Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Behöver nog en ny dator helt enkelt  (läst 19928 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
Behöver nog en ny dator helt enkelt
« skrivet: 2012-06-25, 08:11:49 »
Äh, nu har jag givit upp med min gamla burk och börjat fundera på att byta upp mig. Den har nu snart 6 år på nacken och att byta bara grafikkort känns lite som att stoppa DD:s knivhugg i BF3 med ett plåster...  :pistols

Har hänt en del sedan jag sist köpte något så jag skulle behöva få lite kläm på:

Processor? -i7 hade jag tänkt, gärna klockningsvänlig bara för det är kul

Socket? -Finns hur mycket som helst, tänkte satsa på en i7:a om jag ändå ska lägga massa pengar.

Chipset? -Shit... förstod jag det rätt var X79 trevlig för gaming?

Moderkort? -PCIe3...når mer att tänka på?

Ram? -DDR3, yea, det har jag koll på! Hur snabba bör de vara? Kör man den alltid i par eller visst finns det varianter som kör på tre?

Grafik? Ganska säker på att det blir ett GTX670/680


Har en SSD disk/div hårddiskar, 750w Corsair PSU, H100 kylare, ett vitt Define R3 som jag tänkte återanvända för det är så snyggt  :thumb
Cake or Death?


Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #1 skrivet: 2012-06-25, 08:39:21 »
Svaret på frågan "Behöver jag en ny dator?" är alltid ett rungande JA! :banana
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #2 skrivet: 2012-06-25, 08:51:53 »
Men Zyrran, min rigg funkar alldeles klockrent med min nya (beg.) Q6600. Äger inte ens en SSD-disk och kör också DDR-2. Har visserligen ett HD6970 kort. Men det flyter på riktigt fint på High. Har inte orkat prova BF3 på Ultimate då det ser snyggt ut på High som det är.

Jag kände att det var kul att vi låg på samma nivå så att jag åtminstone kunde känna lite tröst när du körde över mig igår ING. Måste vi gå skilda vägar även på hårdvarufronten?  :cry :pistols


 :cartman :D :supporter


Personligen så tror jag att du får mer valuta för pengarna om du kör en i5. Priserna kanske sjunker men det är väl fortfarande bättre pris i förhållande till prestanda mellan i5 och i7?

Som jag skrivit i tidigare poster. Det viktigaste du ska se till att ha är ett nätagg med en riktigt kraftfull 12V-rail. Allt annat är obetydligt! (inte riktigt men nästan :D) Men jag antar att den du har redan är kraftfull.

Ska du OCa finns det massor man ska tänka på när det kommer till de nya riggarna. :)
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #3 skrivet: 2012-06-25, 09:33:58 »
Haha, det har du rätt i Bråthen, kanske borde stanna här med dig  :thumb

Saken är den att uppgraderingen ligger kanske inte just exakt nu i tiden, men jag vill börja fatta vad jag ska titta på för något. Jag menar jag är beredd på att lägga 4000:- på ett grafikkort idag så då tycker jag att man kan undersöka möjligheten vad resterande kostar och då måste jag veta vad jag ska leta efter. En lite snålare semester och vips har man kanske de där 6-8000:- som behövs för propp, moderkort och minnen...

Jag har spenderat en jäkla massa tid på att försöka hitta en drivrutin till mitt 4870x2 kort som är stabilt i BF3. Rensade all gammal skit igår med ATIman uninstaller för tredje gången på en vecka och fick in den nyaste och den verkar faktiskt fungera helt ok. Men det var två timmar fixa, en timme spela, jag vill ha nåt som fungerar rakt av när jag vill och helst inte grillar mina fötter som nuvarande :thumb

Visst skulle man kunna köpa ett begagnat grafikkort tillsvidare men det handlar ju ändå om en tusenlapp eller två för att känna att det är värt att uppgradera. Lägger man till att det då inte har någon garanti och att faktumet att det kan gå sönder så är det ganska dyrt helt plötsligt.

Sen tycker jag ju att det är jäkligt roligt att bygga datorer  :D
Cake or Death?


Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #4 skrivet: 2012-06-25, 10:19:53 »
Kul med nya grejor! Vad har du för CPU idag? Jag tycker helt klart att du skall satsa på i7. Grafikkortet är lite kinkigare. Det är alltid en sjukt dålig affär att köpa det värsta. Jag är en varm förespråkare för det näst bästa. Det brukar vara 70-80% av prestandan till 50% av priset. Det är roligare att uppgradera lite oftare. Jag kör med i7 2500k och ett nvidia 570. Bf3 flyter fint med allt på high. När det gäller mobo, så måste du göra research om du vill klocka. Där kommer priserna att springa iväg.


Skickat från mobilen...

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #5 skrivet: 2012-06-25, 11:46:19 »
Kul med nya grejor! Vad har du för CPU idag? Jag tycker helt klart att du skall satsa på i7. Grafikkortet är lite kinkigare. Det är alltid en sjukt dålig affär att köpa det värsta. Jag är en varm förespråkare för det näst bästa. Det brukar vara 70-80% av prestandan till 50% av priset. Det är roligare att uppgradera lite oftare. Jag kör med i7 2500k och ett nvidia 570. Bf3 flyter fint med allt på high. När det gäller mobo, så måste du göra research om du vill klocka. Där kommer priserna att springa iväg.


Skickat från mobilen...

Klart att det är kul med nytt... men min dator flyter också fint på High trots att jag kör på en 6 år gammal (överklockad) rigg. Men jag har alltid personligen varit inne på att återanvända så långt det går. Byter du grafikkort kommer det att bli billigare och lika bra. Komplett.se har schyssta begagnade prylar som står sig till ett bra pris med garanti. Det var så jag gjorde för att få igång datorn igen - har lagt ut strax under 3000 kr för att få datorn att snurra igen med alla nya spel. :) Dvs. byte av grafikkort och CPU samt en kylare som står pall för OC. Mitt nyinköpta chassi räknar jag inte in då det är svårare att räkna på då det går över tid och troligen kommer att köra mina framtida riggar också.

Däremot hade jag otur och fick ett grafikkort som inte fungerade men det byttes ut på ett bra sätt av Komplett och gick helt och fullt på garanti. Den risken finns ju också om man köper nytt, tyvärr.

Men jag ser faktiskt inget mer nytta med en ny rigg (för min egen del) därför att det är för lite skillnad i förnyelse ute på marknaden kontra kostnaden. Jag är iaf inte beredd att betala för en ny dator i dagsläget när min nuvarande flyter på lika bra (nästan) trots 6 år på nacken. Det enda som får mig att överväga det är den lilla prylbögen på min högra axel. :)

Hur som helst om du ska överklocka så brukar det kräva att man tar sig runt och över 2000-2500 kr för ett MB som är anpassat för det.

Det kostar likadant för en CPU fast där jag tycker att du ska köra en i5 och klocka den. Ta Intel i5 i5-2500K som exempel. Den kostar 1900 kr jämförelsevis med en i7 som är nästan 1000 kr dyrare. Det är inte så mycket som skiljer förutom priset och du kan lätt pressa i5 att prestera till en lägre kostnad genom att överklocka. EDIT: nu snackar vi endast för spel. Ska du köra annat på datorn så är det en helt annan sak då du kanske behöver Hypertreading.

Hade jag köpt nytt så hade jag dessutom valt Gigabyte GA-Z77X-UD5H att köra i5an på och överklocka den.

Jag försöker att välja det mest kostnadseffektiva och tycker inte att det är värt att överspendera pengar bara för att få det nyaste. Men sån är jag jag spar hellre 4000 kr och kör begagnat. :) Förstår om andra gör på andra sätt men man får dessutom miljöpoäng om man då överklockar på rätt sätt och inte som Deadhead där det ska krämas ur rejält med spänning och elräkning  :tease
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #6 skrivet: 2012-06-25, 17:06:09 »
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752303

Hittade denna som jag själv är lite sugen på men skulle nog hellre ha en GTX680. Sen om ett par mpnader peta i lite fler minnen.

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #7 skrivet: 2012-06-25, 22:57:03 »
i5an alla dagar i veckan.
Har 2 burkar med i5an i och dom klarar det mesta som jag har kastat på dom.

i7an är mer en arbetsprolle och kan vara bra att ha om man skall arbeta mer med datorn.

Men för spel så är det i5an som gäller.

Läs följande artikel om i5 vs i7, den förklarar det bra:
So, long story short: Core i5 is made for mainstream users who care about performance, and Core i7 is made for enthusiasts and high-end users. If you follow this mantra, you're likely going to find the system you're looking for.
Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #8 skrivet: 2012-06-26, 09:22:42 »
Jag tycker iofs att mrZ verkar väldigt entusiastisk :) :oggubben
Jag menar, vem vill INTE se på sig själv som en high-end user? :pistols

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #9 skrivet: 2012-06-26, 11:05:08 »
hhhmmmmm........

Zyrran - du skriver att du har en budget på X-antal kronor....
Vill du spendera dom pengarna, så har du ju i grund två "Sockets" att välja mellan
dvs 2011 (den senaste) eller 1155....
1155: Antingen köper du den billiga 2500K, eller den dyrare 2700K
2011: 3820

Mobo:
2011: ASUS RAMPAGE IV EXTREME, Socket-2011
155: ASUS Maximus IV Extreme-Z, Socket-1155

Minnen:
FRÅGA där du handlar......men det är väl den billigaste delen i detta paketet!
Det räcker mer än väl med 16gig

Enkelt val när budgeten styr! (framtidssäkrast är 2011...)

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #10 skrivet: 2012-06-26, 11:21:27 »
Vill bara påtala att i5 inte på något sätt är *bättre* för spel än vad en i7 är, vilket är ganska självklart. Spel som ex. BF3 utnyttjar faktiskt hyperthreading på ett ganska bra sätt, och i fallet BF3 så mår spelet bra av fler kärnor.

Huruvida man tycker att den mer eller mindre marginella skillnaden i prestanda är värt den ganska stora skillnaden i pris är förstås upp till var och en, samma sak som olika klasser på grafikkort.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #11 skrivet: 2012-06-26, 11:30:18 »
 :stupid


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #12 skrivet: 2012-06-26, 12:29:32 »
Som jag skrivit ovan så skiljer det endast ca. 1000 kr om man jämför i5 mot i7 så "high-end user" eller inte. Det är en väldigt dum "high-end user" som betalar för något som inte ger något extra (när det gäller spel i dagsläget och flera år framöver) bara för att det ska se 2 siffror högre ut på pappret. Det ger ingen märkbar skillnad i prestanda.

Så länge du inte vill köra 500 webbläsarfönster med tungt arbete i bakgrunden och kanske köra något extra spel i bakgrunden bara för att du kan samtidigt som du spelar det du vill. Har du inte behov av denna "multitasking"-förmåga så kommer i5 att prestera lika bra som i7 men kostar mindre.

Har ni jämfört i5 och i7 spec. noggrant?

Intel® Core™ i5-2500K

Intel® Core™ i7-2600

Det är inte mycket skillnad som gynnar prestanda i spel mellan dem båda mer än 2 MB mer L3-cache på i7 och 0,1 GHz i grundinställning. Ser inget behov av att göra den uppgraderingen. Man ska väl inte slänga bort pengar bara för att man kan och håna fattiga norrmän som inte kan göra likadant :p


Vill bara påtala att i5 inte på något sätt är *bättre* för spel än vad en i7 är, vilket är ganska självklart. Spel som ex. BF3 utnyttjar faktiskt hyperthreading på ett ganska bra sätt, och i fallet BF3 så mår spelet bra av fler kärnor.

Huruvida man tycker att den mer eller mindre marginella skillnaden i prestanda är värt den ganska stora skillnaden i pris är förstås upp till var och en, samma sak som olika klasser på grafikkort.

Det jag vill säga med mina poster är att du får massa som inte nuvarande och antagligen inte heller kommande spel kommer att dra nytta av fullt ut och att det därför är onödigt att slänga ut pengar på något som man ändå inte använder.

Håller helt med att i5 inte är bättre på spel rent prestanda mässigt men du kan få den lika bra som en i7 (med viss marginal givetvis) till lägre kostnad. Edit: Om du har rätt ändamål med den dvs. i vårt fall, gaming.
« Senast ändrad: 2012-06-26, 12:37:19 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #13 skrivet: 2012-06-26, 13:12:03 »
Håller helt med att i5 inte är bättre på spel rent prestanda mässigt

Precis!

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #14 skrivet: 2012-06-26, 13:18:44 »
Håller helt med att i5 inte är bättre på spel rent prestanda mässigt

Precis!

 :stupid
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Ady

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 345
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #15 skrivet: 2012-06-26, 13:22:34 »
Vill bara påtala att i5 inte på något sätt är *bättre* för spel än vad en i7 är, vilket är ganska självklart. Spel som ex. BF3 utnyttjar faktiskt hyperthreading på ett ganska bra sätt, och i fallet BF3 så mår spelet bra av fler kärnor.

Huruvida man tycker att den mer eller mindre marginella skillnaden i prestanda är värt den ganska stora skillnaden i pris är förstås upp till var och en, samma sak som olika klasser på grafikkort.

Vet inte om det åtgärdats i någon patch men mitt minne går till denna artikel som säger totalt emot det du säger:

http://www.tomshardware.com/reviews/battlefield-3-graphics-performance,3063-13.html

HT ger sämre prestanda i BF3 och en I5 presterar lite bättre än I7 troligtvis pga HT. Nu var det en I3 på denna sida men ni förstår iaf.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #16 skrivet: 2012-06-26, 13:25:22 »
Man kan inte jämföra ett oklockat system med ett klockat. Skall det vara rättvist är det ju stock-speeds som skall jämföras, för självfallet går även i7orna att klocka. :). Sen när det gäller spel, så har iaf jag ett gäng webbfönster igång, samt Ts och ibland procon. Virusprogram, backupsynkningar och Gud vet vad. Tusen spänn är pengar, men att lägga 4 eller 5 k på ett system... Det är imho ingen större skillnad :)


Skickat från mobilen...

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #17 skrivet: 2012-06-26, 14:03:20 »
Man kan inte jämföra ett oklockat system med ett klockat. Skall det vara rättvist är det ju stock-speeds som skall jämföras, för självfallet går även i7orna att klocka. :). Sen när det gäller spel, så har iaf jag ett gäng webbfönster igång, samt Ts och ibland procon. Virusprogram, backupsynkningar och Gud vet vad. Tusen spänn är pengar, men att lägga 4 eller 5 k på ett system... Det är imho ingen större skillnad :)


Skickat från mobilen...

Du kan köpa en hårtork lika gärna men du kommer inte kunna använda den att höja prestandan i spel för det.

Alltså ni rör ihop det.

Ni måste ta in i beräkningen vad systemet ska användas till. Du kan köpa massa funktioner på din CPU som du inte alls kommer att ha användning utav och därav har du gjort en onödig kostnad även om det ser snyggt ut på pappret.

Rent prestanda-mässigt som DH säger så är i7 bättre än i5 och det har inte bara med den lilla extra L3-cachen och 0,1 GHz grund klockhastigheten att göra utan det har med alla extra funktioner som processorn bygger på. Här jämför vi alltså en Jeep mot en sportbil utan att se till var den skall användas.

Börjar man att väga in att man t.ex. kommer att köra "multitasking" i väldigt stor utsträckning med tunga grafiska program och rendera 3D-grafik eller att man endast kommer att spela spel, surfa, spela film eller något annat roligt så blir det en helt annan jämförelse och du kanske köper mer saker än du behöver och kanske saker som gör att processorn upplevs långsammare trots att den inte är det i sitt rätta sammanhang.

Det ska också vara sagt att det kommer antagligen att se annorlunda ut i framtiden då spel har stöd för flertrådskörning "på riktigt", fördelar med SIMD4 (eller SSE4) som ingen vet hur det kommer att påverka ännu iof men debatten är i full gång.

Allt ser jättebra ut i teorin men det ska in i koden i programmen vi använder också att instruktionerna skall användas till fullo. Ingen vet hur det kommer att påverka i praktiken. Man diskuterar om att det kanske bara ger en marginell FPS ökning vilket inte jag anser vara försvarbart mot att lägga 8000 kr på ett uppgraderingspaket.

Då är det bättre att köra på begagnat ett tag till eller köra en i5 och använda den som den är tänkt genom överklockning.

Jag håller inte med dig DH att i7 är bättre än i5 när du sätter den i ett specifikt sammanhang men i teorin så är det en annan sak om man jämför ren prestanda men detta trodde jag att jag hade lyckats förmedla.  :help

Edit: Ändrade fel länk
« Senast ändrad: 2012-06-26, 14:08:39 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #18 skrivet: 2012-06-26, 14:17:41 »
För att sammanfatta det hela med processorsnacket.

Ska du köra tunga program tex. photoshop, 3dmax, cad osv. kör på i7.
Ska du spela, surfa osv. kör på i5

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #19 skrivet: 2012-06-26, 14:35:11 »
För att sammanfatta det hela med processorsnacket.

Ska du köra tunga program tex. photoshop, 3dmax, cad osv. kör på i7.
Ska du spela, surfa osv. kör på i5

Tack Ceder!  :supporter :stupid :thumb
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Frankman

  • Old Wife
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 158
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #20 skrivet: 2012-06-26, 14:38:16 »
Skit också, jag har en i7 har jag har min dator bara för surf och spel.

Det blir till att köpa nytt helt enkelt   :cartman
Insikt före åsikt!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #21 skrivet: 2012-06-26, 14:51:41 »
 :rotflmao

Ja jösses! Återigen, allt jag ville ha sagt var att en i5 inte är bättre än en i7 för spel, vilket en del tycks tro.

Den är möjligtvis lika bra i de flesta sammanhang, men den är inte bättre!

Därför tycker jag att sådant som Ceder skriver ovan blir missvisande, eftersom man kan tolka det just så - att en i5 är *bättre* för spel än en i7 - det är den inte! Mer prestanda/krona? Ja!

Skit i vad saker kostar, vad som är prisvärt hit och dit och bla bla bla. Man kan såklart ge råd, och om Zyrran vill ha ett bra prisvärt alternativ, så kolla då på en i5, eller ännu hellre, AMD, eller något begagnat.

För egen del kör jag bland annat en del omkodning av video, och då är jag ganska glad åt att min propp har HT, det sparar in ett par minuter!

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #22 skrivet: 2012-06-26, 15:08:07 »
Tänkte mest bara att för spel så är det ju bättre att lägga 1k mer på ett grafikkort än att lägga 1k mer på en i7 :cartman

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #23 skrivet: 2012-06-26, 15:22:22 »
:rotflmao

Ja jösses! Återigen, allt jag ville ha sagt var att en i5 inte är bättre än en i7 för spel, vilket en del tycks tro.

Den är möjligtvis lika bra i de flesta sammanhang, men den är inte bättre!

Därför tycker jag att sådant som Ceder skriver ovan blir missvisande, eftersom man kan tolka det just så - att en i5 är *bättre* för spel än en i7 - det är den inte! Mer prestanda/krona? Ja!


Men lol! Helt fel men jag måste vara helt verbalt oförmögen att uttycka mig som inte lyckas förmedla :headbang Ceder skriver exakt rätt!

Och även Ady har en poäng och det är just för att få spel (om ens några) är optimerade för.

Skit i vad saker kostar, vad som är prisvärt hit och dit och bla bla bla. Man kan såklart ge råd, och om Zyrran vill ha ett bra prisvärt alternativ, så kolla då på en i5, eller ännu hellre, AMD, eller något begagnat.

Jag ger mig inte förrens ni slutar röra ihop saker och ting.  :cartman Antar att jag har misslyckats att kommunicera det jag menar men ändå hoppas jag att Zyrran förstår det jag försöker säga.

För egen del kör jag bland annat en del omkodning av video, och då är jag ganska glad åt att min propp har HT, det sparar in ett par minuter!

Där har du exakt ett arbetsmoment som du hellre är villig att bekosta mot att du får reducerad prestanda i spel. I teorin så är det inte så men i praktiken så blir det så pga. det där instruktions-inkonfigurations-missimplementerings-styrnings-halv-inkompatibilitets-skiten.

Behöver jag säga mer?


Tänkte mest bara att för spel så är det ju bättre att lägga 1k mer på ett grafikkort än att lägga 1k mer på en i7 :cartman

Lugna dig nu Ceder du har helt rätt fast du inte vet om det.


Edit: Kanske borde gjort en sån här :) på vissa ställen också för att visa att jag inte är på nått sätt arg utan bara lite provocerad 
« Senast ändrad: 2012-06-26, 15:26:32 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #24 skrivet: 2012-06-26, 15:38:36 »
Jag är ledsen Bråthen, men inte ens när du visar mig länken från Sweclockers lyckas jag utröna att en i5 är bättre än en i7. :help

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #25 skrivet: 2012-06-26, 15:39:30 »
Då ger jag upp.  :camper
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Frankman

  • Old Wife
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 158
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #26 skrivet: 2012-06-26, 17:37:23 »
Börjar ju likna en tråd som till och med jag gillar som inte kan något om teknik.
Vad Zyrran behöver är en bredare skärm och ett par bra lurar så han ser och hör folk som smyger sig på honom   :D
Insikt före åsikt!

Utloggad Foppa

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 534
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #27 skrivet: 2012-06-26, 17:56:19 »
 :stupid :lolabove

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #28 skrivet: 2012-06-26, 18:04:39 »
Börjar ju likna en tråd som till och med jag gillar som inte kan något om teknik.
Vad Zyrran behöver är en bredare skärm och ett par bra lurar så han ser och hör folk som smyger sig på honom   :D

Men Zyrran smyger ju på mig hur ska jag få göra för att se? Köpa ännu större lurar?  :help
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #29 skrivet: 2012-06-26, 18:11:00 »
 :lolabove :thumb

Ok, Bråthen har gett upp - orkar någon annan förklara vad jag uppenbarligen missar? :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #30 skrivet: 2012-06-26, 18:45:36 »
intressant att amd presterar så mycket bättre med en i7:a... 10 fps mer... skumt :hm

Sen måste jag bara tillägga att det inte verkar handla om några 1000:- heller, utan snarare 6-800 om man skall ha samma klock. För mig är det en no-brainer, men det är ju jag det :)

« Senast ändrad: 2012-06-26, 18:50:27 by DaddyLongLeg »

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #31 skrivet: 2012-06-26, 18:52:33 »
Skit också, jag har en i7 har jag har min dator bara för surf och spel.

Det blir till att köpa nytt helt enkelt   :cartman
Ett tips är att höra med Zyrran, han verkar vara på jakt efter ny cpu :thumb

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #32 skrivet: 2012-06-26, 19:52:33 »
bra tråd gubbs - nu tror jag att vi gjort livet mycket enklare för Zyrran!!!! :thumb :thumb :thumb

(för att ingen ska missupfattat något - IRONI, på skoj, med glimten i ögat.....inget farligt..)

DD
« Senast ändrad: 2012-06-26, 20:19:19 by deathdealer »


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #33 skrivet: 2012-06-26, 19:58:53 »
bra tråd gubbs - nu tror jag att vi gjort livet mycket enklare för Zyrran!!!! :thumb :thumb :thumb

(för att ingen ska mnissupfattat något - IRONI, på skoj, med glimten i ögat.....inget farligt..)

DD

Jag försökte bara röra ihop det så mycket så att Zyrran skulle sucka djupt och stanna kvar med sin Q6600 så jag slipper känna mig ensam...  :D :pistols :kiss
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #34 skrivet: 2012-06-26, 21:43:44 »
VAD HÅLLER NI PÅ MED? :D

Man kollar bort en sekund i BF å blir knivad av Frankman..
Här kollar man bort en dag och har en hel uppsats skriven, UNDERBART :thumb

Jag lovar att läsa allt..så fort jag kommit till sommarstugan och får barnvakt..

@DD det var ett bra inlägg, typ det jag ville veta och Daddy är rätt ute 1000kr mer för en i7 är lite sak samma i slutändan. Har jag inte nytta av prestandan är den ju en bra p....förlängare om inte annat.
Cake or Death?


Utloggad Grönis

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 361
    • http://www.jensofia.se
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #35 skrivet: 2012-06-26, 23:08:51 »
Mmm lyssna på gubbarna så har ungdomen en chans ;)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #36 skrivet: 2012-06-27, 00:19:40 »
VAD HÅLLER NI PÅ MED? :D

Man kollar bort en sekund i BF å blir knivad av Frankman..
Här kollar man bort en dag och har en hel uppsats skriven, UNDERBART :thumb

Jag lovar att läsa allt..så fort jag kommit till sommarstugan och får barnvakt..

@DD det var ett bra inlägg, typ det jag ville veta och Daddy är rätt ute 1000kr mer för en i7 är lite sak samma i slutändan. Har jag inte nytta av prestandan är den ju en bra p....förlängare om inte annat.


Sry, Zyrran! :)

Ahhh, jag glömde visst att det räcker för mig att titta ner så blir jag nöjd. Behöver ingen förlängning...  :doh
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Foppa

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 534
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #37 skrivet: 2012-06-27, 00:24:38 »
 :lolabove

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #38 skrivet: 2012-06-27, 09:11:53 »
Har jag inte nytta av prestandan är den ju en bra p....förlängare om inte annat.

Word! :stupid  Det finns inget sådant som en för lång e-penis :)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #39 skrivet: 2012-06-27, 09:17:12 »
Har jag inte nytta av prestandan är den ju en bra p....förlängare om inte annat.

Word! :stupid  Det finns inget sådant som en för lång e-penis :)

Det man inte har där uppe får man förlänga där nere... :tease
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #40 skrivet: 2012-06-27, 11:04:58 »
"eee-penis" nåt för Asus att ta patent på?
Sloganen skulle kunna vara: "För dig som inte behöver kraften men en förlängning av skaftet!"
Cake or Death?


Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #41 skrivet: 2012-06-27, 12:43:57 »
 :rotflmao

Härligt, nu börjar tråden.........  :cartman

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #42 skrivet: 2012-06-27, 13:06:29 »
Har jag inte nytta av prestandan är den ju en bra p....förlängare om inte annat.

Word! :stupid  Det finns inget sådant som en för lång e-penis :)

Det man inte har där uppe får man förlänga där nere... :tease

Bra där Zyrran, nu börjar kreativiteten flöda. För den norska marknaden kanske något i still med "Asus eeee-peen - för dig som inte har könsorganiet i pannan" appropå Brathens kommentar här ovan, som får mig att undra hur han är skapt :) :fu

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #43 skrivet: 2012-06-27, 13:11:06 »
 :lolabove

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #44 skrivet: 2012-06-27, 13:19:35 »
 :rotflmao Detta måste vara det roligaste påhopp jag läst på länge!! :love
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #45 skrivet: 2012-06-28, 02:19:46 »
Tycker det borde heta iPenis - för folk som vill betala mer men få mindre! ;)

Källa: http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/dar-bor-mac-anvandare-dyrare_7306657.svd

Nu tar det väl hus i h....!  :banana

En som är nöjd med sin Q6700  :supporter


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #46 skrivet: 2012-06-28, 06:49:27 »
 :lolabove

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #47 skrivet: 2012-06-28, 09:21:37 »
Hehe, jo, men så är det ju. Jag är villig att betala mer för en känsla av upplevd kvalitet . Oavsett vad det gäller. :smoke :oggubben


Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #48 skrivet: 2012-06-28, 16:06:38 »
Väljer att citera den välkände skojaren PT Barnum "there's a sucker born every minute"! ;)


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #49 skrivet: 2012-06-28, 20:18:16 »
Tror väl att det stämmer precis!  :thumb
En del betalar för "upplevd" kvalitet och är väldigt nöjda med det, dvs att det funkar, att det är bekvämt eller att känslan och det man får serverat ger en mer än annat!

Andra väljer en annan väg där man inte ser det värdet utan en sten, är en sten är en sten oavsett vad!

Skönt att vi är så olika  :supporter

DD



Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #50 skrivet: 2012-06-28, 20:22:24 »
Tror väl att det stämmer precis!  :thumb
En del betalar för "upplevd" kvalitet och är väldigt nöjda med det, dvs att det funkar, att det är bekvämt eller att känslan och det man får serverat ger en mer än annat!

Andra väljer en annan väg där man inte ser det värdet utan en sten, är en sten är en sten oavsett vad!

Skönt att vi är så olika  :supporter

DD



Sen har vi dem som ser mer kvalité i en i5 än en i7.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #51 skrivet: 2012-06-28, 20:36:31 »
 :lolabove

Nä det vart mer det Johnny skrev......
Men....jag kan va ute och irra totalt nu, men är det inte så att i5 och i7 adresserar minnet på två helt skillda sätt och det är det som gör den stoa skillnaden? ... Har ett svagt minne av detta.....

Men jag kan ha fel ;)

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #52 skrivet: 2012-06-28, 20:38:06 »
Jag  :D har beställt min nya rigg idag, men jag är den "lurade" som ni beskriver

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #53 skrivet: 2012-06-28, 22:42:54 »
:lolabove

Nä det vart mer det Johnny skrev......
Men....jag kan va ute och irra totalt nu, men är det inte så att i5 och i7 adresserar minnet på två helt skillda sätt och det är det som gör den stoa skillnaden? ... Har ett svagt minne av detta.....

Men jag kan ha fel ;)

DD

Du är närmare svaret än DH iaf.  :thumb
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #54 skrivet: 2012-06-28, 23:06:04 »
är det inte så att i5 och i7 adresserar minnet på två helt skillda sätt och det är det som gör den stoa skillnaden?

Nej, om vi nu pratar om tredje (senaste) generationen av dessa processorer! De är i stort sett identiska, med skillnaden att i7 har större cacheminne, stödjer HT plus några ytterligare funktioner.

Länk till Intels egna jämförelsesida mellan i5-3570K och i7-3770:

http://ark.intel.com/sv/compare/65520,65719

Sen väntar jag fortfarande på att Bråthen ska lyckas bevisa att i5 är bättre (läs: snabbare) i spel än en i7. Det måste vara norsk logik där! :D

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #55 skrivet: 2012-06-28, 23:17:46 »
Jag är sån som köper det jag har råd med.

Intressant va?  :D
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #56 skrivet: 2012-06-28, 23:59:11 »
HT ger sämre prestanda i BF3

Vet att vissa har haft problem med HT, vad det beror på vet jag inte.

Då det är väldigt lätt att slå av/på HT, så körde jag några enkla benchmarks av inledningen på Comrades banan i BF3 för att kolla hur det var på just min burk.

Win 7 Pro 64
i7 920 @ 3.6 GHz
460 GTX sli

Upplösning 1680x1050 (har tyvärr inte någon 1920x1080 skärm)

High - HT på:
Min: 79
Max: 177
Avg: 102.772

High - HT av:
Min: 77
Max: 171
Avg: 102.510

*

Low - HT på:
Min: 98
Max: 201
Avg: 141.803

Low - HT av:
Min: 94
Max: 198
Avg: 134.110

Att köra benchmarks med låga inställningar är bra för att se mer hur processorn jobbar, i högre inställningar så är det allt som oftast grafikkortet som är flaskhalsen.

*

HT ger alltså bättre prestanda i BF3 om systemet fungerar som det ska, pga att BF3 gillar att ha många kärnor att jobba på, fysiska såväl som virtuella.
Detta är också en av anledningarna till att AMD's propp X6 1100t med sex kärnor presterar bättre i BF3 jämfört med AMD X4 980 (som har fyra kärnor), trots att den senare är högre klockad.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #57 skrivet: 2012-06-29, 11:04:45 »
Jag får be om ursäkt men jag har varken tid eller ork att skriva en lång utvärdering. Det är tyvärr det enda som återstår. Svaren finns dock i de länkar jag har postat. Jag ber er läsa det jag skriver ;) och försök se samband mellan SSE4 och minne som flaskhals samt dåligt optimerade program när det kommer till HT. Okej, SSE4 har några år på nacken sedan det introducerades och kanske är det så att det är bra stöd för detta i spel idag, vad vet jag - testerna visar inte på så mycket skillnader som gör det väldigt svårt att avgöra.

Om ni läser vad jag skriver så har jag aldrig skrivit att i5 är bättre än i7! Däremot har jag öppnat upp för teoretiska resonemang kring vilken modell i5 mot vilken modell i7, aspekter som dåligt optimerade program, framtidsutsikt, ekonomisk vinning och framför allt den lilla vinning i FPS vi faktiskt snackar om.

Håller helt med dig DH i allt du skriver! Men jag tittar på det utifrån andra vinklar, tror jag!

HT ger sämre prestanda i BF3

Vet att vissa har haft problem med HT, vad det beror på vet jag inte.

Då det är väldigt lätt att slå av/på HT [...]

Helt riktigt. Har man problem med att HT slöar ner FPS skall man stänga av funktionen då funktionen är väldigt beroende av optimerad mjukvara eller viss maskinvara. Vad jag tror ofta relaterar till låg Lx-cache, minne som flaskhals och det stora arbetsflöde som HT ger.


Min slutsats var alltså följande:

När vinsten i FPS är såpass låg och vi idag inte har 100% koll på hur programoptimering gör med de ytterligare funktioner som i7 har anser jag inte att det finns någon anledning att lägga ut pengar på en värre modell bara för att det skall se värre ut.

När vi är ikapp med behovet av prestanda, när det gäller spel, tar jag tacksamt emot ett test som visar att i7 är "bättre" än i5 med hästlängder - troligtvis heter processorerna något i stil med e-pen5 och e-pen7 då - och är bättre på annat sätt än det vi har idag som också då är ett till argument till att köpa den "sämre" varianten för att det ändå inte ger mindre prestanda marginellt och sen vänta tills nytt släpps.


För att bemöta både DH och DD poster med lite ironi måste jag bara påpeka det grundligt barbariska i att när tycket tillåter släppa sin e-penis vad gäller GFX men totalt svänga med den när det kommer till CPU. Varför spara pengar på GFX, välj 690 eller varför inte 680 som är marginellt bättre än 670 era  :oldie :pistols LOL TRÅD :) Tyvärr  har inte DDL gjort samma grymma utlåtanden i den tråden så jag kan inte komma åt honom på något vettigt sätt annat än bakifrån i BF3. :ripped KAPPA EFTER VIND ERA SNYGGA GAMLINGAR!  :cry

Suck, skulle skriva en kort post men som alltid så gräver man sig djupt in i tech-sidor och skriver av sig. 3 timmar flyger iväg :(


EDIT: Jag har inte tagit med i beräkningen att jag kan ha helt fel men det kanske kan vara så! :cartman :cry
« Senast ändrad: 2012-06-29, 11:17:07 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #58 skrivet: 2012-06-29, 14:44:36 »
WTF, menar du att vi egentligen aldrig var rosenrasande osams och oense egentligen!?! :ripped

;)

*

Har tipsat om det förut, tål att upprepas:

Varenda kotte borde låta installera Process Lasso - maximal kontroll över processer, trådar och cpu. Ex. om ett spel fungerar dåligt med HT, inaktivera HT för just det spelet, plus otaliga andra funktioner som kan vara till stor nytta för såväl gamers som "proffs"!

http://bitsum.com/prolasso.php

*

Nu jäklar är det nära till helg! :drink

Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #59 skrivet: 2012-06-29, 14:51:43 »
Vad är HT, är det nåt man kan pilla på (i pannan)?

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #60 skrivet: 2012-06-29, 15:01:54 »
Vad är HT, är det nåt man kan pilla på (i pannan)?

 :lolabove

Ni är för goa! Nästan så man blir nykär  :love
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #61 skrivet: 2012-06-29, 15:32:42 »
HT = HårTork......

Inget jag har användning för...... :drink
Idag bestlldes nya riggen......massa HT och allt som går rakt emot Blötens och BH´s resonemang...men faaan va skoj det ska bli!

DD - 25-30% mer för den upplevda känslan!!! :supporter
« Senast ändrad: 2012-06-29, 15:37:34 by deathdealer »


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #62 skrivet: 2012-06-29, 15:57:09 »
Bråthen, vad ska jag nu göra med dessa  :cry


Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #63 skrivet: 2012-06-29, 18:53:07 »
Bråthen, vad ska jag nu göra med dessa  :cry



Jag ställer upp! Gör allt för en kompis! :thumb
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #64 skrivet: 2012-06-29, 18:59:10 »
oooo... handsken är kastad?

Var, när, hur?
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #65 skrivet: 2012-06-29, 21:09:11 »
Shit vad den här tråden inte riktigt höll sig till ämnet, i love it  :thumb

Har nästan glömt vad jag frågade från början :drink
Cake or Death?


Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #66 skrivet: 2012-06-29, 21:13:30 »
Då har vi lyckats Zyyrran! På tal om AMD........



Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad u.f.o

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 326
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #67 skrivet: 2012-06-30, 09:34:47 »
? korv vore gott

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #68 skrivet: 2012-06-30, 12:04:59 »
oooo... handsken är kastad?

Var, när, hur?

I Norge, rakt i mitt norska tryne, i en ordväxling om e-pen och äkta vara! :p

Shit vad den här tråden inte riktigt höll sig till ämnet, i love it  :thumb

Har nästan glömt vad jag frågade från början :drink

Jo vet du Zyrran. Det var om hur man enklast fäster sin e-pen** så att alla kan se den -> enligt DDL i pannan. :tease

Där jag också vann på KO! :D

Då har vi lyckats Zyyrran! På tal om AMD........



Du menar 3,14?!? AMD kör enligt Pi numera ?! Eller vilket tal menar du  :help :eek

? korv vore gott

Sitter den i pannan så blir den bäst. Går ju att grilla den också så det är ytterligare en infallsvinkel i debatten.  :thumb
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #69 skrivet: 2012-06-30, 12:37:56 »
:nsfw


















































Utloggad Foppa

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 534
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #70 skrivet: 2012-06-30, 15:18:32 »
 :lolabove

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #71 skrivet: 2012-07-02, 09:32:37 »
:lolabove
Jag vågade inte googla fram några bilder, eftersom jag satt på jobbet och skrev :) :rotflmao

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #72 skrivet: 2012-11-11, 10:09:59 »
Mellan e-penisen är nu klar, tack Bråthen för hjälpen!
Är det såhär BF3 kan kännas så blir det sååå mycket roligare  :pistols :pistols
(å ja, det blev en i5:a och ett GTX670)  :pistols
Cake or Death?


Utloggad u.f.o

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 326
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #73 skrivet: 2012-11-11, 10:29:49 »
 :cry å jag har inte beställt min ännu, ÅÅÅÅÅÅÅngeeeest  :cry

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #74 skrivet: 2012-11-11, 11:18:17 »
:cry å jag har inte beställt min ännu, ÅÅÅÅÅÅÅngeeeest  :cry

 :poke
Cake or Death?


Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #75 skrivet: 2012-11-12, 08:16:05 »
Mellan e-penisen är nu klar, tack Bråthen för hjälpen!
Är det såhär BF3 kan kännas så blir det sååå mycket roligare  :pistols :pistols
(å ja, det blev en i5:a och ett GTX670)  :pistols

 :supporter Anytime, anywhere!  :banana


:cry å jag har inte beställt min ännu, ÅÅÅÅÅÅÅngeeeest  :cry

Just do it. Du är inte rädd, du kan flyga! Kasta dig ut i det okända...  :D
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #76 skrivet: 2012-11-12, 08:27:51 »
 :toot :poke
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

 

Senaste inlägg