Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Whiskey  (läst 53090 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
Whiskey
« skrivet: 2006-06-11, 22:13:38 »
Som en nybörjare inom Whiskeyns trevliga värld så har jag inte så mycket att komma med men jag har en och det är...

Bowmore Enigma

En kraftigt rökig smak. Pratat med andra whiskey-kännare och dom säger att den är en av dom rökigare. Har tyvärr inte haft råd att prova andra sorter än men det kommer...

 :thumb  :thumb  :thumb  av 5

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
Whiskey
« Svar #1 skrivet: 2006-06-11, 22:24:41 »
Jack Daniels!!!!

Rock'n'roll saft!!!

 :alcoholic  :alcoholic  :alcoholic  :alcoholic  :alcoholic  av 5 möjliga.  :hella
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
Whiskey
« Svar #2 skrivet: 2006-06-12, 00:54:25 »
Lanwhiskyn No1....är Caol Ila 18år...bästa du kan Köpa på bolaget!!!

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Whiskey
« Svar #3 skrivet: 2006-06-12, 07:11:16 »
Islay's olika whiskysorter är aldrig fel!

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
Whiskey
« Svar #4 skrivet: 2006-06-12, 08:55:32 »
Problemet med våra härliga single malts, är ju att de kostar skjortan. MEN nu har jag blivit introducerad till en blended som är fantastiskt bra (för att vara blended):

VAT 69 (skottland). Har en god dos av rökighet, vilket gör att den påminner mycket om en "riktig" skotsk whisky. Kankse lite för lättdrucken, tyvärr.


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1327

  • Gäst
Whiskey
« Svar #5 skrivet: 2006-06-12, 09:43:27 »
Citat från: Sunbane
Problemet med våra härliga single malts, är ju att de kostar skjortan. MEN nu har jag blivit introducerad till en blended som är fantastiskt bra (för att vara blended):

VAT 69 (skottland). Har en god dos av rökighet, vilket gör att den påminner mycket om en "riktig" skotsk whisky. Kankse lite för lättdrucken, tyvärr.


Ja du, det är inte så länge sen det inte ens gick att sälja Single Malt på systemet, för sisådär 20 år sen var de få sorter som fanns billigare än blended whiskey, men sen blev det snobberi i drickandet och priserna steg som raketer, så vi har oss själva att skylla :D

För min del går det mesta som smakar whiskey ner, men de allra billigaste undviker jag. Den värsta whiskey jag smakat var i Bangkok, den smakade fotogen och bartendern fick ta tillbaka den.. FY   :)

//Ragge

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Whiskey
« Svar #6 skrivet: 2006-06-12, 09:54:24 »
Citat från: RaggeLodbrok
Den värsta whiskey jag smakat var i Bangkok, den smakade fotogen och bartendern fick ta tillbaka den.. FY   :)
//Ragge


Mekong månne? Riktigt dålig whisky, och precis som du så tyckte jag att den smakade fotogen  :puke

guest421

  • Gäst
Whiskey
« Svar #7 skrivet: 2006-06-12, 12:11:57 »
Citat från: Sunbane
Problemet med våra härliga single malts, är ju att de kostar skjortan. MEN nu har jag blivit introducerad till en blended som är fantastiskt bra (för att vara blended):

VAT 69 (skottland). Har en god dos av rökighet, vilket gör att den påminner mycket om en "riktig" skotsk whisky. Kankse lite för lättdrucken, tyvärr.


En annan riktigt trevlig blended (finns i beställningssortimentet för 281 pix) är Black Bottle - den är huvudsakligen gjord på Islay-malter och kostade 9.99 Pund i snabbköpet i Port Charlotte (på Islay) för fem år sedan. Den har rätt ordentlig rökighet och rekommenderas varmt om man springer på den.

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
Whiskey
« Svar #8 skrivet: 2006-06-12, 13:26:48 »
Om man vill ha en lättare whisky, om man är tex nybörjare med allt som har med whisky att göra, så kan jag rekommendera Glen Moray den 16-åriga. Inget vatten eller någon is i för min del.

Tyvärr går det endast att få tag på den 10-åriga på bolaget men om man har vägarna förbi nån spritbutik utomlands så är det väl värt att kolla upp om de har den 16-åriga.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Whiskey
« Svar #9 skrivet: 2006-06-12, 16:31:48 »
Vatten i whisky?

För min del, alltid vatten i singlemalt whisky i alla fall. Tänk på att några få, små droppar vatten räcker gott till ett normalt whiskyglas, alltså inget "en tredjedel vatten, två tredjedelar whisky". Någonstans runt en halv till en tesked vatten till en sexa whisky tycker jag är lagom.

Varför vatten? Därför att det tar fram smaken hundrafalt, och dämpar "etanolstinget" som man har i whisky helt utan vatten. Man missar helt enkelt alldeles för mycket smak om man struntar i vatten, så att dricka dyr, smakrik single malt utan vatten är att fördärva smaken tycker jag! :)

Is i whisky? Njae, inte i god singlemalt whisky i alla fall, då is (kyla) dämpar all smak. Till mindre goda whiskysorter (ex. Mekong...) så blir det dock en annan sak, då vill man helst ta bort den fräna smaken, i med en isbit och voila! Plötsligt blev det (nästan) drickbart igen! ;)

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
Whiskey
« Svar #10 skrivet: 2006-06-12, 16:51:01 »
IS i whisky?!?!?!?!? :headbang

Det är BARA i Burbon man har IS, i södra USA är det varm...IS i BURBON = kallt och dricka....
Det är lika fjolligt att ha IS i whisky som att köpa sådandäringa ljusljus öl på krogen med en LIME-skiva i....Limeskivan/cirton stoppar man i flaskan i Mechhhico bara för att man inte vill ha in getingar i flaskan, för ölen är söt!!!! :tits

Skämt och...klart man får ha vad man vill i sin  whisky, men ett par droppar vatten (droppar) i en maltwhisky frigör smakämnen som legat dolda av den låååånga lagringen!

Sen rockar Glenrothes, en spayside som är gudagod!

DD - kan inte hålla käft!


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
Whiskey
« Svar #11 skrivet: 2006-06-12, 18:13:22 »
Att det bara ska vara några enstaka droppar med vatten i whiskyn fick jag veta när jag var på olika destillerier i Skottland för ett tag sen. Vilken skillnad de där små dropparna gjorde!

Men då jag vid ett dåligt tillfälle som 14-åring valde att dela en hela Jack Daniels (för det drack ju Slash i Guns N'Roses) med min kompis en kväll så har jag sen dess haft svårt för whisky.  :puke

Men jag inte har satt helt stopp för drycken. Därför har jag nu börjat med små steg vilket innebär att än så länge får det inte smaka för mycket, och absolut inte rökigt. (ju mjäkigare desto bättre. till det fungerar faktiskt jameson.)

Den där flaskan med 16-årig skotsk whisky som inte finns att köpa på bolaget... den är numera slut. Men jag hann nog bara få 1-2 glas av den. Sambon tyckte att jag tog för lång tid på mig så han drack upp den istället.  :scared

Utloggad Grönis

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 361
    • http://www.jensofia.se
Whiskey
« Svar #12 skrivet: 2006-06-12, 18:22:09 »
Mina favoriter är :

Mackmyra Har inte smakat den ännu men en tunna har jag ;)

Glen Moray 16 årig Samma som Ariam, men den är mycket god

Arbeg Rökig som få men en klar favorit

Killbeggan Lite fruktig och väldigt lätt drucken  :drink

guest273

  • Gäst
Whiskey
« Svar #13 skrivet: 2006-06-12, 18:57:26 »
Citat från: Hellacopter
Jack Daniels!!!!

Rock'n'roll saft!!!

 :alcoholic  :alcoholic  :alcoholic  :alcoholic  :alcoholic  av 5 möjliga.  :hella



A de e ente lönt o klydda med nåt annat .. jag har smakat det mesta
både billiga och svin dyra 3000 kroners whiskie med miljontals av olika så att säga "smak nyanser" !!
en normal männska kan bara uppfatta 10 % av alla de smaker endå
så en flaska Jack Daniels och en näve öl korv till den .. ett fint middags tips

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
Whiskey
« Svar #14 skrivet: 2006-06-12, 19:12:02 »
Black velvet
Glenfiddich
Southern komfort (drängfullevarning) (ja , jag vet -det är inte whisky)

:alcoholic

 

Senaste inlägg