Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..  (läst 13449 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #30 skrivet: 2012-05-19, 21:43:55 »
 :lolabove

SÅÅÅååååå sant!
Cake or Death?


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #31 skrivet: 2012-05-20, 00:37:10 »
Just det, kom på av en slump att mitt x2 kort inte kör båda propparna i BF3. Googlade runt och det verkar vara fler som har samma problem.

Kolla efter möjlig lösning i denna tråd (ej läst igenom den själv):

http://www.overclock.net/t/1152730/battlefield-3-crossfire-issues-complete-list-of-known-fixs-here-12-1-a-and-11-12-cap-2-inside

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #32 skrivet: 2012-05-20, 08:01:25 »
Just det, kom på av en slump att mitt x2 kort inte kör båda propparna i BF3. Googlade runt och det verkar vara fler som har samma problem.

Kolla efter möjlig lösning i denna tråd (ej läst igenom den själv):

http://www.overclock.net/t/1152730/battlefield-3-crossfire-issues-complete-list-of-known-fixs-here-12-1-a-and-11-12-cap-2-inside

Sweet! Nu kör den båda =)
Cake or Death?


Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #33 skrivet: 2012-05-20, 20:28:55 »

[...] En fundering, låt säga att jag skulle behålla FSB:n på 400MHz men ändra multipeln (eller vad det kallas) till 9 (som den stod på innan klockning) istället för 8 och ta mig till 3,6gHz? Är det så man gör eller är det vettigare att öka FSB:n?


Det vettigaste är som du skriver att hålla sig på 400 MHz FSB. Kör du högre ställer det stora krav på moderkortet. Vad jag läst så är det svårare att få ett stabilt system med FSB 400 MHz än med 333 MHz och över 400 funkar oftast bara med ett "high-end-mobo".

Fördelen är att du kan få en synkroniserad körning med minnen och att systemet blir svalare och att du pressar ytterligare lite mer ur burken. Men, tyvärr har nordbryggan en gräns för hur mycket den klarar beroende på kvalitén på moderkortet och därför är det inte 100 % att den klarar det med högre miultiplier. Mitt gjorde det inte.

Testa med multipliern på 9, FSB 400 MHz och CPU Voltage på 1.5 V (högsta säkra inställningen enligt Intel). Passerar den inte igenom stresstest 30 minuter så får du sänka multipliern till 8.5 och testa igen. Går det inte heller får du sänka till 8 och köra på det som var stabilt innan. Passerar den stresstest multiplier 9 eller 8.5 så är det bara att sänka CPU Voltage och testa stresstest 30 minuter för varje sänkning tills den inte går igenom längre. Härifrån får du börja finjustera med längre tester och ev. öka CPU Voltage tills den passerar stresstest mellan 19-24 timmar. Låter det långt? Ja, det är det. Tog mig flera veckor att överklocka min Core 2 Duo till 3.4 och få den stabil. Tyvärr finns det bara ett sätt att verkligen få det helt stabilt samtidigt som man vill minimera värmeutväxlingen och energiåtgången. Det är att pilla med CPU Voltage upp och ner tills det är stabilt :)

Tänk bara på att det nu är sommar och att datorn kommer att köra betydligt mer varm än den gjort tidigare så det kanske är läge att stanna för säsongen så att temperaturen håller sig under 71 grader?

Hoppas du får något ut av min långa post!  :thumb
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #34 skrivet: 2012-06-01, 13:57:35 »
Är nyfiken på hur det gick för dig Zyrran? Hur mycket klockning, hur varm osv. Kommer troligen att köpa Q6600 inom kort och klocka.

Sitter och budar på en Q9650 också som blir lite svalare men det vore trevligt att höra om Q6600 klarar sig uppåt 3.6 GHz?
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #35 skrivet: 2012-06-01, 14:08:27 »
Beroende på stepping och kylning så bör en Q6600 lätt kunna komma upp i 3.6 GHz. Många klarar uppemot 4 GHz - kolla stepping! Det ska vara G0 har jag för mig.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #36 skrivet: 2012-06-01, 14:28:21 »
Precis G0-steppingen är svalast och mest "överklocknings-vänlig" men gäller det också på enbart luftkylare? Jag har investerat i en Cooler Master V8 CPU Kylare som håller det mesta kylt men 65nm CPU är av den varmare sorten. Jag har inga problem med min nuvarande 45 nm Dual Core som ligger runt 25-35 grader full fart men där behöver jag heller inte gå över 1.4 V.

Edit: Ska väl tilläggas att de graderna inte gäller på sommaren  :cartman
« Senast ändrad: 2012-06-01, 14:34:16 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #37 skrivet: 2012-06-01, 14:39:34 »
Lär nog fungera utmärkt till q6600 om du nu köper en sådan, givetvis beroende på hur högt du tänker dig överklocka. 4 GHz med rejäl ökning av volten kanske är i högsta laget för luftkylt...

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #38 skrivet: 2012-06-01, 14:57:21 »
Mitt moderkort klarar inte mer än FSB på 400 MHz så det får högst bli 3.6 GHz. Eller rättare sagt NB är lite för klen på P5Q Pro. Vi kör så får det bära eller brista :)
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #39 skrivet: 2012-06-02, 11:27:17 »
Har varit tyst från mig ett tag nu, har mest spelat och umgåtts med familjen.
Jag har passat lite på klockandet, just nu ligger den stabilt på 3.2ghz och kring 45-48grader under en BF3 kväll. Har fokuserat på att få mitt grafikkortet att köra båda proppar i BF och igår efter en totalrensning av alla drivrutiner med ATIman och ominstallation snurrar den på fint i crossfire.

Det regnar idag och jag har hittat funktionen för att spara ned två olika inställningar i bios så det kommer att underlätta så jag inte sumpar den inställningen som fungerar..
Återkommer när jag testat!
Cake or Death?


Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #40 skrivet: 2012-06-02, 16:19:04 »
Ibland älskar man regn  :thumb

Snurrar just nu på 3.6ghz på 1,35v (googlade runt och fann andra som klarat sig på detta tal så jag testade på kul) Har rullat i prime nu i 20min utan problem än så länge, tempen ligger under 60grader.
Cake or Death?


Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #41 skrivet: 2012-06-02, 20:52:28 »
Ibland älskar man regn  :thumb

Snurrar just nu på 3.6ghz på 1,35v (googlade runt och fann andra som klarat sig på detta tal så jag testade på kul) Har rullat i prime nu i 20min utan problem än så länge, tempen ligger under 60grader.

 :thumb Gött mos! Jag håller tummarna för att det snurrar även efter 20 timmar.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #42 skrivet: 2012-06-02, 22:31:23 »
Ibland älskar man regn  :thumb

Snurrar just nu på 3.6ghz på 1,35v (googlade runt och fann andra som klarat sig på detta tal så jag testade på kul) Har rullat i prime nu i 20min utan problem än så länge, tempen ligger under 60grader.

 :thumb Gött mos! Jag håller tummarna för att det snurrar även efter 20 timmar.

Nice Zyrran!

...och Bråthis... burken behöver verkligen INTE snurra på i prime i 20 timmar, det ÄR överkurs, så till vida att du inte till vardags alltid belastar din burk så hårt i så långa perioder i streck!

Jag har aldrig kört prime95 i mer än en timme, sällan ens så länge. Varför? Helt enkelt eftersom normalanvändaren/gamern sällan/aldrig belastar processorn så hårt, så länge. Så mitt tips i det här fallet blir helt enkelt - glöm att köra prime i 20 timmar - det är INTE nödvändigt, och inte värt att lägga den tiden, om du inte är helt fanatisk vad gäller att burken ska gå stabilt till 110%!

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #43 skrivet: 2012-06-02, 22:56:20 »
Nä, 20 timmar tänkte jag nog inte köra...men efter 40min muppade en av kärnorna ur och fick felmeddelande. Nu har jag höjt volten två steg, till någonstans runt 1.368v (eller vad det blev) sen dess har den gått stabilt i två timmar. Max temp låg på 69grader.
Cake or Death?


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #44 skrivet: 2012-06-02, 23:05:37 »
 :thumb

 

Senaste inlägg