Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Ny router/adsl modem?  (läst 1413 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
Ny router/adsl modem?
« skrivet: 2011-12-29, 15:43:37 »
Vi bor ju sen ett år tillbaka i en enplansvilla med källare. Vår uppkoppling från modem och ut på nätet är stabil med bredbandsbolagets tillhörande Zexel modem. Men den trådlösa uppkopplingen är katastrof, datorerna tappar kontakten och iPhonerna fungerar ännu sämre. Modemet/routern står i tvättstugan i husets norra hörn, i sovrummet dvs huset södra hörn är det radioskugga. Ska tillägga att vårt hur är 68+68m2 så vi pratar inga jätteavstånd.

Visst kan jag flytta modemet...MEN det är ett jäkla massa jobb som jag just nu gärna slipper  :D

Frågan är om det är bredbandsbolaget snikmodem som är problemet? Ska jag i så fall köpa ett nytt med inbyggd router eller ska jag köpa endast en router? Någon som har vettig modell att rekommendera?

Såg att många routers har usb-anslutning för hårddisk på baksidan, verkar ju smidigt, men är det så bra som det låter?
Cake or Death?


Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Ny router/adsl modem?
« Svar #1 skrivet: 2012-01-13, 00:43:29 »
Modem skriver du men har du ett integrerat modem/router/ap i samma låda?

Sen är det ju enklare om du anger modelbeteckningen så blir det liiiite lättare att hjälpa till.

Rent generellt så bör en trådlösenaccesspunkt stå centrallt placerad och inte skymmas av en massa metal typ kylskåp, torkskåp osv som kommer kraftigt dämpa signalen. Bäst är ju enheter med löstagbara antenner så att man kan sätta in en eller flera lösa antenner för bästa spridning. En annan sak man kan testa med utan att ens flytta grejorna är att testa olika kanaler då vissa frekvenser funkar bättre i vissa miljöer. Ibland har man ju andra elgrejor som stör på vissa frekvensområden.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

 

Senaste inlägg