alltså ;)

Jag känner igen felet, har för mig att jag var tvungen att installera om själva origin och göra något på tvåvägsverifiering via websidan man har sin profil på ea.


Har installerat om Origin. Fick tips om att det kunde vara Bahnhofs dubbelNAT som kunde strula.

Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

guest2209

  • Gäst
SV: unifi EdgeRouter X vs Battlefield series
« Svar #3 skrivet: 2018-08-19, 02:55:37 »

Har installerat om Origin. Fick tips om att det kunde vara Bahnhofs dubbelNAT som kunde strula.

Carrier-grade NAT,
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

Tror de flesta? ISP'er kör med detta nu.
Jag skulle kunna tänka mig att det skulle kunna spöka, kanske inte med allt för då skulle det nog skrivas en hel del, men det finns mycket i hårdvaruväg därute så någon kombination kan man tro skulle kunna ha problem.

I fallet Bahnhof så kan man på sidan i länken nedan begära undantag för sig själv från Carrier-grade NAT, dvs. få så som på den gamla goda tiden.
Det är något jag själv gjort på landet då man inte kan komma åt kameror, ftp m.m. annars på sitt egna nätverk utifrån.

Bahnhof - Beställ publik IP,
https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/bestall-publik-ip/245

För mig fungerade det inte med deras "gör det själv" sida, utan det krävdes kontakt och det var lite "jaga" på supporten innan jag fick träff på en som visste vad han gjorde och som fixade till det, tog en stund innan "genomslag" av ändringen.

-cb99

Edit in,
Stavning samt en,


Fundering,
Om man har IPV6
uppsatt för allt inklusive sina grejor på ”insidan” så borde man kunna nå sin utrusning och inte ”drabbas” av Carrier-grade NAT antar jag, själv har jag inte kollat eller provat då jag har flera endast IPV4 prylar sittande på "insidan".

En annan sidoeffekt av Carrier-grade NAT är om något forum eller ex.vis. spelserver bannar på IP så kan riktigt stora sjok av användare hamna inom en IP-ban då väldigt många från en ISP kan se ut att ha samma IP-adress, jag tror kanske inte kunskapen om effekten av Carrier-grade NAT är så spridd, jag har inte någon superkoll själv men något lite i alla fall :)

IOFS. så hade man redan en extremt tveksam "effekt" av IP-ban redan innan
Carrier-grade NAT var aktuellt med dynamiskt tilldelade adresser, men kunde ändå "träffa någorlunda" med en range.


 

Senaste inlägg