Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Ett år med Ford Mondeo  (läst 31098 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest3

  • Gäst
Ett år med Ford Mondeo
« skrivet: 2004-02-05, 15:44:36 »
Nu har jag haft en Ford Mondeo (förmånsbil) i ett helt år.
Det är den sämsta bilen jag förfogat över, utan tvekan.

Här är en liten lista på de mest uppenbara saker som slagit mig om den bilen.
[list=1]
  • Spolarvätskan larmar inte när den håller på att ta slut. Man kan inte låta bli att spola strålkastarna, så vätskan tar slut fort. Tanken rymmer 4,5 liter så man får en halvliter över när man fyller på med en 5-litersdunk från macken.
  • Farthållaren är så slö att den inte går att använda. Ett knapptryck (såsom aktivering eller återtagande av tidigare hastighet) tar upp till fem sekunder att aktivera, vilket kan innebära att man hunnit sakta ner ca 10-15 km/h.
  • Stolsvärmen har ingen reglering. Den blir så varm att man grillar röven. Sen slår den av, och går inte slå på igen förrän efter ca: 10 minuter. Så börjar det om igen.
  • Alla bromsskivor och bromsklossar måste bytas efter bara 2 år. Detta trots att det är en diesel (d.v.s. man motorbromsar mer effektivt än med bensinare). Det kostade 13 000 kr.
  • Kvaliten suger apa. Baklucka, bilstereon, handbromsen, vindrutetorkaren, baksätesfällningen m.m. har redan varit inne på lagning. Listan kan göras mycket längre.
  • Väghållningen är så dålig att det inte finns ord att beskriva den. Kanske man kan kalla den obefintlig.
  • Trots storleken på bilen så finns ingen värme eller ventilation bak. Det blir imma direkt när man har en endaste passagerare där. Således är det en tvåsitsare.
  • Hörselkåpor ingår inte trots att det borde det. Motorn knattrar värre än en gammal trimmad Zündapp.
  • Säkringarna är så svåra att komma åt, att de behövde en halvtimme på verkstan för att byta.
  • Den funkar utmärkt att köra sopor med.
  • Man har alltid något att prata om, eftersom det alltid är något trasigt på den.
  • Det bästa är dock att jag får byta bil i år.[/list:o]

    Jag kan göra listan minst dubbelt så lång, men jag tror inte ni orkar läsa.

    Skulle jag rekommendera Ford Mondeo till någon annan?
    Köp hellre en lådbil.

guest20

  • Gäst
Re: Ett år med Ford Mondeo
« Svar #1 skrivet: 2004-02-05, 15:51:32 »
Citat från: Cartman
Det bästa är dock att jag får byta bil i år


köp en volvo!  :smoke

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Re: Ett år med Ford Mondeo
« Svar #2 skrivet: 2004-02-05, 16:48:12 »
Nä - skaffa dig en RIKTIG bil - SAAB 95!
[list=1]
  • Spolarvätskan larmar i god tid innan den är slut. Tanken rymmer 5 liter man fyller på med en 5-litersdunk från macken.
  • Farthållaren är är blixtsnabb. Ett knapptryck och så håller den hastigheten direkt.
  • Stolsvärmen har 4 lägen plus att den är automatisk. Man bränner ALDRIG röven
  • Efter 2 år är bromsarna fortfarande perfekta. ABS ingår som standard
  • Kvaliten är ypperlig. Att fälla ned baksättet är en enkel match även för en klenis som Kalle ;).
  • Väghållningen är underbar. Den ligger på vägen som en macka, fjädringen kanske är lite väl styv för de allra känsligaste. Dessutom är den himla pigg för att bara ha 150 hk, men lågtrycksturbon funkar perfekt för snabba omkörningar.
  • Trots storleken på bilen så blir den varmt i kupe'n på nolltid. ACC är standard och immiga rutor får man bara om man sätter sig i en vinterkall bil och fortfarande eftersvettas efter ett hårt gym-pass. Men några minuter senare är det fixat.
  • Hörselkåpor ingår inte för det behövs inte - att hålla ett vanligt konversation i samtalston är inget problem alls. Tvärtom måste man kräma på stereon så man kan överrösta tantens malande. Men det fixar standard steron utan problem.  Man får verkligen passa sig för annars är det lätt att köra för fort om man går efter motor och vägljud.
  • Säkringarna är så svåra att komma åt, att t.o.m. min teknikfientliga sambo skulle klara sig. Dock måste man öppna förardörren för att komma åt säkringspanelen (sitter på vänstra kanten av instrumentpanelen ut mot dörren.
  • Den funkar utmärkt att köra sopor med. Och båtmotorer och annat bröte. Sedanmodelens bagageutrymme är enormt, man får krypa in på knä för att nå det som ligger längst in mot de fällbara baksätena. Har man en kombi finns det lastskiva (extra utrustning tror jag) som är utdragbar och tål ett par hundra kilo så man slipper böja sig in om man typ har en tung utombordare (som jag har men tyvärr inte fick köpa kombin för tanten).
  • Den krånglar aldrig, men den är mycket vacker att titta på så man kan ju alltid snacak om bilen.
  • Det bästa är att den håller år efter år så man kan slipper att byta bil så ofta.[/list:o]

    Dock jag har ETT aber, jag köpte den beg. och har fått nått fnurr med radion. Den hänger sig när man spelar CD-skivor ett tag och enda sättet att få tyst på den är att plocka säkringen. Den skulle blivit åtgärdad OM inte en idot på verkstan hade gjort sitt arbete, men han skyllde på att "det är ett fel som inte ens SAAB vet vad det är!". Fick senare (när garantin gått ut, reda på att de helt enkelt bara byter ut radion. Snacka om att jag blev förbannad!! Men felet uppstår väldigt sällan, men när det sker är det jäligt enerverande. Får nog ta mig i kragen å fixa det.

    Höll på att glömma!! Enligt Folksam är SAAB 95 Sveriges säkraste bil! Och som småbarnsförälder är DET ett argument som är gott som någe!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest20

  • Gäst
Re: Ett år med Ford Mondeo
« Svar #3 skrivet: 2004-02-05, 17:06:43 »
Citat från: Johnny Hazard
Nä - skaffa dig en RIKTIG bil - SAAB 95!


skit i argumenten!
köp en volvo!  :smoke

Utloggad Fawlty

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 687
    • http://www.oldgents.se
Ett år med Ford Mondeo
« Svar #4 skrivet: 2004-02-05, 17:13:20 »
Jag håller med Johhny, SAAB 95 är bra  :thumb

"Fawlty no function beer well without."

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Re: Ett år med Ford Mondeo
« Svar #5 skrivet: 2004-02-05, 23:51:55 »
Citat från: Chrustjev
Citat från: Johnny Hazard
Nä - skaffa dig en RIKTIG bil - SAAB 95!


skit i argumenten!
köp en volvo!  :smoke


Å lid ett år till! ;)


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest3

  • Gäst
Ett år med Ford Mondeo
« Svar #6 skrivet: 2004-02-06, 08:05:12 »
Glömde en punkt:
 13. Forden är så kass att man får ståfräs när man får chans att åka vår Audi emellanåt.

I höst ska man bestämma sig för ny bil. Just nu lutar det åt Jagular X-type. Men vi får se. Måste ju provköra lite.

guest20

  • Gäst
Re: Ett år med Ford Mondeo
« Svar #7 skrivet: 2004-02-06, 09:05:21 »
Citat från: Johnny Hazard
Citat från: Chrustjev
Citat från: Johnny Hazard
Nä - skaffa dig en RIKTIG bil - SAAB 95!


skit i argumenten!
köp en volvo!  :smoke


Å lid ett år till! ;)


fnys!

Jesus sade till sin far: "förlåt dem, ty de vet icke vad de gör"
jajajaja...nåt sånt var det iaf...  :scared

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
Ett år med Ford Mondeo
« Svar #8 skrivet: 2004-02-08, 15:07:20 »
Måste göra ett inlägg här känner jag!

Jag är hel nöjd med min Citroën Xara Picasso.

Den är ju hög så man slipper böja ryggen vid i och ur stigning, bra när man är servicetekniker. Man se oxå över de "små" bilarna och kan planera sin köring (barnen ÄLSKAR det).

Har ju som sagt bara haft bilen i 3 månader, men har inget att klaga på än.

Jo föresten. Det är ju en hel del glas på denna model så det blir ganska mycke att skrappa på morgonen :(
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

guest25

  • Gäst
Re: Ett år med Ford Mondeo
« Svar #9 skrivet: 2004-02-08, 15:57:15 »
Citat från: Chrustjev
Jesus sade till sin far: "förlåt dem, ty de vet icke vad de gör"

Han sa även "vänd andra kinden till" ... Hur smart kan han vara egentligen !?

guest49

  • Gäst
Ett år med Ford Mondeo
« Svar #10 skrivet: 2004-02-08, 16:58:11 »
Cartis, är Lotusplanerna skrinlagda?
 :cry

guest25

  • Gäst
Ett år med Ford Mondeo
« Svar #11 skrivet: 2004-02-08, 18:15:36 »
Citat från: Cartman
Just nu lutar det åt Jagular X-type. Men vi får se. Måste ju provköra lite.

Yeeeeeeaaaaah !!  :hella

guest3

  • Gäst
Ett år med Ford Mondeo
« Svar #12 skrivet: 2004-02-19, 13:01:11 »
Citat från: Hamsterhjãrta
Cartis, är Lotusplanerna skrinlagda?
 :cry

Det är firmabilen vi pratar om. Då lämpar sig inte en Lotus, eftersom jag vill behålla den, och dessutom vinterförvara den i ett garage.

Här är ett smakprov på vad som visats upp i helgen i Göteborg.
Dregla och njut. Det är t.o.m. smaskigare än det ser ut.

Lotus Elise 111R (Världspremiär!)
En helt ny Elise med Toyotamotor. Den är hårt testad för att kunna lanseras på amerikanska marknaden. Kanske den bästa Lotusen någonsin.
Är dock kritiserad för att ha fått centrallås, fönsterhissar och klimatanläggning. :doh


Lotus Elise 111S
Bästa Elisen innan 111R.


Lotus Exige


Lotus Exige
Notera storleken på bilen.



Lotus Exige & Ferrari F50


Alla bilarna görs fortfarande i England, med samma ledstjärna som Colin Chapman en gång grundlagt - låg vikt ger bra prestanda.

Bilderna tagna av Lotus Car Club of Sweden

guest3

  • Gäst
Ett år med Ford Mondeo
« Svar #13 skrivet: 2004-03-03, 09:20:49 »
Apropå bilar, har ni sett den här?
Toyota MTR.


guest49

  • Gäst
Ett år med Ford Mondeo
« Svar #14 skrivet: 2004-03-03, 10:36:29 »
Snöslunga..? :hm

 

Senaste inlägg